|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | GPS og hastighed i bilen Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 07:11
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Når politiet nu har valgt at storme de danske mortorveje i morgen, har
 jeg overvejet om jeg stadig tør køre efter min gps hastighed eller om
 jeg skal vælge at køre efter mit speedometer, hvor der givetvis er
 fejlvisning. Hvis jeg kører 140-145 stykker på speedometeret, viser
 TomTom 130.
 Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 Mvh. Brian
 X-Post: dk.teknik.satellit.navigation, dk.fritid.bil
 FUT: dk.teknik.satellit.navigation
 -- 
http://www.brinch.it  - Life of Brian
 Hent Webgallery V3 her.
            
             |  |  | 
  Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 07:37
 | 
 |  | > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 
 GPS´en.
 
 Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
 
 Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 07:50
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 >
 > GPS´en.
 >
 > Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
 >
 > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 >
 Min    Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60 på
 meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....
 /Jakob
 Opel Astra
            
             |  |  | 
   Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 07:55
 | 
 |  | 
 
            > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 > Min    Er fabrikatet hemmeligt..?    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
    Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 07:57
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 >
 > > Min    >
 >
 > Er fabrikatet hemmeligt..?    >
 Læs igen min gode mand    /Jakob
            
             |  |  | 
     Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 08:05
 | 
 |  | 
 
            > Læs igen min gode mand    Aahhh......    -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      Bjørn Jørvad (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  29-04-04 14:00
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:4090a92c$0$435$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 > Aahhh......    Har du prøvet at checke dit eget speedometer på samme måde Jan..?
 Du kan gå hen og blive ret overrasket.
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
       Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 14:20
 | 
 |  | 
 
            > Har du prøvet at checke dit eget speedometer på samme måde Jan..?
 > Du kan gå hen og blive ret overrasket.
 Ja, da - hvis ikke ville jeg ikke skrive, at der er meget nøjagtigt.
 Teknologisk Instituts Motortekniske Afdeling har målt speedometeret ud ved
 blandt andet 180 km/t. Der viste måleapparaturet 177 km/t - altså en
 fejlvisning på omkring 1,5 procent.
 Målingen blev foretaget på "ikke nye dæk", hvorfor fejlvisningen sikkert er
 endnu mindre.
 Mogens Knudsens GPS sagde 176 km/t ved samme speedometerhastighed - og her
 var dækkene udskiftningsmodne.
 Jeg bliver ikke overrasket.   )
 -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
        Bjørn Jørvad (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  29-04-04 14:24
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
 news:40910105$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 > Jeg bliver ikke overrasket.   )
 Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.
 Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte af dine
 serviceeftersyn.
 Der mangler jo ikke ret mange kilometer..   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
         Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 14:57
 | 
 |  | > Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.
 
 Det er rigtigt.
 
 Chefen for afdelingen ved Teknologisk, Kent Fries, mente bestemt, at mine
 hjul måtte have for stor en omkreds ift typegodkendelsen.
 
 Han mente slet ikke, at speedometre var så nøjagtige, og det har han jo også
 ret i.
 
 Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var det
 originale speedometer.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Bjørn Jørvad (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  29-04-04 15:03
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
 news:409109cc$0$480$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 > Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var det
 > originale speedometer.
 Ahaaaeeee ... det var så her, hunden lå begravet...   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
           Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 15:05
 | 
 |  | 
 
            > > Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var
 det
 > > originale speedometer.
 > Ahaaaeeee ... det var så her, hunden lå begravet...   Jup..    -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
         John Sahl (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  29-04-04 16:36
 | 
 |  | 
 
            Bjørn Jørvad wrote:
 > Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.
 Mit i den gamle Uno Turbo blev ved FDM testcenter i
 Roskilde målt til følgende:
 111,7 ved 110km/t
 119,7 ved 120km/t
 149,0 ved 150km/t
 -- 
 John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk Vi kæmper hårdt for det    |  |  | 
          Klaus Rejkjær (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Rejkjær
 | 
 Dato :  29-04-04 21:41
 | 
 |  | 
 
            >
 > 111,7 ved 110km/t
 > 119,7 ved 120km/t
 > 149,0 ved 150km/t
 >
 Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende. Jeg
 er næsten sikker på at Fiat's tekniske afdeling gerne vil have en udskrift
   De Uno'er jeg har kørt har alle været ret optimistiske.
 MVH Klaus
            
             |  |  | 
           Tommy Hansen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Hansen
 | 
 Dato :  29-04-04 22:32
 | 
 |  | 
 "Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:40916870$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > 111,7 ved 110km/t
 > > 119,7 ved 120km/t
 > > 149,0 ved 150km/t
 > >
 > Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende.
 Jeg
 > er næsten sikker på at Fiat's tekniske afdeling gerne vil have en udskrift
 >    De Uno'er jeg har kørt har alle været ret optimistiske.
 >
 Kære Klaus.
 Hvis man har fulgt med i FDM's blad Motor så har der ofte været målinger af
 speedometer målinger og der har Fiat rent faktisk været ret præcise, hvor
 f.eks. Toyota som regel har været ret optimistiske.
 Mine erfaringer har været lige sådan.
 Jeg har nu VW, men de ligger vist lige midt imellem i følge FDM.
 Generelt viser alle biler lidt for høj hastighed.
 Mvh
            
             |  |  | 
            Klaus Rejkjær (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Rejkjær
 | 
 Dato :  29-04-04 23:11
 | 
 |  | 
 
            > Kære Klaus.
 >
 > Hvis man har fulgt med i FDM's blad Motor så har der ofte været målinger
 af
 > speedometer målinger og der har Fiat rent faktisk været ret præcise, hvor
 > f.eks. Toyota som regel har været ret optimistiske.
 > Mine erfaringer har været lige sådan.
 > Jeg har nu VW, men de ligger vist lige midt imellem i følge FDM.
 > Generelt viser alle biler lidt for høj hastighed.
 >
 > Mvh
 >
 Jamen kære selv da.
 Jeg følger ikke med i FDM's blad Motor, al den stund at jeg ikke vil ofre
 penge på deres forening. Med en fortid i branchen har jeg da gjort lignende
 observationer omkring speedometre, og hvis du læser min post en gang til vil
 du får øje på den lille   . Når det så er sagt, har jeg som
 (gammel/tidligere) sælger af omtalte italienske mærke kørt en del i de
 forskellige modeller. Det er på den baggrund, at jeg udtaler mig om Uno og
 dens fejlvisning. At de efterfølgende modeller - også på dette punkt - langt
 overgår Uno er helt sikkert.
 Som eksempel har jeg på et tidspunkt haft speedometeret i en ældre Uno 55
 oppe og vise pænt over 175 km/t (det gik ikke ned ad bakke). Hvis dette
 speedometer er ligeså præcist som det før omtalte, er jeg sikker på at
 Fiat's tekniske afdeling også meget gerne ville have fingrene i den bil
  ))
 Mine egne biler bliver altid afprøvet med GPS, så jeg ved hvad jeg kan rette
 mig efter.
 MVH Klaus
            
             |  |  | 
           Mogens Knudsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  30-04-04 05:50
 | 
 |  | On Thu, 29 Apr 2004 22:41:19 +0200, "Klaus Rejkjær"
 <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote:
 
 >> 111,7 ved 110km/t
 >> 119,7 ved 120km/t
 >> 149,0 ved 150km/t
 
 >Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende.
 
 Det samme i min '95 Alfa Romeo 164 Q4 - speedometret er ekstremt
 nøjagtigt (2 km/t i hele spektret). På originale hjul...
 
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
 
 
 |  |  | 
         SG (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SG
 | 
 Dato :  29-04-04 19:30
 | 
 |  | 
 
            > "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
 > news:40910105$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > 
 > Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte
 > af dine serviceeftersyn.
 > 
 > Der mangler jo ikke ret mange kilometer..   Selvom dit speedometer har en unøjagtighed, er det ikke sikkert, at din 
 kilometertæller er unøjagtig.
 F.eks. viser mit speedometer viser ca 9% forkert, så når det viser 130 
 km/t, kører jeg omkring 118 km/t.
 Til gengæld tæller min kilometertæller 100% korrekt. Jeg har prøvet at 
 sammenligne med 100-meters pælene på motorvejen og over adskillige 
 kilometer skifter min 100-metertæller præcis på samme sted ud for hver 
 pæl.
 Det sjove er rent faktisk, at bilen godt ved, hvor hurtigt den faktiske 
 hastighed er. I min kørecomputer kan jeg nemlig måle 
 gennemsnitshastighed, og hvis jeg sørger for at holde nålen i en periode 
 på præcis 130 km/t, så viser gennemsnitshastigheden kun 118 km/t (hvilket 
 også underbygges med visningen på mit navigationsanlæg).
 Jeg spurgte min forhandler hvordan det kunne være, at speedometret viste 
 mere end den faktiske hastighed, når nu bilen åbenbart godt kendte sin 
 nøjagtige hastighed.
 Hans svar var, at mange bilproducenter med vilje stiller speedometret til 
 at vise for meget, så de er sikre på ikke at få en sag på halsen, hvis fx 
 en eller anden efter en ulykke, kommer og påstår, at speedometret viste 
 for lidt. Speedometret i min bil er elektronisk styret og får 
 informationerne samme sted fra som kørecomputeren får, så unøjagtigheden 
 på speedometret er programmeret med fuldt overlæg i bilens software, mens 
 man selvfølgelig har valgt at programmere kilometertælleren helt 
 nøjagtig.
 Jeg spurgte så, hvordan den kunne være sikker på hastigheden, når nu man 
 skiftede dæk, og han svarede, at det ikke var ualmindligt at nyere biler 
 fik målt sin hastighed via fotosensorer, og ikke via hvor hurtigt hjulene 
 drejer rundt.
 -SG
            
             |  |  | 
         Soren Pedersen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Pedersen
 | 
 Dato :  30-04-04 08:40
 | 
 |  | 
 
            > Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte af
 dine
 > serviceeftersyn.
 >
 > Der mangler jo ikke ret mange kilometer..   >
 Hvis du hentyder til at spedometerets fejlvisning også gælder km tælleren
 tager du fejl. Med original rullediameter er kmtælleren ret præcis.
 Mvh
 Søren
            
             |  |  | 
          Bjørn Jørvad (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  30-04-04 08:52
 | 
 |  | 
 "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
 news:409202c6$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Hvis du hentyder til at spedometerets fejlvisning også gælder km tælleren
 > tager du fejl. Med original rullediameter er kmtælleren ret præcis.
 
 Så behøves en rallykører ikke mere disse supernøjagtige triptællere.
 
 Mange biler har jo i dag flere elektroniske triptællere som standard og
 navigatøren/føreren kan så bruge disse.
 
 PS: Det kunne være morsomt om eksempelvis FDM ville lave en speedometer og
 kilometertest engang.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
           Soren Pedersen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Pedersen
 | 
 Dato :  30-04-04 09:19
 | 
 |  | 
 
            >
 > Så behøves en rallykører ikke mere disse supernøjagtige triptællere.
 >
 > Mange biler har jo i dag flere elektroniske triptællere som standard og
 > navigatøren/føreren kan så bruge disse.
 >
 Nemmerlig. Det bliver også meget sjovere at se rally når co'en læner sig ind
 over chaufføren for at læse 10mm høje digits der er skaleret i 100m
 intervaller mens chaufføren regner mellemtider ud på en lap papir, samtidig
 med at han kører 150 km/t på en gruset skovvej    Mht. FDM og trip test. Det er dem der er min kilde.
 Mvh
 Søren
 > PS: Det kunne være morsomt om eksempelvis FDM ville lave en speedometer og
 > kilometertest engang.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Hr. Bjørn
 >
 >
            
             |  |  | 
            Bjørn Jørvad (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  30-04-04 09:29
 | 
 |  | 
 "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
 news:40920c06$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 KLIP
 > Mht. FDM og trip test. Det er dem der er min kilde.
 Der er nu også dem, der kører orienteringsløb. Det går vist ikke så
 stærkt...   Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
             Soren Pedersen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Pedersen
 | 
 Dato :  30-04-04 12:09
 | 
 |  | 
 
            >
 > Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..   >
 Næh - For jeg har ikke noget. Det jeg refererer til er (gentagne) svar på
 sp. i teknisk brevkasse.
 Mvh
 Søren
            
             |  |  | 
              Bjørn Jørvad (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  30-04-04 12:52
 | 
 |  | 
 "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
 news:409233cc$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Næh - For jeg har ikke noget. Det jeg refererer til er (gentagne) svar på
 > sp. i teknisk brevkasse.
 
 Trist .. jeg ville ellers gerne se en rigtig "levendes" test.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
             Mogens Knudsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  30-04-04 16:17
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Apr 2004 10:29:25 +0200, "Bjørn Jørvad"
 <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:
 >Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..   "Dét" kan stadig omgås    /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de |  |  | 
              Bjørn Jørvad (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  30-04-04 16:51
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:ler490d7kokdjqe1fkfjvn9lcsf4bba5tp@4ax.com...
 KLIP
 > "Dét" kan stadig omgås    Det nytter sgútte noget.
 Der er ikke lavet en gedigen test.
 Det hele er bare værkstedssnak...   --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
            
             |  |  | 
    Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 08:03
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 >
 > > Min    >
 >
 > Er fabrikatet hemmeligt..?    Astra '92... C16NZ :)
 -- 
 Mvh Bjørn,
 Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer   http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1 |  |  | 
     Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:07
 | 
 |  | 
 "Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> wrote in message news:4090a87d$0$454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 > news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 > >
 > > > Min    > >
 > >
 > > Er fabrikatet hemmeligt..?    >
 > Astra '92... C16NZ :)
 >
 Jep (osse med aluer    /Jakob
            
             |  |  | 
     Mads Bahrt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bahrt
 | 
 Dato :  29-04-04 11:50
 | 
 |  | 
 
            Bjørn wrote:
 > Astra '92... C16NZ :)
 > 
 Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var 
 fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt. Eftervist med både 
 GPS, 100 m pæl og stopur og med en fartmåler ved et bebygget område.
 (En af dagene må jeg finde en fotofælde for at få deres måling....    )
 MVH
 Mads
            
             |  |  | 
      Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 14:59
 | 
 |  | > Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 > fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 
 Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
 i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Roberto Saldo (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  29-04-04 15:05
 | 
 |  | Jan W Nielsen wrote:
 >>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 >>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 >
 >
 > Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
 > i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 
 Der er dårligt plads til så store hjul hvis originalmonteringen var 8%
 for højt på uret.
 
 --
 Roberto Saldo
 
 
 |  |  | 
       Mads Bahrt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bahrt
 | 
 Dato :  29-04-04 15:26
 | 
 |  | Jan W Nielsen wrote:
 >>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 >>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 >
 >
 > Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
 > i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 
 My bad....
 Jeg mente selvfølgelig for højt....
 
 
 MVH
 Mads
 
 
 |  |  | 
        Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 15:49
 | 
 |  | 
 
            > My bad....
 > Jeg mente selvfølgelig for højt....
 Det giver mere mening.    -- 
 / Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
        Peter Hindsgaul (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hindsgaul
 | 
 Dato :  29-04-04 15:58
 | 
 |  | 
 
            "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:5g8kc.151017$jf4.7979871@news000.worldonline.dk...
 > Jan W Nielsen wrote:
 > >>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 > >>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 > >
 > >
 > > Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
 direkte er
 > > i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 >
 > My bad....
 > Jeg mente selvfølgelig for højt....
 Det tror jeg faktisk ikke du mente. Det er nemlig korrekt at de aldrig viser
 for lavt. De viser til gengæld stort set altid for højt, således at du reelt
 kører langsommere end dit speedometer viser.
 Venlig hilsen
 Peter Hindsgaul
 ---
 Denne mail er konstateret Virusfri
 Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com). Version: 6.0.669 / Virus Database: 431 - Release Date: 26-04-2004
            
             |  |  | 
        SG (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SG
 | 
 Dato :  29-04-04 19:42
 | 
 |  | Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in
 news:5g8kc.151017$jf4.7979871@news000.worldonline.dk:
 
 > Jan W Nielsen wrote:
 >>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 >>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 >>
 >>
 >> Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
 >> direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 >
 > My bad....
 > Jeg mente selvfølgelig for højt....
 >
 
 Det er ikke rigtigt.
 
 Rigtig mange speedometre er rent faktisk indstillet til at vise 5 til 10%
 for meget. Dermed er bilproducenten sikker på, at uanset hvilken dæktype du
 vælger at udstyre din bil med, så viser dit speedometer altid for meget.
 
 Den strategi har man valgt for at undgå at få diverse erstatningskrav på
 halsen fra bilister, som fx er kommet ud for en ulykke, hvor man har kørt
 for stærkt (og dermed får skylden), når speedometret fejlagtigt har vist,
 at bilisten har overholdt den tilladte fartgrænse.
 
 -SG
 
 
 |  |  | 
         Mads Bahrt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bahrt
 | 
 Dato :  29-04-04 20:09
 | 
 |  | SG wrote:
 
 >>>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 >>>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 >>>
 >>>
 >>>Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
 >>>direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 >>
 >>My bad....
 >>Jeg mente selvfølgelig for højt....
 >>
 >
 >
 > Det er ikke rigtigt.
 >
 Hvis du læser hvad jeg skriver, er vi netop enige: Speedometeret viser
 mere end man egentligt kører, for at være på den sikre side.
 
 MVH
 Mads
 
 
 |  |  | 
          samoht relhe (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : samoht relhe
 | 
 Dato :  30-04-04 07:03
 | 
 |  | 
 "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:dpckc.151087$jf4.7992657@news000.worldonline.dk...
 > SG wrote:
 >
 > >>>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
 > >>>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
 > >>>
 > >>>
 > >>>Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
 > >>>direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
 > >>
 > >>My bad....
 > >>Jeg mente selvfølgelig for højt....
 > >>
 > >
 > >
 > > Det er ikke rigtigt.
 > >
 > Hvis du læser hvad jeg skriver, er vi netop enige: Speedometeret viser
 > mere end man egentligt kører, for at være på den sikre side.
 >
 > MVH
 > Mads
 
 --og så er "PalleBrian'erne" også mere tilfredse når deres nyindkøbte 1.6
 tilsyneladende render over 200...
 
 Jeg har en 307 HDi Stc. som har det mærkelige at den viser præcis 2 km for
 meget ved alle hastigheder på mine
 sommerdæk og 4 på vinterdækkene. Altså ikke en % fejlvisning.
 Det synes jeg er underligt.
 
 MVH
 Samoht
 (obs ca.171 "på toppen" hvis man venter længe nok)
 
 
 
 
 |  |  | 
           Frank Hansen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Hansen
 | 
 Dato :  30-04-04 07:46
 | 
 |  | 
 "samoht relhe" <11samohtrelhe@hotmail.com(remove 11)> wrote in message
 news:4091ec65$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 [klip]
 > --og så er "PalleBrian'erne" også mere tilfredse når deres nyindkøbte 1.6
 > tilsyneladende render over 200...
 
 Hey, ingen problemer for en 1.6 at rende over 200 - Det gør min Xantia
 snildt. Og efter jeg har fået nye dæk/fælge på, er min topfart forøget
 yderligere, så glem alt om chip-tuning og alt mulig andet :)
 
 Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
 acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
 omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
 at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
 
 Frank.
 
 
 
 
 |  |  | 
            Andreas M. Hansen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  30-04-04 07:49
 | 
 |  | > Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
 > acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
 > omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
 > at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
 >
 
 Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
 speedometeret er.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
             Roberto Saldo (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roberto Saldo
 | 
 Dato :  30-04-04 07:53
 | 
 |  | Andreas M. Hansen wrote:
 >>Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
 >>acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
 >>omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
 >>at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
 >>
 >
 >
 > Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
 > speedometeret er.
 
 Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?
 
 
 --
 Roberto Saldo
 
 
 |  |  | 
              Andreas M. Hansen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  30-04-04 08:01
 | 
 |  | 
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
 news:c6st4o$lod$1@news.net.uni-c.dk...
 > Andreas M. Hansen wrote:
 > >>Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
 > >>acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
 > >>omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo
 faktisk
 > >>at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
 > >>
 > >
 > >
 > > Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
 > > speedometeret er.
 >
 > Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?
 >
 
 Tager du en gammeldags bil med speedo-kabel, går den direkte i det mekaniske
 tælleværk - speedometeret er derimod en magnet der drejer rundt, hvor
 omdrejningshastigheden så bliver omsat til en spænding der kan drive et
 viserinstrument - her er der en gevaldig fejlmulighed. Ved en moderne bil
 med pulsgiver er det ligeledes trivielt nemt at tælle pulserne og summere
 dem op korrekt.
 I mange lande er der ved lov vedtaget at et speedometer ikke må vise for
 meget - derfor er instrumenterne i praksis justeret til den optimistiske
 side for at man kan være sikker.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
               Andreas M. Hansen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  30-04-04 12:13
 | 
 |  | 
 "> I mange lande er der ved lov vedtaget at et speedometer ikke må vise for
 > meget - derfor er instrumenterne i praksis justeret til den optimistiske
 > side for at man kan være sikker.
 
 der skulle selvfølgelig stå: ikke må vise for lidt.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
           Verner Olsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Verner Olsen
 | 
 Dato :  30-04-04 23:00
 | 
 |  | 
 
 >Jeg har en 307 HDi Stc. som har det mærkelige at den viser præcis 2 km for
 >meget ved alle hastigheder på mine
 >sommerdæk og 4 på vinterdækkene. Altså ikke en % fejlvisning.
 >Det synes jeg er underligt.
 
 Sådan et speedometer har jeg også haft...
 Min Suzuki Wagon viste 5 km/t for meget ved alle hastigheder (og det
 var iøvrigt det samme for både sommer- og vinterdæk)
 
 >Samoht
 
 
 Verner
 
 
 
 |  |  | 
            Frank Hansen (01-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Hansen
 | 
 Dato :  01-05-04 10:40
 | 
 |  | 
 "Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> wrote in message
 news:iui590p2383gs59klg0fl96gmm278aipc2@4ax.com...
 >
 > Sådan et speedometer har jeg også haft...
 > Min Suzuki Wagon viste 5 km/t for meget ved alle hastigheder (og det
 > var iøvrigt det samme for både sommer- og vinterdæk)
 >
 Det kan vel godt lade sig gøre, at det viser f.eks. +5 km hele tiden, hvis
 det er elektronisk styret. Efter hvad jeg kan forstå på tidligere indlæg,
 kender bilen godt dens rigtige hastighed.
 
 Frank.
 
 
 
 
 |  |  | 
      anders majland (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  30-04-04 10:54
 | 
 |  | 
 
            > (En af dagene må jeg finde en fotofælde for at få deres måling....
 >    )
 Kan ikke anbefales - Deres målinger er lidt smådyre og billederne ikke
 ret gode    -- 
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
            
             |  |  | 
       Bruno Christensen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bruno Christensen
 | 
 Dato :  30-04-04 16:39
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Apr 2004 11:54:27 +0200, anders majland wrote:
 > Kan ikke anbefales - Deres målinger er lidt smådyre og billederne ikke
 > ret gode    Egen erfaring ?                -- 
 Med Venlig Hilsen
 Bruno Christensen
            
             |  |  | 
   Thomas Johansen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Johansen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:19
 | 
 |  | 
 
            Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger på
 trækakslen. Ændre man så sin hjulstørrelse (diameter), så har man en større
 eller mindre misvisning på sit speddomenter end "normalt" !!!
 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
 news:c6q8iq$b1h$1@sunsite.dk...
 >
 > "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
 news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 > >
 > > GPS´en.
 > >
 > > Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
 > >
 > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 > >
 >
 > Min    >
 > Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60 på
 > meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....
 >
 > /Jakob
 > Opel Astra
 >
 >
            
             |  |  | 
    Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 08:24
 | 
 |  | > Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger
 på
 > trækakslen.
 
 Ja, eller blot et kabel fra gearkassen, der trækker en magnet-fjeder i
 speedometeret.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:30
 | 
 |  | 
 "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:4090ad85$0$455$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger
 > på
 > > trækakslen.
 >
 > Ja, eller blot et kabel fra gearkassen, der trækker en magnet-fjeder i
 > speedometeret.
 >
 
 Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 08:41
 | 
 |  | > Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.
 
 Min Opel havde også er ret optimistisk speedometer, da jeg købte den.
 
 Speedometeret er nu skiftet og er meget, meget nøjagtigt.
 
 --
 / Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:48
 | 
 |  | 
 
            "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:4090b188$0$530$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.
 >
 > Min Opel havde også er ret optimistisk speedometer, da jeg købte den.
 >
 > Speedometeret er nu skiftet og er meget, meget nøjagtigt.
 >
 Jow jow - mit er også skiftet til et andet. Det gamle (oprindelige) var i den
 grad optimistisk - man kunne uden problemer når 140 km/t på 150 m
 motorvejstilkørsel (vel og mærke opad bakke!)   .
 Jeg lever egentlig fint med det som det er nu, og jeg kan fint finde ud af at
 lægge 10% til fartgrænsen....
 /Jakob
 /Jakob
            
             |  |  | 
    Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:29
 | 
 |  | 
 
            "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
 > Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger på
 > trækakslen. Ændre man så sin hjulstørrelse (diameter), så har man en større
 > eller mindre misvisning på sit speddomenter end "normalt" !!!
 >
 Det er muligt, men det er ikke tilfældet her.
 Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
 Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html  fortæller mig at speedometeret
 (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
 end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
 /Jakob
            
             |  |  | 
     Hans L. Jørgensen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:55
 | 
 |  | 
 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
 > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
 news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
 >
 > http://www.miata.net/garage/tirecalc.html  fortæller mig at speedometeret
 > (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
 > end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
 >
 Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.
 Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du med
 en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.
 GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
 Dog skal man være opmærksom på et vist delay/tidsforsinkelse i udlæsningen
 af hastigheden.
 -- 
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
            
             |  |  | 
      Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 08:52
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
 >
 > "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
 > > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
 > news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > http://www.miata.net/garage/tirecalc.html  fortæller mig at speedometeret
 > > (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
 > > end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
 > >
 >
 > Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.
 >
 > Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du med
 > en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.
 >
 Helt enig.
 /Jakob
            
             |  |  | 
      phk (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  29-04-04 09:41
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
 
 > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
 
 Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
       Lars G (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  29-04-04 16:57
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4090bfa0$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
 >
 > > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
 >
 > Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)
 Der er noget her om GPS .. enda med billeder    mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
        Lars G (01-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars G
 | 
 Dato :  01-05-04 14:42
 | 
 |  | 
 "Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse
 news:409125e8$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4090bfa0$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
 > >
 > > > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
 > >
 > > Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)
 >
 > Der er noget her om GPS .. enda med billeder    Flot ingen link      Dette er en meget grundig gennem gang af hvordan GPS systemet virker.
http://www.trimble.com/gps/why.html Mvh
 Lars G
            
             |  |  | 
      Ukendt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  29-04-04 10:43
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
 news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
 >
 > "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
 > > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
 > news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > http://www.miata.net/garage/tirecalc.html  fortæller mig at speedometeret
 > > (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen
 mindre
 > > end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
 > >
 >
 > Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.
 >
 > Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du
 med
 > en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.
 >
 > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
 Nå så tag en tur i en rundkørsel, og så er du ved udgangspunktet, kan GPS'en
 følge med her, eller bliver din gennemsnitshastighed ca. 0 km / t
 Hvad er der i vejen med at kontrollere både speedometer og GPS'en med et
 stopur og så kilometerafmærkning. Det kræver kun lidt basal regnekundskab.
 60 km/t = 60 sek. pr km. 120 km/t = 30 sek. pr km, og sådan er det hele
 vejen    For GPS'er kan have fejlvisning ved at du ikke køre i en lige linie, den kan
 godt finde på at "snuppe" sving af, så din kørte strækning bliver kortere en
 den faktiske tilbagelagde strækning, og her hjælper atomuret ikke. det er
 opdateringsintervallerne der er afgørende.
 F.eks viser en GPS, at Storebæltstunnellen er ikke eksisterende. Der er i
 hvert fald ingen modtagelse alle steder hvor du er i "skygge" og det er
 faktisk mange steder i bl.a. Norge. Egen erfaring.
 -- 
 Møller
            
             |  |  | 
       Hans L. Jørgensen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  29-04-04 17:35
 | 
 |  | 
 "Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
 news:4090ce89$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > For GPS'er kan have fejlvisning ved at du ikke køre i en lige linie, den
 kan
 > godt finde på at "snuppe" sving af, så din kørte strækning bliver kortere
 en
 > den faktiske tilbagelagde strækning, og her hjælper atomuret ikke. det er
 > opdateringsintervallerne der er afgørende.
 > F.eks viser en GPS, at Storebæltstunnellen er ikke eksisterende. Der er i
 > hvert fald ingen modtagelse alle steder hvor du er i "skygge" og det er
 > faktisk mange steder i bl.a. Norge. Egen erfaring.
 
 Nu bliver du godt nok noget sofistikeret.
 
 Hvis jeg starter og kører inden den har synkroniseret med satelitten oplyser
 den distancen fra hvor gps'en blev slukket og til punktet hvor den laver
 første stedbestemmelse.
 
 Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
 kilometertælleren.
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
        Mads Bahrt (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Bahrt
 | 
 Dato :  29-04-04 20:38
 | 
 |  | Hans L. Jørgensen wrote:
 
 > Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
 > kilometertælleren.
 
 Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:
 GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
 punkter. Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
 konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
 afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
 samme som momentanfarten.
 Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
 Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
 to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
 befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
 af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
 positioner udmåles.
 Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
 Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
 momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
 positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
 på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.
 
 MVH
 Mads
 
 
 |  |  | 
         POM (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : POM
 | 
 Dato :  29-04-04 21:32
 | 
 |  | On Thu, 29 Apr 2004 21:37:59 +0200, Mads Bahrt
 <mads_bahrt@hotmail.com> wrote:
 
 >Hans L. Jørgensen wrote:
 >
 >> Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
 >> kilometertælleren.
 >
 >Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:
 >GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
 >punkter. Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
 >konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
 >afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
 >samme som momentanfarten.
 >Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
 >Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
 >to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
 >befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
 >af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
 >positioner udmåles.
 >Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
 >Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
 >momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
 >positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
 >på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.
 >
 >MVH
 >Mads
 
 Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så viser
 GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set i
 forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan satellitten
 ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i to
 dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3 kilometer
 i timen, hvis man kører på bakker.
 
 Per O.
 
 
 |  |  | 
          phk (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  30-04-04 03:35
 | 
 |  | 
 "POM" <pom-smidvk-@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
 news:8ap2909v7c9h334mep9vv6b7169d559ifj@4ax.com...
 
 > Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så viser
 > GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set i
 > forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan satellitten
 > ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i to
 > dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3 kilometer
 > i timen, hvis man kører på bakker.
 
 Ved hvilken hastighed?
 
 Ved hvilken stigning (i procent)?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
          SG (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SG
 | 
 Dato :  30-04-04 06:23
 | 
 |  | POM <pom-smidvæk-@osterbo-net.dk> wrote in
 news:8ap2909v7c9h334mep9vv6b7169d559ifj@4ax.com:
 
 > Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så
 > viser GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set
 > i forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan
 > satellitten ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i
 > to dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3
 > kilometer i timen, hvis man kører på bakker.
 
 Jeg mener nu bestemt, at min GPS-modtager har et såkaldt 3D-fix, når den
 har forbindelse til 4 eller flere satelitter. Med et 3D-fix er GPS-
 modtageren også klar over hvilken højde, den befinder sig i, og så kan den
 netop tage højde for bakker/bjerge.
 
 -SG
 
 
 |  |  | 
         phk (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  30-04-04 04:19
 | 
 |  | 
 "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:rQckc.151096$jf4.7993767@news000.worldonline.dk...
 > Hans L. Jørgensen wrote:
 >
 > > Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed
 også
 > > kilometertælleren.
 >
 > Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:
 
 Kun hvis han har ret i sine gætterier :)
 
 > GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
 > punkter.
 
 Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på baggrund af
 dobblereffekten. Du kan sammenligne den med lyden af en ambulance der kører
 forbi dig. Der bliver målt på frekvensen og ud fra det kan man regne ud
 hvilken hastighed ambulancen kører med. I GPS-verdenen bruger man blot
 satellitsignalerne at måle på.
 
 Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
 > konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
 > afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
 > samme som momentanfarten.
 > Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
 > Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
 > to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
 > befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
 > af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
 > positioner udmåles.
 
 Og hvor tit mener du en GPS maaler paa hastigheden? Displayet bliver
 opdateret hvert sekund, men det er en anden sag.
 
 > Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
 > Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
 > momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
 > positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
 > på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.
 
 Stadig .. hvor tit bliver positionen beregnet? Bemaerk jeg spoerger ikke
 hvor tit positionen bliver logget!
 
 Jeg ser frem til henvisning til facts .. dine gaetterier er ikke nok.
 
 Beklager de manglende danske bogstaver, din mail forvirrer aabenbart ogsaa
 min computer.
 --
 Per, Esbjerg
 
 >
 > MVH
 > Mads
 
 
 
 
 |  |  | 
          Preben Mikael Bohn (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn
 | 
 Dato :  30-04-04 09:27
 | 
 |  | phk wrote:
 > Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på baggrund af
 > dobblereffekten.
 
 Det _kan_ den blive, den bliver det ikke nødvendigvis. Men derudover er
 jeg helt enig. Det mest normale i GPS modtager software er at lave en
 Kalman filtrering af afstands-målinger og fase-målinger (der, når de
 bliver differentieret over tid, svarer nogenlunde til Doppler) for at få
 optimal position og hastighed. Dette kan i princippet gøres så hurtigt
 det ønskes (der _er_ en grænse), men visningen på displayet bliver som
 regel ikke opdateret meget mere end en gang i sekundet.
 
 Man kan ikke sige noget generelt om hvad der er bedst; speedometeret kan
 naturligvis laves bedre end GPS-modtageren, og vice versa. Til gengæld
 kunne man sikkert lave en sammenligning af en masse biler (og GPS
 modtagere), og se hvad der rent faktisk _er_ bedst.
 
 Med venlig hilsen Preben
 
 
 |  |  | 
           phk (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  30-04-04 10:58
 | 
 |  | 
 "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 news:40920dd6$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > phk wrote:
 > > Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på
 baggrund af
 > > dobblereffekten.
 >
 > Det _kan_ den blive, den bliver det ikke nødvendigvis. Men derudover er
 > jeg helt enig.
 
 Hvilke GPS´er bruger anden måde?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
            Preben Mikael Bohn (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn
 | 
 Dato :  30-04-04 11:48
 | 
 |  | 
 
            phk wrote:
 > Hvilke GPS´er bruger anden måde?
 Tag det antal GPS'er der findes, og træk det antal fra du kan finde 
 specs på præcis hvordan de udregner hastigheden, så er spørgsmålet om 
 det ikke er mig der i stedet skulle spørge: "Hvilke GPS'er kan du være 
 sikker på bruger 'Doppler'-effekten?"    Jeg kunne f.eks. sagtens lave en GPS-modtager fra et OEM-board og kun 
 bruge afstandsmålinger til at beregne positioner og afledede hastigheder 
 uden brug af fase-målinger; det ville gøre min GPS-modtager software 
 overordentlig nem og robust (der er adskillige problemer med at beregne 
 vha. fase-målinger).
 Med venlig hilsen Preben
            
             |  |  | 
             phk (01-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  01-05-04 07:35
 | 
 |  | 
 "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 news:40922ee1$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > phk wrote:
 > > Hvilke GPS´er bruger anden måde?
 >
 > Tag det antal GPS'er der findes, og træk det antal fra du kan finde
 > specs på præcis hvordan de udregner hastigheden, så er spørgsmålet om
 > det ikke er mig der i stedet skulle spørge: "Hvilke GPS'er kan du være
 > sikker på bruger 'Doppler'-effekten?"    Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
 sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du nævner.
 -- 
 Per, Esbjerg
            
             |  |  | 
              Preben Mikael Bohn (01-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn
 | 
 Dato :  01-05-04 17:28
 | 
 |  | 
 
            phk wrote:
 > Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
 > sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du nævner.
 Tjah, jeg jeg må jo også indrømme at jeg har læst en rigtig god sjat 
 omkring GPS-modtagere, og jeg tvivler ikke på at der findes mere end et 
 par stykker der beregner den på den måde.    Men nej, jeg kan ikke 
 nævne nogle der gør; en fabrikant der vælger den nemme vej vil 
 sandsynligvis ikke reklamere med det...
 Med venlig hilsen Preben
            
             |  |  | 
               phk (02-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  02-05-04 22:04
 | 
 |  | 
 "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 news:4093d04b$0$438$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > phk wrote:
 > > Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
 > > sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du
 nævner.
 >
 > Tjah, jeg jeg må jo også indrømme at jeg har læst en rigtig god sjat
 > omkring GPS-modtagere, og jeg tvivler ikke på at der findes mere end et
 > par stykker der beregner den på den måde.    Men nej, jeg kan ikke
 > nævne nogle der gør; en fabrikant der vælger den nemme vej vil
 > sandsynligvis ikke reklamere med det...
 Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
 udregner hastigheden på den måde?
 -- 
 Per, Esbjerg
            
             |  |  | 
                Preben Mikael Bohn (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn
 | 
 Dato :  03-05-04 07:42
 | 
 |  | phk wrote:
 > Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
 > udregner hastigheden på den måde?
 
 Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
 nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."
 
 Hvis du ikke tror på at det er nemmere at lave det uden brug af Doppler
 (eller normalt differentieret fase), så prøv selv at gå igennem hvordan
 man ville implementere det, og du finder ud af at ting som cycle slip
 detektion ikke er noget man "bare" lige implementerer ud fra GPS-ICD'en
 (i denne er udelukkende beskrevet hvordan man implementerer vha.
 afstandsmålinger).
 
 Med venlig hilsen Preben
 
 
 
 |  |  | 
                 phk (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  03-05-04 09:22
 | 
 |  | 
 "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 news:4095e9d4$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > phk wrote:
 > > Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
 > > udregner hastigheden på den måde?
 >
 > Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
 > nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."
 
 Nu forstår jeg. Det er noget du har trukket op af jorden.
 
 Jeg kunne heller ikke lige forstå at GPS´erne er så forbandet præcise
 (0,16km/timen) og at en måling ud fra en strækning og en tid (strækningen
 måles med unøjagtigheder på over 20 m ved kontakt med få satelliter) kunne
 gøres så præcis.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
                  Preben Mikael Bohn (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn
 | 
 Dato :  03-05-04 10:17
 | 
 |  | phk wrote:
 > "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 >>Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
 >>nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."
 >
 > Nu forstår jeg. Det er noget du har trukket op af jorden.
 
 Hej Per, jeg har allerede argumenteret for at det kan lade sig gøre uden
 brug af Doppler, og hvorfor man ville gøre det (mere robust, nemmere
 software, hurtigere udviklingstid, etc) samt hvorfor det naturligvis
 ikke står med fede typer på produktet. Grunden til at jeg ikke kan
 pin-pointe en GPS-modtager der fungerer på denne måde skulle være ret
 åbenlys fra ovenstående. At du vælger at tro at det ikke er rigtigt,
 viser vel mest om dig, men bemærk min originale kommentar "Det _kan_ den
 blive, den bliver det ikke nødvendigvis"...
 
 Mht. dine bemærkninger om unøjagtigheder: De 20 meter du nævner er ikke
 tilfældige, så du kan ikke benytte dem til at vise hvad unøjagtigheden
 på hastigheden er. Arten af den tidslige variation af fejlen er langt
 mere betydende.
 
 Med venlig hilsen Preben
 
 
 |  |  | 
                   Hans L. Jørgensen (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  03-05-04 15:20
 | 
 |  | 
 "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
 news:40960def$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Hej Per, jeg har allerede argumenteret for at det kan lade sig gøre uden
 > brug af Doppler,
 
 Med fare for mange smæk.
 
 Mig bekendt skal der være tale om tovejs kommunication for at udnytte
 dopplereffect, og det er der mig bekendt ikke tale om med GPS..
 
 
 
 
 
 --
 Hans L. Jørgensen
 8660 Skanderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
                    phk (03-05-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  03-05-04 22:32
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:Etslc.1164$Wc1.969@news.get2net.dk...
 
 > Mig bekendt skal der være tale om tovejs kommunication for at udnytte
 > dopplereffect, og det er der mig bekendt ikke tale om med GPS..
 
 Hvis man sammenligner med lyden af ambulancen der kører forbi en ...
 
 Du kender lydens hastighed. Så måler du på lydfrekvensen. Den bestemmer
 hastigheden og om den bevæger sig væk fra dig eller imod dig.
 
 Envejskommunikation er altså nok.
 
 Så kan du lære det :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Calle. (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle.
 | 
 Dato :  29-04-04 12:09
 | 
 |  | 
 
            Jakob Jeppesen wrote:
 > "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
 > news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 >>
 >> GPS´en.
 >>
 >> Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre
 >> byer..?
 >>
 >> Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 >>
 >
 > Min    >
 > Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60
 > på
 > meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....
 >
 Du har sikkert ikke den rigtige dækstørrelse på ;-(
 -- 
 Calle.
            
             |  |  | 
    Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 13:09
 | 
 |  | 
 "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message news:Km5kc.1488$M52.1158@news.get2net.dk...
 > >
 > Du har sikkert ikke den rigtige dækstørrelse på ;-(
 >
 Så må jeg jo gentage mig selv:
 "Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
 Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html  fortæller mig at speedometeret
 (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
 end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget)."
 /Jakob
            
             |  |  | 
     Jakob Jeppesen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  29-04-04 13:16
 | 
 |  | 
 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message news:c6qr9f$8p6$1@sunsite.dk...
 
 > Så må jeg jo gentage mig selv:
 >
 > "Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
 > Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm
 >                                              ^^^^^^^^
 
 og der skulle selvfølgelig stå 175/70R13...
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  29-04-04 13:57
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 >
 > GPS´en.
 >
 > Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
 >
 > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 >
 > -- 
 > /Jan W Nielsen
 >
 Det er der mange som har - f.eks. min Previa, når speedometeret viser
 190km/t,
 så viser GPS'en 165km/t    Tilgengæld viser BMW'ens speedometer 100km/t når GPS'en viser 102km/t
 Mvh.-
 Brian S Jensen
            
             |  |  | 
   Bjørn Jørvad (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad
 | 
 Dato :  29-04-04 14:01
 | 
 |  | 
 "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4090fb82$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Tilgengæld viser BMW'ens speedometer 100km/t når GPS'en viser 102km/t
 
 Måske den er "dæktunet"..?
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hr. Bjørn
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thunderbird [7100] (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  29-04-04 16:04
 | 
 |  | On Thu, 29 Apr 2004 08:37:27 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:
 
 >> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 >
 >GPS´en.
 >
 >Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
 >
 >Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
 
 Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
 speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
 viste 48.
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
   Mogens Knudsen (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  30-04-04 05:56
 | 
 |  | On Thu, 29 Apr 2004 17:04:18 +0200, "Thunderbird [7100]"
 <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
 
 >Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
 >speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
 >viste 48.
 
 1) Opel ér meget optimistiske - min Omega viser 280 ved 252 km/t...
 2) Fartmålere er ikke certificerede og 100% sikre. Du har vel hørt
 historien om ham, der dagligt passerede een og derfor havde check på
 hastigheden ift. sit speedometer. Problemet var dén dag, hvor politiet
 havde taget opstilling ved måleren med deres radar og det viste sig,
 at fartmåleren viste forkert... :)
 
 /Mogens
 Biler fra @lfa til Omeg@
 
 
 |  |  | 
    Thunderbird [7100] (30-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird [7100]
 | 
 Dato :  30-04-04 12:44
 | 
 |  | On Fri, 30 Apr 2004 06:56:01 +0200, Mogens Knudsen
 <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
 
 >On Thu, 29 Apr 2004 17:04:18 +0200, "Thunderbird [7100]"
 ><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
 >
 >>Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
 >>speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
 >>viste 48.
 >
 >2) Fartmålere er ikke certificerede og 100% sikre. Du har vel hørt
 >historien om ham, der dagligt passerede een og derfor havde check på
 >hastigheden ift. sit speedometer. Problemet var dén dag, hvor politiet
 >havde taget opstilling ved måleren med deres radar og det viste sig,
 >at fartmåleren viste forkert... :)
 
 Har jeg ikke, men har dog altid taget dem med et gram salt og holder mig
 satdoigvæk den dag idag til hvad speedometeret viser, medmindre
 selvfølgelig at ejeren af bilen oplyser mig om en evt fejlvisning
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
  anders majland (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  29-04-04 08:15
 | 
 |  | > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 
 GPS'en
 
 
 --
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
 
 
 
 
 |  |  | 
  Frank Hansen (29-04-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Hansen
 | 
 Dato :  29-04-04 13:07
 | 
 |  | "Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> wrote
 in message news:vr61901tb2le4ak78842rp47jbdl9oqv84@4ax.com...
 > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
 
 Jeg kører selv efter GPS'en. Du kan rent faktisk "optage" din kørsel med
 TomTom (Du gør det med GPS-Settings-delen), ved bare ikke om det kan bruges
 i en evt. retsag. Og om det i sidste ende er til egen fordel :)
 
 Mht. til nogle af de andre indlæg, er det rigtigt nok at der teoretisk set
 kan være en afvigelse i den hastighed GPS viser, hvis ikke man kører i lige
 linje. Men da de fleste GPSer har en opdateringsfrekvens på 1 sek, skal man
 lave nogle ret så vilde sving, da strækningen man kører på 1 sek., er meget
 lig en lige linje, eller hastigheden er så lav, at det næppe skal bruges
 alligevel.
 
 Frank.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |