Sverige eller Norge?
Fra : Peter Schefe

Dato : 12-04-04 08:31

Jeg er ved at planlægge en tur til Sverige, der evt. skulle kombineres med
en lille kanotur. Er der nogen der kender nogle gode dykkerspots et stykke
oppe i Sverige, hvor man kunne bruge en uges tid på ren dykning. Vi har også
snakket om Norge.

Peter

Fra : Anders Arnholm

Dato : 13-04-04 08:41

In dk.fritid.dykning, you wrote:
> [...]
> oppe i Sverige, hvor man kunne bruge en uges tid på ren dykning. Vi har også

Antar att det är den Svenska västkusten du talar om om du tittar på
Norge också. Längs den svenska västkusten finns det mycket gott om
trevliga dykområden.

Längs Hallandskusten ser det i princip ut som i Danmark, (enligt var jag
hört då jag inte dykt varken i Halland eller i Danmark).

Sedan kommer man till Göteborg, utanför Göteborg och speciellt i vinga
området finns det mycket bra dykning, en av de bättre båtarna dit är
Flying Divers i fiskebäck, (www.flyingdivers.se).

Sedan norrut är centrerna i skärhamn och på kärring ön rekommendera till
mig men jag har inte hunnit prova dem ännu. Ytterligare ett steg norr
ut ligger Gullmarsfjorden med något av Sveriges bästa landdykning. För
dykning bär och i Lysekils skärgården är Oxygene ett bra center (eller
två center på samma ort.) www.oxygene.info.

Nästa steg norrut är Kungshamn, Smögen, där har vi Salt (www.salt.to)
och Sjösportgården (www.sjosportgarden.se) (Anders Nykvist är en av de
som byggde upp Salt är nu mera som driver dykningen på Sjösportgården
vilket tyder på att det kommer att vara ett toppen ställe).

Tar vi ett skull upp har vi Dyk-Leif som kör beryktade turer till
(http://www.dykleif.nu/) med honom kommer man bland annat till
Väderöarna ett till riktigt bra dykområde.

Näste ort är Grebbestad, där ligger Grebbestad Dyk & Äventyr,
(http://www.grebbestaddykoaventyr.se/) även med den kommer man till
väderöranr och till en massa dykning norr om detta.

Sista steget innan Norge är sedan stömstad och eventuellt koster öarna,
Det skall vara en del bra dykning men det är på gränsen till för långt
för en helg med tanke på att jag inte hunnit dyka på ens hälften av
dykplatserna runt Lysekil ännu.

/ Anders
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping