Ny brændeovn
Fra : Puk

Dato : 04-05-04 17:37

Hej alle sammen

Min kæreste og jeg har i vores lille hus en ældre støbejernsbrændeovn, der
er rimelig utæt. Vi går derfor og tænker seriøst på at skifte monstret ud
med en lidt mere tidsvarende konvektionsovn og har da også set os lidt lune
på en af slagsen.

Vi kigger lige nu på en Lotus 2060, som vi kan få til 9990 kr incl. levering
men excl. montage.

Spørgsmålet er bare, om det er den rette ovn at købe. For os er det
vigtigste, at vi får en god varme fra en ovn, som ikke futter brændet af alt
for hurtigt, samt at ovnen er praktisk at betjene samt solid. At vi så
faktisk også synes Lotus ovnen er pæn er bare et ekstra plus.

Men går man nu ned i Silvan og kigger på en brændeovn, så kan de jo fås til
omkring 3000-4000 kr. Forskellen i prisen er stor. Er forskellen i
kvaliteten tilsvarende? Eller betaler man simpelthen en masse penge for
navnet, når man køber en Lotus ovn?

Jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer både med Lotus ovne og andre
ovne.

Da vores skorsten er af ældre dato og huset er et fritidshus, har jeg en
formodning om, at der nok ikke er isokern i den. Det skal der jo helst være
for at få den optimale udnyttelse af den nye ovn. Jeg går ud fra at et ring
til skorstensfejeren kan opklare sagen 100%. Men hvordan ligger det lige
med prisen på den slags? Jeg er ikke meget for selv at skulle helt op til
skorstenen (kald mig bare en tøse-tøs *G*), så jeg er nok nødt til at få det
monteret af en fagmand. Men hvilken slags fagmand skal man have fat i? Er
det iøvrigt samme fagmand, som kan montere selve ovnen?

Lad mig endelig høre alle gode råd og erfaringer.

Mange hilsner
Puk

Fra : anders majland

Dato : 04-05-04 18:29

> Forskellen i prisen er stor. Er
> forskellen i kvaliteten tilsvarende? Eller betaler man simpelthen en
> masse penge for navnet, når man køber en Lotus ovn?

Forskellen i kvalitet er også stor - om den dyre ovn så er prisen værd
vil jeg lade andre om at vurdere ... Jeg har selv betalt den

> Da vores skorsten er af ældre dato og huset er et fritidshus, har jeg
> en formodning om, at der nok ikke er isokern i den. Men
> hvordan ligger det lige med prisen på den slags?

Regn med omkring 1000kr/meteren. Udover isokern så overvej også isodor -
specielt hvis der er knæk undervejs.

> så jeg er nok nødt til at få det monteret af en fagmand. Men
> hvilken slags fagmand skal man have fat i? Er det iøvrigt samme
> fagmand, som kan montere selve ovnen?

Mange brændeovnssælgere ordner også skorstene - spørg evt dem du køber
ovnen af eller slå op i den lokale telefonbog. Jeg ringede til
www.isodor.dk for numre til de lokale.

Vi har købt en lotus 7110 og isodor foring hos
http://www.viborgpejse.dk - der var gået lidt kludder i om ovnen skulle
kunne dreje +-45 grader eller +-90 grader. Men det klarede jeg selv med
en opringning til Lotus hvor hurtigt blev stillet om til en der vidste
noget. Han kunne fortælle at jeg bare lige skulle løfte toppen af og
fjerne de 2 bolte der begrænsede drejet. Så var der jo ingen grund til
at gøre mere ved det. Men sådan en ovn er skisme tung selv at løfte på

Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Puk

Dato : 04-05-04 19:55

meddelelse news:4097de17$0$97089$14726298@news.sunsite.dk...

> Forskellen i kvalitet er også stor - om den dyre ovn så er prisen værd
> vil jeg lade andre om at vurdere ... Jeg har selv betalt den

Det havde jeg også en formodning om. Men om der er et match mellem de to
ting, det ved jeg så ikke.

> Regn med omkring 1000kr/meteren. Udover isokern så overvej også isodor -
> specielt hvis der er knæk undervejs.

Der er ingen knæk undervejs. Men hvad er forskellen på isokern og isodor?
Er det blot et spørgsmål om mærke?

> Mange brændeovnssælgere ordner også skorstene - spørg evt dem du køber
> ovnen af eller slå op i den lokale telefonbog. Jeg ringede til
> www.isodor.dk for numre til de lokale.

Tak for tippet *S*. Vi kigger på det, men det er jo en dyr omgang

> Men sådan en ovn er skisme tung selv at løfte på

Jo tak Vi har da også vores tanker om, hvordan man liiiiige får den
gamle gigant af en smedejernsovn smidt på losseren, når først den nye er
monteret.

Mange hilsner
Puk

Fra : anders majland

Dato : 04-05-04 20:18

> Det havde jeg også en formodning om. Men om der er et match mellem
> de to ting, det ved jeg så ikke.

Vores valg var ret nemt da vi først så drejemodellen Vores skorsten
står midt mellem 2 stuer og "rager" 20cm ud fra væggen. Senere har jeg
fundet ud af at der også er en anden dansk producent der laver en der
kan drejes - men jeg kan ikke lige huske navnet.

Vi er glade for ovnen. Den har en kæmpe glasrude så den rigtigt kan
sprede hygge (og varme). Ruden holder sig også pænt rent. Vi har kun
gjort den ren engang (fornyligt) siden vi fik ovnen sidste forår. Af
ulemper så synes jeg ikke askeristen fungere ordenligt. Den gror gerne
fast i asken så det ikke er så nemt at ryste ned i skuffen - men det er
også det eneste negative jeg kan komme på udover prisen.

> Der er ingen knæk undervejs. Men hvad er forskellen på isokern og
> isodor? Er det blot et spørgsmål om mærke?

isokern er et byggeklods princip hvor kernen bygget op, mens isodor er
støbning på stedet. Da vores skorsten "knækker" lidt undervejs skulle
der have været slået hul på den for at få en isokern i, mens isodor
kunne støbes uden. Prisen er vist stort set den samme.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 04-05-04 20:54

On Tue, 4 May 2004 20:54:44 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

>Jo tak Vi har da også vores tanker om, hvordan man liiiiige får den
>gamle gigant af en smedejernsovn smidt på losseren, når først den nye er
>monteret.

Sæt den til gratis afhentning i Den Blå Avis

KS

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 15:19

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 4 May 2004 20:54:44 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

> Sæt den til gratis afhentning i Den Blå Avis

Tak for tippet *S*. Det gør vi muligvis. Vi har nemlig en ekstra
støbejernsovn i skuret som ikke er spor mindre end den vi har i stuen og
sådan to stk, skal da nok få klemt livet af os. Men at få nogen til at
hente dem, det kan måske få dem til at gå på egne ben *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Bo Br

Dato : 04-05-04 20:23

Hej

Jeg ville henvende mig til skorstensfejeren som det første, det er ham der
skal godkende det til sidst alligevel. Jeg tror ikke han tager noget for
det, jeg har ihvertfald ikke betalt noget for rådgivning fra ham.
Jeg ville ikke betænke mig, køb den dyre ovn. Der er du bedre sikret mht.
reservedele (røgvenderplade, sten, glas osv.) spørg om hvor længe de leverer
reservedele.

Gå ind et proffesionelt sted.
Der er heller ikke meget ved at købe en ovn der er for stor. Det giver
heller ikke en god brænde økonomi, så skal man fedt fyre = ovnen kommer ikke
op i den temp. hvor ovnen udnytter brændet optimalt.

Vi skiftede ovn for nogle år siden, nu bruger vi et sted imellem halvdelen
og en trediedel brænde, utroligt men sandt.

Mvh. Bo Br

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 14:53

"Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bo

> Jeg ville henvende mig til skorstensfejeren som det første, det er ham der
> skal godkende det til sidst alligevel. Jeg tror ikke han tager noget for
> det, jeg har ihvertfald ikke betalt noget for rådgivning fra ham.

Det er også lige præcis, hvad vi har gjort idag. Ikke alene fik vi den gode
nyhed, at vores skorsten faktisk HAR isokern (så er den bekymring ude af
verden og ligeledes den fremtidige udgift *S*), men også at vi gerne må
sætte 2 brændeovne på skorstenen !! Vi har planer om at udnytte vores
tagetage, som kan give os 50 ekstra kvadratmeter og det er jo en slat i et
hus, der pt. kun har 80 kvm.

Skorstensfejeren rådede os til, at få målt trækket i skorstenen og når vi så
køber brændeovn simpelthen få det sort på hvidt fra forhandleren, at vores
skorsten er målt til at kunne trække ovnen ordentligt og at ellers tager de
den tilbage.

> Jeg ville ikke betænke mig, køb den dyre ovn. Der er du bedre sikret mht.
> reservedele (røgvenderplade, sten, glas osv.) spørg om hvor længe de
leverer
> reservedele.

Jeg er også ret sikker på, at vi ender med en af de dyre ovne, men jeg er
kommet i tvivl om, om det skal være den tidligere omtalte Lotus model.

> Gå ind et proffesionelt sted.

Vi var faktisk inde i en butik, hvor sælger virkede temmelig professionel.
Han rådede os i hvert fald til ikke at tage en Lotus MED bagesektion (min
kæreste var ellers helt tosset med den), fordi ovnen så netop meget vel
kunne blive for stor og det ville ikke være så smart.

> [...]
ikke
> op i den temp. hvor ovnen udnytter brændet optimalt.

Det var præcis, hvad vi fik at vide. Derfor tænker jeg nu lidt over, om vi
mon ikke skal lidt ned i størrelse. Indtil videre er vores 1. sal jo ikke
udnyttet, så vi snakker om 80 kvm for HELE huset. Det rum som ovnen skal
stå i er vel omkring 55 kvm i sig selv. Jeg tænker derfor på, om ikke det
vil være smartere at købe en lidt mindre ovn (men stadig en af dem i rigtig
god kvalitet) og så når vi udnytter 1.salen sætte en lille ovn deroppe også.
Mon ikke det vil give en bedre varmefordeling og være penge der er givet
bedre ud?

> Vi skiftede ovn for nogle år siden, nu bruger vi et sted imellem halvdelen
> og en trediedel brænde, utroligt men sandt.

Det er jo også hvad sælgeren sagde i butikken. Det lyder jo super godt. Vi
har el-varme i huset og står det til mig så skal de el-radiatorer simpelthen
aldrig tændes igen ! Vi har sanket brænde her i foråret og fået ca. 8
rummeter ud af det formedes 525 kr, så vi er lidt spændte på at se, hvor
langt det egentlig kan række i vores lille hus. Huset er pt. uisoleret men
planen er at isolere det her i sommeren og så glæder vi os ellers til at se
el-regningen falde (meget gerne markant !)

Vi overvejer også en omlægning til fjernvarme (der gives tilskud), men jeg
er i tvivl om det er en god eller en skidt idé. Idag læste jeg så om
jordvarme, som umiddelbart lyder til at være meget besparende, men så vidt
jeg ved gives der ikke tilskud til det. Min tvivl går egentlig også på, om
vi overhovedet har brug for fjern eller jordvarme eller vil være i stand til
at bruge brændeovnene som primær (eneste måske ligefrem?) varmekilde. Og
gad vide, hvad der egentlig er billigst i det lange løb.

Tak for dit input.

Mange hilsner
Puk

Fra : anders majland

Dato : 05-05-04 15:57

> Vi overvejer også en omlægning til fjernvarme (der gives tilskud),
> men jeg er i tvivl om det er en god eller en skidt idé.

Ideen er sikkert god hvis både prisen for tilslutning og varmen er
rimelig. Men skal det laves pænt med nye rør og radiatorer i hele hytten
bliver det også temmeligt dyrt ....

Stod i alligevel og skulle renovere gulve ville jeg helt sikkert forslå
at lægge slanger i til gulvvarme. Om det varme vand så skal komme fra
fjernvarme eller en "gris" i brændeovnen er så en anden sag, men med
vand er det nemmere at få fordelt varmen end "blot" varm luft.

Siden midt i april har vi kun varmet op med brændeovnen, og har lidt
problemer med at få varme nok ud i køkken/alrum. Jeg har sat sådan en
100mm blæser i muren men det larmer mere end at flytte varm luft....

PS Smid evt en mail vedrørende den ovn du har tilovers i skuret og hvor
i landet
du er. Jeg mangler en ovn til udhuset.

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 16:55

meddelelse news:409900e7$0$20625$14726298@news.sunsite.dk...

> Ideen er sikkert god hvis både prisen for tilslutning og varmen er
> rimelig. Men skal det laves pænt med nye rør og radiatorer i hele hytten
> bliver det også temmeligt dyrt ....

Jeg har været inde på www.farvelel.dk.
Der har jeg lavet en total beregning. Det ser ud til at det ville komme til
at koste os omkring 25.000 kr og det skulle så være inklusive radiatorer og
hele molevitten.
Ifølge deres beregningsmodul skulle vores udgift tjene sig ind på mindre end
7 år, vores elforbrug til varme taget i betragtning og iberegnet et øget
energiforbrug på 15%.

Det ser jo umiddelbart ud som noget, der ville være økonomisk smart i det
lange løb. Men nu vil jeg altså også lige læse om jordvarme ! Jeg lærer jo
noget hele tiden *S*.

> [...]
> fjernvarme eller en "gris" i brændeovnen er så en anden sag, men med
> vand er det nemmere at få fordelt varmen end "blot" varm luft.

Det skal vi desværre ikke. Men det kan også være at alt andet omkring varme
ud over lige brændeovn får lov til at vente noget tid. Det kommer lidt an
på realkreditinstituttet og banken

> PS Smid evt en mail vedrørende den ovn du har tilovers i skuret og hvor
> i landet
> du er. Jeg mangler en ovn til udhuset.

Det har jeg gjort, men bemærk lige at afsenderen står som "Bugsymann" (min
kærestes rigtig flotte nick på nettet *G*).

Mange hilsner
Puk

Fra : Bo Br

Dato : 05-05-04 16:22

> [...]
også.
> Mon ikke det vil give en bedre varmefordeling og være penge der er givet

Mit råd er at købe en brændeovn der passe til jeres stueetage, grunden er at
det er et stort arbejde at slæbe brænde ind til 2 ovne (især til en
førstesal) en brændeovn er heller ikke så nødtvendig på førstesalen (varmen
siver jo op) så hvis brændeovnen står nær trappehullet så kommer varmen
derop alligevel.
Hvis Brændeovnen står i et tilstødende lokale, tæt på trappehullet. Så vil
den naturlige cirkulation sørge for fordelingen af varmen i huset (varm luft
stiger op og kold luft falder ned)

Vi har indtil nu varmet et hus op med elvarme og brændeovn. Huset var indtil
sidste år var på godt 180 m2.
Vi er lige blevet færdige med en tilbygning, så nu er det på 209 m2.
Det er første salen vi har bygget til, så der har vi monteret en varmepumpe,
det kan anbefales. Den skulle kunne lave varme for ca. 1/3 pris i forhold
til elvarmen´s pris. så nu er jeg spændt på elregningen når året er omme.

mvh. Bo

> [...]
> at bruge brændeovnene som primær (eneste måske ligefrem?) varmekilde. Og
> gad vide, hvad der egentlig er billigst i det lange løb.

Staten har også før ydet tilskud til brændeovne (af staten godkendte
brændeovne) jeg ved ikke om de gør det mere.

> Tak for dit input.

Velbekomme

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 16:46

> [...]

(varmen
> siver jo op) så hvis brændeovnen står nær trappehullet så kommer varmen

Jeg er klar over, at det er et stort arbejde at slæbe brænde op til en 1.
sal, men jeg forstår ikke helt hvordan en brændeovn, der kan varme
eksempelvis 40-90kvm (vores stueetage er på 80 kvm) også skal kunne klare 50
ekstra kvm ovenpå blot fordi, der er hul op. Jeg er klar over at varme
stiger til vejrs men der må da komme til at mangle noget varme et sted eller
hva?

Når vi udnytter tagetagen vil brændeovnen komme til at stå i samme rum tom
trappehullet ca. 5 meter væk fra trappen.

> [...]
> til elvarmen´s pris. så nu er jeg spændt på elregningen når året er omme.

Det lyder virkelig spændende. Har du eventuelt et link hvor jeg kan læse
mere om sådan en pumpe?

Tak igen

Mange hilsner
Puk

Fra : Bo Br

Dato : 05-05-04 17:39

> [...]
> indtil
> varmepumpe,
>
> Det lyder virkelig spændende. Har du eventuelt et link hvor jeg kan læse

http://www.naturvarme.dk/ Læg mærke til at de skriver, at du kan spare 50%
(mere hvis du har elvarme) Det er udfra NVE´s priser/tilskud/finansiering af
en varmepumpe.
NVE tager 22.000,- som andre forhandlere tager 17.000,- kr. for?? Så
undersøg lige andre steder hvor du kan købe.

Jeg overvejer at købe en til, som supplement hvor brændeovnen står. Så når
vi er på job og brændeovnen går ud, så er det varmepumpen der supplerer i
stedet for elradiatorne.

Mvh. Bo

Fra : Thïngmand

Dato : 05-05-04 08:09

Vi skiftede også en støbjerns ovn ud med en ny Morsøe 3140 konvektion
(http://www.morsoe.com/dk/Products/stoves/3140.htm)

Den er vi meget glade for - vi kan pludselig sætte møble/tv tættere på ovnen
uden at de er ved at smelte, ligesom varmen bliver fordelt meget bedre. Man
kan også styre ilden og så soder ruden alrdrig til!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 14:58

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Vi skiftede også en støbjerns ovn ud med en ny Morsøe 3140 konvektion
> (http://www.morsoe.com/dk/Products/stoves/3140.htm)

Den er faktisk rigtig pæn iøvrigt *S*. Af informationen kan jeg se,at den
er mindre end Lotus 2060 og som sagt overvejer vi om ikke en mindre ovn i
virkeligheden ville være bedre for os.

Men hvordan er det så med Morsø ovne? I er glade for jeres kan jeg jo læse
mig til. Men er der nogen som ved om Morsø er lige så gode som Lotus eller
er det en religionssag? Min familie har altid købt Lotus ovne, så jeg
hælder naturligt den vej (hvorfor købe noget andet, når man nu ved at de der
Lotus ovne er gode *S*).

Mange hilsner
Puk

Fra : Thïngmand

Dato : 06-05-04 07:40

> [...]
> er det en religionssag? Min familie har altid købt Lotus ovne, så jeg
> hælder naturligt den vej (hvorfor købe noget andet, når man nu ved at de

Tja, min familie har altid købt Morsøe Jeg tror ikke der er den store
forskel - det er begge gode ovne med et solidt bagland. Grunden til at vi
vlagte netop denne, var at den skulle passe i et lille bondehus fra 1825,
både i størrelse og udseende!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter C.

Dato : 05-05-04 09:02

> Lad mig endelig høre alle gode råd og erfaringer.

Jeg gjorde det, at jeg bestemte mig for hvilken ovn jeg ville have (stedet
min brændeovnen står er ret "smalt" så det skulle ovnen også være) og da jeg
havde fundet ud af, at en Varde 7 lige var det jeg ville have.....ventede
jeg til den dukkede op i Den blå avis.

Nyprisen er vist noget i stil med 7700,- og jeg fik min brugt til 3800,- og
det var endda incl. gulvplade og røgrør.
Den trængte ganske vist til nogle nye skamolplader, og den er da heller ikke
splinterny at se på, men den virker upåklageligt, og kostede mig mindre end
50% af prisen for en ny, så jeg kan sagtens leve med at den er brugt.

Sådan nogle brændeoven er jo praktisk talt uforgængelige hvis ellers de er
behandlet ordentligt, og efter at have gennemgået den for revner og iøvrigt
konstateret at lågen ikke var skæv, og lukkede tæt o.s.v. havde jeg ingen
skrupler ved at købe brugt brændeovn.

MVH Peter C:\

Fra : Puk

Dato : 05-05-04 15:17

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

Hej Peter

> [...]
jeg
> havde fundet ud af, at en Varde 7 lige var det jeg ville have.....ventede

Smart !!! Min far rådede mig også idag til at kigge i Den Blå avis. Det
har jeg gjort og der er faktisk indtil flere Morsø ovne i det jeg mener må
være rette størrelser til salg lige her i lokalområdet.

> [...]
end
> 50% af prisen for en ny, så jeg kan sagtens leve med at den er brugt.

Det kan vi meget vel også. Især da hvis vi vælger den løsning, som vi har
gået og tænkt over. Nemlig en mindre ovn nu og så endnu en mindre ovn, når
vi får udnyttet tagetagen.

> [...]
iøvrigt
> konstateret at lågen ikke var skæv, og lukkede tæt o.s.v. havde jeg ingen

Nej men det er jo lige det med selv at vurdere den. Jeg er LANGT fra
ekspert på det her område, så jeg er nok lidt usikker på mine egne evner ud
i den retning. Men jeg kan vel lære det kan jeg *S*.

Mange tak for dit input. Vi vil helt bestemt overveje en brugt brændeovn.

Mange hilsner
Puk

Fra : René

Dato : 05-05-04 21:52

Vi er selv glade ejere af en Lotus 2060, smuk, solid og varmer sagtens vores
80 m2 stueetage op, på trods af de mere end tre meter til loftet, og kun et
lag glas i vinduerne (og det er ikke termo!.
Der er ingen tvivl om at Lotus´ produkter holder i længden; iflg. min
skorstensfejer er Morsø´s ovne for "tynde", de brænder i stykker efter et
par år eller fire!

Og så skulle jeg hilse at sige at din pris bestemt ikke er dyr! Jeg slap 1/3
mere for min - og har stadig intet fortrut!!

Varme hilsner fra Den Glade Lotus Ejer!

René