/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Automatisk logud efter x minutters inaktiv~
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 29-04-04 15:36

Hejsa

Hvordan sætter man sin XP Pro til at logge brugeren ud efter nogle
minutters stilstand? (altså ikke bare en screensaver med kodeord, men
logget ud så en anden bruger kan komme til).

Mvh.
/Thomas

 
 
Sune Storgaard (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 29-04-04 15:39

Thomas Lindgaard mumbled his insignificant opinion in:
pan.2004.04.29.14.36.14.58382@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk

> Hvordan sætter man sin XP Pro til at logge brugeren ud efter nogle
> minutters stilstand? (altså ikke bare en screensaver med kodeord, men
> logget ud så en anden bruger kan komme til).

Du kan sætte den til at vise logon skærm ved afbrydelse af pauseskærm, er
ikke helt sikker på om det er det du mener med "screensaver med kodeord".
Brugeren bliver dog ikke logget ud, men en anden kan da komme til på den
måde.

Tror det er lidt usmart at tvinge folk af på den måde, kunne jo være det
lige sad og havde nedskrevet løsningen på koldfusion .. Surt at blive smidt
af, uden og have mulighed for at gemme, lukke programmer osv.

Kender ikke en metode til at kynisk tvinge brugeren af på den måde
ihvertfald.




Thomas Lindgaard (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 29-04-04 22:57

On Thu, 29 Apr 2004 16:38:45 +0200, Sune Storgaard wrote:

> Du kan sætte den til at vise logon skærm ved afbrydelse af pauseskærm, er
> ikke helt sikker på om det er det du mener med "screensaver med kodeord".
> Brugeren bliver dog ikke logget ud, men en anden kan da komme til på den
> måde.

Det er vist det jeg mener - altså at hvis man går fra sin maskine i x
minutter så vil den vise login-billedet. Brugeren skal stadig være
logget ind men skal angive sit kodeord for at komme tilbage til sit
skrivebord. Tilsvarende vil en anden bruger have mulighed for at bruge
maskinen.

Hvordan får man den lige til det?

> Tror det er lidt usmart at tvinge folk af på den måde, kunne jo være det
> lige sad og havde nedskrevet løsningen på koldfusion .. Surt at blive smidt
> af, uden og have mulighed for at gemme, lukke programmer osv.

Mjaeh :) - men det jeg vil er jo heller ikke at smide brugerens arbejde
væk - maskinen skal blot kræve login for at fortsætte eller lade en
anden logge ind sideløbende med den første bruger.

> Kender ikke en metode til at kynisk tvinge brugeren af på den måde
> ihvertfald.

Mvh.
/Thomas

emj (30-04-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 30-04-04 06:33

On Thu, 29 Apr 2004 23:56:47 +0200, Thomas Lindgaard
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

>Det er vist det jeg mener - altså at hvis man går fra sin maskine i x
>minutter så vil den vise login-billedet. Brugeren skal stadig være
>logget ind men skal angive sit kodeord for at komme tilbage til sit
>skrivebord. Tilsvarende vil en anden bruger have mulighed for at bruge
>maskinen.
>
>Hvordan får man den lige til det?

Kan en ny bruger ikke bare taste winlogo+L
Det gør vi her i hytten.
Hilsen emj


Thomas Lindgaard (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 30-04-04 09:47

On Fri, 30 Apr 2004 07:32:45 +0200, emj wrote:

> Kan en ny bruger ikke bare taste winlogo+L

Nej, for den bruger som kommer til maskinen efter at den har stået
inaktiv i nogen tid må ikke kunne arbejde videre som maskinens ejer - han
skal logge ind som gæst så ejerens ting kan være i fred (det er en
halvoffentlig maskine).

Mvh.
/Thomas


Jørgen Nielsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-04-04 10:28


"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.04.30.08.46.58.35644@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk...
> Nej, for den bruger som kommer til maskinen efter at den har stået
> inaktiv i nogen tid må ikke kunne arbejde videre som maskinens ejer - han
> skal logge ind som gæst så ejerens ting kan være i fred (det er en
> halvoffentlig maskine).
>
> Mvh.
> /Thomas
+++++++++++++++++++++++++
Hej Thomas.

Kan du ikke bare sætte adgangskode på den konto du ikke vil have de skal
logge ind på ?

Mvh. Jørgen Nielsen.



Thomas Lindgaard (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 30-04-04 19:34

On Fri, 30 Apr 2004 11:28:03 +0200, Jørgen Nielsen wrote:

> Kan du ikke bare sætte adgangskode på den konto du ikke vil have de skal
> logge ind på ?

Hejsa

Der er faktisk kode på. Kan grunden til at brugeren ikke bliver logget ud
være at der ikke er oprettet andre brugere på maskinen (men
gæstebrugeren er aktiveret)? Altså: noget med at man ikke bliver logget
ud ved inaktivitet, da der alligevel ikke er andre brugere registreret på
maskinen som kunne være interesserede i at bruge den...

Mvh.
/Thomas

Pip Hans (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Pip Hans


Dato : 01-05-04 13:58

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message
news:pan.2004.04.30.18.33.38.840681@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk...

> noget med at man ikke bliver logget
> ud ved inaktivitet, da der alligevel ikke er andre brugere registreret på
> maskinen som kunne være interesserede i at bruge den...
>
Ja du skal oprette en bruger mere så bliver man logget ud præcis som du
ønsker det.
Mit problem er lige det modsatte end dit, for jeg har flere brugere og vil
IKKE logges ud, men ingen har kunne give det rigtige svar til mig



Lasse Hoelgaard (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Hoelgaard


Dato : 03-05-04 02:14

> Mit problem er lige det modsatte end dit, for jeg har flere brugere
> og vil IKKE logges ud, men ingen har kunne give det rigtige svar til
> mig

Hvis jeg forstår dit problem rigtigt, er det faktisk ganske nemt.
Egenskaber for skrivebord --> Pauseskærm --> Strømstyring --> Avanceret
Fjern flueben i "Spørg efter adgangskode, når..."

-Lasse



Thomas G. Madsen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 01-05-04 14:26

Pip Hans skrev:

> Mit problem er lige det modsatte end dit, for jeg har flere
> brugere og vil IKKE logges ud, men ingen har kunne give det
> rigtige svar til mig

Har du prøvet at gå ned i Start > Kør og starte: secpol.msc
Inde under Local Policies > Security Options er der en værdi ved navn
'Network security: Force logoff when logon hours expires...'. Måske
er den stillet til en eller anden værdi. Som standard er den stillet
til 'Disabled'.

--
Hilsen
Madsen

Pip Hans (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Pip Hans


Dato : 03-05-04 01:35

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:c70fi3.14c.1@tgm.dyndns.dk...
> Pip Hans skrev:
>
> Har du prøvet at gå ned i Start > Kør og starte: secpol.msc

Et rigtigt godt bud
Har nu testet, og den har mærkeligt nok ingen effekt - der logges stadig ud.
Hvor mon man sætter "logon hours" ? det kunne være den kunne sættes til
uendeligt ?

Har også anvendt rådet andetsteds med "control userpasswords2", men
hvorledes sættes default automatic login user ?
(man kan tilsyneladende ikke styre hvilken bruger der skal logges ind
automatisk ved XP load)

...



Thomas G. Madsen (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 03-05-04 17:23

Pip Hans skrev:

> Hvor mon man sætter "logon hours" ? det kunne være den kunne
> sættes til uendeligt ?

Hvad får du hvis du åbner en kommandoprompt og skriver: net accounts?
(efterfulgt af et tryk på Enter)

Jeg får:
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\>net accounts
Force user logoff how long after time expires?: Never
Minimum password age (days): 0
Maximum password age (days): 42
Minimum password length: 0
Length of password history maintained: None
Lockout threshold: Never
Lockout duration (minutes): 30
Lockout observation window (minutes): 30
Computer role: WORKSTATION
The command completed successfully.

Hvis du har et vist antal minutter i 'Force user logoff how long...',
så kan du muligvis få det nulstillet ved at skrive følgende i CMD'en:

NET ACCOUNTS /FORCELOGOFF:NO

> Har også anvendt rådet andetsteds med "control
> userpasswords2", men hvorledes sættes default automatic login
> user ? (man kan tilsyneladende ikke styre hvilken bruger der
> skal logges ind automatisk ved XP load)

Det ved jeg ikke lige hvordan, eller om man i det hele taget kan
gøre det med "control userpasswords2". Et program som TweakUI
kan vist nok gøre det.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste