Java-program sender SMS-beskeder i smug
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 30-04-04 21:13

Jeg har lige læst i en artikel at der er et sikkerhedshul i en af Siemens
mobiltelefoner..

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23550

Kan man forestille at det er muligt for en hacker at (mis)bruge det hul til
at skaffe sig adgang til en brugers pc f.eks via et af de
software-programmer der tit følger med en mobiltelefon???

/ Michael...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-04 21:22

Michael Korsgaard skrev:

>Jeg har lige læst i en artikel at der er et sikkerhedshul i en af Siemens
>mobiltelefoner..

Der står:

========
Det sker ved at udnytte muligheden for, at Java-programmøren kan
designe sin egen brugergrænseflade. Dermed får programmøren
mulighed for at lægge sin egen grafik i vejen for den meddelelse,
som brugeren normalt vil få, før Java-applikationen får lov til
at sende SMS-beskeden.
========

Hvordan kommer man udenom at brugeren skal bekræfte at sms'en må
sendes?

Som det er beskrevet i artiklen lyder det kun som om det er et
irritationsmoment, og ikke en sikkerhedsrisiko.

>Kan man forestille at det er muligt for en hacker at (mis)bruge det hul til
>at skaffe sig adgang til en brugers pc f.eks via et af de
>software-programmer der tit følger med en mobiltelefon?

Hvordan skulle telefonen overtage kontrollen med pc'en?

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-04 21:28

Den Fri, 30 Apr 2004 22:21:57 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Som det er beskrevet i artiklen lyder det kun som om det er et
> irritationsmoment, og ikke en sikkerhedsrisiko.

Ud fra det stykke du klippede ud:

Telefonen spørger: "Programmet vil sende en SMS, tryk <yes> for at
sende, eller <no> for at afvise". Programmet laver så et andet
skærmbillede, som det lægger hen over telefonens, så der i stedet
står "vil du starte et nyt spil?"

Brugeren trykker så på <yes>-knappen for at starte et nyt spil, og
bekræfter dermed at SMS'en må sendes.

Mvh
Kent

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 30-04-04 21:35

> [...]
> irritationsmoment, og ikke en sikkerhedsrisiko.

> Hvordan skulle telefonen overtage kontrollen med pc'en?

Det jeg forestillede mig var om det kunne misbruges til at inst. f.eks en
keylogger eller sådan noget?? Eller noget helt andet eller tredie for den
sags skyld..!!

/ Michael...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-04 21:56

Michael Korsgaard skrev:

>Det jeg forestillede mig var om det kunne misbruges til at inst. f.eks en
>keylogger eller sådan noget?? Eller noget helt andet eller tredie for den
>sags skyld..!!

Hvordan skulle programmet komme fra telefonen til pc'en?

--
Bertel

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 01-05-04 11:44

> Hvordan skulle programmet komme fra telefonen til pc'en?

Jeg kender ikke til det software Siemens sender med deres produkter, men
bruger selv Nokia Data Suite. Her kan man selv vælge om forbindelsen skal
være via IR eller kabel. Der findes et væld af funktioner. Bla. opdatering
af kalender. Her må der jo foregå en udveksling af oplysninger mellem pc og
tlf.

/ Michael...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-05-04 06:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Som det er beskrevet i artiklen lyder det kun som om det er et
> irritationsmoment, og ikke en sikkerhedsrisiko.

En eksorbitant SMS-regning kan dog være et meget stort
irritationsmoment, især hvis SMS'erne er sendt bag ens ryg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen