Skærmopløsning og pop-up vinduer
Fra : Michael Houmann

Dato : 30-04-04 08:45

Jeg har to små problemer der irreterer mig meget. Jeg har lige
lavet min hjemmeside om med CSS, problemet er at jeg kører med en
opløsning på 1280 * 1024 og har naturligvis lavet siden efter
denne opløsning, og det ser godt ud. Jeg har så senere set siden
på en skærm i 800 * 600, og det ligner l..., det jeg gerne ville
finde er et script der finder brugerens opløsnig (har jeg
fundet), og åbner en underside der passer til den opløsning. Jeg
vil gerne undgå en startside hvor brugeren selv skal vælge
opløsningen.

Mit andet problem er pop-up vinduer. Jeg har fotos på min side
der åbner i et pop-up vindue, tilpasset højde og brede på
billedet, og centrer sig selv på skærmen. Men når brugeren ikke
lukker det første billede, åbner det næste billede i samme
vindue, og hvis billedet er er højere eller bredere, bliver det
meget mindre. Jeg har selv tænkt på en løsning med
<target="_blank>, men jeg ved ikke hvor i scriptet jeg skal sætte
det ind.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Michael

på: siden ligger på www.michael-h.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-04 11:36

Michael Houmann <michael@michael-h.dk> skrev :

> [...]
>fundet), og åbner en underside der passer til den opløsning. Jeg
>vil gerne undgå en startside hvor brugeren selv skal vælge

Glem alt om det, det er en meget dårlig ide.

Siden kan nemt tilpasses så den passer i alle opløsninger.

Grunden til at den ser dårlig ud i lavere opløsning, skyldes måde
du har viser thumbsnails på.

Brug float: left i css til at vise billederne med.

Se et eksempel på det på min side
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/vis/index2.htm

> Men når brugeren ikke
>lukker det første billede, åbner det næste billede i samme
>vindue, og hvis billedet er er højere eller bredere, bliver det
>meget mindre.

Når du ikke åbner billedet på en side, så kan du ikke undgå
problemet.

Hvis du lægger billederne ind som baggrundsbillede på hver sin
side, så kan du bruge
og vinduet vil lukke når flok klikker på et nyt billede eller
uden popupvinduet.
Når du lægger billedet ind som baggrundsbillede, så undgår du
også at der er en hvid kant i top og venstre side.

Evt. kan du kigge på min side
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/pop/
Her bliver popupvinduet godt ikke centreret, men du undgår at
lave en side til hvert billede.

Thumbnails behøver selvf. ikke ligge i en tabel.
--
Knud

Fra : Michael Houmann

Dato : 30-04-04 15:40

Tusind tak for hjælpen

Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-04 16:19

Michael Houmann <michael@michael-h.dk> skrev :

>Tusind tak for hjælpen

Velbekomme, til gengæld må du meget gerne læse
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp => Gælder der nogle
regler for nyhedsgrupperne?

med venlig hilsen
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-04 00:14

Michael Houmann <michael@michael-h.dk> writes:

> [...]
> fundet), og åbner en underside der passer til den opløsning. Jeg
> vil gerne undgå en startside hvor brugeren selv skal vælge

Hvad hvis brugeren ikke har javascript slået til?

Jeg vil foreslå at lave et design der ikke er baseret på browserens
størrelse, men som flyder med. Det kræver en anden tankegang end
at designe med pixels precission, men det er mere holdbart i længden.
<URL:http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/not_paper/>
<URL:http://allmyfaqs.com/faq.pl?AnySizeDesign>

Hvis du ikke vil det, så kan du lave sider der er tilpasset
browservinduets størrelse. Bemærk: IKKE skærmens opløsning. Den
er helt irrelevant, og kan være farlig at bruge.
<URL:http://www.dorward.me.uk/dumb/fullscreen.jpeg>

Det vil typsik være browserens bredde der er interessant, så noget
i stil med:
---
var bredde = window.innerWidth ||
(document.compatMode == "CSS1Compat" ?
document.documentElement :
document.body).clientWidth;
if (bredde <= 800) {
location.href = "pageSmall.html";
} else {
location.href = "pageLarge.html":
}
---

> Mit andet problem er pop-up vinduer. Jeg har fotos på min side
> der åbner i et pop-up vindue, tilpasset højde og brede på
> billedet, og centrer sig selv på skærmen.

Centrering er farlig, og kan ikke forventes at virke i alle
browsere/systemer.
> [...]

> bliver det meget mindre. Jeg har selv tænkt på en løsning med
> <target="_blank>, men jeg ved ikke hvor i scriptet jeg skal sætte

Som andet argument til window.open (bare "_blank").

window.open(url,"_blank","left=...");

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-04 11:27

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Som andet argument til window.open (bare "_blank").
>
> window.open(url,"_blank","left=...");

Det er vel bare næppe hensigtsmæssigt at bruge, man vil jo
risikere at folk ender med at have et hav af vinduer, der er
åbne.
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-04 12:31

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> writes:

> Det er vel bare næppe hensigtsmæssigt at bruge, man vil jo
> risikere at folk ender med at have et hav af vinduer, der er
> åbne.

Det er ikke hensigtsmæssigt at åbne vinduer!

Hvis man alligvel vælger at gøre det, så kan man enten genbruge sine
vinduer eller lave nye hver gan. Hvis man laver nye hver gang, ja, så
bliver der mange vinduer.

Hvis man gerne vil genbruge sine vinduer, men ikke kan lide at
størrelsen bliver sat første gang, så må man først lukke vinduet og så
åbne et nyt med samme navn (eller resize'e vinduet, men så skal man
være sikker på at det ikke er blivet lukket af brugeren).

For at lukke et vindue, så skal man gemme en reference til det når det
oprettes, så man kan kalde "close" på den når det skal lukkes.

/L