Flytte OS/2 Warp fra en hd til en anden
Fra : Thomas Ardal Simonse~

Dato : 01-05-01 07:01

Hej hej. Har lige fundet denne vidunderlige gruppe, så i må undskylde hvis
jeg stiller allerede besvarede spørgsmål:

Jeg har en Harddisk på omkring 500 mb med os/2 installeret. Det vil jeg
gerne have flyttet over på en 1.2 gb harddisk uden at skulle til at
geninstallere. Er der nogen der har en god ide til hvordan sådan en ting kan
gøres og skal jeg partionere den nye harddisk?

På forhånd tak
Thomas Ardal Simonsen
http://www.ardal.dk

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 01-05-01 00:14

On Tue, 1 May 2001 06:01:27, "Thomas Ardal Simonsen" <thomas@ardal.dk>
wrote:

> [...]
>geninstallere. Er der nogen der har en god ide til hvordan sådan en ting kan
>gøres og skal jeg partionere den nye harddisk?

Hvis partitionen får samme drev-bogstav på den nye harddisk, er en
"XCOPY /h/o/t/s/e/r/v <source> <destination>" nok. Hvis ikke, kan det
muligvis klares med en search'n'replace oveni, men jeg garanterer ikke
for resultatet.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : The Amazing Grace

Dato : 01-05-01 01:40

torsten.balle.koefoed@somewhere.dk wrote:

> [...]
> Yours etc.
> Torsten Balle Koefoed
>
> (Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Jep, xcopy plejer at virke.

Jeg er næsten sikker på at der skal være mellemrum mellem hver switch,
så kommandoen bliver:

xcopy /h /o /t /s /e /r /v <source> <destination>

Man skal starte op fra de tre startdisketter, det duer ikke at boote fra
den partition, man vil kopiere.

Den nye harddisk skal formatteres til HPFS først, derefter laver man så
xcopy.

Hvis det er FAT-formatterede diske, virker det sikkert ikke. "sysinstx"
skulle efter sigende hjælpe, men da jeg selv kun kører HPFS, har jeg
aldrig haft problemet.

Ligesom Torsten, så vil jeg anbefale at den nye disk får samme
drevbogstav som den gamle har nu.

Held og lykke,

Mads Hansen

P.S.

Jeg tager backup af min OS/2 med jævne mellemrum - bruger zip (ikke
PkZip), og gemmer filen på CD, sammen med unzip og diskette-images
af de tre startdisketter.

Restore tager højst en halv times tid, selv hvis jeg skal lave de tre
startdisketter først.
--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Thomas Ardal Simonse~

Dato : 01-05-01 13:31

> [...]
> "XCOPY /h/o/t/s/e/r/v <source> <destination>" nok. Hvis ikke, kan det
> muligvis klares med en search'n'replace oveni, men jeg garanterer ikke

ok jeg fik vist ikke forklaret ordentligt hvor dum jeg rent faktisk er til
OS/2. Har arbejdet med Windows hele mit liv, så jeg bliver nødt til at få en
lidt mere udførlig instruktion Jeg har rodet lidt med fdisk til os/2,
men det er også det. Skal jeg f.eks. boote fra en os/2 disk og så udføre
xcopy kommandoen?

Med venlig hilsen
Thomas Ardal Simonsen
http://www.ardal.dk

Fra : peter volsted

Dato : 01-05-01 20:54

hi

-----

> [...]
> lidt mere udførlig instruktion Jeg har rodet lidt med fdisk til os/2,
> men det er også det. Skal jeg f.eks. boote fra en os/2 disk og så udføre
Du 'står af' bootprocessen, når den såakaldte blob viser sig i øverste venstre
hjørne ved at trykke Alt-F1 og herfra akommer du til en kommandolinie-OS/2.

Om problematikken skrev den meget kendte Daniela Engert i NG comp.os.os2.misc.
den 20. aug. 2000:
"Rule of thumb: any drive letter found at a proper place in a valid WPS
object is adjusted by the WPS if the object in question is targeted to
another drive letter. Of course this doesn't include data stored in the
OS/2 INIs which are *not* WPS objects (some software stores pointers to
themselves there).

So, the basic operation of moving an existing desktop to another drive
letter is *move* the "Desktop" tree from the source drives object to the
target one. If the target drive letter doesn't yet exist, create it
beforehand. Then reboot to a command line window only (no WPS started!)
and issue "XCOPY source: target: /H /O /T /S /E /R /V". This moves the
rest of your boot drive to the new target; don't forget to adjust
CONFIG.SYS. If required run "SYSINSTX target:" to make the new target
drive bootable, You may need to add the new target to your favourite
bootmanager as well.

If you need to transplant a desktop to another location, save away
\OS2\OS2.INI, \OS2\OS2SYS.INI and the full \Desktop tree including *all*
extended attributes. This needs to be done without PM active! Restore
the mentioned items to the new target and you're done...

Using these operations I migrated several OS/2 2.1, Warp3 and Warp 4
installations to several new drive letters (D: -> E: -> F: -> ...),
changed the underlying hardware and disk drives quite often, cloned
existing desktops or full installations to new target drive letters (for
testing purposes), and on and on...

No magic, just basic WPS features are involved.

Ciao
Dani"

good luck

peter

Fra : Thomas Ardal Simonse~

Dato : 02-05-01 07:22

Hej Peter

Takker for det. Det ligner virkeligt noget jeg kan bruge til noget. Vil også
gerne rette en tak til de resterende replyers i gruppen. Det kunne jo tænkes
at jeg vender grusomt tilbage når det næste problem nu temmelig sikkert
opstår

Med venlig hilsen
Thomas Ardal Simonsen
http://www.ardal.dk

Fra : Leif Dahl-Jensen

Dato : 01-05-01 10:14

Hej Thomas!

Thomas Ardal Simonsen wrote:

-------------------------------cut------------------------------------------

> [...]
> geninstallere. Er der nogen der har en god ide til hvordan sådan en ting kan
> gøres og skal jeg partionere den nye harddisk?

Jeg ville bruge Norton Ghost, eller Powerquest Drive Image.

Med Drive Image bliver partitionen,spredt ud så den passer til den nye
disk. Efter hvad jeg har forstået, så tildeler Drive Image partitionerne
en procentvis andel af pladsen, som den oprindelige partition optog af
en HD. Da det kun drejer sig om een disk, med een partition, kopieret
til en anden, vil pladsen på den nye disk blive fuldt tildelt den nye
ene partition

Har netop selv taget en Ghost kopi af min OS/2 indstallation, og slettet
partitionen, på grund af manglende drivere til en ide raid controller,
på et nyt Epox motherboard. Vil så, hvis der en dag kommer en driver,
indstallere OS/2 partitionen igen. OS/2 fører en hensygnende tilværelse
på min kones maskine, for nærværende.

Det kniber med drivere, til moderne hard-ware, til OS/2. Det ville have
knebet endnu mere, i længere tid, hvis det ikke havde været for
"frivillige" entusiastiske OS/2 programmører som f.eks. Daniela Engert.

> På forhånd tak
> Thomas Ardal Simonsen
> http://www.ardal.dk

Håber du kan bruge det til noget

--
Best Regards/Med Venlig Hilsen

Leif Dahl-Jensen
Denmark

Team OS/2 Dk

Fra : Bent Nielsen

Dato : 01-05-01 12:55

Thomas Ardal Simonsen skrev:

> [...]
> geninstallere. Er der nogen der har en god ide til hvordan sådan en ting kan
> gøres og skal jeg partionere den nye harddisk?
Ja som du ser er der flere måder at gøre det på.

'Jeg bruger Novadisk til os2, da den kan backup/restore til hvis afsnit
af diske man vil.

Jeg har lige gjort det for en som roder lidt med at bruge OS2 til at
share internet fra stofanet til hele hans intranet.

Novadisk er ikke freeware.

Bent Nielsen