Kalke drivhus
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-05-04 06:59

Jeg plejer ikke at kalke drivhus. Men i år er det nødvendigt.

Jeg har så ladet mig fortælle følgende:

1) Man kalker indvendigt.

2) Man kalker udvendigt.

Hvem har ret?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-05-04 08:27

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg plejer ikke at kalke drivhus. Men i år er det nødvendigt.
>
> Jeg har så ladet mig fortælle følgende:
>
> 1) Man kalker indvendigt.
>
> 2) Man kalker udvendigt.

Alm. kalkning er ikke godt udenpå glasset, da denne
kalkform er vandopløselig indtil den hærdner - og det
tager tid.
I stedet for kalk kan man måske med fordel anvendes en
mat plastfolie til at skygge for det direkte sollys.

Per A. Hansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-05-04 11:14

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Alm. kalkning er ikke godt udenpå glasset, da denne
> kalkform er vandopløselig indtil den hærdner - og det
> tager tid.

Ja, ca. 5 minutter, hvis du kalker en dag med solskin.

mvh
Preben

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-05-04 08:34

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Ja, ca. 5 minutter, hvis du kalker en dag med solskin.

Desværre nej - det tørrer bare!
"Kalken" består stadig af det vandopløselige Ca(OH)2.
- kalciumhydroxid - et lang stykke tid endnu.
Det hærdner med tiden ved at optage kuldioxid fra luften og
bliver omdannet til det tungtopløselige calciumcarbonat.
Det er samme proces, som hærdner alm. fugemørtel.

Per A. Hansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-05-04 12:07

> [...]
> bliver omdannet til det tungtopløselige calciumcarbonat.
> Det er samme proces, som hærdner alm. fugemørtel.

OK så, jeg forveksler hærdning med tørring.

mvh
Preben

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-05-04 10:00

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg plejer ikke at kalke drivhus. Men i år er det nødvendigt.

> [...]
Hos harald Nyborg kan man købe noget skyggepasta til drivhuse (o.lign.) den
bruges udvendigt. Fidusen er at efterhånden som planterne bliver større og
kan tåle mere sollys vaskes pastaen af så der kommer mere lys ind i
drivhuset. Pastaen er lavet sådan at man kan selv bestemme hvor hurtigt den
skal vaskes af. Jo tykkere en blanding man smører på jo langsommere vaskes
den af.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-05-04 11:17

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
> Jeg plejer ikke at kalke drivhus. Men i år er det nødvendigt.
>
> Jeg har så ladet mig fortælle følgende:
>
> 1) Man kalker indvendigt.
>
> 2) Man kalker udvendigt.
>
> Hvem har ret?

Udvendig hvis du vil kalke, men det bedste er af få fat i noget skyggegardin
og så sy gardiner selv. Dem kan du anbringe ude eller inde, og så er det jo
lidt nemmere at trække dem fra i perioder med overskyet vejr, end det er at
vaske kalken væk.
Hvad er det i øvrigt, du mener, skal have skygge nu?

mvh
Preben

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-05-04 20:40

On Sun, 2 May 2004 12:17:24 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
>vaske kalken væk.
>Hvad er det i øvrigt, du mener, skal have skygge nu?

Lige nu handler det om mine tomater, små hængepetunia og solsikker.

Sidste år fældede vi nogle udtjente æbletræer, som sædvanligvis
skyggede (lovlig meget) for drivhuset, mod syd. Der står stadig lidt
træer tilbage - men det har gjort en stor forskel.

Hvordan fastgør man skyggegardinet, så det kan trækkes fra?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-05-04 06:37

> Lige nu handler det om mine tomater, små hængepetunia og solsikker.

Jeg ved ikke med petunia, men tomater vil gerne have meget lys, og det vil
solsikker garanteret også. Hvis du mener, det bliver for varmt, er det bedre
at lukke vinduerne op. Tomaterne skal du først skygge for når der er
frugter, og så er det ikke for lysets skyld, men for varmen. Tomater bliver
grønne omkring stilken hvis de bliver for varme når de modner.

> Hvordan fastgør man skyggegardinet, så det kan trækkes fra?

Køb en gardinspiral i den længde, du har brug for, og skru så en lille krog
i hver ende. Det kan købes i enhver gardinforretning. Skyggestoffet skal du
nok købe hos en gartner eller hos et firma, som fremstiller gardiner til
gartnerier.

mvh
Preben

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-05-04 09:42

On Mon, 3 May 2004 07:36:47 +0200, "Preben Andersen"
> [...]

>frugter, og så er det ikke for lysets skyld, men for varmen. Tomater bliver
>grønne omkring stilken hvis de bliver for varme når de modner.

Jamen så er jeg mere rolig. Foruden et par automatiske
vinduesoplukkere åbner jeg på varme dage dørene - og overbruser
planterne lidt.

> [...]
>nok købe hos en gartner eller hos et firma, som fremstiller gardiner til

Jeg takker mange gange for hjælpen - også til alle andre, som har
bidraget til denne tråd.

Med venlig havehilsen
Dorte

--