/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Metanol og vand blanding
Fra : Nikolaj Marquart


Dato : 20-04-04 09:15

Jeg har lige et spørgsmål??

Der er meget snakken omkring at benytte brændselsceller..

DMFC (en brændselscelle som kører på metanol) benytter en blanding af
vand(35%) og metanol(65%)

REN Metanol er en brandfarlig væske med et flammepunkt( på 11 grander
C og den er også meget giftig!

Dette tilsammen gør den til en vanskeligstørrelse, når men gerne vil
bruge den som drivmiddel i en bil.

Men hvilken indflydelse har det på flammepunketet at den fortyndes
35%?
Jeg formoder at det hæves, men hvormeget?

Hvis det er muligt at hæve flammepunket til over 21 C så kan
blandingen klassificeres som en brandfareklasse II-2 væske i stedet
for en brandfareklasse I-2 og det læmper reglerne!

Til sammenligning er benzin også en brandfareklasse I-1 væske,
flammepunktet er -38 grader!

MvH Nikolaj

 
 
Ukendt (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-04-04 23:13

> Jeg har lige et spørgsmål??
>
> Der er meget snakken omkring at benytte brændselsceller..
>
> DMFC (en brændselscelle som kører på metanol) benytter en blanding af
> vand(35%) og metanol(65%)

Sejt!!!


> REN Metanol er en brandfarlig væske med et flammepunkt( på 11 grander
> C og den er også meget giftig!

Måske ikke nær så meget som alm. benzin med aromatiske kulbrinter

> Dette tilsammen gør den til en vanskeligstørrelse, når men gerne vil
> bruge den som drivmiddel i en bil.

Brændselscellen er vel lukket går jeg ud fra?

> Men hvilken indflydelse har det på flammepunketet at den fortyndes
> 35%?
> Jeg formoder at det hæves, men hvormeget?
>
> Hvis det er muligt at hæve flammepunket til over 21 C så kan
> blandingen klassificeres som en brandfareklasse II-2 væske i stedet
> for en brandfareklasse I-2 og det læmper reglerne!

Hvis det fortyndes med vand vil det miste store dele af sit energi-indhold
pga vandet går over i dampform, i hvert fald hvis det skal bruges i en
eksplosionsmotor.

>
> Til sammenligning er benzin også en brandfareklasse I-1 væske,
> flammepunktet er -38 grader!

Bare du ikke tænder en smøg når du tanker så går det nok LOL

Tænk på hvor mange der tanker hver dag i Danmark og hvor få ulykker der
sker.... det er vist ikke noget reelt problem :)

Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!

> MvH Nikolaj



Bo Warming (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 29-04-04 06:03


"B. G. Jørgensen" <-> wrote in message
news:40902c63$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Jeg har lige et spørgsmål??
> >
> > Der er meget snakken omkring at benytte brændselsceller..
> >
> > DMFC (en brændselscelle som kører på metanol) benytter en blanding af
> > vand(35%) og metanol(65%)
>
> Sejt!!!
>
>
> > REN Metanol er en brandfarlig væske med et flammepunkt( på 11 grander
> > C og den er også meget giftig!
>
> Måske ikke nær så meget som alm. benzin med aromatiske kulbrinter
>
> > Dette tilsammen gør den til en vanskeligstørrelse, når men gerne vil
> > bruge den som drivmiddel i en bil.
>
> Brændselscellen er vel lukket går jeg ud fra?
>
> > Men hvilken indflydelse har det på flammepunketet at den fortyndes
> > 35%?
> > Jeg formoder at det hæves, men hvormeget?
> >
> > Hvis det er muligt at hæve flammepunket til over 21 C så kan
> > blandingen klassificeres som en brandfareklasse II-2 væske i stedet
> > for en brandfareklasse I-2 og det læmper reglerne!
>
> Hvis det fortyndes med vand vil det miste store dele af sit energi-indhold
> pga vandet går over i dampform, i hvert fald hvis det skal bruges i en
> eksplosionsmotor.
>
> >
> > Til sammenligning er benzin også en brandfareklasse I-1 væske,
> > flammepunktet er -38 grader!
>
> Bare du ikke tænder en smøg når du tanker så går det nok LOL
>
> Tænk på hvor mange der tanker hver dag i Danmark og hvor få ulykker der
> sker.... det er vist ikke noget reelt problem :)
>
> Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!

Villaer er eksploderet fordi ny "meget sikre" (stats-monopoliserede)
gas-anlæg viste sig at have uforudsete fejl.

Ikke-russiske atomanlæg har vist sig virkelig fail-safe.

Sikkerhed kan skabes hvis det overlades til at frit marked, hvor man går
konkurs, hvis man ikke er så sikker som konkurrenten.

Flammepunktets størrelse er ikke centralt.

Hvis menneskeheden havde brug for at lave stabile eksplosionsmotorer der
brugte det ustabile nitroglycerin eller acetoneperoxid, så var det gjort.
Man kan hvad man vil. Kun fantasien sætter grænser.
Socialistbureaukrati har indbyggede menneskelige fejl.
Bilfabrikker laver fejl - men retter dem hurtigt



Bo (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 29-04-04 07:50

> > > REN Metanol er en brandfarlig væske med et flammepunkt( på 11 grader
> > > C og den er også meget giftig!
> >
> > > Men hvilken indflydelse har det på flammepunketet at den fortyndes
> > > 35%?
> > > Jeg formoder at det hæves, men hvormeget?

Flammepuktet bliver ikke hævet, det er altid de letteste dele der giver
flammepunktet, dem har du bare fortyndet ikke fjernet.
Jeg vil snarere tro at det er for at hæve kompretionen eller at fjerne ilt,
vand udvider sig ca.1600 gange når det går i dampform.
Jeg ved ikke hvor meget ilt der skal til for at metanol kan brænde ?? Brint
skal vistnok kun bruge 6% som minimum så tænder det.
Faktisk så udvikler brændende brint selv ilt nok til at brænde videre,
derfor er det næsten umuligt at slukke, har en brandmand fortalt mig.

For at et stof kan brænde skal der være både 1) ilt 2) varme og 3) brændstof
tilstede. Hvis der er for meget eller for lidt ilt eller brændstof, så kan
det ikke tænde/brænde.
(den såkaldte brandtrekandt) fjerne du et af punkterne så slukker du en
brand, det er derfor man pøser vandtåge på en brand for at køle og for at
fjerne ilt.


> > > Hvis det er muligt at hæve flammepunket til over 21 C så kan
> > > blandingen klassificeres som en brandfareklasse II-2 væske i stedet
> > > for en brandfareklasse I-2 og det læmper reglerne!
> >
> > > Til sammenligning er benzin også en brandfareklasse I-1 væske,
> > > flammepunktet er -38 grader!

Pga. den butan benzinen indeholder.

> > Bare du ikke tænder en smøg når du tanker så går det nok LOL
> >
> > Tænk på hvor mange der tanker hver dag i Danmark og hvor få ulykker der
> > sker.... det er vist ikke noget reelt problem :)

Jo der er et problem, på Shell stationer må man feks ikke tale i mobil pga.
brandfaren. efter en eksplotionsaktig brand på en hollandsk tankstation
(mener jeg det var)

> > Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!

> Flammepunktets størrelse er ikke centralt.

Jo med et for højt flammepunkt kan motoren ikke køre, uden den er designet
til det.
Diesel har et flammepunkt spec. på henholdsvis 56 grader C og 61 grader C

mvh. Bo



Jeppe Stig Nielsen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 29-04-04 12:54

"B. G. Jørgensen" wrote:
>
> Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!

Ja. Jeg tror heller ikke man vil opbevare hydrogen i form af gasformigt
H2 under tryk. Det er også ret ineffektivt. Trykket skal være ekstremt
stort for at hydrogenet ikke skal fylde urimeligt meget; men meget høje
tryk er farlige og kræver meget solide og tunge trykbeholdere.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Ukendt (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-04 11:56

> > Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!
>
> Ja. Jeg tror heller ikke man vil opbevare hydrogen i form af gasformigt
> H2 under tryk. Det er også ret ineffektivt. Trykket skal være ekstremt
> stort for at hydrogenet ikke skal fylde urimeligt meget; men meget høje
> tryk er farlige og kræver meget solide og tunge trykbeholdere.

Helt enig. Men måske kan det bindes til et molekule/atom så volumen kan
reduceres. Helst et der ikke indeholder kulstof for så mister man jo en del
af gevinsten! Måske nikkel eller noget i den stil....

[Ak! Kan bare *ikke* vente på brændselscellerne, billige, masseproducerede,
lydløse, effektive og.........sikre]



Bo Warming (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 01-05-04 06:51

Der kan måske ske et gennembrud mht kulfiber-tanke så de kan være tynde og
lette

- eller brinten kan køles ned

Kun fantasien sætter grænser???


"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message
news:4090ECE0.148768EE@jeppesn.dk...
> "B. G. Jørgensen" wrote:
> >
> > Jeg ville være mere bekymret med en bil med en tankfuld komprimeret H2!
>
> Ja. Jeg tror heller ikke man vil opbevare hydrogen i form af gasformigt
> H2 under tryk. Det er også ret ineffektivt. Trykket skal være ekstremt
> stort for at hydrogenet ikke skal fylde urimeligt meget; men meget høje
> tryk er farlige og kræver meget solide og tunge trykbeholdere.
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste