Tæl, opdel antal poster og udskriv i flere~
Fra : Olskum

Dato : 29-04-04 19:52

Hej

Mangler en ide til noget asp kode, som kan opdele eksempel 300
poster i 3 kolonner og så skrive dem ud i HTMl.

Faktisk skal den tælle antal poster select'en og så opdele
posterne i eksempelvis i 3 kolonner.

Håber på lidt hjælp

Olskum

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-04 20:27

Olskum skrev:

> Mangler en ide til noget asp kode, som kan opdele eksempel 300
> poster i 3 kolonner og så skrive dem ud i HTMl.

Vil du have opdelingen sådan:

1    2    3
4    5    6
7    8    9
(rækker før kolonner)

- eller sådan:

1    4    7
2    5    8
3    6    9
(kolonner før rækker, svarende til avisspalter)

> Faktisk skal den tælle antal poster select'en og så opdele
> posterne i eksempelvis i 3 kolonner.

Hvis du vil have kolonner før rækker, har du brug for at vide hvor
der skal deles - dvs. hvor mange poster der er. Det kan godt laves,
men med 300 poster, kan det give lidt forsinkelse i opbygningen af
siden, fordi HTML-tabeller er bygget op omkring rækker, og man
derfor må vente på at en mindst hel kolonne er udskrevet før cellen
kan vises. Bruger man rækker før kolonner, kan browseren begynde at
vise tabellen allerede efter 3 poster.

Jeg har en kodestump der udskriver links til filer i et givent
antal kolonner (rækker før kolonner) - det kan let tilpasses en
databaseudskrift. Du kan se koden her:
<http://gyros.dk/usenet/asp/fso_kode.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olskum

Dato : 29-04-04 20:54

> [...]
> 2 5 8
> 3 6 9
> (kolonner før rækker, svarende til avisspalter)

Er nok mest tilhænger "avismetoden",

> [...]
> derfor må vente på at en mindst hel kolonne er udskrevet før cellen
> kan vises. Bruger man rækker før kolonner, kan browseren begynde at

Men da antallet af poster hele tiden stiger kan jeg se at jeg løber ind i
performance problemer senere hen.

> Jeg har en kodestump der udskriver links til filer i et givent
> antal kolonner (rækker før kolonner) - det kan let tilpasses en
> databaseudskrift. Du kan se koden her:
> <http://gyros.dk/usenet/asp/fso_kode.shtml>

Tak for "stumpen" har kigget lidt på koden, men hvad gør "mod" (If i mod
kolonner = 0 Then
) i din kode?

/SørenE

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-04-04 21:48

Olskum skrev:

> Tak for "stumpen" har kigget lidt på koden, men hvad gør "mod"
> (If i mod kolonner = 0 Then
> ) i din kode?

"mod" betyder modulus som igen giver resten ved heltalsdivision.

Hvis jeg fx deler 14 med 3, vil det give 4 plus en rest på 2.

Matematisk kan det fx skrives som følger:

14 \ 3 = 4
14 mod 3 = 2

I kodestumpen herover bruger jeg modulus til at bestemme hvornår
jeg har fyldt en række. Hver gang i har en værdi der kan divideres
med kolonner uden en rest, skal der udskrives en ny række.

Ved at gøre det på denne måde kan jeg definere antallet af kolonner
et enkelt sted, og hurtigt ændre det hvis det er ønskeligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen