Sandsynlighed ved forskellige lodtræknings~
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 10:08

Hej NG!

Jeg er blevet lidt uenig med mig selv, angående en lodtrækning!
Sitationen er den, at 400 personer deltager med et lod hver i en
lodtrækning.
Alle lodderne er fordelt jævn i 4 kasser.
Der skal trækkes lod om 4 præmier.
Værdien af de 4 rpæmier er ikke ens, der en 4. præmie, en 3. præmie ovs.
Trækning foregår ved, at der trækkes et lod fra hver kasse.
Nu er jeg lidt uenig med mig selv, om det er en gair måde at udføre
lodtrækningen på.
Umiddelbart er chancen for at vinde en præmie 1/100!
Men ville det ikke være bedre at samle alle 400 lodder i den samme kasse og
så trække 4 vindere derfra?
Sandsynligheden for en gevinst må i så fald være 4/400. Hvilket jo er det
samme som 1/100.
Men min fornuft siger mig, at men har bedre chance for gevinst ved metode 2.
Men sandsynlighden er den samme, eller er den. Er sandsynlighden ved forsøg
2 ikke 4/400 men i virkeligheden 1/400+1/399-1/398+1/397?
Håber I forstår problematikken!

Helmut Lotti

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-04-04 10:35

Helmut Lotti wrote:
> [...]
> metode 2. Men sandsynlighden er den samme, eller er den. Er
> sandsynlighden ved forsøg 2 ikke 4/400 men i virkeligheden

Ja.

1. Du fordeler først 400 lodder i 4 kasser med 100 lodder i hver. Så
trækker du ét lod fra hver kasse og giver disse lodder en præmie. Her er
det klart, at et givet lod vil ligge i netop en af de fiore kasser, og
derfor have 1/100 sandsynlighed for at blive udtrukket.

2. Du hælder 400 lodder i en kasse og rækker fire lodder. Her er
sandsynligheden for at blive trukket først 1/400. Sandsynligheden for at
blive trukket som nummer to 399/400 * 1/399 = 1/400. Etc. Sum: 4/400 =
1/100

Svaret ligger i betingede sandsynligheder.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
If you pray hard enough you can make water run uphill. How hard? Why

Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 16-04-04 11:24

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forsøg
> 2 ikke 4/400 men i virkeligheden 1/400+1/399-1/398+1/397?

Hvis du bruger "4-kasse" metoden og vi antager, at mit lod ligger i kasse
nr.1, er mine chancer forspildte allerede efter første trækning (-og denne
trækning ikke giver mig gevinst), hvor imod jeg ved "1-kasse" metoden,
stadig har 3 chancer.
m.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 11:26

"Per Værum Mikkelsen" <"perrikke@privat.dk"> skrev i en meddelelse
> [...]
> nr.1, er mine chancer forspildte allerede efter første trækning (-og denne
> trækning ikke giver mig gevinst), hvor imod jeg ved "1-kasse" metoden,

Det er netop det, jeg grubler over. Du har ganske vidst 3 chancher igen ved
metode 2, men tilgengæld er det også flere loder med i træningen.
Er det derfor korrekt at sige, at metode 1 giver mig 1/100 chance for at
vinde, hvorimod metode 2 giver mig 1/400+1/399+1/398+1/397 chance for at
vinde, og at jeg dermed har større teoretisk chance for at vende ved metode
2!?

Helmut Lotti

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-04-04 14:32

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse news:407fb6a0$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> vinde, og at jeg dermed har større teoretisk chance for at vende ved metode

Forestil dig at der er 5 lodder, så er ss for at vinde
1/5+1/4+1/3+1/2 > 1.28 ! - Noget er galt med din metode.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 14:30

> Forestil dig at der er 5 lodder, så er ss for at vinde
> 1/5+1/4+1/3+1/2 > 1.28 ! - Noget er galt med din metode.

Den holder givet vis ikke vand, men jeg har sværdt ved at forlig mig med, at
jeg har lige gode chance uanset hvilken metode ved udtrækningen der
anvendes.

Helmut Lotti

Fra : alexbo

Dato : 16-04-04 16:26

"Helmut Lotti" skrev

> Den holder givet vis ikke vand, men jeg har sværdt ved at forlig mig med,
at
> jeg har lige gode chance uanset hvilken metode ved udtrækningen der
> anvendes.

Dit lod har samme chance som andre lodder, hvis der findes en metode til at
give dit lod større chance, gælder den forøgede chance for alle lodder, og
alle lodder kan jo ikke få forøget chancen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-04-04 19:23

Helmut Lotti wrote:
> [...]
>
> Den holder givet vis ikke vand, men jeg har sværdt ved at forlig mig
> med, at jeg har lige gode chance uanset hvilken metode ved

Sig mig dukker mine indlæg slet ikke op i gruppen? Jeg gav et svar på dette
4 timer inden dette indlæg blev skrevet.

Sandsynligheden er ikke 1/400 + 1/399 etc.

Den er 1/400 + 399/400 * 1/399 + 399/400 * 398/399 * 1/398 etc.

Nemlig: Sandsynligheden for at du vinder første gang + plus sandsynligheden
for at ikke vinder første gang ganget med sandsynligheden for at vinder
anden gang + ...

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of

Fra : Steen Christensen

Dato : 16-04-04 11:45

Den Fri, 16 Apr 2004 12:23:34 +0200, skrev Per Værum Mikkelsen:

> [...]
> (-og denne trækning ikke giver mig gevinst), hvor imod jeg ved
> "1-kasse" metoden, stadig har 3 chancer.

Ved 4 kasse metoden vil der ikke være en fair fordeling af mulighederne
for at vinde en 1' præmie, da den jo kun kan vindes af deltagerne i
lotteriet i kasse-1.

Det er desuden en god idé at sørge for at alle lodsedler har samme
farve. Det har stor psykologisk betydning. Hvis der nu tilfældigvis
bliver udtrukket 4 røde lodder, vil ejerne af blå, gule og grønne lodder
føle sig "snydt"

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-04 11:51

Steen Christensen skrev:

>Ved 4 kasse metoden vil der ikke være en fair fordeling af mulighederne
>for at vinde en 1' præmie

Jo.

>da den jo kun kan vindes af deltagerne i lotteriet i kasse-1.

.... som alle har lige stor chance for at lande i før lodderne
fordeles.

--
Bertel

Fra : Steen Christensen

Dato : 16-04-04 12:02

Den Fri, 16 Apr 2004 12:51:27 +0200, skrev Bertel Lund Hansen:

> ... som alle har lige stor chance for at lande i før lodderne
> fordeles.

OK - Jeg forstod spørgsmålet lidt anderledes, nemlig at lodderne på
forhånd var delt op i 4 lotterier, som der så blev uddelt lodder fra. Lidt
ligesom amerikansk lotteri, hvor lodderne sidder på en ring.

Eks. rødt og blåt lotteri. Rødt lotteri; hovedpræmie: en rejse til
Guadeloupe. Blåt lotteri; hovedpræmie: en lakridspibe. Hvem ville dog købe
et lod i de røde lotteri, når man nu kan vinde en lakridspibe?

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-04 12:08

Steen Christensen skrev:

>OK - Jeg forstod spørgsmålet lidt anderledes, nemlig at lodderne på
>forhånd var delt op i 4 lotterier, som der så blev uddelt lodder fra.

Jeg tolkede "Alle lodderne er fordelt jævn i 4 kasser" sådan at
de først fordeles after købet.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 12:04

> Jeg tolkede "Alle lodderne er fordelt jævn i 4 kasser" sådan at
> de først fordeles after købet.

Korrekt!

Helmut Lotti

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-04 11:48

Per Værum Mikkelsen skrev:

> [...]
>nr.1, er mine chancer forspildte allerede efter første trækning (-og denne
>trækning ikke giver mig gevinst), hvor imod jeg ved "1-kasse" metoden,

Jo, men de er ikke så meget værd. Derfor er begge metoder lige
retfærdige.

Hvis du lander i kasse 1, har du 1/100 chance for at vinde
førstepræmien. Hvis alle lodder ligger i samme kasse, har du kun
1/400 chance for at vinde førstepræmien (samme argument på en
lidt anden måde).

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 11:47

> [...]
> førstepræmien. Hvis alle lodder ligger i samme kasse, har du kun
> 1/400 chance for at vinde førstepræmien (samme argument på en

Ja, men det gælder kun for personer, hvis lod ligger i kasse 1. For de
resterende 300 deltagere er chancen for at vinde 1. præmien 0!

Helmut Lotti

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-04 12:08

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev:

>Ja, men det gælder kun for personer, hvis lod ligger i kasse 1. For de
>resterende 300 deltagere er chancen for at vinde 1. præmien 0!

Ja, sådan er det jo når en lodtrækning er overstået. Det gør ikke
nogen principiel forskel at den her sker i to tempi.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-04-04 16:35

Helmut Lotti wrote:

> Alle lodderne er fordelt jævn i 4 kasser.

Det helt afgørende er at lodderne er »blandet« godt inden de er hældt i
de fire kasser. Når det er tilfældet, er alle metoder lige gode. Man kan
fx bare trække alle fire præmier op fra kasse 1.

Hvis lodderne ligger sorteret på én eller anden måde i kasserne, kan det
opfattes som uretfærdigt. Hvis fx kasse 1 indeholder alle lodder købt i
Jylland, og kasse 2 er Fyn, etc., så kan det opfattes som uretfærdigt at
præmie nr. 1 med sikkerhed går til en jyde.

Den bedste måde at få »blandet« lodderne på, er at komme dem i én kasse
og ryste denne godt. Hvis det ikke er praktisk muligt at blande alle
lodderne, skal man først bruge en tilfældig metode til at vælge en
bestemt af kasserne og dernæst trække et tilfældigt lod fra denne kasse.
Hvis der ikke er præcis lige mange lodder i hver kasse, bliver det måske
svært at gennemføre den rette metode til at udvælge den kasse der skal
trækkes fra.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)