Guds vilje og lidelse
Fra : jørgen

Dato : 29-04-04 20:20

I dag var jeg igen ude for et støjtraume da jeg købte ind i supermarkedet.
Jeg havde ørepropper i men der var et så højt brag at mine øre sandsynligvis
er skadet yderligere hvilket betyder at min tinnitus bliver værre igen. Nu
havde jeg bedt til Gud før jeg tog hjemmefra om at Han skulle beskytte mine
ører netop for disse ting. Jeg gjorde jo selv hvad jeg kunne, nemlig tage
propperne i men Gud tillod alligevel dette.

Nu er der måske nogen som ikke forstår mit problem, men forestil dig at du
har brækket benet og går ind i butikken for at købe ind. Pludselig kommer en
ansat hen og sparker dig hårdt på benet, lige der hvor det er brækket. Sådan
har jeg det næsten hver dag, endda efter at have bedt Gud om at beskytte
mine ører. Bliver man skuffet? Ja. Bliver man vred?Ja. Bliver man
fortvivlet?Ja.

Jeg bliver vred på de mennesker der mener det er deres ret at droppe en
kasse øl på gulvet med et sådant brag at det er direkte skadeligt. Jeg
bliver vred på de mennesker der tror de har ret til at ødelægge og forpeste
deres med-mennesker med et støjniveau på linje med geværskud og
nytårsbomber.

Men jeg bliver også vred på Gud der svigter. Eller nærmere bedrøvet. Det er
som at få en våd klud smidt i ansigtet af netop den man troede var på ens
side og ville hjælpe en - istedet får djævelen lov at ødelægge ens dag og
ens ører.

Så hvad er løsningen på denne evige optur/nedtur med Gud? Når jeg endelig
kommer lidt på plads og føler at Gud er med mig så jeg kan bede om noget
konkret, ja så bryder helvede løs. Jeg får et ordentligt huk og så er jeg
tilbage i min tilstand af skuffelse og opgivenhed og kan ikke finde nogen
tro eller ro mere.

Løsningen kunne måske være helt at opgive med at bede Gud om hjælp til noget
som helst konkret mere. Beder man ikke mere og forventer man intet fra Gud,
så er chancen for at blive skuffet og såret minimal. På den måde beskytter
jeg mine egne følelser men har vel så istedet fået et akavet forhold til
Gud. En Gud man ikke forventer noget som helst fra og som man på forhånd ved
vil svigte er heller ikke den Gud bibelen tegner.

Så spørgsmålet bliver vel : hvordan får jeg det forhold til Gud som Han selv
ønsker, når jeg bliver udsat for den sygdom og pine som jeg tilsyneladende
under alle omstændigheder ikke slipper for? Skal jeg fortsætte med at bede
og tro Ham for konkrete ting og dermed udsætte mig for den kroniske
skuffelse og sårethed, eller skal jeg grundlæggende ændre hele min
indstilling til Gud, stort set glemme mine lidelser, og alene bede "ske din
vilje" bønner?

Jeg ved det ikke, men nu har jeg spurgt Gud.

Jeg ved godt at der ikke er nogen her eller andre steder der har et svar.
Kun Gud har et svar. Men nu har jeg postet det her, så hvis der er nogen der
har det på samme måde, så ved de at de ikke er alene. Mit liv er en kamp og
mit forhold til Gud er en endnu størrre kamp. Jeg ved dog med min forstand
at mit forhold til Gud er vigtigere end de lidelser jeg døjer.

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 29-04-04 20:27

On Thu, 29 Apr 2004 21:19:45 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Så hvad er løsningen på denne evige optur/nedtur med Gud? Når jeg endelig
>kommer lidt på plads og føler at Gud er med mig så jeg kan bede om noget
>konkret, ja så bryder helvede løs.

Har du prøvet at give Gud noget?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 21:12

I news:0ol290pjti8ni03cdji38g23pi6i11niek@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Har du prøvet at give Gud noget?

Jørgen, du er dagligt med i mine bønner.

Til Britt:
Hvis jeg ikke har misforstået Jørgen gennem de år han har skrevet i
denne gruppe, ja, så har Jørgen virkelig givet Gud noget. Han har
givet sig selv til Gud, han har overladt sig selv til Gud, og han har
lagt sit liv i Guds hænder i tro og tillid til Gud.

I øvrigt finder jeg dit spørgsmål *meget* relevant i mere end én
henseende!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Britt Malka

Dato : 29-04-04 21:44

On Thu, 29 Apr 2004 22:12:28 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

>Hvis jeg ikke har misforstået Jørgen gennem de år han har skrevet i
>denne gruppe, ja, så har Jørgen virkelig givet Gud noget.

Det er godt.

Jeg kender ham kun ud fra dette indlæg, og der læste jeg om at bede og
ikke få, og så var det at tanken strejfede mig ...

>I øvrigt finder jeg dit spørgsmål *meget* relevant i mere end én
>henseende!

Fint.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-04 21:44

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sandsynligvis
> er skadet yderligere hvilket betyder at min tinnitus bliver værre igen.

Nu blir jeg en smule harm.
Dersom ørepropper ikke er tilstrekkelig, så gå over til øreklokker.

> Nu
> havde jeg bedt til Gud før jeg tog hjemmefra om at Han skulle beskytte
mine
> ører netop for disse ting.

Gud hjelper den som hjelper seg selv.

> [...]
forpeste
> deres med-mennesker med et støjniveau på linje med geværskud og

Siden du ikke kan forvente å forandre omgivelsene dine, så burde du
etterhvært skjønne at du må velge omgivelser som ikke er skadelige for
helsen din.

Videre kan jeg forsikre deg om, Den frustrasjonen du opplever i forhold til
"gud" vil bli din bane. Du må absolutt skifte "religiøst miljø".

> [...]
ved
> vil svigte er heller ikke den Gud bibelen tegner.

Bibelen tegner nok en del bilder av gud, men vær klar over at det er du selv
som tegner de "sterkeste" bildene.

> [...]
> mit forhold til Gud er en endnu størrre kamp. Jeg ved dog med min forstand
> at mit forhold til Gud er vigtigere end de lidelser jeg døjer.

Sørg for at hørselen får jevnlig hvile. Du burde ha levd som en ensom
"eremitt" langt fra støy hvær eneste weekend.

HM

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-04-04 23:13

"jørgen" skrev

> [...]

> mit forhold til Gud er en endnu størrre kamp. Jeg ved dog med min forstand
> at mit forhold til Gud er vigtigere end de lidelser jeg døjer.

Shalon Jørgen,

Jeg véd, du ikke bryder dig om, hvad jeg har at sige, men jeg våger
alligevel:

Jeg har selv brugt ørepropper, når jeg har lavet noget støjfuldt
beton-arbejde. Det virker effektivt!

Ligeledes da jeg var inde at se "The Passion of the Christ" med bl.a. Jens
Erik, sad vi på de billige rækker, og jeg opdagede, at lyden var for høj; da
måtte jeg proppe nogle våde køkkenrullestumper ind i øret. Det virkede
effektivt!

Så når du fortæller os, at det *ikke* virker på dig (med disse ydre
høreværn), så kan jeg ikke andet end opfatte dit problem som værende psykist
(og det véd jeg, at du ikke bryder dig om, at vi taler om, fordi folk har
ydmyget dig hermed bl.a. her på dk.livssyn.kristendom).

Dét, jeg gerne vil fortælle dig, er, at der findes en lidelse, hvor netop
hørelsen, eller rettere hjernens bearbejdning af lydindtryk, er bliver
påvirket. Disse mennesker har svært ved at filtrere ligegyldig støj fra
under en samtale. Det kan for eksempel være en græsplæneklipper i
baggrunden.

Læger har - med succes - ordineret sådanne mennesker ro og fred som en del
af behandlingen.

I verden er der meget sindsoprivende ballade, men hos Gud er der hvile og
fred.

Hvis jeg var din læge (og havde magtbeføjelserne) ville jeg ordinere dig den
samme kur, som jeg i sin tid fik (som teenager). Jeg blev vugget blidt frem
og tilbage som et spædbarn af Guds Ånd (Sl.131,2). Det virkede stærkt
beroligende, og genoprettende i min personlighed. Guds Ånd gennemtrængte
samtidig mit legeme med en varme. Jeg har nu her mange år senere hørt fra
folk, som er blevet helbredt, at de ofte opblevet denne varme ned gennem
rygsøjlen i helbredelses-øjeblikket.
Som en moder trøster sin søn (og datter), således er Gud Helligånd
(Es.66,13).

Herom beder jeg for dig. Må Gud tage dig under Hans "operationskniv" og
genoprette *alt*, i Jesu navn.

Med kærlig broder-hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
2029

Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-05-04 10:35

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> [...]
> rygsøjlen i helbredelses-øjeblikket.
> Som en moder trøster sin søn (og datter), således er Gud Helligånd

Jeg har en lille tilføjelse til alt dette, Jørgen:

Diss erfaringer gjorde jeg mig *inden* jeg blev en personlig kristen.
Sidenhen har jeg læst i Bibelen og fundet ud af, at det passer (det ér i
overensstemmelse med Skriftens Ord):

Guds Ånd (helligånden) ér som Tempelkilden (Ezekiels bog kap. 47 ver 1-12).

Det fortæller noget om Guds væsen; hvilken *person* Han er; som et
kildevæld, man kan vandre ud i.
I starten (tæt ved bredden) har man kontakt med flodbunden. Man har
*kontrol* over situationen. Man kan vælge at gå tilbage til bredden. Man kan
vælge at blive stående. Eller man kan vælge at fortsætte ud i floden.
Vælger man den sidste mulighed, opdager man, at strømmen bliver stærkere
og stærkere. Langt ude i floden kan man ikke bunde men må *svømme*
(Ez.47,5).
Her er man ikke længere herre over situationen, men strømmen (læs: Gud)
fører en afsted. Man har *mistet kontrollen* over situation.

Bemærkes skal det, at vælger man at gå ud i floden, er det en *frivillig*
sag. Gud TVINGER ikke !!! Han er en gentleman.

Jeg ELSKER at vade ud i vandet og *svømme*. Akkurart som folk kan lide at
slikke solskin; således elesker jeg at hygge mig i Guds opmærksomhed.

Og jeg tror faktisk, at det var derfor, Gud skabte mennesket.

Han ønskede og ønsker fortsat, at vi spejler os i Ham, og Han i os.

-

Date: 26. januar 2004 CET 15:11 (Winter-time)
Subject: Re: Sønderbrydelsen
1389 news:tn8Rb.79318$jf4.5096168@news000.worldonline.dk
( use http://www.google.dk/grphp )

(citat start)

> ... Gud
> ønsker nemlig, at du som det purreste, reneste og ædleste guld kan
> genspejle Jesus.

Jeg er ikke en rig mand, og jeg har derfor heller aldrig spejlet mig i et
guldspejl. Men jeg kan forestille mig, hvordan det må være ...

[ ... ]

I Bibelen beretter Jesu discipel Paulus om dette i 1. Korinterbrev.

(datidens spejle var ikke særlig gode, teknologien var jo ikke så
højtudviklet).

Han skriver:

"Nu ser vi jo i et spejl, i en gåde,
men da ... (own: Når Bruden og Brudgommens bryllup kommer) ...
skal vi se ansigt til ansigt."
(1.Kor.13,12)

Herigennem tilkendegiver Gud, at vi mennnesker (og måske også Menneskeheden
som sådan) er undervejs til Hans forjættelser (og stadig udsættes for
sønderbrydelsen).

[ ... ]

> Gud oprindelige idé med dig var jo at spejle sig i dig, og du i Ham
> (1.Mos.1,26).

(citat slut)

-

Jeg har bemærket, at du har skrevet et indlæg. Heri skriver du:

Date: 1. maj 2004 CET 12:58
Subject: Re: Det enkelte kristne menneske

(citat start)

Jeg kan bedst tale for mig selv. I starten af mit kristenliv var der meget
glæde og jeg tror det gælder for de fleste at det er begyndelsen af
kristenlivet de oplever den største glæde og at kærligheden til Gud føles
størst. Det skyldes at man oplever sine synder tilgivet og det faktum at Gud
oftest virker mest i situationer hvor folk bliver frelst eller er nyfrelste
og foruden det mirakel det er at møde tilgivelse og kærlighed fra en
nyfunden Gud, så virker helbredelser jo også fremmende for kærligheden og
glæden over Gud.

(citat slut)

Det glæder mig at høre, at du har gjort dig nogle *personlige* erfaringer
med Gud, og fået vished om, at Han *elsker* dig!

Kom, min ven! - Lad os finde Tempelkilden (Salme 42).

Hvis du finden den, da lov mig, kære Jørgen:

Tag en "svømmetur" - berus dig i Guds kærlighed!

Og til jer andre: Berus jer i Guds kærlighed!

For Han ELSKER jer; *nyd* livet med jeres Skaber!

Heaven-Break:
(2004-05-02, CET 11:26)
- "Amen."

Kys mig *igen*; thi Din kærlighed, o Gud, er bedre end vin.
(Højsangen [Song of songs] 1,2)

Kærlig hilsen jeres broder i Kristus Jesus
(Guds fred ønskes I alle)
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

2033

Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-05-04 11:01

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]
> Kys mig *igen*; thi Din kærlighed, o Gud, er bedre end vin.
> (Højsangen [Song of songs] 1,2)

(Jørgen. Det følgende er ikke til dig. Din situation er helt specifik)

DADDY-Break:
(2004-05-02, CET 11:48)
- " ... [Internal global REBBOT] ..."

Til de af jeg, som *savner* den første kærlighed-med-Gud:

Sværg Herren troskab (Joshua 3):

Brudgommen:

Læg Mig som en seglring på dit
hjerte, som et armbånd om din
arm!
(Højsangen [Song of songs] 8,6a)

Bruden:

From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

[...]

2034

Fra : Karsten Krambs

Dato : 30-04-04 09:18

On Thu, 29 Apr 2004 21:19:45 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

Hej Jørgen,

Læs Jobs bog.

--
Karsten

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-04-04 13:11

Goddag Britt

Den Thu, 29 Apr 2004 22:43:42 +0200 skrev Britt Malka om Re: Guds vilje
og lidelse :

BM> Det er godt.
BM> Jeg kender ham kun ud fra dette indlæg, og der læste jeg om at bede
BM> og ikke få, og så var det at tanken strejfede mig ...

På den anden side, siden alle her på gruppen ved at "Jøregen har givet
Gud noget", så har Jørgen allerede fået sit:

"Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i
synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig
siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind
i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte.
Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig." (Matt. 6:5,6)

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Vidal

Dato : 30-04-04 14:01

Cyril Malka wrote:

> På den anden side, siden alle her på gruppen ved at "Jøregen har givet
> Gud noget", så har Jørgen allerede fået sit:

Ja, du er i sandhed en stor menneskender og et godt
menneske dertil. Jørgen har det, som han har fortjent
det?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 30-04-04 21:30

I news:40924cf5$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Ja, du er i sandhed en stor menneskender og et godt
> menneske dertil. Jørgen har det, som han har fortjent
> det?

Det er jo den velkendte jødiske holdning som Jesus bl.a. gjorde op
med.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-05-04 09:15

On Fri, 30 Apr 2004 22:30:25 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

>Det er jo den velkendte jødiske holdning som Jesus bl.a. gjorde op
>med.

Ja, det har du ret i, Andreas.

Den jødiske holdning er: Man skal give og bede. Og man skal gøre godt
og bede i det skjulte.

Den gjorde Jesus ganske rigtigt op med. Nu er det nok at tro.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-05-04 09:31

I news:afb9909ne9m22f1ksp42bqqikl9kbp1sum@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Ja, det har du ret i, Andreas.
>
> Den jødiske holdning er: Man skal give og bede. Og man skal gøre
> godt og bede i det skjulte.
>
> Den gjorde Jesus ganske rigtigt op med. Nu er det nok at tro.

Det er synd og skam at du sådan bevidst fordrejer tingene.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-05-04 10:52

On Sun, 2 May 2004 10:31:07 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

>Det er synd og skam at du sådan bevidst fordrejer tingene.

Jeg fordrejer faktisk ikke.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-05-04 11:03

I news:m5h990lda5nkeqk3tkimhq7iskq44asjag@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Jeg fordrejer faktisk ikke.

Ja, når du siger det, så er det jo ganske vist

Men ikke desto mindre er dit udsagn jo i direkte og soleklar modstrid
med hvad der står om Jesu lære og udsagn.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-05-04 13:20

On Sun, 2 May 2004 12:03:09 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

>Men ikke desto mindre er dit udsagn jo i direkte og soleklar modstrid
>med hvad der står om Jesu lære og udsagn.

Nå? Hvor dog?

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 03:37

I news:sqp990pim2geqbj8b4morngftvcm4f4ui5@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

Fra : Britt Malka

Dato : 04-05-04 14:14

On Tue, 4 May 2004 04:37:11 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

> [...]

Jaså?

Nu har du klippet den del væk, hvor du selv skriver:

"Det er jo den velkendte jødiske holdning som Jesus bl.a. gjorde op
med."

Hvorfor jeg gav dig ret i, at Jesus gjorde op med den jødiske
holdning, at man faktisk skal handle. At det ikke er nok at tro.

Der er adskillige steder i NT, hvor det nævnes, at man kan frelses ved
troen alene.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 17:41

I news:b45f901mkr7p2jdnggecet8r5lsjsejuuq@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> [...]
> holdning, at man faktisk skal handle. At det ikke er nok at tro.
>
> Der er adskillige steder i NT, hvor det nævnes, at man kan frelses

Nu blander du jo ganske tydeligt og bevidst begreberne sammen. Andet
havde jeg egentlig heller ikke ventet fra din side.

I mine indlæg om dette er der jo heller ikke tale om det du forsøger
at dreje det over til at være!

Ifølge Jesus og NT bliver man frelst ved tro alene, og det gør man
også i GT. Jesus og NT er også enig med GT i at denne frelsende tro
afføder handling. Det er således ikke *handlingerne* der på ogen måde
frelser, men frelsen der resulterer i handlinger.

Den ubibelske jødiske holdning Jesus gjorde op med, er den holdning
som jøderne havde, nemlig at de ved deres handlinger kunne gøre sig
fortjenete til frelsen, altså frelse ved gerninger; - samt den
holdning der var især blandt farisæere og skriftkloge, at de med deres
egne hjemmelavede menneskeskabte bud, regler og forordninger rent
faktisk havde magt og ret til at sætte Guds egne bud ud af kraft.

Fra : Ole Andersen

Dato : 04-05-04 17:44

Andreas, Ravsted wrote:
> [...]
> afføder handling. Det er således ikke *handlingerne* der på ogen måde
> frelser, men frelsen der resulterer i handlinger.

Hvad så, hvis man har troen, men ikke foretager handlingerne?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
History does not always repeat itself. Sometimes it just yells "Can't

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 19:34

I news:c78h8u$2mtk$1@news.cybercity.dk skrev
Ole Andersen følgende:

> Hvad så, hvis man har troen, men ikke foretager handlingerne?

Det svarer Bibelen selv på: En tro der ikke giver sig udslag i affødte
handlinger er en død tro.

Fra : Britt Malka

Dato : 04-05-04 18:15

On Tue, 4 May 2004 18:40:35 +0200, "Andreas, Ravsted"
<sort@hul.invalid> wrote:

>Nu blander du jo ganske tydeligt og bevidst begreberne sammen. Andet
>havde jeg egentlig heller ikke ventet fra din side.

Nej, det gør jeg ikke. Hvis du roder det sammen i dit hoved, er det
ikke mit problem, og enten stryger du dine konstante, personlige
angreb, eller også må du acceptere, at du kan skrive til mig alt det,
du vil, uden at få svar eller at blive læst.

>Ifølge Jesus og NT bliver man frelst ved tro alene, og det gør man
>også i GT.

Her må du meget gerne komme med et skriftsted

>Den ubibelske jødiske holdning Jesus gjorde op med, er den holdning
>som jøderne havde, nemlig at de ved deres handlinger kunne gøre sig
>fortjenete til frelsen, altså frelse ved gerninger;

Også her må du gerne komme med et link, men helst til en kilde, der
ikke er farvet, dvs. NT kan ikke bruges her.

> [...]
>egne hjemmelavede menneskeskabte bud, regler og forordninger rent
>faktisk havde magt og ret til at sætte Guds egne bud ud af kraft.

Her viser du igen, at du hverken læser eller lærer, men kun se dine
egne, kristne fordomme.

Der er ikke tale om hjemmelavede menneskeskabte bud.

Nå, det er jo nok perler for svin at fortælle dig den slags for nu at
komme med et godt, kristent ordsprog.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 19:33

I news:6kjf90t7i7jh6pp9njm7n8ekvju90lvmim@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Nå, det er jo nok perler for svin at fortælle dig den slags for nu
> at komme med et godt, kristent ordsprog.

Tja, useriøsitet mangler du bestemt ikke