Bore i spejl!
Fra : Mogens

Dato : 03-05-04 21:53

Jeg skulle gerne have boret nogle 5 mm huller i et spejl. Kan det lade gøre?
I bekræftende fald hvilken slags bor skal der bruges.

Mvh - Mogens

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 03-05-04 23:07

On Mon, 3 May 2004 22:53:09 +0200, "Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk>
wrote:

>Jeg skulle gerne have boret nogle 5 mm huller i et spejl. Kan det lade gøre?
>I bekræftende fald hvilken slags bor skal der bruges.

Jeg vil tro, at du kan bruge et glasbor.

KS

Fra : Peter C.

Dato : 04-05-04 08:00

"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle gerne have boret nogle 5 mm huller i et spejl. Kan det lade
gøre?
> I bekræftende fald hvilken slags bor skal der bruges.

Jeg vil tro at sådan nogle her kan bruges.

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7462&n=60105

MVH Peter C:\

Fra : Mogens

Dato : 04-05-04 09:19

> gøre?
>
> Jeg vil tro at sådan nogle her kan bruges.

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7462&n=60105

> MVH Peter C:\

Tak for hjælpen, Jeg vil kaste mig ud i et eksperiment.

Mvh - Mogens

Fra : Rasmus

Dato : 04-05-04 14:58

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7462&n=6
0105

> Tak for hjælpen, Jeg vil kaste mig ud i et eksperiment.
>
> Mvh - Mogens

HUSK at køle med sprit.

Fra : Mogens

Dato : 04-05-04 15:44

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7462&n=6
> 0105

> HUSK at køle med sprit.

Det var jeg ikke klar over, så tak for tippet.

Mvh Mogens

Fra : Emil

Dato : 05-05-04 00:47

Rasmus skrev:

>"Mogens" skrev

>HUSK at køle med sprit.

Ja, specielt i et "skørt" materiale som glas er det meget vigtigt
at køle rigeligt under boringen, som helst skal foretages ved
lave omdrejninger, med lavt pres og megen tålmodighed.

Jeg har dog lært, at til glas er det bedste smøre-/kølemiddel
petrolium. Om det holder i byretten véd jeg ikke.

Sprit bruges til boring i aluminium, boreolie (en emulgering af
vand og olie) til boring i jern og vand til boring i beton.

Ethvert køle-/smørremiddel er bedre end slet intet.

m.v.h. Emil

Fra : Mogens

Dato : 05-05-04 11:39

> [...]
>
> Jeg har dog lært, at til glas er det bedste smøre-/kølemiddel
> petrolium. Om det holder i byretten véd jeg ikke.

Det med petroleum har jeg godtnok hørt før, så det kan være jeg skal prøve
mig lidt frem med både sprit og petroleum.

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 05-05-04 20:57

> [...]
> vand og olie) til boring i jern og vand til boring i beton.
>
> Ethvert køle-/smørremiddel er bedre end slet intet.

For lige at slutte mit spørgsmål af, kan jeg oplyse at jeg har fået boret
mine huller uden at ødelægge noget. Jeg købte et glasbor og kølede med både
sprit og petroleum, jeg synes det var bedst med petroleum det virkede som
borte skar bedre.

Endnu engang for alle gode råd.

Mdh - Mogens

Fra : Brian Hansen

Dato : 05-05-04 00:21

"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle gerne have boret nogle 5 mm huller i et spejl. Kan det lade
gøre?
> I bekræftende fald hvilken slags bor skal der bruges.

Du kan bruge et alm. murbor.

Lav en tæt kant rundt om der hvor hulet skal være og fyld det op med sprit
og bor lige så stille.

Brian

Fra : Mogens

Dato : 05-05-04 11:37

"Brian Hansen" <blh@FJERNe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan bruge et alm. murbor.
>
> Lav en tæt kant rundt om der hvor hulet skal være og fyld det op med sprit

Ja det kan blive lidt problematisk, da spejlet sidder muret inde i en væg,
så jeg må bare gå lidt forsigtigt til værks.

Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-04 21:13

"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> skrev
> Ja det kan blive lidt problematisk, da spejlet sidder muret inde i en væg,
> så jeg må bare gå lidt forsigtigt til værks.

I så fald ville jeg øve mig lidt på noget andet. Problemet bliver nok at
Haraldnyb'erne kun kan bore det ene hul, sagt uden anden erfaring at det
meste Haraldnyb er udstyret med denne egenskab. Det passer ikke altid for
der er en variant der hedder: virker slet ikke!

By the way, var der ikke andre lidt smartere løsninger? Altså lime ell.lign?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 05-05-04 22:06

> [...]
> meste Haraldnyb er udstyret med denne egenskab. Det passer ikke altid for
> der er en variant der hedder: virker slet ikke!

Som du vil kunne se i mit sidste indlæg, er operationen lykkedes uden jeg
har ødelagt noget. Det bor jeg brugte er ikke fra HN men fra Silvan, og det
skar fint de 4 huller jeg skulle bruge, og den bedste køling var med
petroleum, jeg synes det gave bedre skær.

Mvh - Mogens