Oracle 8i og hastighed...Stort problem!
Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 30-04-01 09:29

Hej Gruppe,

Jeg sidder med et timestyrings program, der førhen kørte via en Access2000
database.
Men nu skal den i omløb hos mine brugere (ca. 25 stk senere 70) og derfor
valgte jeg, at konvertere databasen til Oracle.
Konverteringen gik sådan set okay, bortset fra jeg måtte køre via en SQL
database.
(Oracle kan ikke selv konvertere en Access2000 DB).
Problemet er nu, at jeg har en meget langsom forbindelse til Oracle database
på win98 systemer, mens hastigheden er helt fin på Win NT 4.0 systemer.
Typisk sker der en data hentnings timeout i win98, hvor den samme
transaktion i Win NT 4.0 kører helt fint.
Databsen ligger på en Dell PowerEdge med 2 * P 866 MHx Xeon, 512 Mb ram og 4
* 9,1 Gb SCSI drev i RADI 1,0.
Netværket er CAT 5 og kører 10/100Mbit og serveren kører 1 Gbit ud på
nettet.
Jeg benytter den nyeste ODBC driver på maskinerne og data hentes via ADO.
Hvad er der galt? Hvor i består forskellen og hvordan kan jeg forbedre
hastigheden i win98?

Med venlig hilsen

Frank Mikkelsen

Mail to: fmi@ipb.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-01 10:39

Frank Mikkelsen skrev:
> Men nu skal den i omløb hos mine brugere (ca. 25 stk senere 70) og derfor
> valgte jeg, at konvertere databasen til Oracle.

Vi bruger selv Oracle 8.1.6, og har en ganske fornuftig performance.

> Konverteringen gik sådan set okay, bortset fra jeg måtte køre via en SQL
> database.
> (Oracle kan ikke selv konvertere en Access2000 DB).

Okay, mon ikke du kunne have konverteret til et eller andet tekst-format,
for herefter at indlæse i Oracle?

> [...]
> Typisk sker der en data hentnings timeout i win98, hvor den samme
> transaktion i Win NT 4.0 kører helt fint.

Er det også når du blot henter en enkelt post, eller er det ved vildt store
søgninger?
Uanset hvad, lyder det som om er der er noget galt!
Hvad står der i log-filerne på serveren, når klienterne timer ud?

> [...]
4
> * 9,1 Gb SCSI drev i RADI 1,0.
> Netværket er CAT 5 og kører 10/100Mbit og serveren kører 1 Gbit ud på

Hardwaren er vist helt OK.

> Jeg benytter den nyeste ODBC driver på maskinerne og data hentes via ADO.

Hvilken Oracle-klient er installeret på maskinerne og hvilken ODBC-driver
bruger du (Microsofts eller Oracles)?
Helt generelt er Oracles server-ting helt fine og deres klient-ting er noget
L*RT. I mange tilfælde bør du undgå Oracles klient-drivere, idet de er
(mere) fejlfyldte og langsommere (end Microsofts).

Har du prøvet at lave en trace på netværket, for bedre at kunne se hvad der
går galt?
-------
Tomas

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 30-04-01 10:56

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.dk.removethis> skrev i melding

> [...]
> (mere) fejlfyldte og langsommere (end Microsofts).
>
> Har du prøvet at lave en trace på netværket, for bedre at kunne se hvad

Og for å oppnå max performance,
bruk "Oracle Objects for OLE (OO4O)" istedenfor ODBC!
Har opplevt at "requests" tar en 1/10 av tiden med OO40 kontra ODBC.

--
Snutten

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-01 11:48

Helge Bjørkhaug skrev:
> Og for å oppnå max performance,
> bruk "Oracle Objects for OLE (OO4O)" istedenfor ODBC!
> Har opplevt at "requests" tar en 1/10 av tiden med OO40 kontra ODBC.

Jo, men så er der reelt tale om at skulle omskrive applikationerne, med de
fordele og ulemper det giver.

Hvis man gerne vil lægge sig fast på ADO og (i hvertfald i teorien) have
muligheden for at kunne skifte database uden at skulle omskrive koden, er
OO4O nok ikke vejen frem...

-------
Tomas