Frugttræer
Fra : Paw Jensen

Dato : 03-05-04 05:51

Vi har en del frugttræer i haven, både meget gamle, og nogle unge.
De sidste par somre, har stort set alle frugter været ubrugeligt.
Æblerne har haft brune pletter, blommerne har der været orm i etc.
Hvornår er det tid for forebyggende arbejde og hvad gør man ??

På forhånd tak.

Paw

Fra : Peter Schroeder

Dato : 03-05-04 13:47

"Paw Jensen" skrev...
> [...]
> Æblerne har haft brune pletter, blommerne har der været orm i etc.
> Hvornår er det tid for forebyggende arbejde og hvad gør man ??

Du tænker på kemi?
Æbler kan sprøjtes mod skurv. Det er det samme middel
man kan bruge mod skimmel i kartofler. Noget af fidusen
ved egen have går jo samtidig lidt fløjten...
Man kan reducere risikoen for skurv ved at fjerne AL gammel
frugt på og ved træerne inden sæsonen.
Orm kan man ikke bekæmpe med andet end gift.
Måske invitere en masse fugle? Men fugle kan, på den
anden side, også godt li' blommer...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-05-04 15:04

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Måske invitere en masse fugle? Men fugle kan, på den
> anden side, også godt li' blommer...

Æbler spiser de, men blommer har jeg aldrig hørt om. Hvilke fugle og hvilke
blommer skulle det være?

mvh
Preben

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-05-04 08:35

"Preben Andersen" skrev
> Æbler spiser de, men blommer har jeg aldrig hørt om. Hvilke fugle og hvilke
> blommer skulle det være?

Jeg er faktisk ikke klar over hvad fabrikat blommer jeg har.
De er store og blå, hvis det hjælper noget?
Duerne synes de er dejlige...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-04 20:44

On Mon, 3 May 2004 06:51:08 +0200, "Paw Jensen" <Nospam@nomail.dk>
wrote:

> [...]
>Æblerne har haft brune pletter, blommerne har der været orm i etc.
>Hvornår er det tid for forebyggende arbejde og hvad gør man ??

Det kunne måske også være fordi kronen i disse træer er blevet for tæt?
Svampe som skurv i æbler trives bedst hvor der er let fugtigt - og en
tæt krone bliver ikke helt så hurtigt tør som en der er mere åben.

Så måske kan beskæring hjælpe.

Men nogle år er bestemte sygdomme ret udbredte, mens der andre år
nærmest ikke er noget - det hænger sammen med vejret bl.a.

http://www.gartneriet.dk