Mont. af 2x10 på bcd.
Fra : Morten Holst

Dato : 22-03-04 17:33

Jeg her et 2x10 flaskesæt som jeg gerne vil bruge på min bcd. Kan dette sæt
monteres derpå?

Morten

Fra : Klaus Christensen

Dato : 23-03-04 09:05

Uanset hvilken BCD du har er MIT svar nej.
Andre (og André he he) mener at det kan virke på en Buddy.

Køb en bagplade og wing.

KC

Fra : JSC

Dato : 23-03-04 10:08

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Uanset hvilken BCD du har er MIT svar nej.
> Andre (og André he he) mener at det kan virke på en Buddy.

Jeg har vel 150-200 dyk med min buddy commado og 2*10l uden problemer. Der
er stor forskel på BCD'er og deres egnethed til dobbeltsæt....

/Jørgen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-03-04 10:28

Klaus Christensen <kc@kcdk.com> wrote:

> Uanset hvilken BCD du har er MIT svar nej.
> Andre (og André he he) mener at det kan virke på en Buddy.

Her tænker André formentlig TekWing, hvilket ikke er en BCD.

Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 23-03-04 12:40

> Her tænker André formentlig TekWing, hvilket ikke er en BCD.

Jeg har selv dykket med 2x10l på en Ommersub og Buddy.
Det sidder perfekt enda med en enkelt stage flaske.
I klubben er det fortrukne valg en god BCD ( Buddy) og 2x10L.
Det funger perfekt og giver mulighed for nemt
at skifte til brug af enkelt flaske med dobbelt ventil.

Holm

Fra : Klaus Christensen

Dato : 23-03-04 13:24

Michael Holm <mho@mhventure.dk> skrev:

>Jeg har selv dykket med 2x10l på en Ommersub og Buddy.
>Det sidder perfekt

Nu syntes jeg man skal passe meget på med ordet "perfekt" for så
udelukker man jo alt andet

enda med en enkelt stage flaske.
>I klubben er det fortrukne valg en god BCD ( Buddy) og 2x10L.
>Det funger perfekt

Ja, det mener jeg jo stadig...

og giver mulighed for nemt
>at skifte til brug af enkelt flaske med dobbelt ventil.
>
>Holm

Michael har du prøvet bagplade og wing?

Jeg har prøvet at dykke dobbeltsæt på en Buddy Explorer,
dobbeltsæt med bagplade og "dobbeltwing" samt enkeltflaske på
samme bagplade men med enkeltwing. Jeg ved ikke om det
er "perfekt", men jeg oplever det ihvertfald væsentligt bedre end
monteret på Buddy'en af følgende årsager:

- Det sidder mere stabilt på ryggen
- Ingen syninger kan gå i stykker
- Der er ingen genering foran på kroppen når man fylder luft i.
- Aller aller vigtigst for mig: med wingen ligger jeg helt vandret
i vandet og skal derfor ikke "skubbe" ligeså meget vand væk for
fremdrift som jeg skulle med BCD'en hvor jeg stod mere om i vandet.
- Med min nuværende konfiguration kan jeg ALTID nå kniv, dekobøje,
spole, ekstra maske, lygte, backuplygte og backupregulator.

KC

Fra : Morten Holst

Dato : 23-03-04 18:28

Det er der nok delte meninger om hva :)

Jeg er stadig lidt usikker på monteringen. Der skulle vel ikke være en der
havde et billede af sit sæt eller kunne forklare det?

Morten Holst

Fra : KC

Dato : 23-03-04 22:19

(Øh.. nu går jeg ud fra at du mener billeder af en BCD med dobbeltsæt?
billeder af bagpladesetup kan jeg maile dig i gigabytevis

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Morten Holst

Dato : 24-03-04 02:40

Ja det er billeder af dobbeltsæt på BCD jeg mener...

Morten Holst

Fra : Allan

Dato : 24-03-04 07:49

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er billeder af dobbeltsæt på BCD jeg mener...
>
> Morten Holst

Se

http://www.apvalves.com/CylinderBandkits.html

Med 2x10 er det nok med et sæt bånd.

/Allan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-03-04 10:58

Allan skrev i Message-ID:
<40612f45$0$269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> http://www.apvalves.com/CylinderBandkits.html

Jeg ville _aldrig_ stole på dette setup. Weblocks og dobbeltflasker er
uforenelige størrelser for mig: de er ikke sikre nok - jeg har set flere
gå op.

Jeg har set Buddy Trimix vinger hvor flaskerne sad drejet i forhold til
BCDen, altså hvor kroppen og flaskerne ikke var 100% parallelle. Det er
i mine øjne livsfarligt.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Kalle

Dato : 24-03-04 11:15

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
Allan skrev i Message-ID:
> [...]

<Jeg har set Buddy Trimix vinger hvor flaskerne sad drejet i forhold til
<BCDen, altså hvor kroppen og flaskerne ikke var 100% parallelle. Det er

Det betyder ikke så meget for man kan jo bare smide blybeltet og sige
aaahhhhh på vej op. Har du ikke taget et Padi certifikat

Casper

<--

Fra : Morten Holst

Dato : 24-03-04 11:59

Mine flasker et sat sammen med et metalbånd og boltet sammen mellem
flaskerne. på min bcd har jeg set at der er to huller der nok ville passe
sammen med de to metalbånd på flaskesættet... Er det nogen go´ idé at bolte
dem sammen?

Morten Holst

Fra : Jesper Munk

Dato : 24-03-04 13:25

Hej Morten
Ja det synes jeg er en god idé, så undgår du problemet med weblocks som
Peter beskriver

Fra : Jesper Munk

Dato : 24-03-04 12:16

Hej Morten og jer andre
Jeg har dykket med 2 X 10 på en buddy BCD i flere år uden problemer. jeg har
siden hen dykket med 2 X 15 på samme BCD også uden problemer. og ja hvis
man er et fjols til at spænde Weblocks så kan det sikkert godt gå galt. Det
har jeg så kun set hos elever........

Jesper

Fra : Jakob Johansen

Dato : 24-03-04 18:35

> Jeg har set Buddy Trimix vinger hvor flaskerne sad drejet i forhold til
> BCDen, altså hvor kroppen og flaskerne ikke var 100% parallelle. Det er
> i mine øjne livsfarligt.

Hvor er det lige at det _livsfarlige_ kommer ind hvis krop og flasker
ikke er 100% paralelle??? Hvis de sidder ordentligt fast kan det da
højst resultere i at man bliver sk... irriteret fordi vægten ligger
skævt på ryggen!

mvh

Jakob

Fra : JSC

Dato : 24-03-04 13:57

Allan skrev i Message-ID:
> [...]

Jeg ville _aldrig_ stole på dette setup. Weblocks og dobbeltflasker er
uforenelige størrelser for mig: de er ikke sikre nok - jeg har set flere

Hej Peter

Jeg er enig så langt at man ikke skal samle sit dobbelsæt vha. Weblocks, der
må man bruge spændebånd. Til gengæld har jeg ingen problemer med at montere
mit dobbeltsæt på BCD'en vha. Weblock's.

Hvis man kan montere en enkeltflaske vha. weblocks på en BCD/bagplade,
hvorfor kan man så ikke montere et dobbeltsæt vha. 2 weblocks??

Mvh.
Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-03-04 19:50

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> [...]
til
>BCDen, altså hvor kroppen og flaskerne ikke var 100% parallelle. Det

I mine øjne er det udsagn noget sludder.

Er du ked af lige at uddybe hvori det livsfarlige består ?

Hvad hvis de kun er 98 % paralelle er det så livsfarligt ?

Hvad hvis stage flaskerne ikke er paralelle, er det så også
livsfarligt ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-03-04 16:05

JSC skrev i Message-ID: <406185a6$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvis man kan montere en enkeltflaske vha. weblocks på en BCD/bagplade,
> hvorfor kan man så ikke montere et dobbeltsæt vha. 2 weblocks??

Fordi dobbeltsæt i min verden bruges på dyk hvor opstigning til
overfladen ikke er mulig/ønskelig og enkeltflaske bruges på dyk hvor
opstigning ikke udgør et kæmpemæssigt problem.

"Taber" man sin enkeltflaske er det knapt så katastrofalt (flasken er
sikkert heller ikke helt så negativ), mens det at blive adskilt fra sit
dobbeltsæt er livsfarligt.

Fra : JSC

Dato : 25-03-04 08:03

[...]

I praksis har jeg kun set enkeltflasker tabt af kursister, eller amatører på
liveabords. Jeg har endnu til gode at se en dykke med dobbeltsæt, der er
fastspændt med weblocks, tabe sit sæt. Jeg har faktisk ikke set med en
eneste, hvor eksempelvis det ene weblock var gået op. Sådan er vores verdner
jo så forskellige.

Mvh.
Jørgen

Fra : KC

Dato : 25-03-04 19:21

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> fastspændt med weblocks, tabe sit sæt. Jeg har faktisk ikke set med en
> eneste, hvor eksempelvis det ene weblock var gået op. Sådan er vores

Jeg har aldrig set en flyver falde ned. Men har hørt at man kan dø af det.

KC

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-03-04 19:25

> Jeg har aldrig set en flyver falde ned. Men har hørt at man kan dø af det.

Så derfor har du altid en faldskærm med når du er ude og flyve

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 25-03-04 22:00

> Så derfor har du altid en faldskærm med når du er ude og flyve

SKARP Henrik

Man kunne fortsætte billedsproget med: næ, men jeg flyver ikke med små
Egyptiske selskaber.... men lad nu det ligge.

God weekend, jeg vil bruge min på at udvide min dykkerhorisont med et
GUE-kursus, så fremover bliver der nok flere bagpladeindlæg fra min side.

KC

Fra : JSC

Dato : 26-03-04 08:41

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> God weekend, jeg vil bruge min på at udvide min dykkerhorisont med et
> GUE-kursus, så fremover bliver der nok flere bagpladeindlæg fra min side.

Jeg som troede at et GUE-kursus handlede om dykning - Det går nu op for mig,
at det er et intensiv salgskursus for bagplade mafiaen

/Jørgen

Fra : Klaus Christensen

Dato : 26-03-04 15:12

JSC <JSC@nospam.dk> skrev:

> [...]
>news.tele.dk...

>Jeg som troede at et GUE-kursus
>handlede om dykning - Det går nu op for mig,

Jeps, der er stinkende mange penge i bagplader...

Fra : Kristian Christianse~

Dato : 24-03-04 22:20

Hej Morten

Inden indlægget kører HELT af sporet, hvilken BCD bruger du. Forskellige
veste / forskellige løsninger ! Hver opmærksom på at du har nok opdrift til
at "bære" flaskerne.

Ikke alle BCDér har nok opdrift.

Mvh
Kristian

Fra : Morten Holst

Dato : 24-03-04 22:47

Hej Kristian.

Ja det er noget af en diskution der er gang i her... Men den er nu meget
spændende :)

Det er en Spiro Sbc (Aqualung)
Jeg kan fremskaffe et billede af den hvis det hjælper dig.

Jeg tror nu at der er rigelig opdrift til et dobbetsæt.

Morten Holst

"Kristian Christiansen" <active-sport@slagelse.mail.telia.com> skrev i en
meddelelse news:c3stsn$79v$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Kristian Christianse~

Dato : 25-03-04 21:02

Hej Morten

En "gammel" sag, har selv en hængende i skabet (MEGET SLIDT)

Du har ret i at den har en stor opdrift, kan ikke huske hvor meget, men det
burde gå.

Jeg ville montere sættet med et par bolte igennem hullerne.

Mvh
Kristian

Fra : Morten Holst

Dato : 25-03-04 21:28

Tak for svaret Kristian.
Det vil jeg så gøre.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-03-04 09:46

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<4061d850$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Er du ked af lige at uddybe hvori det livsfarlige består ?

Se mit svar andetsteds.

> Hvad hvis de kun er 98 % paralelle er det så livsfarligt ?

Det var mere end det.

> Hvad hvis stage flaskerne ikke er paralelle, er det så også
> livsfarligt ?

Når du læser mit andet svar forstår du nok.

Fra : Morten Holst

Dato : 25-03-04 13:36

Nu har jeg lige læst alle indlægne igennem igen for at finde en forklaring
på hvorfor det er livsfarligt hvis flaskerne ikke er 100% paralelle men
kunne stadig ikke finde en uddybende forklaring. Er der ikke en der kan
forklare det for mig?

Hvorfor er det vigtigt at nå ventilerne under dykket... Jeg mener bare at de
skulle jo ikke gerne lukke sig selv under dykket eller hva?

Morten Holst

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-03-04 16:17

> [...]
de
> skulle jo ikke gerne lukke sig selv under dykket eller hva?

Så må jeg spørge hvorfor det er så vigtigt at dykke med et dobbeltsæt, kunne
du ikke klare dig med f.eks. 1x18 eller måske endda en 1x15 med en
dobbeltventil på. Hvis jeg var dig vil jeg sætte mig tilbage til
tegnebrættet og tænke lidt over hvad det er jeg vil med det her setup det
lyder for mig som om du har sat dig for at få et 2x10 uden egentlig at gøre
dig nærmere tanker over hvorfor.

Grunden til at man overhovedet dykker med dobbeltsæt er for at have en
ekstre 1.+2. trin i tilfælde af at noget skulle gå galt, men det er ikke
meget værd hvis du ikke kan lukke for luften til det 1.+2. trin som fejler.
Så derfor er det vigtigt at kunne nå ventilerne ellers er der jo ingen idé i
at dykke med dobbeltsæt.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-03-04 17:02

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ikke
> meget værd hvis du ikke kan lukke for luften til det 1.+2. trin som

Det kunne også være fordi man ønsker luftmængden og
foretrækker balancen i 2x10 istedet for 1x20.
Man kunne også dykke med uafhængige flasker og
glemme alt om ventilerne (ikke, at det er anbefalelses værdigt)

> Så derfor er det vigtigt at kunne nå ventilerne ellers er der jo
ingen idé i
> at dykke med dobbeltsæt.

Du mener med dobbelt udtag, ikke sandt ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-03-04 09:46

Jakob Johansen skrev i Message-ID:
<c1884b03.0403240934.6c80b478@posting.google.com>:

> [...]
> ikke er 100% paralelle??? Hvis de sidder ordentligt fast kan det da
> højst resultere i at man bliver sk... irriteret fordi vægten ligger

Du citerer Jesper Munk, som citerer mig, men lad nu det ligge.

Hvis flaskerne ligger skævt kan man ikke nå ventilerne ordentligt.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-03-04 17:13

Jakob Johansen skrev i Message-ID:

Det er

>Du citerer Jesper Munk, som citerer mig, men lad nu det ligge.
>Hvis flaskerne ligger skævt kan man ikke nå ventilerne ordentligt.

Så det rigtige udsagn er:
Det er livsfarligt hvis man ikke kan nå ventilerne.

Så er det nok ligemeget om man bruger spændebånd, sejlgarn
eller weblocks, når bare sættet sidder fast og man kan nå
ventilerne, ikke ?

Kort sagt, weblocks er kun for dem som kan finde ud af,
at bruge dem korrekt, spændebånd kan bruges af alle

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-03-04 09:06

<406304ec$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Det er livsfarligt hvis man ikke kan nå ventilerne.

Ja. Og hvis flaskerne falder af med brug at weblocks og dobbeltsæt.

> Så er det nok ligemeget om man bruger spændebånd, sejlgarn eller
> weblocks, når bare sættet sidder fast og man kan nå ventilerne, ikke ?

Ved Buddy Trimix (i hvert fald) kan flaskerne sidde skævt. Flaskerne
_kan_ ikke sidde skævt hvis de sættes fast med gevindstænger på en
bagplade.

Men jo.

> Kort sagt, weblocks er kun for dem som kan finde ud af,
> at bruge dem korrekt, spændebånd kan bruges af alle

Jeg mener at risikoen for problemer med weblocks er mange-mangefold
større end ved stålspændbånd og gevindstænger.

Derudover er der hele diskussionen og paralleliteten af selve flaskerne.
Også der er der større problemer med weblocks.

Fra : Lasse

Dato : 26-03-04 12:31

Hej Morten,

Jeg har en Glide 2000 fra Scuba-Pro.
Jeg dykker med baade 2x10 og 2x12.
Ingen problemmer med det.
Jeg har benytter "normale" staal-flaskebaand, men med lidt laengere
skruer.
Rygstykket i min BCD er lavet af haard plastic, med metalforet
gennemfoeringer. Saa flaskerne sider lige saa godt fast som hvis du
havde en bagplade og vinge.
Jeg kan godt maerke at min BCD bliver slidt af dette set-up.
Naar engang det er slidt istykker, saa koeber jeg nok en bagplade med
vinge.
(Det er billigere at koebe et hojkvalitets bagplade/vinge setup end en
hoejkvallitets BCD.)

Jeg har da ogsaa set mange der benytter Velcro baand'ene. Efter hvad
jeg har set, saa virker det ogsaa fint. Det kraever bare lidt teknik
og faa flaskerne til at sidde lige og stramt nok.

God dykning,
Lasse (KDC)

Fra : Morten Holst

Dato : 26-03-04 13:01

Hej lasse.

Rør flaskerne ved bcd´en?

Morten Holst

Fra : Lasse

Dato : 26-03-04 17:04

Ja, flaskerne roer ved BCD'en.
Man spaender den op mod plastik ryg-stykket i BCD'en, saaledes at
flasker, spaendebaand, rygstykke og skruer udgoer een hel og stabil
enhed.

Lasse