Dykning v. Nivå
Fra : Henrik

Dato : 20-03-04 19:00

Hej NG,

Er der nogen af jer der har erfaring med ovenstående sted, som udgangspunkt
for stranddyk?

Jeg kunne godt tænke mig at "udforske" andre steder end Knud Rasmussen,
Strandmøllekroen og Twin i den vestlige side af øresund.

Mvh

Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 20-03-04 21:43

"Henrik" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der har erfaring med ovenstående sted, som
udgangspunkt
> for stranddyk?

De gange jeg har været ved Nivå, har det været af nød eller med fiske formål
og det har været med båd. Det har forekommet ganske fladt og sandbundsagtigt
og man skal nok svømme ganske langt fra stranden for at komme på 5 meters
dybde. Hvis man skal finde et sted i Øresund hvor der er lidt dybde er det
nok Kronborgbugten ( hvor det ikke er særligt smart at svømme for langt ud )
og dels ved Twin ( Padi-vraget ). I stedet for at svømme ud til Twin kan man
vælge området syd for som nok er noget overset. Man kan i dette område finde
stenområder, sandområder, muddebund, "skrænter", ålegræsområder og dybder op
til 15 -20 m. De heldige kan endog finde knoglerester ( dyreknogler ).
Specielt natdyk kan være en oplevelse her med ganske meget dyreliv. Bunden
kan, årstidsafhængigt være helt levende af ål, skrubber, rødspætter, ising,
slet og pighvarre og i lyskeglen ganske store torsk.

Allan Hansen

Fra : Karsten Hansen

Dato : 22-03-04 16:32

Hej

Ved nivå ligger der en gammel havne anlæg.
Hvor man stadigvæk kan se resterne af på bunden.
Det blev anlagt til galajer men blev aldig benyttet til dette formål.
Efter følgende blev det benyttet til pest karantæne havn og senest til
udskibning af tegl
fra det nærtliggende teglværk.

Dybde er 3-5 meter, sjovt dyk men lang gårtur der ud.

Karsten Hansen

Fra : Henrik

Dato : 23-03-04 17:12

"Henrik" <mabehema@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at "udforske" andre steder end Knud Rasmussen,
> Strandmøllekroen og Twin i den vestlige side af øresund.

Ok - jeg må nok konstatere - efter dagens dyk - at det bliver mit eneste dyk
omkring Nivå. Gaaab, det var kedeligt.......

Mvh

Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-03-04 17:37

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ok - jeg må nok konstatere - efter dagens dyk - at det bliver mit eneste
dyk
> omkring Nivå. Gaaab, det var kedeligt.......

Learning by doing Har du prøvet Tårbæk hullerne ?

Allan Hansen

Fra : Henrik

Dato : 23-03-04 18:00

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> dyk
>
> Learning by doing Har du prøvet Tårbæk hullerne ?

Nej - er det ligeså interessant?? Eller er der noget at se?

Mvh

Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-03-04 20:14

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej - er det ligeså interessant?? Eller er der noget at se?

Tårbæk Nord hedder det mere korrekt. Absolut et sted man bør besøge en gang
i sin dykker-karriere.

Fra Dykinfo:
"Kilde:$.Jørgen Brandt, Søllerød
Et fint naturdyk, hvor der er en række blålersformationer, der ligner små
klipperev. De er hullede, porøse og smuldrer når man brækker et stykke af.
Disse rev ligger jævnt over bunden, hvor der også er mange store og små
bevoksede sten. Der er mange muslinger, ålegræs, krapper of fiskeyngel.
Der bliver hurtigt 2 meter dybt og 100 m ude er dybden 4 meter.
Find:
På Strandvejen efter Tårbæk kommer nogle store græsplæner og mod vest ses
Erimitage Slottet. Ved indgangen til Dyrehaven i vestsiden af vejen, kan der
parkeres. Fra standvejen går 2 tapper og stier ned til stranden. Den mest
spændende del er den nordlige halvdel af Strandpromenaden.
Se Sjællands UV-guide nr: NØ 30"

Allan Hansen

Fra : Henrik

Dato : 23-03-04 20:56

> [...]
> parkeres. Fra standvejen går 2 tapper og stier ned til stranden. Den mest
> spændende del er den nordlige halvdel af Strandpromenaden.

Tak - det må jeg nok lige prøve også

Mvh

Henrik