Vi er alle præster for hinanden,
Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-04 17:55

Vi er alle præster for hinanden,
og mit kald er bl.a. at argumentere for at

1.. det i den danske folkekirke gøres til alment diskussionsemne hvilke
salmer, der vælges.

Lad potentielle kirkegængere afmærke på en liste over den lønnede præsts
yndlingssalmer, hvilke salmer der kunne lokke dem i kirke - en slags
rådgivende folkeafstemning.

2.. når juridiske uregelmæssigheder øjnes, bør kirkens folk vende venstre
kind til, så vor tro associeres med at være vennesæl.
Lesbiske, der begik dokumentfalsk, besluttede byretten at se som en
forbrydelse uden offer, og præstens anmeldelse fik ingen konsekvenser -
andet end at udstille kirken som unødig stridbar!

Ry for kævl fik Folkekirken også, da man ekskluderede pga tro på mange
efterliv i stedet for den reglementerede tro på kun et (Sten Ribers-sagen)

Kirketopmanden Niels Thomsen, som jeg har diskuteret alle disse ting med, og
som er 100% enig med mig om det hele, håber at pinlige udsmidningssager kan
og bør undgås via lovændring.

Jeg mener desuden, at afvigelse skal helt ignoeres. Vend venstre kind til

Kun hvis kirken respekterer selvforvaltning, vil folket respektere kirken, i
det lange løb.

---------------

Iøvrigt forstår jeg ikke, at andre end bisp, provst og præst, hvor jeg har
sognebåndsløsning, kan have interesse i betragtninger om tvangsmæssig
ophævelse af mit folkekirkemedlemskab fra oven, som Erik Norman Svendsen
nu pludselig truer med

(eller at evt. fyring af Grosbøll vedrører folk udenfor Grosbøll's sogn)

Københavner bispens skrivelse til mig om spørgsmålet, tillader jeg mig at
besvare med modspørgsmålet:

"Hvilke juridisk interesse har han i mine forhold, når jeg ikke har
tilknytning til noget sogn i hans stift?"

Er stridbarhed og unøvendig konfliktopsøgning blevet kirkens hovedopgave?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 18:36

I news:Xrakc.14678$hx3.4085@fe12.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> Vi er alle præster for hinanden,
> og mit kald er bl.a. at argumentere for at
>

> 1.. det i den danske folkekirke gøres til alment diskussionsemne
> hvilke salmer, der vælges.

Ja har du ikke snart en anden plade at sætte på end det sædvanlige
pladder du har postet så mange gange?

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-04-04 20:05

Bo Warming wrote:
> Vi er alle præster for hinanden,
> og mit kald er bl.a. at argumentere for at
>

> 1.. det i den danske folkekirke gøres til alment diskussionsemne
> hvilke salmer, der vælges.

Jeg fatter virkelig ikke at du går så højt op i salmer?

> [...]
> tvangsmæssig ophævelse af mit folkekirkemedlemskab fra oven, som
> Erik Norman Svendsen nu pludselig truer med

Nu igen? Helt ærligt, Bo, hvorfor NÆGTER du at ville forstå det simple
faktum, at man lige så lidt kan være medlem af to kirkesamfund, som man kan
være medlem af to forskellige politiske partier på een gang?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-04-04 20:13

Anders Peter Johnsen wrote:
> Nu igen? Helt ærligt, Bo, hvorfor NÆGTER du at ville forstå det simple
> faktum, at man lige så lidt kan være medlem af to kirkesamfund, som man kan
> være medlem af to forskellige politiske partier på een gang?

Hvorfor? Er du sikker på at alle trosgrundlag og -bekendelser er
gensidigt udelukkende?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
It is not worthwhile to go around the world to count the cats in

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-04-04 21:48

Ole Andersen wrote:

> Hvorfor? Er du sikker på at alle trosgrundlag og -bekendelser er
> gensidigt udelukkende?

Det drejer sig bestemt ikke om "alle trosgrundlag", men derimod i al sin
enkelhed om at Bo på een gang vil være pavedyrkende katolik og
luthersk-evangelisk protestant. Enten er man det ene eller andet, eller også
er man ingen af delene, for disse to trosretninger er altså fundamentalt
gensidigt udelukkende, da der er afgørende teologiske forskelle.

Det svarer sådan ca. til at man insisterer på at ville opretholde
medlemsskab af to erklærede politiske modstanderpartier på een gang: De
færreste ville vel betragte et samtidigt medlemsskab af Enhedslisten og
Dansk Folkeparti som en mulighed. Tværtimod ville vedkommende sikkert meget
hurtigt blive smidt ud af begge partier.
Og fuldstændig ligesom man kan blive smidt ud af et parti for at ytre
holdninger, der er stik imod partiets, kan man - eller rettere: BØR man -
blive smidt ud af et kirkesamfund, hvis man åbenlyst vedkender sig at
praktisere en helt anden tro, f.eks. på reinkarnation, eller blot som
"pastor" Thorkild Grosbøll afsværger sig hele Trosbekendelsen.

Så har man altså bare ikke noget at gøre det pågældende sted...

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-04-04 22:12

Anders Peter Johnsen wrote:
> Det drejer sig bestemt ikke om "alle trosgrundlag", ...

Du formulerede dig altså for bredt.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"Tools, of course, can be the subtlest of traps." - Daniel