Vi er alle præster for hinanden,
og mit kald er bl.a. at argumentere for at
1.. det i den danske folkekirke gøres til alment diskussionsemne hvilke
salmer, der vælges.
Lad potentielle kirkegængere afmærke på en liste over den lønnede præsts
yndlingssalmer, hvilke salmer der kunne lokke dem i kirke - en slags
rådgivende folkeafstemning.
2.. når juridiske uregelmæssigheder øjnes, bør kirkens folk vende venstre
kind til, så vor tro associeres med at være vennesæl.
Lesbiske, der begik dokumentfalsk, besluttede byretten at se som en
forbrydelse uden offer, og præstens anmeldelse fik ingen konsekvenser -
andet end at udstille kirken som unødig stridbar!
Ry for kævl fik Folkekirken også, da man ekskluderede pga tro på mange
efterliv i stedet for den reglementerede tro på kun et (Sten Ribers-sagen)
Kirketopmanden Niels Thomsen, som jeg har diskuteret alle disse ting med, og
som er 100% enig med mig om det hele, håber at pinlige udsmidningssager kan
og bør undgås via lovændring.
Jeg mener desuden, at afvigelse skal helt ignoeres. Vend venstre kind til
Kun hvis kirken respekterer selvforvaltning, vil folket respektere kirken, i
det lange løb.
---------------
Iøvrigt forstår jeg ikke, at andre end bisp, provst og præst, hvor jeg har
sognebåndsløsning, kan have interesse i betragtninger om tvangsmæssig
ophævelse af mit folkekirkemedlemskab fra oven, som Erik Norman Svendsen
nu pludselig truer med
(eller at evt. fyring af Grosbøll vedrører folk udenfor Grosbøll's sogn)
Københavner bispens skrivelse til mig om spørgsmålet, tillader jeg mig at
besvare med modspørgsmålet:
"Hvilke juridisk interesse har han i mine forhold, når jeg ikke har
tilknytning til noget sogn i hans stift?"
Er stridbarhed og unøvendig konfliktopsøgning blevet kirkens hovedopgave?
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com