Flere pop3 på sme server
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-05-04 00:45

Hej

Jeg har netop installeret en SME 6.0 og den fungerer vel egentligt
fint. Mit problem er dog at få opsat mere end een pop3 på maildelen.

Tidligere har jeg haft en rpm fra dungon installeret, men nu vil
gutten sgu ha' penge for det.. ehm.. kender I nogle alternativer?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 04-05-04 09:35

Hej

> [...]
>
> Tidligere har jeg haft en rpm fra dungon installeret, men nu vil
> gutten sgu ha' penge for det.. ehm.. kender I nogle alternativer?

Hvad hedder den contrib? Jeg har en del liggende, måske jeg har noget du kan
bruge..

Per

Fra : Bo Dudek

Dato : 04-05-04 13:41

[...]

>Hvad hedder den contrib? Jeg har en del liggende, måske jeg har noget du kan
>bruge..

du mener vel rpm, og ikke contrib, ikke? rpm'en hedder noget a la
'multiple pop3' og er som sagt fra dungog.. jeg har dog læst på
nettet, at fetchmail skulle kunne det samme, men jeg har endnu ikke
testet det..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 04-05-04 16:43

Bo Dudek wrote:

> [...]
> 'multiple pop3' og er som sagt fra dungog.. jeg har dog læst på
> nettet, at fetchmail skulle kunne det samme, men jeg har endnu ikke

Jo jeg mener RPM. PRM'er i forbindelse med SME serveren er ofte omtalt som
contribs.
Har du kigget på http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/ContribsPage

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-05-04 00:08

>Har du kigget på http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/ContribsPage

fandt faktisk ud af at fetchmail kan gøre tricket.. dette kan bl.a.
hentes eller installeres vha. nogle lækre how-to's på

http://sme.swerts-knudsen.dk/index.html?frame=http%3A//sme.swerts-knudsen.dk/howtos/howto_9.htm

mit største problem pt er nu at få lov til at gemme på en extra 60gb
disk, som jeg har isat.. jeg har fdisket, formatteret og mounted, men
jeg er usikker på, hvordan jeg vælge at en ibay skal gemme på 60gb
disken fremfor den gamle 30gb disk, hvor serveren er installeret..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 05-05-04 07:57

> [...]
> jeg er usikker på, hvordan jeg vælge at en ibay skal gemme på 60gb
> disken fremfor den gamle 30gb disk, hvor serveren er installeret..

Først laver du den ibay du vil have på disken, så mounter du disken på den
ibay:

/dev/hd?? /home/e-smith/files/ibays/?????/files måske....

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-05-04 23:19

[...]

>Først laver du den ibay du vil have på disken, så mounter du disken på den
>ibay:
>
>/dev/hd?? /home/e-smith/files/ibays/?????/files måske....

først mountede jeg disken til den eksisterende Primary.. jeg kunne så
oprette forbindelse til drevet fra windows og se, at diskstørrelsen
var den rigtige, men jeg kunne ikke skrive til disken..

derefter prøvede jeg at oprette en ibay og derefter at mounte disken
til denne nye ibay.. og i øvrigt indstille rettigheder for ibayen (en
mulighed, som man IKKE har under primary), men hvis jeg så forsøgte at
connecte til disken, så fik jeg en netværksstien xxxx ikke fundet.. og
af og til en authenticate box, som jeg ikke kunne komme igennem..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 06-05-04 12:30

Bo Kamp Dudek wrote:

> først mountede jeg disken til den eksisterende Primary.. jeg kunne så
> oprette forbindelse til drevet fra windows og se, at diskstørrelsen
> var den rigtige, men jeg kunne ikke skrive til disken..

I windows skal du være logget ind som admin for at skrive til primary

> [...]
> connecte til disken, så fik jeg en netværksstien xxxx ikke fundet.. og
> af og til en authenticate box, som jeg ikke kunne komme igennem..

Hmm.. Du er vel logget ind som en bruger der har rettighederne til det? Hvis
du får sådan en boks op, er det navnet på din ibay der er brugernavn,
password skal så sættes i server manageren. Men hvis du er rigtigt logget
ind skulle du ikke få sådan er boks......

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-05-04 20:16

[...]

>I windows skal du være logget ind som admin for at skrive til primary

logget på som admin = være medlem af administratorer ???

[...]

> [...]
>password skal så sættes i server manageren. Men hvis du er rigtigt logget
>ind skulle du ikke få sådan er boks......

hvordan rigtigt logget ind? jeg har forsøgt at tilslutte som
netværksdrev og angive brugernavn og kodeord dér.. er der andre
muligheder?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 07-05-04 23:54

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> logget på som admin = være medlem af administratorer ???

På serveren er det brugeren "admin" som har ret til at skrive på primary.
Det er vel egentlig mest korrekt at logge på med ftp som admin og hælde
filerne på den vej. Men hvis du er logget ind som en windows bruger med navn
"admin" og password som "admin/root", så kan du også fra windows over
netværket.

> hvordan rigtigt logget ind? jeg har forsøgt at tilslutte som
> netværksdrev og angive brugernavn og kodeord dér.. er der andre
> muligheder?

Hvis du har en konto "bo" i en gruppe "hjemmenet" på serveren,så skal du
have en konto "bo" på windows også med samme password som "bo på serveren.
Hvis du så har en ibay "dudek" med rettigheder "read everyone / write
hjemmenet", så kan alle der har en konto på serveren se den ibay. men
kun,skrive til den hvis de er med i gruppen "hjemmenet". Så har du fra
windows eller ftp skriveret til denne ibay.
"primary" er i princippet bare en ibay med "read everyone / write admin".

Bringer det lys? Eller snakker vi forbi hinanden?

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-04 08:03

[...]

> [...]
>"admin" og password som "admin/root", så kan du også fra windows over

og jeg har så ændret mit windows brugernavn og har samme kodeord som
root på serveren.. og jeg kan godt se filerne, men jeg kan ikke
oprette eller rette..

tillige har jeg prøvet at oprette en ibay via server-manageren, mounte
disken manuelt via ssh og derefter forsøge at tilgå disken.. jeg
bliver så mødt af en loginbox, hvor jeg har forsøgt mig med alt: root,
admin,ibay,windowsuser.. men intet hjælper, jeg får ikke adgang..

[...]

> [...]
>"primary" er i princippet bare en ibay med "read everyone / write admin".
>
>Bringer det lys? Eller snakker vi forbi hinanden?

det bringer udemærket lys, og jeg har også gjort præcist som
beskrevet, men udfaldet er ikke som forventet..

jeg tænkte i øvrigt på, hvad denne her linie i opsætningen af ibay'en
egentlig betyder:

Public access via web or anonymous ftp

- eller rettere, skal den slåes til lokal netværk, når man skal kunne
tilgå ibayen via windows netværket..?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-04 08:26

[...]

så gik det lidt galt.. efter en del frem og tilbage slettede jeg den
ibay, hvorpå disken var mountede, og sørme om al data på disken ikke
er væk..

jeg har prøvet at boote på en dosdisk, men det virker stadig som om,
at disken er helt tom..

anyone?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 08-05-04 10:13

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]

> bliver så mødt af en loginbox, hvor jeg har forsøgt mig med alt: root,
> admin,ibay,windowsuser.. men intet hjælper, jeg får ikke adgang..

Mystisk... Jeg har selv haft tre ekstra diske mountet på min SME server og
det virkede som det skulle...
Hvilke komandoer brugte du til at formatere filsystemet med og hvordan ser
din fstab ud?

> [...]
> egentlig betyder:
>
> Public access via web or anonymous ftp
>
> - eller rettere, skal den slåes til lokal netværk, når man skal kunne

Hvis du slår den til, bliver http://ditdomain/ibay at se som webside, og
filer der ligger i /files bliver frit tilgængelige på ftp.
Den skal kun slåes til hvis det skal på web/anon.ftp.

Har du kigget i manualen? Den er faktisk ret god

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-05-04 22:55

[...]

> [...]
>det virkede som det skulle...

>Hvilke komandoer brugte du til at formatere filsystemet med og hvordan ser

kan ikke pt. huske kommandoerne, og fstabben er langt langt væk (!) og
det hele er faktisk endt med, at jeg er gået tilbage til min
oprindelige løsning: een hd

det fungerer upåklageligt, og jow, jeg vil da MEGET hellere ha' flere
diske i og lave lidt struktur, men indtil videre har jeg brugt 3
nætter uden at komme en tøddel videre, så det må blive en anden gang..

mange tak for hjælpen

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 08-05-04 23:58

> [...]
> diske i og lave lidt struktur, men indtil videre har jeg brugt 3
> nætter uden at komme en tøddel videre, så det må blive en anden gang..

arhhh... prøv igen.......

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-05-04 06:11

[...]

>arhhh... prøv igen.......

naaah, familien skal også passes.. men kommer du forbi vejle, skal du
være velkommen til at kigge ind ;)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 09-05-04 09:59

> naaah, familien skal også passes.. men kommer du forbi vejle, skal du
> være velkommen til at kigge ind ;)

DEAL!!

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-05-04 16:55

[...]

>DEAL!!

min oprindelige plan var jo, at jeg skulle have en 30gb disk til OS
samt mails, en 60gb data (som i løbet af et par måneder udvides til en
200gb, samt en ekstern 200GB usb disk, som skal stå og tage backup..

men som mine nye erfaringer er med SME'en, så er de planer smidt i
havnen..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 09-05-04 20:37

> min oprindelige plan var jo, at jeg skulle have en 30gb disk til OS
> samt mails, en 60gb data (som i løbet af et par måneder udvides til en
> 200gb, samt en ekstern 200GB usb disk, som skal stå og tage backup..

Jeg har ingen erfaring med SME og USB diske. Men hvorfor ikke tage den 200Gb
disk og smide det hele på der? Og hvis du tænker på backup af systemet, så
er der Mondo som kan klare det uden at tage data med.
Hvis du har noget ICQ, MSN eller noget så kan vi da køre videre der. Hvis
ikke du vil skrive dem her, så send dem til psoren_AT_ofir.dk, men nævn lige
her om du gør det så jeg kan tjekke mailen der. (Det er bare en "skrammel
konto" )

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-05-04 06:40

[...]

>Jeg har ingen erfaring med SME og USB diske. Men hvorfor ikke tage den 200Gb
>disk og smide det hele på der?

både OS og data? tjoeh, det kan man vel godt..

>Og hvis du tænker på backup af systemet, så
>er der Mondo som kan klare det uden at tage data med.

så når disken står af, hvordan er det lige man så laver en recover,
hvis Mondo-fætteren ikke har lagt data andetsteds?

>Hvis du har noget ICQ, MSN eller noget så kan vi da køre videre der. Hvis
>ikke du vil skrive dem her

betyder vist ikke det store, så 92061216

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk