De barsels og orlovsregler... jeg drukner
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-04 12:11

Hej kære gruppe

Jeg er i den dejlige situation at skulle føde til september. Jeg er
nok tidligt ude, men vil jo selvfølgelig gerne være forberedt på,
hvilke rettigheder jeg nu har efter fødslen.

Jeg er så heldig at have en arbejdsgiver der betaler fuld løn 8 uger
før og 24 uger efter fødslen. (De 10 af ugerne kan afholdes i perioden
15.-46. uge)

Så er det noget med at man har ret til 22 uger på dagpenge og
derudover kan forlænge med enten 8 eller 14 uger. Man har vist ret til
mere, men dagpengene holder kun så længe.

Tror jeg. Jeg er nu ærligt talt lidt forvirret. Har jeg mon forstået
det rigtigt?

Hvor mange penge får man så i dagpenge? Jeg er fuldtidsansat.
Er det noget med at dagpengesatsen bliver sat ned efter nogle uger,
eller er det fuld knald på hele orloven igennem?

Jeg vil jo gerne vide det, da jeg skal planlægge om jeg skal have mit
lillle pus tidligt i daginstitution, eller om vi har penge nok til at
jeg kan blive hjemme. Her skal udgifterne til daginstitutionen
selvfølgelig regnes med i.

Hvis I mangler oplysninger, så sig til, så får i dem.

Knus

Susan

Fra : chr

Dato : 05-05-04 20:57

"Susan" <spam(snabela)lilo.dk> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig regnes med i.
>
> Hvis I mangler oplysninger, så sig til, så får i dem.

man har tilsammen 52 ugers barsel med dagpenge, det kan forlænges til 84
uger ialt!!

Da du har 8 uger før fødsel er det 'kun' de 4 der går fra de 52, altså 48
uger tilbage, min kæreste havde også 8 ugers barsel før fødsel, men det var
KUN 4 der blev trukket fra barsel, da arbejdsgiver selv giver de andre 4.

så da vores datter blev født så havde vi 48 uger tilbage, de bliver brugt
således:

Mor 24 uger med løn,17 uger uden løn (dagpenge)
Far 7 uger med løn (hvoraf 14 dage var fødselsorlov).

Husk at hvis både du og Faderen holder barsel sammen så tæller det jo
dobbelt, så hvis I vil have barnet hjemme så lang tid som muligt så skal i
holde barsel hver for sig..

Chr.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-04 11:04

On Wed, 5 May 2004 21:57:02 +0200, "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote:

> [...]
>
>Husk at hvis både du og Faderen holder barsel sammen så tæller det jo
>dobbelt, så hvis I vil have barnet hjemme så lang tid som muligt så skal i

Det er da flot at du kan få 7 uger med løn. Troede kun man fik de 14
dage som far med fuld løn.

jeg er desværre nødt til at tænke økonomisk, så det med at forlænge
går nok ikke, da der jo vist kun er 22 ugers dagpenge tilbage (efter
mine 24 uger på fuld løn). Hvis man så forlænger, skal disse penge
deles ud på alle ugerne, og så dør vores budget fuldstændigt (tror
jeg, har ikke regnet helt efter, da jeg ikke kender satserne
ordentligt).

Hvornår tog du dine uger med løn? Dem kan du da ikke tage samtidig med
at moderen også er hjemme eller hvad?

Venligst

Susan

Fra : chr

Dato : 06-05-04 15:58

> [...]
> deles ud på alle ugerne, og så dør vores budget fuldstændigt (tror
> jeg, har ikke regnet helt efter, da jeg ikke kender satserne

ja det kan godt blive lidt anstrengt hvis man forlænger, derfor to vi også
'kun' 52 uger.

> Hvornår tog du dine uger med løn? Dem kan du da ikke tage samtidig med
> at moderen også er hjemme eller hvad?

jeg holder mine sidste 5 uger når min kæreste starter på arbejde (december i
år), og bruger nogle af dem på at køre vore barn ind i dagpleje/vuggestue
evt suppleret med lidt ferie..

ved vi begge har suppleret med ferie og brugt de 52 uger kommer barnet til
at være hjemme i præcist et år.

Chr.