ekkolod
Fra : René Kofoed

Dato : 19-04-04 14:45

Jeg har været ud at kikke på et nyt ekkolod til klubben, og nu er
forvirringen total?

Skal det være et 2 strålet, eller 4 strålet, eller måske 6 strålet "3D"?
Det næste spørgsmål er jo så om det skal være med farve display eller
gråtone display.

Nu kunne man jo bare spørge forhandlerne men de er heller ikke enige.

Så det kunne være dejligt om der er nogle her der har nogle erfaringer eller
forstand, på disse ting. Det er jo ikke nogen hemlighed at det er vrag og
ikke fisk vi skal finde, og vi er også villige til at bruge nogle penge på
det.

René Kofoed

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-04-04 16:34

1-2 stråler vigtigst er det med en 200 mhz, 50 mhz kan være god til
eftersøgening da den har en bredere stråle. 3D har man ikke brug for da man
skal se hvad der under båden lige nu og 3D lod er ofte for langsomme. S/H
skærm med god opløsning og grå toner er betydeligt billigere end en god
farve skærm som kan ses i solskin. Jeg ved ikke hvad man skal bruge farverne
til!

Vigtigt er det også at den er helt vandtæt, se på Lowrance, Garmin og Eagle.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-04-04 16:40

Og et fornuftigt sted at købe dem:

http://www.topdane.dk/ekkolod.htm

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 20-04-04 10:32

Hvis et instrument med kombineret søkortplotter, GPS og ekkolod er
sagen, så har Holbæk Bådcenter i øjeblikket tilnud på en Eagle
Seacharter 320 til kr 3.999,-. Det er da godt nok billigt. Måske man
bude købe en bare for at spare de mange penge
Men jeg ved godt nok ikke om det er et 2 frekvens ekkolod. Jeg er ret
glad for 2 frekvens ekkolod, så man kan finde vraget med den store
spredning og så skifte over til den smalle når loddet skal sættes.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club

Fra : Allan

Dato : 20-04-04 11:46

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis et instrument med kombineret søkortplotter, GPS og ekkolod er
> sagen, så har Holbæk Bådcenter i øjeblikket tilnud på en Eagle
> Seacharter 320 til kr 3.999,-.

Vi har en kombineret kortplotter og ekkolod (Garmin) i vores RIB. Skulle vi
genkøbe i dag ville vi købe 2 separate instrumenter.

Når vi søger vrag har vi behov for ekkolod (gerne med zoom) og samtidig
navigation enten via kurs/afstand eller plot på kort. Garminen har en side
med et godt ekkolod-billede og en side med et godt kort.
Kombinationsbilledet er ikke særligt anvendeligt. Det er muligt at andre
modeller/mærker har et bedre kombinationsbillede. Man bør i hvert fald
undersøge dette grundigt inden man køber.

/Allan

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-04-04 09:41

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message news:<4084ff57$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> modeller/mærker har et bedre kombinationsbillede. Man bør i hvert fald
> undersøge dette grundigt inden man køber.

Vores Appelco Fishfinder har et kombinationsbillede som jeg synes
fungerer meget godt, så det findes altså. Men man er selvfølgelig
udelukket fra at kunne opgradere GPS og ekkolod seperat.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club