|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Turbo & Kompressor samtidigt, vil det virk~ Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  02-05-04 14:56
 | 
 |  | Kære NG
 
 Jeg har lige siddet og læst i VMAX 07.04-05.05 og er faldet over den
 artiklen om Corollaen med både Turbo og kompressor og har lige lige
 nogle spørgsmål herved som jeg håber at i i vil være behjælpelig med at
 besvare.
 
 Såferm at nogen er interesseret kan jeg skanne artiklen ind?
 
 1:
 Er det ikke overkill at kører med både kompressor og turbo. Her tænker
 jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
 set i forhold til at bruge den ene eller den anden.
 
 Eller er der noget jeg ikke tager hensyn til?
 
 Nu ved jeg ikke hvordan at det er sat op, men hvis at fx at
 konmpressoren laver ladetryk, som så smides gennem turboen tror jeg ikke
 at man får ret meget ud af det.
 
 Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
 boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan
 jeg godt se ideen i det.
 
 Men er det stadig ikke overkill?
 
 2:
 Det fremgår også af artiklen at bilen er udstyret med et antilag system.
 Men er de ikke notorisk kendt for at slide unødvendigt meget på selve
 motor og turbo?
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
  Henrik Mortensen (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mortensen
 | 
 Dato :  02-05-04 15:11
 | 
 |  | > Men er det stadig ikke overkill?
 >
 
 Ja og nej. Bilen er jo bygget efter all-out max effekt, og løsningen er ikke
 helt ubrugelig, omend jeg mener det er en smule klodset måde at gøre det på.
 
 2 turboladere opsat fornuftigt vil give mere maxeffekt, og bedre forløb, men
 også være en dyrere løsning da turboladere til sekventielt brug ikke er
 noget man bare lige finder.
 
 
 > 2:
 > Det fremgår også af artiklen at bilen er udstyret med et antilag system.
 > Men er de ikke notorisk kendt for at slide unødvendigt meget på selve
 > motor og turbo?
 
 Jo, ofte er antilagsystemer lavet ved at forskyde tændingen, og/eller helt
 undlade tændingen, og det koster km på levetid, især på ventiler,turbolader
 og udstødningssystem.
 
 Henrik
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars G (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  02-05-04 16:02
 | 
 |  | 
 "Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:c72vil$1k5s$1@news.cybercity.dk...
 > 2 turboladere opsat fornuftigt vil give mere maxeffekt, og bedre forløb,
 men
 > også være en dyrere løsning da turboladere til sekventielt brug ikke er
 > noget man bare lige finder.
 Har i set den ny BMW 530d ?
 De har fundet 54HK mere ved at sætte en ekstra lille turbo i.
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=246907 "Allerede ved 1000 motoromdrejninger har den lille turbolader
 opnået 90 pct. af sit maksimale ladetryk, og ved 1750 o/min.
 bliver der suppleret med fuldt tryk fra den lille turbos storebror."
 Men hvis BMW vil have en 3 på kan de ringe til en af de her   http://www.teamdingo.dk/Dieselpuller.dk.htm Mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
  Claus Fabritius (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  02-05-04 16:03
 | 
 |  | 
 
            "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 news:vsu99013mmikqso00kb8lfe7b620pcl3jq@4ax.com...
 > Jeg har lige siddet og læst i VMAX 07.04-05.05 og er faldet over den
 > artiklen om Corollaen med både Turbo og kompressor og har lige lige
 > nogle spørgsmål herved som jeg håber at i i vil være behjælpelig med at
 > besvare.
 Snakkede med ham i går, og der var da vist også nogen der nævnte Vmax. Læser
 dog ikke selv bladet længere
 > Såferm at nogen er interesseret kan jeg skanne artiklen ind?
 Det må du da godt, så vi kan se hvad de skriver om den :)
 > 1:
 > Er det ikke overkill at kører med både kompressor og turbo. Her tænker
 > jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
 > set i forhold til at bruge den ene eller den anden.
 Overkill. Tjaa, det kan man måske godt kalde det. Det giver ham ikke mere
 effekt end turboen alene.
 > Eller er der noget jeg ikke tager hensyn til?
 Momentkurven.
 > Nu ved jeg ikke hvordan at det er sat op, men hvis at fx at
 > konmpressoren laver ladetryk, som så smides gennem turboen tror jeg ikke
 > at man får ret meget ud af det.
 Det er lige netop lavet så kompressoren lader gennem turboen, men det er
 ikke for at få højere topeffekt.
 > Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
 > boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan
 > jeg godt se ideen i det.
 Det er egentlig lidt det systemet giver. Det flytter trækket 1000
 omdregninger ned, så han ikke skal op på 3000 RPM før der begynder at ske
 noget.
 > Men er det stadig ikke overkill?
 Det viste det sig faktisk at være i går. Han testede 201m med og uden
 kompressoren. Han fik de bedste tider uden, da han lavede for meget spind
 med kompressoren. Jeg tror dog at det er en fordel i dagligdagen. Der er
 ikke det store behov for at geare ned ved en overhaling. På 402m vil det
 bare ikke hjælpe noget.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
  Thunderbird [7100] (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  02-05-04 17:40
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 2 May 2004 17:03:07 +0200, "Claus Fabritius"
 <champ88@ofir.invalid> wrote:
 >Det må du da godt, så vi kan se hvad de skriver om den :)
 Den ahr du her, scannede bare alle 4 sider ind. Råskanning er sket med
 400 DPI. Billederne er derefter blevet formindsket til 37,5 % af deres
 råstørrelse og forefindes her:
http://www.tnfs.dk/images/01.jpg (1275*1739, 877,94 KB)
http://www.tnfs.dk/images/02.jpg (1275*1739, 736,16 KB)
http://www.tnfs.dk/images/03.jpg (1242*1727, 921,80 KB)
http://www.tnfs.dk/images/04.jpg (1275*1759, 977,31 KB)
 Det er på billede 3 og 4 at selve teksen om bilen fremtræder.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
             |  |  | 
  Henrik B. (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  02-05-04 23:47
 | 
 |  | Claus Fabritius wrote:
 ::: Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren
 ::: yder boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de
 ::: høje, kan jeg godt se ideen i det.
 ::
 :: Det er egentlig lidt det systemet giver. Det flytter trækket 1000
 :: omdregninger ned, så han ikke skal op på 3000 RPM før der begynder
 :: at ske noget.
 
 Man har da ikke skullet op på 3000 omdr/min i mange år, med en turbolader.
 Det er udelukkende et spørgsmål om den rigtige lader.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Fabritius (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-05-04 08:12
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:40957a68$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Man har da ikke skullet op på 3000 omdr/min i mange år, med en turbolader.
 > Det er udelukkende et spørgsmål om den rigtige lader.
 Med en T4 på en 1600-maskine passer det vist meget godt. Bygger man for
 topeffekt kan det jo være nødvendigt med en stor lader.
 Selv har jeg fuldt tryk ved 2400 RPM med en lille IHI-lader på en 1400
 maskine, men det giver ikke ret meget topeffekt.
 -- 
 Claus Fabritius
 Lovligt streetrace i Køge 8. maj
 Læs mere på www.klub-striben.dk |  |  | 
    Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 13:35
 | 
 |  | 
 
            Claus Fabritius wrote:
 :: Med en T4 på en 1600-maskine passer det vist meget godt. Bygger man
 :: for topeffekt kan det jo være nødvendigt med en stor lader.
 ::
 :: Selv har jeg fuldt tryk ved 2400 RPM med en lille IHI-lader på en
 :: 1400 maskine, men det giver ikke ret meget topeffekt.
 Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...     M.v.h.
            
             |  |  | 
     Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 13:43
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 14:35:27 +0200, "Henrik B."
 <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
 >Claus Fabritius wrote:
 >:: Med en T4 på en 1600-maskine passer det vist meget godt. Bygger man
 >:: for topeffekt kan det jo være nødvendigt med en stor lader.
 >::
 >:: Selv har jeg fuldt tryk ved 2400 RPM med en lille IHI-lader på en
 >:: 1400 maskine, men det giver ikke ret meget topeffekt.
 >
 >Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...     Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
      Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 14:04
 | 
 |  | 
 
            Tommy Eriksen wrote:
 ::: Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...     ::
 :: Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)
 Mig!? Nøøøhhh......min er skam større end din.......ihvertfald på
 Vabis'en....  *GG*
 M.v.h.
            
             |  |  | 
       Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 14:07
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 15:04:24 +0200, "Henrik B."
 <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
 >Tommy Eriksen wrote:
 >::: Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...     >::
 >:: Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)
 >
 >Mig!? Nøøøhhh......min er skam større end din
 -Men jeg kan pisse længst hvis du står i modvind!
 >.......ihvertfald på
 >Vabis'en....  *GG*
 Well, nu var det jo den lille ny med babyturboen jeg snakkede om ;)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
        Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 14:22
 | 
 |  | 
 
            Tommy Eriksen wrote:
 ::: .......ihvertfald på
 ::: Vabis'en....  *GG*
 ::
 :: Well, nu var det jo den lille ny med babyturboen jeg snakkede om ;)
 I know. Jeg tror nok at kompressor-siden er lige så stor på på din. Det er
 blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er jeg jo kørt,
 inden du begynder at lade (vandet?).   )))
 M.v.h.
            
             |  |  | 
         Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 14:30
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 15:21:49 +0200, "Henrik B."
 <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
 >Tommy Eriksen wrote:
 >::: .......ihvertfald på
 >::: Vabis'en....  *GG*
 >::
 >:: Well, nu var det jo den lille ny med babyturboen jeg snakkede om ;)
 >
 >I know. Jeg tror nok at kompressor-siden er lige så stor på på din. Det er
 >blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er jeg jo kørt,
 >inden du begynder at lade (vandet?).   )))
 Jeg er ikke bange for at skifte gear, og så længe hun holdes til ilden
 (over 2.500o/m) kan hun jo sagtens, den gamle ;)
 Men hvis vi skal køre med omdrejninger som i lastbiler har du da ret
 ;)
 Med dine 25 ekstra heste og XX ekstra nm'er er du jo nok kørt under
 alle omstændigheder, men det er så en anden snak.
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
          Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 14:50
 | 
 |  | Tommy Eriksen wrote:
 :: Med dine 25 ekstra heste og XX ekstra nm'er er du jo nok kørt under
 :: alle omstændigheder, men det er så en anden snak.
 
 Din hedder 175 Hk ved 5500 omdr/min. Og 273 Nm ved 3000 omdr/min. 0-100 km/t
 på 8,3 sek. og "Over 220 km/t" på toppen.
 
 M.v.h.
 
 
 
 
 |  |  | 
           Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 14:55
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 15:49:50 +0200, "Henrik B."
 <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
 >Tommy Eriksen wrote:
 >:: Med dine 25 ekstra heste og XX ekstra nm'er er du jo nok kørt under
 >:: alle omstændigheder, men det er så en anden snak.
 >
 >Din hedder 175 Hk ved 5500 omdr/min. Og 273 Nm ved 3000 omdr/min. 0-100 km/t
 >på 8,3 sek. og "Over 220 km/t" på toppen.
 Jep, men jeg kunne ikke lige huske hvad din havde af moment, og ved
 hvilke omdrejninger.
 Så vidt jeg husker er du (på papiret) et halvt sekund hurtigere til
 100 og "over 230" på toppen.
 I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
            Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 15:05
 | 
 |  | 
 
            Tommy Eriksen wrote:
 ::: Din hedder 175 Hk ved 5500 omdr/min. Og 273 Nm ved 3000 omdr/min. 0-
 ::: 100 km/t på 8,3 sek. og "Over 220 km/t" på toppen.
 ::
 :: Jep, men jeg kunne ikke lige huske hvad din havde af moment, og ved
 :: hvilke omdrejninger.
 Min hedder 330 Nm ved 1900 omdr/min.
 :: Så vidt jeg husker er du (på papiret) et halvt sekund hurtigere til
 :: 100 og "over 230" på toppen.
 7,5 på 100 km/t.
 :: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 :: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 Tro mig, det samme gør jeg.    M.v.h.
            
             |  |  | 
             Claus Fabritius (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-05-04 15:26
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 news:4096519d$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > :: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 > :: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 >
 > Tro mig, det samme gør jeg.    Kyllinger ;)
 -- 
 Claus Fabritius
 Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93
            
             |  |  | 
              Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 15:52
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 16:25:52 +0200, "Claus Fabritius"
 <champ88@ofir.invalid> wrote:
 >"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
 >news:4096519d$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >> :: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 >> :: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 >>
 >> Tro mig, det samme gør jeg.    >
 >Kyllinger ;)
 Hvis man godt ka' li' det man har, hvorfor så smadre det bare for at
 komme hurtigst ud af et lyskryds? :)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
             Thunderbird [7100] (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  03-05-04 15:37
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 16:05:25 +0200, "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk>
 wrote:
 >:: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 >:: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 >
 >Tro mig, det samme gør jeg.    Eh, den fanger jeg ikke lige.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
             |  |  | 
              Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 15:50
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 03 May 2004 16:37:22 +0200, "Thunderbird [7100]"
 <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
 >On Mon, 3 May 2004 16:05:25 +0200, "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk>
 >wrote:
 >
 >
 >>:: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
 >>:: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
 >>
 >>Tro mig, det samme gør jeg.    >
 >Eh, den fanger jeg ikke lige.
 Saab'er har notorisk svage gearkasser. Med "skifter til 2. gear som en
 kælling" mener jeg "skifter langsomt" - for ikke at mase kassen i
 gear, og derved slide unødigt på synkroniseringen (som jo skal kæmpe
 for at få tandhjulene til at køre med samme hastighed inden tvinges i
 hak).
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
             Torben E (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  03-05-04 16:10
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
 news:4096519d$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Tro mig, det samme gør jeg.    Don´t we all    Torben E
            
             |  |  | 
              Bjørn Jørvad (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  03-05-04 16:12
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:409660c5$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 KLIP
 > Don´t we all    Nope ..   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
               Torben E (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  03-05-04 16:30
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
 news:4096610c$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Nope ..   >
 Ha ha, det tænkte jeg ikke lige på, det ku være man skulle
 anskaffe sig en aut kasse, bum bum, næææeh    Torben E
            
             |  |  | 
                Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 16:41
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 17:29:30 +0200, "Torben E"
 <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 >
 >"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
 >news:4096610c$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >> Nope ..   >>
 >
 >Ha ha, det tænkte jeg ikke lige på, det ku være man skulle
 >anskaffe sig en aut kasse, bum bum, næææeh    Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
 weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var 
 -"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
 -"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
 især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
 -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
 lidt oftere"
 Hmm ... Nej tak :)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
                 Claus Fabritius (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-05-04 17:07
 | 
 |  | "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
 news:fgpc90l2di25a78if4lqhd1i54l9fdq5n3@4ax.com...
 
 > Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
 > weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var
 > -"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
 > -"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
 > især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
 > -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
 > lidt oftere"
 
 Han glemte måske lige at nævne at du ville få en sløv båd tilbage, hvis du
 konverterede til automatkasse.
 
 > Hmm ... Nej tak :)
 
 Glæder mig. Jeg var lige ved at blive bange for at du helt havde mistet
 forstanden :)
 --
 Claus Fabritius
 Uno Turbo i.e. Racing
 Speed doesn't kill people
 People kill people
 
 
 
 
 |  |  | 
                  Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 17:28
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 18:06:39 +0200, "Claus Fabritius"
 <champ88@ofir.invalid> wrote:
 >"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
 >news:fgpc90l2di25a78if4lqhd1i54l9fdq5n3@4ax.com...
 >
 >> Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
 >> weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var
 >> -"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
 >> -"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
 >> især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
 >> -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
 >> lidt oftere"
 >
 >Han glemte måske lige at nævne at du ville få en sløv båd tilbage, hvis du
 >konverterede til automatkasse.
 Biltorvet har ikke de præcise tal (altså for samme årgang som min),
 men en '88 9000 T16 er opgivet til 8.3secs til 100 (samme som min),
 mens  en '88 9000 T16 aut er opgivet til 8.8 secs for samme disciplin.
 Samtidig daler tophastigheden med 5km/t (til 215).
 Selvfølgelig æder tomatkassen lidt kræfter, men en "sløv båd" vil jeg
 da ikke ligefrem kalde det.
 Det halve sekund til 100 spilder jeg alligevel på mit lidt svagelige
 2. gear ;)
 >> Hmm ... Nej tak :)
 >
 >Glæder mig. Jeg var lige ved at blive bange for at du helt havde mistet
 >forstanden :)
 Nånå, ro på :)
 Bare fordi man er lidt mageligt anlagt til tider.
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
                   Claus Fabritius (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  03-05-04 21:39
 | 
 |  | "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
 news:hfsc901v88srfumur974c83f8n4g0551mr@4ax.com...
 
 > Biltorvet har ikke de præcise tal (altså for samme årgang som min),
 > men en '88 9000 T16 er opgivet til 8.3secs til 100 (samme som min),
 > mens  en '88 9000 T16 aut er opgivet til 8.8 secs for samme disciplin.
 > Samtidig daler tophastigheden med 5km/t (til 215).
 
 På papiret er det jo ikke meget, men...
 
 > Selvfølgelig æder tomatkassen lidt kræfter, men en "sløv båd" vil jeg
 > da ikke ligefrem kalde det.
 
 den føles godt nok som en sløv båd når man kører i den, med mindre den jeg
 har prøvet med tomatkasse var direkte defekt.
 
 > Det halve sekund til 100 spilder jeg alligevel på mit lidt svagelige
 > 2. gear ;)
 
 Du kører jo også som en kællings, så det gør ingen forskel for dig ;)
 
 > Nånå, ro på :)
 > Bare fordi man er lidt mageligt anlagt til tider.
 
 Jeg synes skam også at SAAB'en er en fin bil, men autokassen - Aldrig. Så
 hellere HT (Eller, næsten da :)
 --
 Claus Fabritius
 Uno Turbo i.e. Racing
 Speed doesn't kill people
 People kill people
 
 
 
 
 |  |  | 
                    Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 21:51
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 22:38:41 +0200, "Claus Fabritius"
 <champ88@ofir.invalid> wrote:
 >> Selvfølgelig æder tomatkassen lidt kræfter, men en "sløv båd" vil jeg
 >> da ikke ligefrem kalde det.
 >
 >den føles godt nok som en sløv båd når man kører i den, med mindre den jeg
 >har prøvet med tomatkasse var direkte defekt.
 Okay. Jeg har ikke prøvet en, derfor ku' jeg kun kigge på papiret.
 >> Det halve sekund til 100 spilder jeg alligevel på mit lidt svagelige
 >> 2. gear ;)
 >
 >Du kører jo også som en kællings, så det gør ingen forskel for dig ;)
 Så, knejt, kæft! :)
 Må vi bede om noget respekt for alderdommen.
 >> Nånå, ro på :)
 >> Bare fordi man er lidt mageligt anlagt til tider.
 >
 >Jeg synes skam også at SAAB'en er en fin bil, men autokassen - Aldrig. Så
 >hellere HT (Eller, næsten da :)
 Hehe, nej, vel? :)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
                     John Sahl (04-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  04-05-04 11:49
 | 
 |  | 
 
            Tommy Eriksen wrote:
 > Okay. Jeg har ikke prøvet en, derfor ku' jeg kun kigge på papiret.
 Hvis den Claus ontaler er den jeg var med ud at prøve kan jeg
 godt forstå han var afskrækket, for det _var_ en sløv æske
 uanset at motoren tilsyneladende gik som den skulle.
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
                      Claus Fabritius (04-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Fabritius
 | 
 Dato :  04-05-04 16:36
 | 
 |  | "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
 news:c77s3r$k56$1@dknews.tiscali.dk...
 
 > Hvis den Claus ontaler er den jeg var med ud at prøve kan jeg
 > godt forstå han var afskrækket, for det _var_ en sløv æske
 > uanset at motoren tilsyneladende gik som den skulle.
 
 Det er den jeg skriver om. Jeg var godt nok skuffet.  Den kørte da meget
 godt, men der var ikke noget sjovt over det. Føltes som om at gearkassen
 lige havde snuppet 50 heste eller sådan noget.
 --
 Claus Fabritius
 Uno Turbo i.e. Racing
 Speed doesn't kill people
 People kill people
 
 
 
 
 |  |  | 
                 Torben E (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  03-05-04 17:10
 | 
 |  | 
 "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
 news:fgpc90l2di25a78if4lqhd1i54l9fdq5n3@4ax.com...
 > Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
 > weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var
 > -"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
 > -"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
 > især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
 > -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
 > lidt oftere"
 Havde den nu kunnet holde, ja så var der blevet monteret en lige
 på stedet i min. Men desværre har den nok en levetid under 50km
 efter min motor    Torben E
            
             |  |  | 
                  Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 17:21
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 3 May 2004 18:10:17 +0200, "Torben E"
 <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
 >
 >"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
 >news:fgpc90l2di25a78if4lqhd1i54l9fdq5n3@4ax.com...
 >> Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
 >> weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var
 >> -"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
 >> -"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
 >> især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
 >> -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
 >> lidt oftere"
 >
 >Havde den nu kunnet holde, ja så var der blevet monteret en lige
 >på stedet i min. Men desværre har den nok en levetid under 50km
 >efter min motor    Hehe, det er jo lidt dét :)
 Derudover er det vel et helvedes arbejde at konvertere den.
 Hvis det nu var til at overkomme, og man kunne få en gearkasse der kan
 holde til en rimelig penge kunne jeg også godt ha' fundet på det. Jeg
 kører for meget bykørsel for tiden, tror jeg ;)
 /Tommy
 -- 
http://www.the-coffeeshop.dk/ 1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland |  |  | 
                   Torben E (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  03-05-04 17:43
 | 
 |  | 
 "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
 news:1asc90h857qvt80hcp9jahsmuif1k1a2ts@4ax.com...
 >
 > Hvis det nu var til at overkomme, og man kunne få en gearkasse der kan
 > holde til en rimelig penge kunne jeg også godt ha' fundet på det. Jeg
 > kører for meget bykørsel for tiden, tror jeg ;)
 >
 
 Til din kan en aut nemt holde, de kører jo bag en standart 300nm´s
 motor, så der burde ikke være noget problem.
 
 Torben E
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
                    Bjørn Jørvad (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  03-05-04 18:01
 | 
 |  | 
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:40967675$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 KLIP
 > Til din kan en aut nemt holde, de kører jo bag en standart 300nm´s
 > motor, så der burde ikke være noget problem.
 Ka´ du så ikke blot bygge 2 på din..?...  )
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
                     Torben E (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben E
 | 
 Dato :  03-05-04 20:36
 | 
 |  | 
 "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
 news:40967a66$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Ka´ du så ikke blot bygge 2 på din..?...  )
 Du kender da heller ikke til mådehold
 6 cylindre
 2 turbo´er
 Og nu 2 gearkasser    Torben E
            
             |  |  | 
         Tommy Eriksen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Eriksen
 | 
 Dato :  03-05-04 21:47
 | 
 |  |  |  |  | 
          Henrik B. (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-05-04 22:00
 | 
 |  | 
 
            Tommy Eriksen wrote:
 ::: I know. Jeg tror nok at kompressor-siden er lige så stor på på din.
 ::: Det er blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er
 ::: jeg jo kørt, inden du begynder at lade (vandet?).   )))
 ::
 :: Hehe, så er det altså heller ikke værre :)
 :: http://www.fotoarkiv.com/albums/nordtyskland/aac.mpg :: Man skal jo bare jokke et lille sekunds tid før man for alvor skal
 :: bruge kræfterne ;)
 Hmmm, jeg faldt næsten i søvn, inden der begyndte at ske noget.    )
 M.v.h.
            
             |  |  | 
  Bjørn Jørvad (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  02-05-04 16:09
 | 
 |  |  |  |  | 
  Thunderbird [7100] (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  02-05-04 17:41
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 2 May 2004 17:08:33 +0200, "Bjørn Jørvad"
 <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:
 >
 >"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 >news:vsu99013mmikqso00kb8lfe7b620pcl3jq@4ax.com...
 >
 >KLIP
 >
 >Sammensætningen bliver brugt til bl.a. marinediesel.
 >
 >Det giver en overall god ydelse.
 >
 >Se evt.:
 >http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/powerforleisureboats/diesel_sterndrive/kad43pdp Undrer mig bare over blanding Kompressor og Turbo, hvorfor ikke bare
 bruge bi turbo?.
 Og den måde han hara gjort det på med at lave kompressoren blæse ind i
 turboen kan jeg ikke få til at give mening, medmindre at turboen er
 istand til klemme luften endnu mere sammen.
 -- 
 Mvh
 Flemming Jacobsen
            
             |  |  | 
   Bjørn Jørvad (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  02-05-04 17:47
 | 
 |  | 
 "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 news:439a90dfire7jc0eol8l7i1o0l6u198gab@4ax.com...
 
 KLIP
 
 > Undrer mig bare over blanding Kompressor og Turbo, hvorfor ikke bare
 > bruge bi turbo?.
 
 Prøv at downloade nogle af PDF-filerne på Volvo-siden.
 
 Her er både grafer mv.
 
 Det er tydeligt at se kombinationen kompressor / turbo giver en meget bedre
 dynamik helt fra bunden.
 
 Måske virkningsgraden på en turbo er ringere end en kompressor ved lave
 omdrejninger.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Beer Hansen (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  02-05-04 17:48
 | 
 |  |  |  |  | 
   Bjørn Jørvad (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  02-05-04 17:52
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
 news:40952632$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 > Volvo har skam også brugt det på landevejen, i hvert fald i deres mindre
 > lastbiler for et par år siden, ved ikke lige om de stadig bliver lavet.
 Jep.
 Tanken er derfor ikke ny, men måske først nu moden til introduktion i
 personbiler.
 Det hele handler jo også om økonomi, dog er en bilmotor nok billigere at
 fabrikere, da den jo mangler marinetoppen..   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
  K (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : K
 | 
 Dato :  02-05-04 16:33
 | 
 |  | 
 "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
 > boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan
 > jeg godt se ideen i det.
 >
 > Men er det stadig ikke overkill?
 
 En udmærket ide i parallel kobling, overkill ? næeeh ...en overtryksventil
 tager sig af at trykket ikke bliver for højt !
 
 K
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Strandtoft (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  02-05-04 18:55
 | 
 |  | 
 
            "Thunderbird [7100]" wrote:
 > Er det ikke overkill at kører med både kompressor og turbo. Her tænker
 > jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
 > set i forhold til at bruge den ene eller den anden.
 Jeg mener det var Lancia der prøvede det i Gruppe B. bilerne i de
 glade firsere.. Frit fra "huskeren" havde Audi S1 og Pug 205 T16
 en enkelt turbolader (hver forstås), MG Metro 6R4 havde V6
 sugemotor og Lancia S4 en kombination af kompressor og
 turbolader.. Ideen med at kombinere de to teknologier var vist at
 lave et bredere effektområde..
 Er der egentlig nogen der har eksperimenteret med to kompressorer,
 en lille en til lave omdrejningstal og en stor til max. effekt??
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  jan@stevns.net (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  02-05-04 19:15
 | 
 |  | 
 
            Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :
 >Er der egentlig nogen der har eksperimenteret med to kompressorer,
 >en lille en til lave omdrejningstal og en stor til max. effekt??
 Har aldrig hørt om det - og jeg har limet ørene fast et par gange
 eller 3 ;)
 Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
 natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .
 -- 
 jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
 Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk |  |  | 
   Lars G (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  02-05-04 19:28
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:2jea90h4qv094g6nm5k2etg59u052pq64j@dtext.news.tele.dk...
 > Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :
 >
 > >Er der egentlig nogen der har eksperimenteret med to kompressorer,
 > >en lille en til lave omdrejningstal og en stor til max. effekt??
 >
 > Har aldrig hørt om det - og jeg har limet ørene fast et par gange
 > eller 3 ;)
 >
 > Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
 > natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .
 >
 
 Uden at vide det men ....
 
 En lille kompressor taget lidt effekt og en stor det  modsatte !
 
 eks den tager 25hk og de er ikke ledige i tomgang !
 
 Altså den store skal kobles ind senere ?
 
 I de gamle  Mercedes racer bil skulle kobles ind manuelt. Om
 det var derfor ved jeg ikke.
 
 Mvh
 Lars G
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Strandtoft (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  02-05-04 21:08
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote:
 > Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
 > natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .
 Selv om kompressorer arbejder "hele vejen op", så kan jeg da
 sagtens forestille mig at en stor, tung kompressor ikke arbejde
 lige så effektivt ved lave omdrejningstal som en mindre gør??
 Effekten til at drive kompressorerne tages fra krumptappen, så det
 er ikke noget problem at få den store til at snurre ved lave
 omdrejningstal, men jeg vil da umiddelbart tro at der er en
 sammenhæng mellem diameteren på skovlhjulene og den mængde luft
 der mest effektiv kan skubbes igennem dyret. Enhver kompressor har
 garanteret et ideelt omdrejningstal hvor den fungerer bedst, ved
 øvrige omdrejningstal giver den måske et større varmetab i forhold
 til det den yder og den slags. Der kan jo også være noget med det
 effekttab en kompressor påfører krumptappen, der er jo ingen grund
 til at bruge 25 hk på at trække en ordentlig kleppert af en
 kompressor rundt sålænge motoren ikke har brug for mere luft end
 en mindre kompressor kan levere..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
 |  |