Spæd med hård mave
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 16:54

Hvad gør man ved det.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-05-04 17:20

Martin / Fårevejle wrote:
> Hvad gør man ved det.

Giver en smule lactulose eller skifter mærke, hvis der bruges
modermælkserstatning.

Henriette Døssing

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 05-05-04 19:37

Har ladet mig fortælle at spædbørn der bliver ammet fuldt ud aldrig har hård
mave. Der kan faktisk gå op til 14 dage uden afføring uden at man bør være
bekymret. Min søn havde, da han blev ammet fuldt ud, kun afførring cikra
hver 10. dag. På dag 8-10 var han ikke så glad for at ligge på maven, men
ellers gav det ham ikke problemer. Ellers kan du prøve at massere dit barns
bare mave med blide bevægelser i urets retning. Det har hjulpet godt på
begge vores børn. Hvius du kender en der kan lidt zoneterapi kan du få
ham/hende til at vise dig, hvordan man kan massere tarmen (på foden). Når
jeg gør det ved min søn, og han har hård mave, skrider han prompte (mens jeg
masserer ham). Nå ja lad mig prøve at forklare det. Lad dit barn ligge på
puslebordet med bare fødder. Put lidt creme på dets fod. Hvis du skal
massere barnets højre fod holder du den med din venstre hård og masserer med
din højre hånd. Din massage skal være blid men fast. Start på ydersiden af
storetåen og stryg ned over kanten og lidt ind over kantgen af foden og hele
vejen rundt langs hælen og på til lille tåen. Når jeg gør det ved min søn,
kan jeg mærke at det knitre, hvilket skulle være tegn på maveknas. Jeg
stryger hver fod 8-10 gange og slutter af med at stryge hver tå (på hver
fod) fra foden og ud mod neglen (også mellem tæerne). Det skal lige siges,
at jeg ikke er zoneterapeut og dette er den enenste form for zoneterapi, jeg
kan. Jeg har fået det vist af den zoneterapi, jeg gav min søn zoneterapi, da
han var nyfødt og så ud til at ville udvikle en gevaldig gang kolik. En mere
ublidt måde er at nuldre endetarmsåbningen. det fremprovokerer
skiderefleksen. Har god erfaring med dette fra min tid som handicaphjælper,
hvor jeg har nuldret en del røvhuller, på skidetrængende handicappede.

sif og sebastians mor

Fra : TriDane

Dato : 05-05-04 19:50

"Michael S. Jensen" <sonder@tdcadsl.dk> wrote in

> Har ladet mig fortælle at spædbørn der bliver ammet fuldt ud aldrig
> erfaring med dette fra min tid som handicaphjælper, hvor jeg har
> nuldret en del røvhuller, på skidetrængende handicappede.
klip
> sif og sebastians mor
> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

Meget flot og grundigt svar. Jeg tror jeg ved, hvad min lille Thomas har
i vente i morgen ...

mvh.
Kim

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 05-05-04 19:41

Jeg lavede "bævand" da min datter var spæd og døjede med hård mave. Kan ikke
helt huske blandingsforholdet men 50 ml vand og 2-3 tsk sukker. Det satte
virkelig gang i lillepigens mave. Lactulose er også bare sukkervand.

Fra : Rikke

Dato : 05-05-04 22:38

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man ved det.

Syrnet modermælkserstatning i form af grøn allumin virker også
fortræffeligt, når nu den lille får modermælkserstatning. Det er ikke helt
så hårdt for maven, som de almindelige erstatninger. Du kan evt. nøjes med
at erstatte nogle af flaskerne med den syrnede mælkeerstatning. Dette samt
babymassagen og evt. sukkervand, som beskrevet tidligere har virket
fortræffeligt på begge mine sønner - gerne kombineret med et varmt bad.
Men er den helt gal med den hårde mave har jeg hørt fra mange at laktolose
er rigtig godt - men mange er nødt til at fortsætte med at bruge det

Hilsen
Rikke

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-05-04 06:25

Rikke wrote:

> Syrnet modermælkserstatning i form af grøn allumin virker også
> fortræffeligt, når nu den lille får modermælkserstatning. Det er ikke
> helt så hårdt for maven, som de almindelige erstatninger.

Det prøvede vi også til vores Sofie, men det hjalp ikke for hende, så vi
gav samtidig lidt lactulose. Det hjalp til gengæld da vi skiftede til
det økologiske modermælkserstatning Hipp. Der gik 2-3 dage, hvor hendes
mave lige skulle vænne sig til det nye og siden har hun ikke haft
problemer og har heller ikke fået lactulose.

Henriette Døssing

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-05-04 08:15

.. Det hjalp til gengæld da vi skiftede til
> det økologiske modermælkserstatning Hipp.

Hvor køber man det?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-05-04 16:11

Martin / Fårevejle wrote:
> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> . Det hjalp til gengæld da vi skiftede til
>
> Hvor køber man det?

Føtex, Kvickly og Superbrugsen.

Henriette Døssing

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-05-04 17:27

Uha det ser ud til at have en god effekt det dersens Hipp ;)

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 10-05-04 18:32

Martin / Fårevejle wrote:
> Uha det ser ud til at have en god effekt det dersens Hipp ;)

Det var da godt

Henriette Døssing

Fra : Simone

Dato : 06-05-04 08:25

> [...]
> Men er den helt gal med den hårde mave har jeg hørt fra mange at laktolose
> er rigtig godt - men mange er nødt til at fortsætte med at bruge det

Jeg gjorde det, at hver femte flaske min datter fik, var grøn allumin.
Det var virkelig effektivt.

/Simone