Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple~
Fra : Britt Malka

Dato : 19-04-04 16:10

Goddag

Når man taler om at arbejde på en shabbat, så er Guds ord temmelig
klart og tydeligt:

4 Mos 15:

v32 Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der
samlede brænde på sabbatsdagen. v33 De, der traf ham i færd med at
samle brænde, førte ham til Moses og Aron og hele menigheden. v34 De
holdt ham i forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle
gøres ved ham. v35 Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden!
Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.« v36 Så førte de ham
uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren havde
befalet Moses.

Hvorfor sker der så ingenting, da Jesus lader sine disciple plukke aks
på en shabbat?

Matt 12:

v1 På den tid kom Jesus på en sabbat forbi nogle kornmarker. Hans
disciple blev sultne og begyndte at plukke aks og spise. v2 Da
farisæerne så det, sagde de til ham: »Se, dine disciple gør noget, som
det ikke er tilladt at gøre på en sabbat.«
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-04-04 16:43

Britt Malka wrote:

> Hvorfor sker der så ingenting, da Jesus lader sine disciple plukke aks
> på en shabbat?

Der skal noget til at tackle 13 fuldvoksne mænd inklusive deres følge.

Det har sikkert været let nok for farisæerne at få en lynchmob til at stene
enkelte udstødte (herunder kvinder anklaget for hor), men det kræver
immervæk en del at stene 13 personer, som er bare nogenlunde velansete...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 19-04-04 20:29

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> farisæerne så det, sagde de til ham: »Se, dine disciple gør noget, som
> det ikke er tilladt at gøre på en sabbat.«
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg vil gerne henvise de JV som læser dette til denne argumentation fra et
tidligere vidne, som hævder at Jesus aldrig har været hendes frelser.
Så langt har denne Arianske vranglære ført hende, at hun nu er kommet helt
bort fra evangeliet og befinder sig et skridt indenfor jødedommen.
Som JV må man gøre sig klart at man står i et vadested. dette vadested er
Nazaræerens Sekt, det navn som de kristne havde da de endnu blev betragtet
som en sekt i jødedommen. På den anden side af vadestedet ligger det at være
en Jesu discippel.
Det er at forstå, at den der har Sønnen, også har Faderen, samt at som i ser
her, den som påberåber sig Faderen, gør dette ved en forkastelse af
hovedhjørnestenen, uden hvilken der ikke bliver noget tilbage af
tilbedelsens tempel.
Hendes argumentation er et bibelcitat som Jesus besvarer med ordene:
Matt.12:3-8;
..."Har i ikke læst hvad David gjorde, da han og hans ledsagere blev sultne?
hvordan han gik ind i Guds hus og spiste skuebrødene (1. Sam. 21:6 red.),
som hverken han eller hans ledsagere, men kun præsterne havde lov til at
spise?
Eller har i ikke læst i loven (moselov red.) at på sabbaterne vanhelliger
præsterne sabbaten i helligdommen uden at pådrage sig skyld? (4.Mosebog
28:9-10 hvor præsterne laver bål og slagter dyr samt ofrer-altså arbejder på
sabatten red.)
Og jeg siger jer, at her er det som er større end helligdommen. Hvis i havde
forstået, hvad det ord betyder:" Barmhjertighed vil jeg, ej slagtoffer,"
havde i ikke fordømt de skyldfri. Thi Menneskesønnen er Herre over
sabbaten."

Dette burde være tilfredsstillende svar, omend ikke til Britt Malkas
tilfredshed))

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-04-04 02:13

Hej Lyrik

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sabbaten."
>
> Dette burde være tilfredsstillende svar, omend ikke til Britt Malkas

Du lyder ganske forudindtaget. Mon ikke dit svar havde været mere
"professionelt" og on-topic uden de personlige betragtninger? Det er jo fair
nok at spørge...

Henrik, Slagelse

Fra : Lyrik

Dato : 20-04-04 11:00

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "professionelt" og on-topic uden de personlige betragtninger? Det er jo
fair
> nok at spørge...
> Med venlig hilsen
>
> Henrik, Slagelse
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Henrik du gør dig skyldig i en tilbagevendende fejl på Usenet.
Du går efter manden og hans tænkte motivation istedet for at forholde dig
til indlæggets indhold.
Forhold dig til indholdet og glem alt om "min professionalisme".

Britt Malka kan ikke læse mit indlæg, fordi hun har filtreret det bort fra
sin PC. Ej heller kan hendes mand Cyril se mine indlæg.
Jeg synes at de er gode rollemodeller for en tænkning der her er anti-Jesus,
men som har udviklet sig fra at være inspireret af to ting.
Cyril er rabiner-søn efter eget udsagn og Britt har rødder i JV ligeledes
oplyst på nettet.

Jøderne understreger Guds enhed-majestæt, JV gør det samme. Jøder forkaster
Jesus som Messias (ikke enhver jøde, men jødedommen som religion. red.).

JV forkaster ham som Gud og som en man kan henvende sig til i bøn, idet de
indtager det arianske standpunkt at han er mindre i betydning.
Dette arianske standpunkt arvede Muhammed fra en ariansk biskop som indviede
ham i "kristen" tænkning, således at islam har det samme "Khalifsyn" på Gud.
Det giver samfundsmæssigt topstyring, pyramidestruktur, -er antidemokratisk
i sin grundtanke.

Jesus er i åndelig forstand, at menneskets kår har med Gud at gøre,-at
mennesket er vigtigt, at menneskekærlighed er et trosfundament, en
hjørnesten i menneskers gudsforhold. Gud blev menneske og -menneskeliggjort!
Jesus er det demokratiske element i Gudsdyrkelsen. Den urørlige majestæt på
sin trone er enevoldskongen, khaliffen, mullahen, patriarken, der hersker
over sin slave, mennesket!-Mukker de? -Så af med knoppen!

Ligesom arianerne hele tiden forklejnede Jesus Kristus, så medfører en
sådan fortsat forklejning af ham til sidst til, at man mister ham!
Det er dette faktum jeg gør opmærksom på i tilfældet-"rollemodellen Britt".

Med venlig hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-04 14:20

On Tue, 20 Apr 2004 03:12:30 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Du lyder ganske forudindtaget.

Ikke alene forudindtaget, men åbenbart også forudfantaserende eller
sådan noget.

Jeg læste kun starten af den gang forvirrede volapyk, du citerede fra
Jens' mail. Der stod en masse med JV.

Måske tror manden, at jeg har været JV?

Jeg ved ikke, hvad der foregår i hans hoved, men den smule jeg aner om
det, giver mig kvalme. Føj!

> Mon ikke dit svar havde været mere
>"professionelt" og on-topic uden de personlige betragtninger?

Den mand er ikke professionel, og jeg har intet givende set ved hans
indlæg, hvorfor han er i mit killfilter. Det burde han vide. Måske ved
han det også, men foretrækker at svare mig alligevel.

>Det er jo fair nok at spørge...

Ja, og jeg venter stadig på et svar. Helst fra nogen personer, der er
til at regne med, dvs. ingen af disse, der er i mit killfilter, for
fra dem kommer der kun dumheder, had og fordomme.

Fra : John Raymond

Dato : 20-04-04 17:20

> [...]
> til at regne med, dvs. ingen af disse, der er i mit killfilter, for
> fra dem kommer der kun dumheder, had og fordomme.

Hvorfor er du så konflikt fikseret, har du ikke været i terapi hos Cyril?.
Hvis du kun opfatter andres holdninger som "dumheder, had og fordomme" så
lad være med at skrive til gruppen. Og lige en ting, det er helt legitimt at
være antisemit. Ligesom det er legitimt at at være imod alle andre former
for ismer. Jødedommen er ikke hævet over kritik.

Fra : Mr. D

Dato : 20-04-04 18:22

"John Raymond" <Raymond@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Og lige en ting, det er helt legitimt at
> være antisemit. Ligesom det er legitimt at at være imod alle andre former
> for ismer. Jødedommen er ikke hævet over kritik.

Antisemitisme er netop et konstueret ord, hvor semit og -isme indgår. Med
dette er modstanden tilsyneladende rettet - ikke mod jøder, men - mod alle
semitiske folkeslag, og - ikke mod mennesker, men - mod en bestemt tankegang
/ filosofi.

Når det alligevel er fejlagtigt at bruge begrebet, som du bruger det, så er
det fordi ordet reelt dækker diskriminationen af og hadet til jøder, og
altid har gjort det. "Antisemitisme" *er* jødehad og -diskriminering, og
ikke andet.

Du skriver, det er legitimt at være imod alle former for -ismer, og det er
sandt. Det specielle ved antisemitisme er:

....at der aldrig har været en ensartet etnisk, kulturel, historisk,
politisk, eller religiøs semitisk gruppe, man kunne være imod.

....at der aldrig har været en samlet etableret semitisk "-isme", som man
kunne sætte sit "anti-" op imod.

Så selvom semit og -isme indgår, har antisemitisme altid været brugt om
hadet til jøder. Der er jo de, der mener, at det er sandsynligt, at selve
ordet fra starten netop blev brugt med "semit" og "-isme" alene for at
legalisere det, der før gik under navnet "Judenhas". Altså at man med
konstruktionen af det ret vide begreb skjulte det gamle jødehad i politisk
korrekt indpakningspapir. Dette var nødvendigt i en tid, hvor alle mennesker
i Europa efterhånden fik rettigheder på alle niveauer, og hvor det derfor
også blev politisk ukkorrekt at diskriminere jøder på grund af f.eks.
religion - hvilket ellers havde været legitimt gennem århundreder.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Vidal

Dato : 20-04-04 21:15

Mr. D wrote:

> [...]
> også blev politisk ukkorrekt at diskriminere jøder på grund af f.eks.
> religion - hvilket ellers havde været legitimt gennem århundreder.

Jeg er meget imod antisemitisme. Men det ser ud til,
man ikke kan være mod Israels aktuelle politik uden
at blive udnævt ril at være antisemit.

I tilfældet Britt Malka kan man end ikke erklære sig
uenig med hendes synspunkter uden at man bliver udnævnt
til at være selve løgnens fader.

Så hvis hendes adfærd er symptomatisk for den jødiske
følsomhed på området, har man kun valget mellem blindt
at acceptere Ariel Sharons politik eller acceptere
betegnelsen antisemit.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Dres

Dato : 20-04-04 21:27

I news:408583c5$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Så hvis hendes adfærd er symptomatisk for den jødiske
> følsomhed på området, har man kun valget mellem blindt
> at acceptere Ariel Sharons politik eller acceptere
> betegnelsen antisemit.

Jeg accepterer ingen af delene.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 20-04-04 21:32

"Dres" <stort@sorthul.invalid> wrote in message

> Jeg accepterer ingen af delene.

hørt

mvh Kenn

Fra : Mr. D

Dato : 20-04-04 22:06

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Mr. D wrote:
>
> Jeg er meget imod antisemitisme. Men det ser ud til,
> man ikke kan være mod Israels aktuelle politik uden
> at blive udnævt ril at være antisemit.

Jeg forstår godt, hvad du mener. Al kritik af Israel bliver vendt og drejet
for at se, om der ligger noget antisemitisk i det, og det kan ind imellem
være lidt anstrengende.

....men jeg mener nok, at det er relevant at gøre det, når man tænker på
bl.a. FNs, EUs og de europæiske mediers behandling af den såkaldte
"konfliktEN i Mellemøsten".

Har du på noget tidspunkt prøvet at forfølge sagen og følge op på de
oplysninger, du får i de danske TVmedier, når jøder / israelere har beklaget
sig over antisemitiske tendenser hos bl.a. FN og EU? Kunne man tænke sig, at
det ind imellem kunne være det eneste anstændige at gøre, lige at lytte og
undersøge sagerne fra andre vinkler, inden man fordømte jøderne som
pivskider.

Der er mange emner, f.eks.:

For nylig fordømte FN, at Israel nægtede at lade de tomme FNcontainere, der
havde bragt forsyninger til Gaza, tage turen tilbage gennem Israel og til
israelske havne, hvor de kunne udskibes til Europa og andre steder. Dansk
radio og TV fortalte om den forestående sultkatastrofe, forårsaget af
Israelsk hårdhændethed. Flere af mine venner tog det som endnu et udtryk for
jødisk ondskab, for hvad var grunden til pludselig at gøre noget sådant, om
ikke ren ondskab? Kunne det ikke være spændende, at finde ud af, hvorfor FN
fordømmer, og dansk TV kun bringer halvdelen af historien? Ingen er vel så
onde, at de gør noget sådant uden en grund?

Eller hvad med Jenin? Hvorfor efterrationaliserer DR og TV2 ikke på deres
tidlige højlydte anklager om massedrab og folkemord? Hvorfor tager ingen i
den vestlige verden konsekvensen af palæstinensiske og arabiske udtalelser
om op mod 5-800 massakrerede palæstinensere? Hvorfor er der ingen, der
spørger til, hvorfor Israel modsatte sig FNs undersøgelseskommission, eller
hvad der i virkeligheden skete med den? Dansk TV fremlagde det jo som, at
Israel blot hårdnakket nægtede uden nogen reel grund. Hvorfor stiller ingen
spørgsmålstgen ved FNs, EUs og mediernes hårde fordømmelse af
Buldozertaktikken? Og hvorfor er denne taktik den mest brutale og
umenneskelige, der findes, da Israel går ind i Jenin, mens den er den mest
humane måde at føre krig på, da USA går ind i Bagdad?

Eller hvad med den anden intafada? Da Sharon, udelukkende for at provokere,
går op på tempelbjerget, hvilket starter en hel spontan palæstinensisk
opstand. Sådan har både FN, EUs politikere og Europas medier gengivet det.

osv.
osv.
osv.

....så jo, kritik af Israel er i orden, men kritikken hagler jo ned over dem
hele tiden, også når de prøver at gøre det rigtige - og ingen spørger
offentligt til, hvad israels eller israelernes synspunkt er, og hvad
baggrunden for deres handlingsmønstre er. En sygelig overdreven interesse
for eller kritik af et Jyllandsstort land, bærer i sig mere end normal
adfærd

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-04 19:48

On Tue, 20 Apr 2004 18:20:19 +0200, "John Raymond"
<Raymond@get2net.dk> wrote:

Hvorfor har du ikke lært at citere korrekt, før du begynder at rulle
dig ud på News?

>Hvorfor er du så konflikt fikseret, har du ikke været i terapi hos Cyril?.

Det hedder "konfliktfikseret", og nej, jeg har naturligvis ikke været
i terapi. Hverken hos Cyril eller andre.

>Hvis du kun opfatter andres holdninger som "dumheder, had og fordomme" så
>lad være med at skrive til gruppen.

Jeg opfatter ikke andres holdninger som "dumheder, had og fordomme".
Jeg opfatter bl.a. Anders' og Lyriks skriblerier som værende dumheder
og udtryk for had og fordomme. Derfor smækker jeg dem i mit
killfilter, for jeg kan ikke bruge den slags til noget.

>Og lige en ting, det er helt legitimt at
>være antisemit.

Ja, jeg kan huske, at der var et landt fyldt med dem engang. Dengang
blev de fordømt af andre lande bagefter, men i dag er det glemt.

Stadigvæk så vil jeg gerne selv have lov at bestemme, hvem jeg omgås,
læser og taler med. Idioter, nazister m.fl. er ikke iblandt de
mennesker, jeg omgås eller taler med.

>Ligesom det er legitimt at at være imod alle andre former
>for ismer. Jødedommen er ikke hævet over kritik.

Ingen har hævdet, at jødedommen (som vi i øvrigt ikke talte om) skulle
være hævet over kritik.

Nå, men det var dit bidrag til snakken? Tjoh, jo, du må vist ned til
de andre. Jeg er nemlig imod fascimes, nyfascisme, nationalsocialisme
og rascisme.

For lige at vende tilbage til dit første spørgsmål: Faktisk er jeg
ikke konflikfikseret. Det er derfor, jeg smækker idioterne i
killfilteret. Jeg tager gerne de konflikter, der er nødvendige, men
de, der er spild af tid, fordi der ikke er tilstrækkeligt
hjernekapacitet til, at modparten kan lære noget, eller at til at han
skulle kunne lære mig noget, dem gider jeg ikke tage.

*Plonk*

Fra : Mr. D

Dato : 20-04-04 20:03

> On Tue, 20 Apr 2004 18:20:19 +0200, "John Raymond"
> <Raymond@get2net.dk> wrote:
>
> Det hedder "konfliktfikseret", og nej, jeg har naturligvis ikke været
> i terapi. Hverken hos Cyril eller andre.

Ahaaa! Skal vi til at rette fejl i indlæg? Det vil jeg godt være med til.

Mr. D

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-04 20:19

On Tue, 20 Apr 2004 21:02:57 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Ahaaa! Skal vi til at rette fejl i indlæg? Det vil jeg godt være med til.

Fint, hvad er dit svar så til mit indlæg?

Fra : Mr. D

Dato : 20-04-04 21:24

> Fint, hvad er dit svar så til mit indlæg?

....Ud fra de kriterier, du har skitseret? æhm, okay, lad mig se:

1) Du skriver: "Stadigvæk så vil jeg gerne selv...". Jeg mener ikke, at "så"
hører hjemme i den sætning

2) Det hedder "fascisme" og ikke "fascimes"

3) Det hedder "konfliktfikseret" og ikke "konflikfikseret"

4) Du skriver: "fordi der ikke er tilstrækkeligt hjernekapacitet...". jeg
vil mene, at tilstrækkelig her skal være uden "t"

5) Din sidste sætning lige inden *plonk* er rent faktisk uforståelig

Mr. D

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-04 21:42

On Tue, 20 Apr 2004 22:23:58 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>1) Du skriver: "Stadigvæk så vil jeg gerne selv...". Jeg mener ikke, at "så"
>hører hjemme i den sætning

Jo, det kan forsvares.

>2) Det hedder "fascisme" og ikke "fascimes"

Korrekt.

>3) Det hedder "konfliktfikseret" og ikke "konflikfikseret"

Korrekt.

>4) Du skriver: "fordi der ikke er tilstrækkeligt hjernekapacitet...". jeg
>vil mene, at tilstrækkelig her skal være uden "t"

Nej, der er valgfrihed jf. Retskrivningsordbogens § 38 (2).

>5) Din sidste sætning lige inden *plonk* er rent faktisk uforståelig

Åh, den var også lang. Der stod:

> [...]
> hjernekapacitet til, at modparten kan lære noget, eller at til at han
> skulle kunne lære mig noget, dem gider jeg ikke tage.

Hvilket skulle betyde:

Jeg er ikke konfliktsky.
Jeg tager de nødvendige konflikter.
Jeg tager ikke de konflikter, der er spild af tid.
Hvis modparten ikke har hjernekapacitet nok til at lære noget, er en
konflikt med ham spild af tid.
Hvis modparten ikke har hjernekapacitet nok til at kunne lære mig
noget, er en konflikt med ham spild af tid.
Jeg gider ikke at tage de konflikter, der er spild af tid.

.... Har du nu et svar på mit spørgsmål? Hvis du har glemt det, så står
det i emnelinjen.

Hvis du stadig ikke har, så EOD herfra. Så fører denne snak nemlig
heller ingen vegne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-04 21:49

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Nej, der er valgfrihed jf. Retskrivningsordbogens § 38 (2).

Nej, kun når tillægsordet fungerer som forstærkende udtryk for det
følgende tillægsord. Når det beskriver det følgende navneord skal det
følge navneordets køn. Og "hjernekapacitet" er fælleskøn.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Dres

Dato : 20-04-04 22:04

I news:e92b80lhei4gv2egontn725bt30rsjuo7v@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> ... Har du nu et svar på mit spørgsmål? Hvis du har glemt det, så
> står det i emnelinjen.

De gjorde jo ikke noget galt i forhold til loven. De gjorde kun noget
galt i forhold til farisæernes hjemmestrikkede menneskeopfundne
granittunge bud.

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-04 22:22

On Tue, 20 Apr 2004 23:03:40 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>De gjorde jo ikke noget galt i forhold til loven. De gjorde kun noget
>galt i forhold til farisæernes hjemmestrikkede menneskeopfundne
>granittunge bud.

Nej, her er vi i hvert fald ikke enige.

Loven siger: Du må ikke arbejde på hviledagen. Dette er naturligvis
ikke udpenslet i detaljer, men alle ved, at det fx omfatter at samle
brænde eller at plukke aks. Dette er at arbejde.

I 4 Mos 15 v. 32-36 opdager israelitterne en mand, der samler brænde.

De ved, at han har brudt loven, men de ved ikke, hvad straffen er, så
de spørger Gud. Gud siger til dem, at straffen er døden ved stening.

I Matt. 12 v. 1-2 opdager farisæerne Jesus disciple i gang med at
plukke aks. Dette er et brud på loven og ikke noget hjemmestrikket
mennesopfundet granittungt bud. Det er et klart brud på loven om ikke
at arbejde på hviledagen. Dette benægter Jesus da heller ikke.

Alligevel bliver hverken Jesus eller hans disciple stenet. Hvorfor
ikke?

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 08:02

I news:fp4b80l0fsp1b4ej69vql677avimsn9ut0@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Alligevel bliver hverken Jesus eller hans disciple stenet. Hvorfor
> ikke?

Ganske enkelt fordi det ikke er et arbejde at spise om sabbaten! De
gik gennem en kornmark og på denne vandring plukkede de et par aks,
pillede kornene ud og spiste.

Jesus viser blot at farisæerne havde bundet alt for mange
hjemmestrikkede forbud op på sabbatsbudet, som gjorde den til en byrde
for folk i stedet for at sabbaten skulle være til glæde for folk.

Jesus påpeger også farisæernes hykleri ved at fortælle, at når det
drejdede sig om deres gods og guld, veg de ikke tilbage for at udføre
hårdt anstrengede arbejde, f.eks. at hive en ko op der var faldet i en
grøft eller en brønd. Den slags måtte de gerne, men at lindre et
menneskes smerte og lidelse måtte de ikke.

Mener du heller ikke at vi skal passe og pleje vore syge og gamle på
sabbatens hellige timer? Skal de blot ligge og vansmægte til sabbaten
er ovre? Nej det tror jeg vitterligt ikke at du kan mene.

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 08:59

On Wed, 21 Apr 2004 09:01:42 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>Ganske enkelt fordi det ikke er et arbejde at spise om sabbaten!

Nej, det er ikke et arbejde at spise om sabbatten.

>De
>gik gennem en kornmark og på denne vandring plukkede de et par aks,
>pillede kornene ud og spiste.

Men det er et arbejde at plukke aks, ligesåvel som at det er et
arbejde at samle manna (2 Mos 16,23-30).

>Jesus viser blot at farisæerne havde bundet alt for mange
>hjemmestrikkede forbud op på sabbatsbudet, som gjorde den til en byrde
>for folk i stedet for at sabbaten skulle være til glæde for folk.

I så fald må der være tale om ukendskab til loven, hvis dette er, hvad
Jesus viser dem.

> [...]
>drejdede sig om deres gods og guld, veg de ikke tilbage for at udføre
>hårdt anstrengede arbejde, f.eks. at hive en ko op der var faldet i en

Nu repræsenterer køer og får faktisk andet end lige gods eller guld.
De repræsenterer også liv. Og liv må altid reddes - også på en sabbat.
Hvis Jesus ikke vidste dette, så giver han endnu engang udtryk for, at
han ikke kender skrifterne og talmud særlig godt.

Der er forskel på at arbejde og at trække en ko op af en grøft eller
en brønd.

- Hvad laver du? - Jeg er bonde, jeg sår og høster korn.

- Hvad laver du? - Jeg er ko-op-af-grøft-trækker.

See?

> Den slags måtte de gerne, men at lindre et
>menneskes smerte og lidelse måtte de ikke.

Hvor har du læst det i GT eller Talmud?

>Mener du heller ikke at vi skal passe og pleje vore syge og gamle på
>sabbatens hellige timer?

Jo.

>Skal de blot ligge og vansmægte til sabbaten
>er ovre?

Nej.

>Nej det tror jeg vitterligt ikke at du kan mene.

Bestemt ikke, nej.

Det er afgjort heller ikke det, der menes i GT.

At det til gengæld er et bud, der bør tages alvorligt, kan hurtigt ses
af det antal gange, det faktisk er nævnt i GT, at enhver, der
overtræder dette bud, skal lide døden og skal udstødes af Israels
folk.

Så at overtræde det for at plukke nogle aks, der kunne være plukket
dagen før, anser jeg for at være en hån af rang, men åbenbart var
farisæerne ikke så lette at få til at flamme op over det.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 15:44

I news:6j9c80puphhqqjq0qghmukgk3ub0vakk0f@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]

> Men det er et arbejde at plukke aks, ligesåvel som at det er et
> arbejde at samle manna (2 Mos 16,23-30).

Så jeg må heller ikke plukke mig et enkelt æble og spise det?

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 16:04

On Wed, 21 Apr 2004 16:43:40 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>Så jeg må heller ikke plukke mig et enkelt æble og spise det?

Er du jøde?

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 16:48

I news:8b3d80h0klhof5ttahdgq9116orreicvqb@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Er du jøde?

Hvad har det med sagen at gøre?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-04-04 20:10

Britt Malka wrote:

> Tjoh, jo, du må vist ned til
> de andre. Jeg er nemlig imod fascimes, nyfascisme, nationalsocialisme
> og rascisme.

....og ytringsfrihed for folk, som du tilfældigvis selv lige er uenig med?

Jeg ved ikke engang om jeg skal finde dit åbenlyse selvbedrag nuttet eller
dybt skræmmende...

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 12:02

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> mælte sligt:

>...og ytringsfrihed for folk, som du tilfældigvis selv lige er uenig med?

>Jeg ved ikke engang om jeg skal finde dit åbenlyse selvbedrag nuttet eller
>dybt skræmmende...

Hvad i al verden har det at gøre med ytringsfrihed, at Britt vælger ikke
at læse dine og Johns indlæg?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-04-04 13:46

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> mælte sligt:

> Hvad i al verden har det at gøre med ytringsfrihed, at Britt vælger
> ikke at læse dine og Johns indlæg?

Hvem er John?

Jeg finder det ret absurd at Britt og Cyril tilsyneladende ikke selv går af
vejen for at spille totalitaristiske, når det kommer til folk med andre
meninger end deres egne. Jeg forstår ikke, hvis en ellers begavet ung mand
som dig ikke kan se det åbenlyse paradoks i deres adfærd...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-04-04 14:52

Anders Peter Johnsen wrote:

> Hvem er John?

Nu har jeg lige set, hvem du mener. Og nej, det er faktisk ikke ham, jeg
hentyder til, men nogle af gruppens gamle, "anerkendte" medlemmer, f.eks.
Villy Dalsgaard ("Vidal") og Jens Erik Bech ("Lyrik"), som også er blevet
plonket...

Bodil Grove Christensen er tilsyneladende også godt på vej til det...

Vi er efterhånden påfaldende mange troende kristne i "det dårlige selskab",
fordi vi altså tillader os at gøre opmærksom på at der immervæk er en
altafgørende Kristusbekendelse til forskel mellem Jødedom og Kristendom.
Desværre vil Malka'erne tilsyneladende kun bekræftes i deres egne fordomme
om Kristendommen, men ironisk nok bekræfter de jo altså selv med deres
yderst fordomsfulde indlæg de fordomme, man eventuelt måtte om at der
faktisk skulle findes decideret antikristne jøder. Det er sgu' da lidt
underligt at brokke sig over at man med dèt synspunkt møder modstand i en
gruppe om Kristendom, hvor flere dedikerede kristne altså deltager, for
derefter kvæle al modsigelse med kill-filtrering for at kunne føre fanatisk
antievangelisk envejskommunikation til de eventuelle kristne "proselytter"
som gider at høre på dèn slags?

Vi andre får jo ikke engang lov til at modargumentere deres påstande eller
svare på disse grove provokationer, men skal blot finde os i denne ensidige
tilsvining uden at få mulighed for at kunne komme til orde?

Det har da intet med ordentlig debat at gøre, når man netop afskærer sig
selv fra al kritik? Det er da grundliggende fejt og nærmer sig faktisk
decideret netmisbrug?

Jeg tror da at vi er flere som VIRKELIG gerne ville diskutere dem, men ikke
har praktisk mulighed for det pga. denne latterlige, hysteriske
kill-filtrering.

Hvad er det egentlig de kræver for at man "bliver taget til nåde"? Total
teologisk overgivelse og ynkelige undskyldninger for at vi tillader os at
tro på Kristus i modsætning til dem selv? Afsværgelse af Kristus? Hvad vil
de egentlig ha'? Det er jo en underlig inkvisitorisk adfærd, der for mig at
se mest af alt tyder på en grundliggende usikkerhed...De TØR jo ikke engang
en egentlig diskussion? Og hvad er der så tilbage andet end blind, sekterisk
selvophøjelse?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 17:30

> [...]

>fordi vi altså tillader os at gøre opmærksom på at der immervæk er en
>altafgørende Kristusbekendelse til forskel mellem Jødedom og Kristendom.

Det synes ikke at være dét, der får jer smidt i killfilteret. Britt og
Cyril understreger netop selv den pointe, så der må ligge noget andet
til grund.

[om kill-filtre]
>Vi andre får jo ikke engang lov til at modargumentere deres påstande eller
>svare på disse grove provokationer, men skal blot finde os i denne ensidige
>tilsvining uden at få mulighed for at kunne komme til orde?

Her kan jeg slet ikke følge dig. Selv om Malkaerne har smidt dig i
kill-filter kan du jo stadig svare på deres påstande og dermed gøre dit
for at gøre din egen sag gældende over for dem, der måtte læse med - ja,
du kan endda være sikker på at få det sidste ord.

>Det har da intet med ordentlig debat at gøre, når man netop afskærer sig
>selv fra al kritik? Det er da grundliggende fejt og nærmer sig faktisk
>decideret netmisbrug?

Nej, brug af killfiltre nærmer sig ikke decideret netmisbrug. Du er for
overfølsom. Jeg kan på ingen måde se det rimelige i at påstå, at din
ytringsfrihed er krænket, bare fordi Malkaerne har valgt ikke at læse
dine indlæg. Det er totalt bagvendt.

>Jeg tror da at vi er flere som VIRKELIG gerne ville diskutere dem, men ikke
>har praktisk mulighed for det pga. denne latterlige, hysteriske
>kill-filtrering.

Du kan diskutere dem lige så tosset, du har lyst. Men du kan ikke tvinge
dem til at deltage i en diskussion med dig. Mener du virkelig, at du bør
kunne det?

>Hvad er det egentlig de kræver for at man "bliver taget til nåde"?

Det skal jeg ikke kunne sige.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Det er bare fordi, hvis man tager en lutheraner
og åbner lågen i nakken, hvor der står settings

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 18:01

On Wed, 21 Apr 2004 18:30:23 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Det skal jeg ikke kunne sige.

Det kan jeg.

Det handler ikke om nåde, dog.

Næste gang jeg formaterer harddisken, ryger mine killfiltre. Så får
alle beboerne en chance til.

Som oftest ryger de dog hurtigt i igen.

Jeg gider nemlig ikke at læse/diskutere med nogen, som udelukkende
bringer mit pis i kog for at bruge et godt dansk udtryk. Jeg kan godt
lide diskussioner, men jeg foretrækker nogen, der er givende. Desværre
er de sjældne. Dem møder jeg lettere i det virkelige liv.

For mig er en givende diskussion en, hvor man dels får vendt nogle
synspunkter, dels får stillet nogle spørgsmål og får nogle
kvalificerede svar.

Had, fordomme, mangelfuld læsning af indlæg, gætning på, hvad andre
mener er ikke ting, som jeg ser som givende for en diskussion.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 18:05

I news:g0ad80p7mlmml6tkpmacpleskog59ui60a@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Had, fordomme, mangelfuld læsning af indlæg, gætning på, hvad andre
> mener er ikke ting, som jeg ser som givende for en diskussion.

Det vil så sige at du er holdt op med at læse Cyrils indlæg?

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 18:23

On Wed, 21 Apr 2004 19:04:51 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>Det vil så sige at du er holdt op med at læse Cyrils indlæg?

Nej, men det vil sige, at jeg fra lige nu holder op med at læse dine.

*plonk*

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-04-04 18:45

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Nej, men det vil sige, at jeg fra lige nu holder op med at læse dine.
>
> *plonk*

*LOL*. Det er simpelthen løgn, det her. Det _må_ være en spøg. Så
indskrænkede kan _ingen_ være i det virkelige liv.

--
-Jens B.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 19:04

I news:c66buh$1eu3$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> *LOL*. Det er simpelthen løgn, det her. Det _må_ være en spøg. Så
> indskrænkede kan _ingen_ være i det virkelige liv.

Jo, åbenbart

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-04 22:28

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> *LOL*. Det er simpelthen løgn, det her. Det _må_ være en spøg. Så
> indskrænkede kan _ingen_ være i det virkelige liv.

Nåh, at plonke Andreas er da ærlig talt en af de smartere ting, fru
Malka har gjort.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 22:36

I news:m2r7uh2f8x.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Nåh, at plonke Andreas er da ærlig talt en af de smartere ting, fru
> Malka har gjort.

Nå da, du kan stadig ikke afstå fra dit lummerfis med personfnidder!

Fra : Allan\(2300\)

Dato : 22-04-04 00:03

Jens Bruun wrote:
> "Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> *LOL*. Det er simpelthen løgn, det her. Det _må_ være en spøg. Så
> indskrænkede kan _ingen_ være i det virkelige liv.

*Så* indskrænket er der jo så åbenbart et par stykker der er. Indtil videre
har jeg talt 4 gange *plonk* fra den "gode" Britt. Og så har jeg endda ikke
engang læst alle indlæg endnu. Det må sq være frygteligt at ha' en *så* lav
tolerance overfor andre som blot ytrer deres meninger. Gad vide hvor mange
der så bliver plonket ude i det virkelige liv ? Alle der siger Britt imod ?
Så må hun fandme ha' travlt ! Gad vide om hun fiser rundt ude i byen med
en forhammer og knalder folk oven i krydderen når de skal "plonkes" ?
Og kom så Britt, *plonk* mig nu bare. Jeg ser det ikke som en straf, men
derimod som en befrielse. Så bliver jeg, ligesom alle de andre heldige der
er blevet plonket, fri for at se på den gang gylle du lukker ud.

//Allan.

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 11:43

On Thu, 22 Apr 2004 01:02:44 +0200, "Allan\(2300\)"
<scorp@_NOSPAM_mad.dk> wrote:

>*Så* indskrænket er der jo så åbenbart et par stykker der er.

Ja.

>Indtil videre
>har jeg talt 4 gange *plonk* fra den "gode" Britt.

Jeg havde 16, før du røg i.

>Det må sq være frygteligt at ha' en *så* lav
>tolerance overfor andre som blot ytrer deres meninger.

Jeg har ingen lav tolerance over for meninger. Jeg har en lav
tolerance over for ubrugelige meninger, hån, mudderkastning og
deslige.

>Gad vide hvor mange
>der så bliver plonket ude i det virkelige liv ?

Et par stykker, men ikke så mange som her. Dels bor jeg i Frankrig,
hvor folk generelt opfører sig mere civiliseret, dels er folk knap så
"modige", når man står ansigt til ansigt, og man ikke kan gemme sig
bare et mere eller mindre anonymt navn.

Jeg vælger helt selv, hvad jeg vil bruge min tid på, og jeg gider
hverken at spilde den på at glo på tv-udsendelser, der keder mig,
eller at læse folk, der hverken kan læse et indlæg eller udtrykke sig
forståeligt og høfligt.

>Og kom så Britt, *plonk* mig nu bare. Jeg ser det ikke som en straf, men
>derimod som en befrielse.

Fint. Så er din dag da reddet.

*plonk*

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 11:50

I news:q88f8014bmk5pp95ugv355r16sm8843oh8@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Jeg havde 16, før du røg i.

Jamen Britt dog, hvordan kan du læse indlæg fra dem du har smidt i dit
filter?

Fra : Allan\(2300\)

Dato : 22-04-04 14:39

Britt Malka wrote:

> Ja.

> Jeg havde 16, før du røg i.

ØJ, så er jeg altså nr. 17 ! Jeg føler mig meget beæret !

> Jeg har ingen lav tolerance over for meninger. Jeg har en lav
> tolerance over for ubrugelige meninger, hån, mudderkastning og
> deslige.

Næsten alt hvad du skriver, bærer præg af intolerance og arrogance. Du
virker til at være totalt ligeglad med andres mening. Her er det *kun* din
mening der tæller, alle andre er en flok idioter. I min verden siger det
langt mere om dig end om alle dem der ikke er enige med dig.

> [...]
> hvor folk generelt opfører sig mere civiliseret, dels er folk knap så
> "modige", når man står ansigt til ansigt, og man ikke kan gemme sig

Fint ! Så synes jeg at du skulle blive dernede. Du har jo allerede taget en
hel del af franskmændenes arrogance til dig.

> [...]
> hverken at spilde den på at glo på tv-udsendelser, der keder mig,
> eller at læse folk, der hverken kan læse et indlæg eller udtrykke sig

Jeg er egentlig ret ligeglad med hvad du bruger din tid på. Du har været i
ilden *så* mange gange på usenet, at jeg slet ikke har tal på det. Og du har
ikke lært et pluk af alle de hug du har fået i tidens løb.

> Fint. Så er din dag da reddet.

Jeg takker og bukker ydmygt.

> *plonk*

//Allan.

Fra : Mr. D

Dato : 22-04-04 15:58

"Allan(2300)" <scorp@_NOSPAM_mad.dk> skrev i en meddelelse

> *Så* indskrænket er der jo så åbenbart et par stykker der er. Indtil
videre
> har jeg talt 4 gange *plonk* fra den "gode" Britt.

Jeg er lidt forvirret. Hvor mange gange må man egentlig *plonke* den samme
person? Er der ikke noget med, at når man har *plonket*, må man ikke længere
besvare indlæg fra den man har *plonket* fordi man ved *plonkningen* har sat
sig i en situation, hvor man rent faktisk ikke længere kan læse *plonkede* -
eller ihvertfald ikke længere burde kunne læse *plonkede* indlæg fra den
*plonkede*?

Mr. D

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 16:03

I news:4087dd69$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

[ ... ]
> [...]
> faktisk ikke længere kan læse *plonkede* - eller ihvertfald ikke
> længere burde kunne læse *plonkede* indlæg fra den *plonkede*?

Ja, det ender jo bare med at der går totalt *plonk* i det hele!

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 19:04

I news:mebd80dvhgktugqmn09davn746cpgim6c5@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Nej, men det vil sige, at jeg fra lige nu holder op med at læse
> dine.
>
> *plonk*

Oh da da, ingen af de Malka'er kan lide at man ikke er enig med dem i
deres fremfærd med fordomme og antikristne smædeindlæg!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-04 23:48

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
KLIP!
> Jeg gider nemlig ikke at læse/diskutere med nogen, som udelukkende
> bringer mit pis i kog for at bruge et godt dansk udtryk.

Sikke dog et forfærdenligt grimt sprog, du bruger.
Hvad siger Cyril til det, det plejer han jo ikke at
kunne lide. Ryger du nu i hans killfilter?

Mvh.Bodil.

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 00:13

I news:4086fa3b$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Bodil Grove Christensen følgende:

> Sikke dog et forfærdenligt grimt sprog, du bruger.
> Hvad siger Cyril til det, det plejer han jo ikke at
> kunne lide. Ryger du nu i hans killfilter?

De har vel for længst killfiltret hinanden LOL

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 11:45

On Thu, 22 Apr 2004 00:48:27 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Sikke dog et forfærdenligt grimt sprog, du bruger.

Ja, det ligner mig ikke. Derfor skrev jeg også, at det var for at
bruge et "godt dansk udtryk".

>Hvad siger Cyril til det, det plejer han jo ikke at
>kunne lide.

Ved du nu også, hvad Cyril kan lide og ikke kan lide?

>Ryger du nu i hans killfilter?

Hvad tror du selv?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-04 23:46

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40867c76$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> plonket...
>
> Bodil Grove Christensen er tilsyneladende også godt på vej til det...

Nej, det er meget sjovere for Cyril at klage over mig
til kirken, idet han vitterligt tror, jeg er antisemit....
hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

Hvad synes I om den slags opførsel?

Mvh.Bodil.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 23:49

I news:4086f994$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> [...]

> hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
> er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

Hvis han vitterligt har klaget til kirken over dig (og jeg tror dig
gerne på dit ord), finder jeg denne opførsel dybt kritisabel, og
sætter manden i et endnu dårligere lys end han allerede har sat sig
selv i!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-04 00:02

"Dres" <stort@sorthul.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne på dit ord), finder jeg denne opførsel dybt kritisabel, og
> sætter manden i et endnu dårligere lys end han allerede har sat sig

Jeg kunne sætte klagen ind her, hvis jeg ville, den ligger
nemlig også i min mailbox.

Mvh.Bodil.

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 00:15

I news:4086fd78$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Bodil Grove Christensen følgende:

[ ... ]
> Jeg kunne sætte klagen ind her, hvis jeg ville, den ligger
> nemlig også i min mailbox.

Som jeg skrev: Jeg tror dig gerne på dit ord.

Om det vil være et brud på en eller anden slags regel at sætte klagen
ind her, kan jeg ikke rigtig overskue.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-04 06:33

> Om det vil være et brud på en eller anden slags regel at sætte klagen
> ind her, kan jeg ikke rigtig overskue.

Nope. Bodil er i sin fulde ret til at offentliggøre breve, sendt til hende
personligt.

--
-Jens B.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-04 12:12

> [...]
>
> Som jeg skrev: Jeg tror dig gerne på dit ord.
>
> Om det vil være et brud på en eller anden slags regel at sætte klagen

Så interessant synes jeg godt nok ikke, at han er.
Jeg lader det ligge.

Mvh.Bodil.

Fra : Dres

Dato : 22-04-04 16:03

I news:4087a882$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Bodil Grove Christensen følgende:

[ ... ]
> Så interessant synes jeg godt nok ikke, at han er.

Jeg kan da ikke andet end være ganske enig med dig.

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-04 11:34

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4086fd78$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg kunne sætte klagen ind her, hvis jeg ville, den ligger
> nemlig også i min mailbox.
>
> Mvh.Bodil.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja ikke meget er forandret fra Shylock der ville have "sit skålpund
kød"!-(Shakespeare Købmanden i Venedig).

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-04 00:06

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4086f994$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
> er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg synes at du har været udsat for nogle uhyre grovheder, både fra Cyril og
desværre også fra min gode ven Mogens, hvem jeg haf samme grund har sat i
virtuelt plonkfilter-selv om jeg stadigvæk læser hans indlæg.

Jeg beklager på hans vegne og venter på at han skal stikke dig en
undskyldning, når han får øjnene op for at farisæerne ikke har levet
forgæves. Det ser ud som om at det er ved at ske, kan jeg se af hans seneste
indlæg.
Den der med "vranglære" kommer man ikke langt med overfor Jesus.
Tænk på den samaritanske kvinde. De havde deres egne finurligheder over hvor
og hvordan man skulle tilbede.
Jøderne foragtede dem.
Men ikke Jesus. Ikke mange jeg har mødt sætter i den grad Jesus i centrum
som mormonerne. Og det er jo i den ene person at vejen, sandheden og livet
er.
Jeg ønsker det bedste for dig og dine trosfæller.

Kærlig hilsen
Jens

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-04 01:04

> [...]
> er.
> Jeg ønsker det bedste for dig og dine trosfæller.

Kære Jens.
Jeg er helt ked af, at du ikke lige er her i nærheden,
så havde du fået et "monsterstort knus".
Mange knuser herfra
Bodil.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 22-04-04 21:53

"Lyrik" skrev

> [...]
> er.
> Jeg ønsker det bedste for dig og dine trosfæller.

Interessant læsning, Jens Erik!

Fra : Kall, Mogens

Dato : 23-04-04 06:57

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

Hovsa! - Einem smutter!

File-number:
1963

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 22-04-04 00:46

On Thu, 22 Apr 2004 00:45:40 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in
> [...]

>hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
>er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

Jeg er ikke overrasket, men sørgeligt er det, at du skal udsættes for
det bøvl.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : John Raymond

Dato : 22-04-04 22:36

"Søren Bo Rødgaard Henriksen" <sbrh@c.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 22 Apr 2004 00:45:40 +0200, "Bodil Grove Christensen"
> <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in

> Jeg er ikke overrasket, men sørgeligt er det, at du skal udsættes for
> det bøvl.

Jeg syntes at Cyril skulle give dig en undskyldning og hvis de ikke kan
finde ud af gebærde sig her i gruppen. Så burde i bede dem om at skrubbe af,
indtil at de har lært at opføre sig som voksne mennesker.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-04-04 14:31

> [...]
af,
> indtil at de har lært at opføre sig som voksne mennesker.

LOL!

That'll be the day!

Mvh.Bodil.

Fra : Britt Malka

Dato : 23-04-04 14:48

On Fri, 23 Apr 2004 15:30:57 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>"John Raymond" <Raymond@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>af,
>
>LOL!
>
>That'll be the day!

Hvad har hele dette meget barnlige indlæg med emnet eller gruppens
fundats at gøre? Du citerer hele to personers indlæg, der heller ikke
har med emnet at gøre. (Jeg tager det hele med af hensyn til min c.c.
til dk.admin.netikette)

Jeg har gentagne gange bedt dig om at holde dig til emnet, hvilket du
har ignoreret. Du har vist ikke én eneste gang i denne tråd
overhovedet skrevet noget, der har haft med emnet at gøre.

Hvis du er i tvivl om, hvordan man overholder netiketten, bedes du
læse http://www.usenet.dk - nu er du i hvert fald advaret IGEN om, at
du overtræder den groft. Næste gang klager jeg til din udbyder.

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-04-04 14:58

> [...]
> læse http://www.usenet.dk - nu er du i hvert fald advaret IGEN om, at
> du overtræder den groft. Næste gang klager jeg til din udbyder.

Så skulle du måske overveje dit eget sprogbrug og din egen
opførsel først, det kunne jo være, at vi var mange, der overvejede
at klage til netop din udbyder!

Mvh:Bodil.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 22-04-04 07:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
> er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

Desværre får man meget hurtigt det indtryk af Cyril's måde at debattere på,
at han nærmest vil gøre alt for at "vinde" debatten. At det er en kamp der
skal vindes.

Hvis det forholder sig sådan, hvad meget tyder på, så er det jo nærliggende
at tage "kampen" videre end bare her. Hvilket efter min mening er totalt
ødelæggende for den frie debat herinde. Hvad bliver det næste, hvis folk vil
vinde debatter på den måde...?

Nu er vi to jo medlemmer af en efter Cyril's mening, ond amerikansk sekt og
betragtes vel derfor som "free game". Han kan ihvertfald ikke debattere med
os på et personligt plan!

Hvad kan vi gøre ved det?

Tilgive ham, gøre opmærksom på hans uretfærdigheder også fortsætte med at
debattere. Hvis folk bliver personlige i deres angreb, så gøre opmærksom på
det og lave en EOD.

En EOD bør kun indeholde begrundelsen for EOD og ikke en stribe angreb fulgt
af et "virtuelt hold kæft" til modparten. En uvane jeg forøvrigt også ser
ofte hos Cyril.

Hold den positive ånd og vær dit glade selv. Når man er åben og involverer
sig, får man flere tæsk og fjender, end hvis man ingenting gjorde, specielt
når vi følger Jesus Kristus.

Mvh Kenn

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 17:22

>Hvem er John?

Ham der, som Britt lige har plonket, hvilket du reagerer på.

> [...]
>meninger end deres egne. Jeg forstår ikke, hvis en ellers begavet ung mand
>som dig ikke kan se det åbenlyse paradoks i deres adfærd...

Paradoks? Jeg ser ikke noget paradoks. De er bare grove og rethaveriske.
Man kan godt være ubehagelig uden at være "et paradoks" eller knægte
andres ytringsfrihed. Som sagt kan jeg ikke se, hvorfor du trækker
ytringsfrihed ind i dette.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:55

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 17:47:48 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Hvad har det med sagen at gøre?

Det har med sagen at gøre, at loven er til jøder.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 48 - Nyheder: Tusinder af Jehovas Vidner
bliver misbrugt
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 17:40

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 18:29:30 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Nå da, står der ikke både om sabbaten og Guds Lov længe før der
D> overhovedet var tænkt på den første jøde?

Sabbatloven er givet til Moses. Det er en af de ti bud.

D> Hvis du virkelig mener at Loven vitterligt kun er for jøder, kan man
D> da undre sig over hvad du i det hele taget laver i denne gruppe. Du
D> bliver jo uren ved at omgås os urene og fotabte hedninger, gudløse og
D> afgudsdyrkere.

Jeg synes vitterligt, du er for langt ude. Behold dine egne fordomme.

*plonk*

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:01

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 16:43:40 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Så jeg må heller ikke plukke mig et enkelt æble og spise det?

Du er ikke jøde, så du gør hvad du vil.

Men en jøde vil ikke, nej. Han vil ikke *plukke* det (spise det er noget
andet)

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 08:33

Goddag Allan\(2300\)

Den Thu, 22 Apr 2004 01:02:44 +0200 skrev Allan\(2300\) om Re: Hvorfor
> [...]

A> derimod som en befrielse. Så bliver jeg, ligesom alle de andre
A> heldige der er blevet plonket, fri for at se på den gang gylle du

Hvad har dit indlæg med gruppen at gøre?

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-04-04 17:56

Goddag John

Den Tue, 20 Apr 2004 18:20:19 +0200 skrev John Raymond om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

JR> Hvorfor er du så konflikt fikseret, har du ikke været i terapi hos
JR> Cyril?.

Hvad tilføjer du debatten her? et kvalificeret svar til hvorfor bliver
Jesus eller hans disciple, ikke stenet her?

JR> Hvis du kun opfatter andres holdninger som "dumheder, had og
JR> fordomme" så lad være med at skrive til gruppen.

Hvordan skal man forstå dit indlæg her? Som en intelligent og relevant
indlæg?

JR> Og lige en ting, det er helt legitimt at være antisemit. Ligesom det
JR> er legitimt at at være imod alle andre former for ismer. Jødedommen
JR> er ikke hævet over kritik.

Det er faktisk ulovligt i Danmark, at være antisemit. rtacismeparagraf,
du ved.

Men tilbage til emnet: Kan du, eller kan du ikke tilføje noget
fornuftigt til debatten?

Du skylder stadig et svar til citater fra evangelierne hvor det er
jøderne der slår Jesus ihjel?

Kort sagt: skrive om emnet kan du ikke, og ikke engang flamme
ordentligt, kan du! Gå og leg i mudderet og kom tilbage når du kan finde
ud af at debattere eller flamme ordentligt: FUT dk.snak.mudderkastning

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-04-04 20:10

Goddag Mr.

Den Tue, 20 Apr 2004 21:02:57 +0200 skrev Mr. D om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

MD> Ahaaa! Skal vi til at rette fejl i indlæg? Det vil jeg godt være med
MD> til.

Er det sådan, at det har relevans for emnet?

Hvorfor blev Jesus og disciplene ikke stenet?

Hvorfor har du aldrig besvaret det andet snak vi har, som ellers drejer
sig om gruppens emne?

Fra : Mr. D

Dato : 20-04-04 21:11

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> skrev i en meddelelse
> [...]

MD> til.

>Er det sådan, at det har relevans for emnet?
>Hvorfor blev Jesus og disciplene ikke stenet?

Det er ikke mig, der har vurderet at rettelser af stave- og sætningsfejl er
relevante for spørgsmålet om, hvorfor Jesus ikke blev stenet i kornmarken,
idet det var Britt, der i denne alvorlige debat gjorde opmærksom på det
vigtige i, at man skrev "konfliktfikseret" og ikke "konflikt fikseret" - og
hvem er jeg, at jeg skulle sige hende imod?

>Hvorfor har du aldrig besvaret det andet snak vi har, som ellers drejer
>sig om gruppens emne?

Jeg kan kun se ét indlæg fra dig markeret til besvarelse. Resten har jeg
besvaret

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Karsten Krambs

Dato : 21-04-04 00:02

On Mon, 19 Apr 2004 17:09:38 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Når man taler om at arbejde på en shabbat, så er Guds ord temmelig
>klart og tydeligt:
>4 Mos 15:32

Situationen er vel som i 2 Mos 12:16
Svaret er vel også netop i Mat 12:8 og især i Mat 12:11-12:12
Måske har jeg misforstået spørgsmålet.

--
Karsten

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 08:44

On Wed, 21 Apr 2004 01:02:26 +0200, Karsten Krambs
<snabelulrich@DONTSPAMhotmail.com> wrote:

>Situationen er vel som i 2 Mos 12:16

Jeg ville snarere mene, at den er som i 2 Mos 16,22-30, fordi godt nok
står der i 2 Mos 12,16, at de godt må tilberede mad (der var jo ikke
komfurer med automatisk start-sluk dengang), men det er ikke blevet
dem tilladt at fx samle brænde til tilberedningen. Tværtimod.

I 2 Mos 16,22-30 bliver det direkte pålagt israelerne, at de skal
samle manna i seks dage, men på syvendedagen må de ikke. Der skal de
hvile.

>Svaret er vel også netop i Mat 12:8 og især i Mat 12:11-12:12

I Mat 12,8 ophøjer Jesus sig selv og hævder, at han - eller rettere
menneskesønnen - er herre over sabatten, men deri er farisæerne vel
næppe enige? Så det ville ikke forklare, hvorfor de ikke bliver
stenet.

I Mat 12,11-12 anklager Jesus farisæerne for at redde en ko eller et
får. Her viser han, at han har fået noget galt i halsen, for det er
naturligvis tilladt at redde liv på en sabbat.

Der er bare ikke tale om at redde liv, når nogle mennesker ikke har
fulgt Guds bud og har samlet/tilberedt mad dagen før, sådan som de
burde have gjort.

En dags faste ville næppe have taget livet af dem.

Jeg er derfor stadig forundret over dette spørgsmål. Ifølge Joh 8,7
kunne farisæerne godt beordre en stening, hvis loven blev brudt, så
hvorfor valgte de at undlade at gøre brug af det i dette tilfælde?

Fra : Karsten Krambs

Dato : 21-04-04 12:42

> [...]
>menneskesønnen - er herre over sabatten, men deri er farisæerne vel
>næppe enige? Så det ville ikke forklare, hvorfor de ikke bliver
Men det må være svar nok til Farisæerne, da der ikke udføres stening.

Farisæerne fremstilles i NT som dem der lever kun efter loven, og ikke
som tolerante med fornuften. Det konflikter konstant.

> [...]
>Der er bare ikke tale om at redde liv, når nogle mennesker ikke har
>fulgt Guds bud og har samlet/tilberedt mad dagen før, sådan som de
Lignelsen er for at vise Farisæernes skærpet intolerence.

Jøderne forsvarede sig ikke på sabbat, (Antiochus Epiphanes)
Er det lovligt at forsvare sabbat.

>En dags faste ville næppe have taget livet af dem.
5 mos 23:25 Når du går igennem din Næstes Sæd, må du plukke Aks med
din Hånd, men du må ikke komme til din Næstes Sæd med Segl.

Mat 12:1 Menesnævnt spise (edo) vi ved ikke om det er af sult.

>Jeg er derfor stadig forundret over dette spørgsmål. Ifølge Joh 8,7
>kunne farisæerne godt beordre en stening, hvis loven blev brudt, så
>hvorfor valgte de at undlade at gøre brug af det i dette tilfælde?
De var tilfreds med svaret fra menneskesønnen ?

--
Karsten

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 19:58

On Wed, 21 Apr 2004 13:41:37 +0200, Karsten Krambs

>Men det må være svar nok til Farisæerne, da der ikke udføres stening.

Hvorfor skulle det være svar nok? Farisæerne ankerkendte ikke Jesus
som værende Messias, og at han skulle kunne ophæve sabatten ville det
også undre mig, at de godtog.

> [...]

Ja.

>Jøderne forsvarede sig ikke på sabbat, (Antiochus Epiphanes)

Jeg forstår ikke det, du skriver, og om du stiller et spørgsmål eller
ej.

>5 mos 23:25 Når du går igennem din Næstes Sæd, må du plukke Aks med
>din Hånd, men du må ikke komme til din Næstes Sæd med Segl.

Ja, korrekt.

Hvad har det med at plukke aks på shabatten at gøre?

Svar: intet.

Det har med at gøre, at de fattige også skulle have adgang til føde.
Derfor måtte bonden ikke fjerne alt kornet, og det var ikke tyveri at
plukke aks på marken.

Det er heller ikke forbudt at arbejde, fordi det er forbudt på
shabatten.

>Mat 12:1 Menesnævnt spise (edo) vi ved ikke om det er af sult.

Her forstår jeg heller ikke, hvad du skriver.

Det ville undre mig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 08:28

Goddag Mr.

Den Tue, 20 Apr 2004 22:10:51 +0200 skrev Mr. D om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

MD> Det er ikke mig, der har vurderet at rettelser af stave- og
MD> sætningsfejl er relevante for spørgsmålet om, hvorfor Jesus ikke
MD> blev stenet i kornmarken,

"Det var ikke mig, der begyndte, det var hende!"

Hvor gammel er du? helt ærligt? 5?

Har dit indlæg relevans for emnet?

Fra : Mr. D

Dato : 23-04-04 18:57

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> skrev i en meddelelse
Goddag Mr.

>Hvor gammel er du? helt ærligt? 5?

Min alder er off topic...

....både her og andre steder. I øvrigt siger jeg hverken andet eller mere end
min forfader Adam gjorde.

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 08:47

Goddag Dres

Den Tue, 20 Apr 2004 23:03:40 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> De gjorde jo ikke noget galt i forhold til loven. De gjorde kun noget
D> galt i forhold til farisæernes hjemmestrikkede menneskeopfundne
D> granittunge bud.

Ovenstående skyldes at du har dit kendskab til jødernes lære og
farisæernes lære ud fra NT, hvor Jesus går imod dem og rakker dem ned.
Hvilket er, i bedste fald, en udokummenteret fordom.

For det første, så er det forbudt at plukke *hvad som helst* på shabbat.
det er at betragte som et arbejde. Dette kan du tydeligt også se på
2.mos. 16:22-30

For det andet, så er det en kristen fordom at mene at hele loven er
indeholdt i de 5 mosebøger. Moses har oplært folket i de 40 år i ørken.
Moseloven er grundlag for loven men det er forekert at fortælle at det
er *hele* loven og at resten er "opfundet af mennesker".

Hvis dette skyldtes farisæernes "misforståelse" af hvad shabbaten var
(hvilket er ret utroligt!), så vil Jesus da have sagt det: - Dette er
ikke et arbejde, eller noget andet i denne retning.

Nej, i stedet for, sammenligner han det med overlevelsesreglen
(omskærelsen på en shabbat).

Jesus, og hans følge, vidste udmærket godt, at det var forbudt det her.

Mit bud er, at hvis de ikke blev stenet, skyldes det at Jesus og hans
følge betragtedes som nogle stakler, man ikke gad gør mere ud af.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 08:49

Goddag Dres

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 08:58

Goddag Karsten

Den Wed, 21 Apr 2004 01:02:26 +0200 skrev Karsten Krambs om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KK> Situationen er vel som i 2 Mos 12:16

Nej, situationen er som i 2.mos. 16:22-30

KK> Svaret er vel også netop i Mat 12:8 og især i Mat 12:11-12:12

Nej, for det, Jesus henviser til er Talmud, hvor man siger at enhver bud
kan brydes, hvis man skal redde et menneskeliv. Derfor henviser han til
at man gerne må omskære på en shabbat. Det er iht. Moses søn, som var
ved at blive slået ihjel, fordi han ikke var omskåret, derfor betragtes
det som livsnødvendighed at omskære hvis den 8. dage falder på en
shabbat - dog vil nogen have indsigelser til det.

At plukke akse kan ikke betragtes som livsnødvendighed. Man kan sagtens
tænke en dag frem i tiden og plukke dem dagen før. eller også må de
sulte til aften den dag. Det kan de sagtens overleve.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-04-04 09:47

"Britt Malka" skrev

> [...]
> farisæerne så det, sagde de til ham: »Se, dine disciple gør noget, som
> det ikke er tilladt at gøre på en sabbat.«

Svaret er enkelt (for mig at se):

*At samle brænde* er forskelligt fra *at plukke aks*.

På såkaldte *helligdage* har jeg da gået tur og kommet til en kornmark og
plukket aks, bare sådan lige for at smage og bedømme, om kornet var moden
til høst (apropos *menneske*-høst).

Når jeg er sulten (og undervejs), kan jeg godt finde på at spise et æble.
Jeg bliver ikke mæt heraf, men jeg kan udsætte hungeren for en tid.

Læg venligst mærke til at der i Matt.12,1 står, at disciplene *begyndte* at

Havde de derimod høstet marken, havde der (muligvis) været tale om et
egentligt arbejde.

At Jesus kommer med et mod-spørgsmål (Matt.12,3) er *ikke* ensbetydende med,
at Han anerkender disciplenes skyld (lovbrud); idet Han jo siger:

"Hvis I havde forstået, hvad det ord
betyder: 'Barmhjertighed vil Jeg,
ej slagtoffer,' havde I ikke fordømt
de *skyldfri*."
(Matt.12,7)

Tværtimod!

Men kærlig venskablig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1847 news:wWtfc.143210$jf4.7527548@news000.worldonline.dk

File-number:
1944

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 10:36

Goddag Mogens

On Wed, 21 Apr 2004 10:47:20 +0200, "Kall, Mogens"
<mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> wrote:

>*At samle brænde* er forskelligt fra *at plukke aks*.

Ja, selvfølgelig er det forskelligt, men ikke desto mindre er begge
dele indeholdt i begrebet at arbejde.

Dette benægter Jesus da heller ikke, for så kunne han have gjort det i
stedet for at sige, at menneskesønnen var hævet over sabatten og at
komme med udtalelser om, hvad farisæerne selv gør.

Hvis vi siger, at der *kunne* have været plads til, at man nævnte alle
former for arbejde i GT, dér, hvor hviledagen omtales, så ville vi
have begrænset det til den tid, og budet gælder jo netop for Israels
børn til alle tider og ikke kun for den tid.

Altså havde det stået:

Du må ikke arbejde på sabatten.

At arbejde er at: samle brænde, plukke aks, høste, slagte får, lave
lerkrukker, sy tøj eller hvad, der nu blev anset for at være arbejde
på den tid, så ville jeg sagtens kunne skrive bøger, lave php-scripter
med mere på computeren i dag, for det ville der så ikke være taget
højde for i skrifterne.

Så er spørgsmålet, om man vil overholde lovens ånd eller dens bogstav?

>På såkaldte *helligdage* har jeg da gået tur og kommet til en kornmark og
>plukket aks, bare sådan lige for at smage og bedømme, om kornet var moden
>til høst (apropos *menneske*-høst).

Hvilket jo så gør det til et arbejde.

>Når jeg er sulten (og undervejs), kan jeg godt finde på at spise et æble.

Hvilket du godt må. Det kan du se af de henvisninger, både Cyril og
jeg (uafhængigt af hinanden i øvrigt) har givet. Du må gerne spise den
mad, du har plukket dagen i forvejen.

Men du må ikke plukke det og spise det på sabatten, jf. mannaen, der
ikke var der på den syvende dag.

>Læg venligst mærke til at der i Matt.12,1 står, at disciplene *begyndte* at

Ja, fordi de ikke var nået længere, da farisæerne dukkede op. Hvis de
havde været færdige med at plukke og havde bagt brødene, eller hvad de
havde tænkt sig med aksene, så ville de jo ikke være blevet opdaget.

>Havde de derimod høstet marken, havde der (muligvis) været tale om et
>egentligt arbejde.

Det er da ikke muligvis. Det er da helt klart et arbejde.

Jeg er temmelig forundret over de indvendinger, som du og Andreas
kommer med - at der ikke skulle være tale om et arbejde. Ikke engang
Jesus selv fandt på den indvending.

>At Jesus kommer med et mod-spørgsmål (Matt.12,3) er *ikke* ensbetydende med,
>at Han anerkender disciplenes skyld (lovbrud); idet Han jo siger:

Både i Markus, Mattæus og Lukas gør man meget ud af at fortælle, at
det er på en sabbat, at disciplene plukker aks. Hvis det var helt
normal kutyme, at man godt måtte det, hvorfor tror du så, at det
bliver udpenslet sådan?

Fra : Kall, Mogens

Dato : 21-04-04 11:17

"Britt Malka" skrev

> On Wed, 21 Apr 2004 10:47:20 +0200, "Kall, Mogens"
> <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> wrote:

1944 news:qzqhc.146928$jf4.7773020@news000.worldonline.dk

Shalom mon-friend,

> [...]
> højde for i skrifterne.
>
> Så er spørgsmålet, om man vil overholde lovens ånd eller dens bogstav?

Deri har du ret!

Sabbatsbudets *primære* formål var/er jo, at ikke alle ugens syv dage skal
være en plage at gennemleve (set udfra ordvalget *med møje skal du skaffe
dig føde*, 1.Mos.3,17b - eller spørg en fattig Inder),

Der står jo skrevet i GT:

"... hviledag ... for at ... (slaver) kan hvile ud ligesom du selv."
(5.Mos.5,14)

Og det er dét, som ligger Jesus på hjerte (antager jeg), når Han siger:

"Barmhjertighed vil Jeg (Gud JHVH) ..."
(Matt.12,7)

Giv dog slaven lov til at få en fridag, kan man forestille sig, at Gud
tænker.

Og 5 ugers ferie om året!

Ellers bliver livet jo en plage!

Dette er (for mig at se) lovens ånd, modsat dens bogstav!

At gå hysterisk meget op i disse-ofre-til-Gud (lovens bogstav) har vi et
konkret eksempel på i sekten fra Dødehavsrullerne. En skrue uden ende af
lovtrældom, som for os kristne jo mere minder om selvgjort gudsdyrkelse og
falsk ydmyghed osv., som blot tjener til tilfredsstillelse af den syndige
menneskenatur (Kol.2,23). Og sekten findes jo heller ej længere (fornær
omtrent indenfor Jehovas Vidner).

> Hvilket jo så gør det til et arbejde.

(Barmhjertighed vil Jeg, *får op af brønden*)

> [...]
> mad, du har plukket dagen i forvejen.
>
> Men du må ikke plukke det og spise det på sabatten, jf. mannaen, der

Men nu plukkede jeg jo æblet fra træet !

Halleluja Gud. Dit træl fryder sig over Dit skaberværk (æblet smagte godt)
(Ap.G.15,28-29)

> Ja, fordi de ikke var nået længere, da farisæerne dukkede op. Hvis de
> havde været færdige med at plukke og havde bagt brødene, eller hvad de
> havde tænkt sig med aksene, så ville de jo ikke være blevet opdaget.

Det er et postulat, som ikke kan dokumenteres!

> [...]
>
> Jeg er temmelig forundret over de indvendinger, som du og Andreas
> kommer med - at der ikke skulle være tale om et arbejde. Ikke engang

Jesus havde måske allerede gennemskuet dem (lovens ånd modsat lovens
bogstav, se ovenfor).

> [...]
> det er på en sabbat, at disciplene plukker aks. Hvis det var helt
> normal kutyme, at man godt måtte det, hvorfor tror du så, at det

Fordi man på NT-tid måske havde lavet så mange skøre menneskebud ...

1946 news:pkrhc.146937$jf4.7773637@news000.worldonline.dk
[ ... ]

From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

[...]

1947

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 13:51

On Wed, 21 Apr 2004 12:17:17 +0200, "Kall, Mogens"
<mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> wrote:

>Men nu plukkede jeg jo æblet fra træet !
>
>Halleluja Gud. Dit træl fryder sig over Dit skaberværk (æblet smagte godt)
>(Ap.G.15,28-29)

Ja, men du er ikke jøde, så du er ikke bundet af loven.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 14:20

I news:jgrc805siu8cti58m6v8jkjg7k8mlcd7u0@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Ja, men du er ikke jøde, så du er ikke bundet af loven.

Så Guds lov gælder *kun* for jøder?

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 16:25

On Wed, 21 Apr 2004 15:20:00 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>Så Guds lov gælder *kun* for jøder?

Herren har pålagt jøderne at holde hans bud flere steder i GT, bl.a.

5 Mos 11,1

Han taler intetsteds om, at loven gælder for andre. Tværtimod nævner
han ting som, at jøder ikke må tage renter af lån til andre jøder, men
gerne til fremmede, og det er jo ikke ligefrem en lov, som andre end
jøder kan være bundet af, vel?

Men det undrer mig, at du nu synes, at det er underligt, at fx kristne
ikke har pligt til at overholde loven, når du lige før var fortaler
for, at Jesus har ophævet sabatten, og at du derfor gerne må plukke et
æble, hvis det passer dig.

I kristne har kærlighedsbudet som det største bud. Buddet findes
naturligvis allerede i GT, men det er det, han ifølge evangelisterne
fremhæver som det vigtigste - og måske eneste?

I hvert fald ser han stort på andre regler, som fx at vaske hænder,
før han spiser, at plukke aks på en sabbat m.m. Hvis I følger Jesus og
Paulus' lære, så er moseloven ophævet.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 18:54

Goddag Britt

Den Wed, 21 Apr 2004 19:28:57 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

BM> Måske kommer den på dansk tv med undertekster? Hvem ved. Ellers kan
BM> den selvfølgelig købes, sådan som vi har gjort det, så rigtigt
BM> interesserede har den mulighed - hvis de altså kan fransk eller
BM> engelsk.

Det vil undre mig meget. For det første, fordi det er det andet program
i serien. det første var også på ti programmer på 50 min. og der er en
del bøger, de har skrevet om emnet, som ej heller er oversat.

Derudover, Danmark, som lutheranske land, er mere skrift-orienterede. De
har en, skal vi sige, "koranisk" måde at læse Bibelen på. så en sådan
program vil ikke interessere nogen og blive betegnet som blasfæmisk af
andre.

Da man, i katolsk lande, eller af katolsk lære, ikke læser Bibelen på
denne måde, har man et andet forhold til teksterne. Også dengang jeg var
katolik, har jeg altid sagt, for eksempel, at Maria ikke var jomfru, men
at hvis ens tro afhænger af det, så er man søreme svag i troen. Det
vigtige var, at Jesus var født, basta

Men for at komme tilbage til dit spørgsmål: hvorfor blev Jesus eller
hans disciple ikke stenet, så forblev den ubesvaret, pudsigt nok, uden
at skulle vride armen om på Bibelen.

For fakta er, at ifølge det stykke af NT, så forbryder Jesus og hans
følge sig mod sabbat-loven og de argumenter, der fremføres af Jesus som
begrundelse er langt ude og ud af trit med virkeligheden.

Mine bud:

1. Fordi hændelsen ganske enkelt aldrig har fundet sted men blot blev
tilføjet senere. Da Paulus jo havde ændret den generelle idé om loven,
så blev Jesus en lovbryder. For Lukas evangeliet (som de andre
evangelier) blev skrevet *efter* Pauli brevene. Dette kan have været
brugt for at understøtte Paulus syn på loven.

2. Anden mulighed: Farisæerne har blot antaget dem for at være en bunke
stakler, med en anfører, som mente at han var "herre over sabatten". For
hvis det er sandt, har Jesus ikke blot dummet sig én gang, men to gange,
ved fejlciteringer af skrifterne og loven. Tydeligvis vidste Jesus ikke,
hvad han talte om i disse citater. så farisæerne har nok åbnet store,
meget store øjne og er gået deres vej. Man kunne sige, at farisæerne
har puttet dem i deres killfilter.

Personligt ville jeg tro mest på det første, for Jesus var trods alt
jøde og det lyder meget usandsynligt at han skulle have taget så grusom
fejl... På den anden side, når man kan se, hvad der rører sig her på
gruppen, kunne man af og til mene at 2. er nærmere sandheden.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 18:21

Goddag Britt

Den Wed, 21 Apr 2004 19:08:11 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

BM> Jeg ved, at den kristendom, der efterleves i dag og har været gjort
BM> siden år 70, er Paulus' kristendom, og nej, han var ingen apostel,
BM> medmindre du regner ham som den 13. apostel, fordi han så Jesus i
BM> syner. Han havde aldrig mødt Jesus. Jesus var død længe inden.

Jeps. God marketing fra Paulus

Han citerer fire gange Jesus (4!), i alle de skrifter, han skriver,
citerer han FIRE gang Jesus (oven i købet ret så meget nogenlunde).

Og så kværner folk om at jøder skulle bygge på andre skrifter end Guds?

Héhé

BM> Der er mange forskelle, men jeg vil ikke bruge tid på at dokumentere
BM> det.

Nej, det ville kræve seriøs snak i den anden ende

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 18:29

On Wed, 21 Apr 2004 19:20:40 +0200, Cyril Malka <news@malka.co.il>
wrote:

>Jeps. God marketing fra Paulus

Ja, men det er han jo også nødt til. Jøderne ville ikke acceptere
Jesus som Messias. Hvis han skulle ud til ikke-jøderne, måtte han lade
moseloven falde. Derfor blev det ikke længere vigtigt, hvad man spiste
fx.

>Nej, det ville kræve seriøs snak i den anden ende

Ja, så kunne det have været interessant.

Men jeg gider ikke at sammenkoge 10 udsendelser på hver 55 minutter om
kristendommens barndom, udelukkende lavet ved hjælp af interview af
lærde mennesker for at blive haglet ned af en ukyndig bedrevidende.
Eller finde links til disse mennesker og deres udtalelser for så
bagefter at få at vide, at de ikke kan læses, fordi de ikke er på
dansk?

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 19:54

Goddag Christina

Den Wed, 21 Apr 2004 20:25:21 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: Apostlen Paulus - Was: Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans
disciple - ikke stenet her? :

CPE> Apostel betyder jo sådan set bare "udsending", selv om der af og
CPE> til sættes lighedstegn mellem disciplene og apostle.

Korrekt.

CPE> Men Paulus og
CPE> Barnabas regnes eksempelvis også som apostle i ApG 14,14: "Da
CPE> apostlene Barnabas og Paulus hørte det [...]". Jacob, Jesu bror,
CPE> kaldes vist også apostel et sted i NT.

Ikke helt: Jesus kalder sine discipler (12) for discipler og apostler:
Matt. 10:2.

Paulus kaldte *sig selv* "apostel", men han var sådan set ikke udnævnt
af Jesus til at være en apostel.

For hvad Jakob (Jesu bror) angik, skal man se den familiemønster
dengang.

Selv om Jesu familie tydeligvis ikke var at regne blandt apostlene (Jesu
havde en ret så akavet forhold til familie i det hele taget), bliver
Jakob en apostel. Dette fordi han, som Jesu bror, pr. automatik får
storebrorens "firma", så at sige.

Paulus, for at kunne gøre sit myndighed gældende, skulle have mere
bagage end blot at være troende. Hvorfor han tog betegnelsen "apostel",
men det var han faktisk ikke i ordets oprindelig forstand (af Jesus).

Fra : Mr. D

Dato : 21-04-04 21:00

"Cyril Malka" <news@malka.co.il> skrev i en meddelelse
Goddag Christina

>Ikke helt: Jesus kalder sine discipler (12) for discipler og apostler:
>Matt. 10:2.

Eller på nudansk elever og udsendinge, hvilket er to forskellige ting. Jesus
havde mange disciple. Blandt dem udkaldte han i Luk.6.13 tolv til apostle.

>Paulus kaldte *sig selv* "apostel", men han var sådan set ikke udnævnt
>af Jesus til at være en apostel.

Det er noget fis at skrive. Der er ikke noget, der taler for, at Jesus
personligt skulle sende nogen ud, for at de kunne kalde sig apostel.

I Luk.11.49 siger Jesus at *nogle* af apostlene skal forfølges og slås
ihjel. Alle de 12 apostle blev forfulgt - altså må der være kommet flere
til, for der er også disse, som ikke skal forfølges og ihjelslåes

Ap.G.1.26 fortæller om Mattias, som Jesus ikke havde udvalgt, men som gik
ind i apostelhvervet på lige fod med de andre

I Ap.G. 9.27 vises der til, at apostlene (dem, vi kender) stadig var samlet
i Jerusalemmenigheden, men i 11.1 står der: "Det kom nu apostlene og
brødrene rundt om i Judæa for øre, at også hedningerne havde taget imod Guds
ord.", hvilket indikerer, at der allerede på dette tidspunkt var udpeget
flere apostle, som var stationeret rundt omkring i Judæa.

I Ap.G.14.14 kaldes Paulus og Barnabas for apostle. Dette har Christina
allerede henvist til. Ingen af disse havde set eller var blevet udkaldt af
Jesus. Alligevel accepteredes de som menighedens apostle.

I 1.Kor.12.28 og Ef.4.11 fremstilles apostelemtjenesten som et embede, Gud
har sat i menigheden, og ikke blot som tilstedeværelsen af de første 12
udsendinge

I 2.Kor.11.13 taler Paulus om falske apostle, ud fra hvilket vi kan se, at
disse - trods deres egen bekendelse om sandhed - skal regnes som falske, og
ikke sande apostle. Det samme sker i Åb.2.2

I 1 Thess 2,7 skriver Paulus "...skønt vi som Kristi apostle nok kunne ligge
jer til byrde. Men vi færdedes med mildhed iblandt jer, som når en moder
hæger om sine børn..."
"Vi" skriver Paulus om nogle af dem, han rejste med, og indbefatter dem i
apostelgerning og - kald med sig selv

Altså...

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 20:42

Goddag Christina

Den Wed, 21 Apr 2004 21:13:34 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: Apostlen Paulus - Was: Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans
disciple - ikke stenet her? :

CPE> Det sted, jeg citerede ovenfor, er nu ikke skrevet af Paulus, så
CPE> han har ikke været ene med denne opfattelse. Dog er han
CPE> tilsyneladende godt klar over, at hans apostelstatus er speciel:

Apg er skrevet *efter* Paulus. Traditionen giver Lukas æren for
skriveriet, hvilket kan diskuteres.

SÅ nej, det er ikke skrevet af Paulus, men af en af sin følge.

CPE> 1 Kor 15, v7 Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle
CPE> apostlene. v8 Men sidst af alle blev han også set af et misfoster
CPE> som mig; v9 for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til
CPE> at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke.

Korinterbrevet er skrevet af Paulus.

Og bemærk mandens snu træk: Han fortæller at han er den *sidste* der har
set Jesus. Altså, skulle en anden få en åbenbaring af Jesus, så er det
"bad luck", for Paulus er den sidste i rækken.

Den sidste, for at blive den første.

CPE> I Galaterbrevets første kapitler skriver han også om sin kaldelse,
CPE> og den tidlige kristenhed har tilsyneladende ikke haft svært ved at
CPE> acceptere, at også han (via åbenbaring) er direkte kaldet af Jesus.
CPE> Måske har det været lettere for dem "at sluge kamelen", fordi han
CPE> og Barnabas fokuserede indsatsen på hedninge i stedet for jøder.

Jo, men fordi manden kalder sig "apostel" betyder det ikke, at han er
det. Han overtager afgjort titelen for at give sine ord vægt. Jeg vil
sige at han tilraner sig en titel, han egentligt ikke er berettiget til
at få.

Det er tydeligt at Jesu budskab ikke gav genklang hos jøder og
hedningerne var vejen frem for bevægelsen... Men så skulle man fjerne
rester af jødedommen, for hedningerne vil nemmere blive kristne end
jøder

Det startede Paulus så på.

Tak

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 08:20

Goddag Mr.

Den Wed, 21 Apr 2004 22:00:24 +0200 skrev Mr. D om Re: Apostlen Paulus -

EOD med dig.

Fra : Mr. D

Dato : 22-04-04 16:01

> [...]

MD> Eller på nudansk elever og udsendinge, hvilket er to forskellige
MD> ting. Jesus havde mange disciple. Blandt dem udkaldte han i Luk.6.13

Hvaba?!? Hvem slukkede lyset?

Jeg troede jeg skrev et seriøst indlæg

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 16:11

Goddag Mr.

Jeg har godt nok lavet en EOD, og jeg plejer at holde på en EOD, men her
kan jeg se, at der kræves måske en forklaring.

Den Thu, 22 Apr 2004 17:00:34 +0200 skrev Mr. D om Re: Apostlen Paulus -
Was: Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

MD> Hvaba?!? Hvem slukkede lyset?

Det gjorde du.

MD> Jeg troede jeg skrev et seriøst indlæg

Det mener jeg ikke.

Der er en tendens her på listen, at når man fyrer plader af som: "Det er
noget fis at skrive", hvis det kommer fra Britt
eller mig, så kan vi kaldes lidt forskelligt. Hvis det kommer fra andre,
som for eksempel, her, dig, så er det"seriøst indlæg".

Derfor EOD.

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 16:31

On Thu, 22 Apr 2004 17:10:44 +0200, Cyril Malka <news@malka.co.il>
wrote:

>Der er en tendens her på listen, at når man fyrer plader af som: "Det er
>noget fis at skrive", hvis det kommer fra Britt
>eller mig, så kan vi kaldes lidt forskelligt.

Njah, det behøver vi faktisk ikke engang at skrive, for det SKRIVER vi
ikke. Vi kan af og til skrive, at nogen skriver noget vrøvl, men du
kan se, hvad der skete, fordi jeg for én gangs skyld skrev, at nogen
kunne bringe "mit pis i kog". Selv om jeg endda tilføjede, at det var
med et godt dansk udstryk, så var Bodil der straks med sæben.

Faktisk tror jeg, at bare vi skriver noget - hvad som helst - så kan
vi kaldes lidt forskelligt. Det kan vi så bare konstatere. Vi bliver
ikke til det, vi kaldes. Det har ingen indvirkning på os. Men det
viser en hel masse om dem, der skriver det.

Jeg forundres mere og mere over, at kærlighedsbudet skulle være det
vigtigste bud for en kristen. Det ses ikke. Men måske mener de det på
samme måde som Jesus, der både sviner farisæerne og sine egne disciple
til med hån og ukvemsord.

Her fx, hvor Peter taler kærligt til Jesus. Hvad får han som tak? Matt
16,23

I øvrigt, nu vi er ved det stykke - hvordan kan det være, at Jesus
fortæller disciplene, at han skal slås ihjel på grusom vis, men
genopstå på tredjedagen, og så fortæller han dem ikke, at han vil
forsvinde igen?

De ventede jo i årevis på ham, de stakler.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 10:11

Goddag Kall,

Den Wed, 21 Apr 2004 10:47:20 +0200 skrev Kall, Mogens om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KM> Svaret er enkelt (for mig at se):
KM> *At samle brænde* er forskelligt fra *at plukke aks*.

Nej. det er begge to arbejde.

Desuden argumentere Jesus ikke for at dette ikke er et arbejde eller er
forskelligt fra andet. Han ved godt, det er forbudt og argumentere for
hvorfor lige præcis han må.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 10:56

Goddag Kall,

Den Wed, 21 Apr 2004 11:39:45 +0200 skrev Kall, Mogens om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KM> At trække vejret, er et arbejde.

Nej.

KM> At stå ud af sengen, er et arbejde.

Nej.

KM> At besørge sig, er et arbejde.

Nej.

KM> At vaske sig, er et arbejde.

Nej.

KM> At tage tøj på, er et arbejde.

Nej.

KM> At tykke føden, er et arbejde.

Nej.

KM> At tjene Gud i helligdommen, er et arbejde (Matt.12,5).

Nej.

Her igen: Du skal ikke få dit forståelse om jødedommen fra kristendommen
eller fra hvad du *tror* er sandt. det er en reducering af jødedommen og
loven til et eller andet stift, ufravigelig og modsætningsfyldt enhed,
hvilket loven *aldrig* har været.

KM> osv.
KM> Hvorfor skulle Han det ?

fordi:

1. Jesu disciple arbejder ikke.
2. Farisæerne siger: hvorfor arbejder dit folk?
3. Jesus svarer: at plukke aks er ikke et arbejde, I ignoranter.

Dette vil være en logisk reaktion hvis ikke Jesus selv betragtede dette
som et arbejde. Hvorfor Dialogen siger:

1. Jesu disciple arbejder
2. farisæerne siger: hvorfor arbejder dit folk?
3. Jesus siger: Det gør I jo selv, desuden er det mig, der er herre over
sabbaten.

Han modsiger *ikke* at det er et arbejde og at det er forbudt.

Kort sagt, han bryder en af de ti bud og opfordrer hans følge til at
gøre det samme.

Hvoraf min slutning: Farisæerne har højst sandsynligt tænkt: Vor Herre
bevares og gået deres vej.

KM> Han skelner (for mig at se) blot mellem ...
KM> 1. Hvad *Gud* har forbudt, og så
KM> 2. Hvad *mennesker* siger, Gud har forbudt.

Nope, for hans argumenter bygger på at talmud siger at man gerne må
udføre visse ting, som er livsnødvendige: Hente en ko op, redde nogen
m.m. selv om dette indbefatter noget, der opfattes som anstrengende (og
af nogen, et arbejde).

At plukke aks på en lørdag er *ikke* et livsnødvendighed.

At forenkle loven til torahen er forkert. Talmud er, for en stor del,
lige så meget af Gud som de øvrige skrifter.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 11:32

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 12:13:14 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Det var da vist ikke den almindelige antagelse i den brede jødedom
D> for 2000 år siden!

Kan du påvise det?

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 12:23

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 13:01:32 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Nu er dette ikke så meget et sprøgsmål om hvem der kan bevise eller
D> ej, men mere et spørgsmål om at få lært noget mere om dette emne.

Jo. For jeg har nu flere gange forsøgt at forklare, hvad loven dækker
over, hvilket er ignoreret stort og fordi de kristne nu en gang har
bestemt at kun dette, som er i den (af den protestanske kirke) godkendte
canon er "inspirerede og gældende".

Hvilket er en fejlantagelse.

D> Mig bekendt var den almindelige opfattelse at "Skrifterne fra Gud"
D> bestod af "Loven, Profeterne og Skrifterne" som betegnelse for de 39
D> bøger der udgør GT. Ved "synoden" i Jamnia ca. år 90 e.v.t. var der
D> da også ret stor enighed om hvilke bøger der skulle tælles med og
D> ikke tælles med til de "canoniske" bøger.

Dine kilder er fejlagtige.

Canoniske skrifter er meget ældre. Loven, Torahen, blev fastslået i 432
fvt., profeterne, ca. 200 fvt. og de sidste af loven og de profetiske
skrifter m.m. noget før 100 fvt.

Der var ikke tale om en diskussion for at klarlægge de hebraiske
skrifter, det var sådan et blot en diskussion om hvorvidt Højsangen og
prædikerens bog skulle godkendes.

Der var ikke tale om "almindelig opfattelse", men om en canon.

Ligeledes har det altid været vist at Torahen ikke indeholder hele
loven.

Der har altid været et mundtlig lov ved siden af, som blev givet videre
fra Moses til sit folk, for alt står ikke i de fem mosebøger.

Den lov, lige så inspireret som Torahen, har så på et tidspunkt været
skrevet ned.

D> Jeg har aldrig set optegnelser der angiver andre skrifter i denne
D> kategori. Har du ser jeg da gerne at du poster noget herom, da jeg er
D> seriøst interesseret i at udvide min kundskab på dette område.

Jeg har, som sagt, flere gange forsøgt at skrive hvad loven bestod af og
det bliver ignoreret hver gang, såhe...

Mon ikke du kan finde flere oplysninger om det på jødiske sider?

D> Jeg betragter ej heller denne dialog som en dyst om hvem der kan få
D> ret, men som en dialog til udvidelse af kundskabshorisonten.

Jeg taler ikke om at have ret, men mod en forenkling og forfladigelse af
jødedommen så den kan passe inde i NT's forståelse.

Jeg taler imod at det skal være kristne, der fortæller hvad GT er og
ikke er, hvad en jøde er og ikke er (eller var og ikke var), når der
tydeligvis mangler mange elementer.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 12:26

Goddag Kall,

Den Wed, 21 Apr 2004 12:58:55 +0200 skrev Kall, Mogens om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KM> Jeg skelner mellem ...
KM> 1. Guddommelig inspirerede hellige skrifter.
KM> 2. Menneskeskabte skrifter.
KM> Talmud er (for mig at se) menneskeskabt.

Ikke mere end eller mindre end Torahen. (Se mit svar til Andreas om
dette.)

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 13:03

Shalom Mogens,

Den Wed, 21 Apr 2004 13:53:57 +0200 skrev Kall, Mogens om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KM> ... behandler ej den problemstilling, jeg kom ind på!
KM> (apropos falske religioner såsom Islam)

Joda.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 15:37

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 14:24:55 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Mener du at jeg blot ignorerer hvad du skriver?

Jeg mener det je gskriver: Jeg flere gange forsøgt at forklare hvad
loven dækker over, hvilket er (blevet) ignoreret stort.

Og de kristne bliver ved med at kredse om at loven = torahen.

D> Kan du henvise til hvor man kan få bekræftet at den jødiske canon
D> omfattede mere og andet end disse 39 bøger. Det fremgår nemlig
D> hverken fra Jamnia eller tidligere, at der var andre inspirerede
D> hellige bøger, der var en del af canon.

Det er ikke det, jeg skrev.

Jeg skrev: Fordi de kristne nu en gang har bestemt at kun dette, som er
i den (af den protestanske kirke) godkendte canon er "inspirerede og
gældende".

Jeg skrev ikke: Fordi de kristne nu en gang har bestemt at kun dette,
som er i den (af den protestanske kirke) godkendte canon.

D> Er det en fejltagelse kun at betragte de 39 bøger i GT som den
D> jødiske canon?

Nej. Det er ej heller det, jeg skrev. Jeg skrev: Fordi de kristne nu en
> [...]
godkendte canon /er "inspirerede og gældende"/.

D> Kan du henvise til hvor man ellers har en autoriseret canonliste der

Nej, for det er ikke det, jeg skrev. Jeg skrev: Fordi de kristne nu en

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 15:49

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 15:19:08 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Var der så mon nogen undskyldning for David da han ribbede
D> tabernaklet for skuebrødene fordi han og hans følgesvende var sulten?

Tænker du på 1.sam. 21 ?

Hvad har det med Shabbat at gøre (udover at Jesus trækker det frem her)?

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 15:59

Goddag Kenn

Den Wed, 21 Apr 2004 15:31:03 +0200 skrev Kenn L. Schjødt om Re: Hvorfor

Hvori bistår ovenstående til debatten.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:02

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 16:45:49 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Nej, det er ingen kristen fordom.

Jo.

D> Betegnelsen "Loven, Profeterne og Skrifterne" omfatter de 39 bøger
D> der i dag udgør GT.
D> Alt andet er udlægninger, kommentarer og tanker om Loven og om
D> hvordan den skal forstås og efterleves.

Nej. Har forsøgt forklaret sammenhæng. Venligst genlæs.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:09

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 17:00:01 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> I news:20040421163645.64f3b8e6@cylle skrev
D> Cyril Malka følgende:
D>
D> [ ... ]

D> Så du mener altså at den jødiske canon omfatter mere end de i GT
D> værende 39 bøger (sammensat anderledes i hebraisk/aramæiske
D> manuskripter)?

Nej.

Jeg mener det jeg skriver (og som du bliver ved med at quote-fucke),
nemlig: Fordi de kristne nu en gang har bestemt at kun dette, som er i
den (af den protestanske kirke) godkendte canon *ER INSPIREREDE OG
GÆLDENDE*.

D> Hvis det er dette du skriver - jeg kan ikke få det til at være andet
D> - kan du så henvise mig til hvor jeg kan finde oplysninger der
D> bekræfter din påstand?

Det er ikke det, jeg skriver og mener. Jeg mener det, jeg skriver

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:11

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 17:02:39 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> David brød Loven på en langt være måde end disciplene "brød" Loven
D> ved at plukke en håndfuld aks som de gik og småspiste af!

Kan du fortælle mig hvordan?, altså id fra det, der står i 1.sam. 21, og
ikke ud fra Jesus misforstod af historien?

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:33

Goddag Britt

Den Wed, 21 Apr 2004 17:24:49 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvorfor
> [...]

BM> før han spiser, at plukke aks på en sabbat m.m. Hvis I følger Jesus
BM> og Paulus' lære, så er moseloven ophævet.

Vigtig sætning: Kristendommen i dag følger Paulus' lære mere end Jesus.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 17:11

I news:20040421173301.427b903b@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> Vigtig sætning: Kristendommen i dag følger Paulus' lære mere end
> Jesus.

Du skærer alle kristne over èn kam?

Er alle jøder som zeloterne, som essenerne, som saddukæerne, som
farisæerne?

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 17:50

On Wed, 21 Apr 2004 18:11:02 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

>Du skærer alle kristne over èn kam?

Der stod ikke: Alle kristne følger ...

Der stod: Kristendommen følger ...

Kristendommen må nødvendigvis være et generelt begreb.

Derudover kan du måske nævne, hvilke kristne grupperinger der ikke
følger Paulus' mere end Jesus? Meget gerne med nogle begrundelser for,
hvorfor det skulle være tilfældet.

Fra : Dres

Dato : 21-04-04 17:58

I news:5e9d8098p0itg23d8k8cikqa73reuvsd60@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> Derudover kan du måske nævne, hvilke kristne grupperinger der ikke
> følger Paulus' mere end Jesus? Meget gerne med nogle begrundelser
> for, hvorfor det skulle være tilfældet.

Jamen Britt dog, ved du ikke at kristendommen følger Jesus, og at
Paulus er en apostel.

Mener du iøvrigt at der er forskel på den lære Jesus havde og den lære
Paulus havde? Og i givet fald, hvordan dokumenterer du så dette?

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 18:08

On Wed, 21 Apr 2004 18:58:17 +0200, "Dres" <stort@sorthul.invalid>
wrote:

> [...]

Ja.

Der er mange forskelle, men jeg vil ikke bruge tid på at dokumentere
det. Jeg har en deadline på lørdag, så jeg vil ikke bruge timer på at
finde noget dokumentation på et sprog, du kan læse (for jeg har
dokumentation både på fransk og engelsk), for at du så bagefter kan
benægte det.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-04-04 19:25

> [...]

> syner. Han havde aldrig mødt Jesus. Jesus var død længe inden.

Apostel betyder jo sådan set bare "udsending", selv om der af og til
sættes lighedstegn mellem disciplene og apostle. Men Paulus og Barnabas
regnes eksempelvis også som apostle i ApG 14,14: "Da apostlene Barnabas
og Paulus hørte det [...]". Jacob, Jesu bror, kaldes vist også apostel
et sted i NT.

Christina

Fra : Mr. D

Dato : 21-04-04 19:43

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:c66egq$900$1@sunsite.dk...
> [...]
> regnes eksempelvis også som apostle i ApG 14,14: "Da apostlene Barnabas
> og Paulus hørte det [...]". Jacob, Jesu bror, kaldes vist også apostel

Christina, hvornår melder du dig ud af den lunkne folkekirke med al dens
jødiske præsteskab og alteri, og tilslutter dig de apostolske brødre. Med
dette indlæg viser du jo,at du er en rigtig god gammeldags apostoler

Mr. D

Simon Griis

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-04-04 19:50

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev...

> [...]
Med
> dette indlæg viser du jo,at du er en rigtig god gammeldags apostoler

Jeg troede, vi var enige om, at når du har foretaget din første
dødevækkelse (og hermed menes altså mere end at få liv i en af de
sovende stakler på bagerste række i menigheden), så har du min
indmeldingsblanket med posten næste morgen...?

Christina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-04 22:34

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> writes:

> Jeg troede, vi var enige om, at når du har foretaget din første
> dødevækkelse (og hermed menes altså mere end at få liv i en af de
> sovende stakler på bagerste række i menigheden)

Nåeh, det lyder da ellers ret mirakuløst.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 16:57

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 17:50:16 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Så må du komme med en klar dokumentation for at også andet end disse
D> bøger er omfattet af den jødiske canon og "gør hænderne urene" for at
D> bruge et jødisk udtryk fra Jamnia-"synoden".

Jeg har aldrig skrevet at "disse skrifter er omfattet af den jødiske
canon"

Du fantaserer.

Venligst genlæs.

D> At du fremsætter en påstand om et så centralt og vigtigt emne er ikke
D> i sig selv dokumentaion nok.

Det er ej heller det, jeg har gjort.

Venligst genlæs.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 17:12

Goddag Dres

Den Wed, 21 Apr 2004 17:55:03 +0200 skrev Dres om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

D> Jeg (som privatperson og ikke tilhænger af den katolske
D> treenighedsdogme) tilspørger nu dig Cyril Malka: "omfatter den
D> jødiske canon andet end de bøger der i bl.a. Jamnia (ca. år 90) blev
D> karakteriseret som canoniske? Og i givet fald findes der så nogen
D> tilgængelig dokumentation for din påstand?

Ovennævnte er *ikke* mit påstand, men din fantasi om min påstand.

Venligst genlæs.

EOD.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 17:49

Goddag Rasmus

Den Wed, 21 Apr 2004 18:22:09 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

RUP> Paradoks? Jeg ser ikke noget paradoks. De er bare grove og
RUP> rethaveriske.

Nej vi er ærlige og vedholdende.

At vi er grove og rethaveriske er *din mening*. det gør os ikke til det,
vel?

Der er en forskel imellem: "*jeg synes* de er grove og rethaveriske" og
"*de er* grove og rethaveriske".

Hurra for kategorisering? Verden er også nemmere at finde ud af på den
måde

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 18:10

Cyril Malka <news@malka.co.il> mælte sligt:

>Nej vi er ærlige og vedholdende.

Jaja, jeg forventer selvfølgelig ikke, at I deler min opfattelse.

>At vi er grove og rethaveriske er *din mening*. det gør os ikke til det,
>vel?
>
>Der er en forskel imellem: "*jeg synes* de er grove og rethaveriske" og
>"*de er* grove og rethaveriske".

Selvsagt, men nu opfatter jeg jo min mening som korrekt. Det kan næppe
overraske.

>Hurra for kategorisering?

Ja, hurra for det.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hellere en ret grønsager med kærlighed til,
end en opfedet okse med had til."

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-04-04 18:15

Goddag Rasmus

Den Wed, 21 Apr 2004 19:09:52 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

RUP> Selvsagt, men nu opfatter jeg jo min mening som korrekt. Det kan
RUP> næppe overraske.

Der er stadig en forskel mellem hvad du synes om noget og nogen, og
virkeligheden. Og "opfatter du din mening som korrekt" så opfører du
dig rethaverisk.

Men det er meget almindeligt blandt usikre personer at anklage andre for
det, man selv er, har jeg lagt mærke til.

RUP> Ja, hurra for det.

Jeps, så bliver du mindre bange for omverden. At det hedder indremission
eller kategorisering, blot navnet på æskerne ændres.

EOD

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 19:03

Cyril Malka <news@malka.co.il> mælte sligt:

>Der er stadig en forskel mellem hvad du synes om noget og nogen, og
>virkeligheden. Og "opfatter du din mening som korrekt" så opfører du
>dig rethaverisk.

Det står dig frit for at mene.

>Men det er meget almindeligt blandt usikre personer at anklage andre for
>det, man selv er, har jeg lagt mærke til.

Jaja, psykologisér du bare.

>Jeps, så bliver du mindre bange for omverden. At det hedder indremission
>eller kategorisering, blot navnet på æskerne ændres.

Ja, overhovedet at prædikere noget om noget er nemlig kritisabelt og
sygeligt. Godt argument.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oh yeah. Well, Peter Griffin is no loser. When I'm through with our
schools, our students will be so smart they will be able to program

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 19:12

On Wed, 21 Apr 2004 20:02:33 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup

>Det står dig frit for at mene.

Jeg tror ikke, at du har forstået, hvad Cyril skriver.

Han mener, at hvis du siger:

Han *er* en idiot. Eller han *er* en dårlig bilist. Eller han *er*
rethaverisk, så er det faktisk dig, der opfører dig rethaverisk, for
du kan ikke på alle andres vegne bedømme, hvad en person *er*. Som
regel *er* en person også mere end blot én egenskab.

Du kan skrive enten, at du *mener*, at en person er rethaverisk, eller
- endnu bedre - at han *opfører* sig rethaverisk, men du kan ikke
enerådende dømme, at nogen *er* det, du opfatter dem som værende.

Lidt mere grotesk, men tydeligt: Selv om jeg siger, at du er en sten,
så *er*r du ikke en sten, vel?

I øvrigt har jeg måske overset dit svar på det spørgsmål, jeg har i
emnelinjen her?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-04-04 19:23

Britt Malka wrote:

> Jeg tror ikke, at du har forstået, hvad Cyril skriver.

Det begynder efterhånden at minde om en dårlig joke, det her...

"Der er kun een Gud, og det er Cyril. Britt er Hans profet, for de lever i
et nuttet hierogamisk forhold, hvormed hun er Ypperstepræstinde..."

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-04-04 19:35

> Jeg tror ikke, at du har forstået, hvad Cyril skriver.
>
> Han mener, at hvis du siger:

Vil det ingen ende tage? Det må da være skjult kamera, det her? Min mave kan
ikke tage flere grin. Nu må I holde inde. Please!

--
-Jens B.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 19:37

Britt Malka <news@foxladi.com> mælte sligt:

> [...]
>du kan ikke på alle andres vegne bedømme, hvad en person *er*. Som
>regel *er* en person også mere end blot én egenskab.

Jeg er udmærket i stand til at bedømme en masse ting på andres vegne -
f.eks. om der er grønt lys, om bus nr. 15 er kørt eller om det regner.
Jeg har det med at opfatte dette tilfælde som stort set parallelt.

Selvfølgelig er en person mere end én egenskab - nævnte jeg ikke hele
to?

>Du kan skrive enten, at du *mener*, at en person er rethaverisk, eller
>- endnu bedre - at han *opfører* sig rethaverisk, men du kan ikke
>enerådende dømme, at nogen *er* det, du opfatter dem som værende.

Jo, det kan jeg nu udmærket. Folk behøver ikke at være enige, men man
behøver ikke altid at pakke sine opfattelser ind i "jeg synes muligvis
at". Jeg er sikker på, at du selv siger ting som "det regner" eller
"Anders er en idiot" uden eksplicit at redegøre for, at det nu engang er
din mening.

>Lidt mere grotesk, men tydeligt: Selv om jeg siger, at du er en sten,
>så *er*r du ikke en sten, vel?

Nej, det siger sig selv. Det har jeg heller ikke påstået. Jeg er ganske
med på, at der er en logisk forskel mellem de to udsagn.

>I øvrigt har jeg måske overset dit svar på det spørgsmål, jeg har i
>emnelinjen her?

Nej, det har du ikke. Jeg har ikke skrevet noget svar på det spørgsmål.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Britt Malka

Dato : 21-04-04 19:51

On Wed, 21 Apr 2004 20:37:14 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Jeg er udmærket i stand til at bedømme en masse ting på andres vegne -
>f.eks. om der er grønt lys,

Er det en personlig egenskab?

>om bus nr. 15 er kørt eller om det regner.

Jeg tror mere end nogen sinde nu, at du har misforstået.

Cyril - og jeg - skrev om ... Nå, skidt pyt. Jeg har skrevet, hvad jeg
skrev om, og Cyril har skrevet, hvad han skrev om.

>Nej, det har du ikke. Jeg har ikke skrevet noget svar på det spørgsmål.

Godt, så det var ikke derfor, at du havnede i tråden her altså.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-04-04 21:51

Britt Malka <news@foxladi.com> mælte sligt:

>Er det en personlig egenskab?

Nej, men det er nogenlunde analogt.

>Godt, så det var ikke derfor, at du havnede i tråden her altså.

Nej. Som du ved, så udvikler tråde sig jo tit til at handle om andre
ting, end det første indlæg lagde op til. Da jeg gik ind i denne tråd
var det for at gøre gældende over for Anders, at hans kritik var
forfejlet, når han beskyldte jer for at knægte hans ytringsfrihed.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem."
- H.C. Andersen

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 11:48

On Wed, 21 Apr 2004 22:50:31 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup

> [...]
>var det for at gøre gældende over for Anders, at hans kritik var
>forfejlet, når han beskyldte jer for at knægte hans ytringsfrihed

Ja, den så jeg. Tak for den

Nå, men ingen skriver tilsyneladende længere om emnet for tråden her.

Jeg har prøvet flere gange at få vendt den tilbage til emnet, men uden
held.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-04 22:29

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Han *er* en idiot. Eller han *er* en dårlig bilist. Eller han *er*
> rethaverisk, så er det faktisk dig, der opfører dig rethaverisk,

Du er jo et geni.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 08:28

Goddag Bodil

Den Thu, 22 Apr 2004 00:45:40 +0200 skrev Bodil Grove Christensen om Re:
Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

BGC> Nej, det er meget sjovere for Cyril at klage over mig
BGC> til kirken, idet han vitterligt tror, jeg er antisemit....

Jeg klager ikke: Jeg spørger for, som skrevet før, jeg synes, det er
interessant. Især at du ikke dementerer dine udtalelser men forsøger
at løbe fra det.

BGC> hvilket jeg ikke er, ej heller racist, men derimod
BGC> er jeg absolut modstander af krig og uretfærdighed.

Det er ikke det, der var tale om, der er tale om, at du anklager jøderne
for at have slået Jesus ihjel. Der sker det, at når jeg spørger dig om
hvor du ser det, du ikke dementerer det eller tager afstand fra det, men
fortæller at dette er i de fire evangelier.

Når jeg spørger igen hvor, du skriver, løgnagtigt, at du har stillet et
spørgsmål (løgn) og at du taler om Israel og araber (løgn), samt, at
jeg skulle have "ændret din mail" (igen løgn).

Hellere løgn og nu forsøg på bagtalelse frem for at indrømme
sine fejl.

BGC> Hvad synes I om den slags opførsel?

Jeg synes du opfører dig som en ynkelig, ansvarsløs og løgnagtig kryb..

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 08:32

Goddag Bodil

Den Thu, 22 Apr 2004 01:02:16 +0200 skrev Bodil Grove Christensen om Re:
Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

BGC> Jeg kunne sætte klagen ind her, hvis jeg ville, den ligger
BGC> nemlig også i min mailbox.

Hvis jeg har din tilladelse, og hvis der er interesse, så sender jeg den
gerne til alle, som henvender sig til mig på:
cyril(snabel-a)etsectera.com smat LDS svar, som jeg har fået to af.

Jeg stillede et spørgsmål og klagede ikke.

LDS tager naturligvis afstand fra dine udsagn. Hvilket er mere end hvad
du har gjort indtil nu.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-04 13:27

>LDS tager naturligvis afstand fra dine udsagn. Hvilket er mere end hvad
>du har gjort indtil nu.

Tove Bisgård, som er vores informationschef i denne del af
landet er ikke mere LDS end jeg er.
Hun har svaret flg.:

"Kære Cyril Malka

Tak for din email.
jeg kan godt forstå, du er forvirret - og lidt "på mærkerne"
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål officielt på Kirkens vegne - men jeg
føler mig nødt til at påpege meget klart, at Bodil Grove Christensen IKKE er
eller på noget tidspunkt har været talsmand for Kirken. Hendes udtalelser og
meninger står helt for hendes egen regning.
Personligt er jeg ikke enig med hende (ud fra et jeg kan se her) - men jeg
vil give dit spørgsmål videre, så vi kan se om vi kan finde et mere
"officielt svar" til dig. Men jeg kan ikke love dig at Kirken overhovedet
har en officiel mening om det.
Mht. racisme er jeg personligt ikke enig med dig - men kan godt se at det
for "udenforstående" kan fremstå sådan på overfladen - især hvis det du
støtter dig til er Dialogcentrets materialer...men går man bare lidt seriøst
ned under overfladen, vil man se at racisme aldrig har været en del af vores
livssyn/menneskesyn. Tværtimod.

men vi vil kigge på din henvendelse og se om der findes nogen officielle
udtalelser om det.

med venlig hilsen
Tove Bisgaard
Informationstjenesten"

At Tove ikke giver mig ret, skyldes, at hun ikke har haft mulighed
for at se resten af debatten og sammenhængen, det er jo klart,
når du ikke giver hende hele sammenhængen, det skriver hun jo
selv.

At hun skriver, at jeg ikke er og ikke har været talsmand for
kirken, skyldes, at du ikke kender de forskellige "kasketter"
inden for informationstjenesten. Nej, jeg er ikke talsmand -
det har vi Tove til og en anden på Sjælland, og en fælles
for hele Danmark. Jeg ved ikke, hvorfor du har villet udnævne
mig til det, jeg har brugt betegnelsen "PR-repræsentant",
det er en funktion i den enkelte menighed, ikke hverken
regionalt eller på landsplan, som jeg forklarede.

Af samme grund gik du helt galt i byen, da du mente, at
jeg burde vide, hvilke bibler der anvendes i kirken i hele
verden.... Nu er vores kirke repræsenteret i stort set alle
lande i hele verden, så det er klart nok en alt for stor opgave
at kunne vide som almindelig jyde. Jeg svarede dig, hvad
vi gør i Danmark, og at resten af verden kan jeg ikke stå
inde for - og så fik jeg ellers læst og påskrevet en masse
om, hvad jeg burde og ikke burde. Men det har du altså
ingen indsigt i, kan jeg forstå.

Men som Kenn rigtigt nævner, så må vi jo bære over
med hinanden - også med dig, indtil du bliver for personligt
angribende og gribe til andre våben, nemlig EOD, hvis
vi føler det nødvendigt.

I virkeligheden vil jeg til slut kun ønske dig Guds fred,
det føler jeg virkelig, du trænger til. Jeg har bedt for dig
i går, og agter at gøre det fremover, jeg håber også,
at andre i nyhedsgruppen vil gøre det samme, du trænger
til at få fred og kærlighed ind i dit sind.

Mvh.Bodil.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-04-04 13:38

Goddag Bodil

Den Thu, 22 Apr 2004 14:26:58 +0200 skrev Bodil Grove Christensen om Re:
> [...]

BGC> for at se resten af debatten og sammenhængen, det er jo klart,
BGC> når du ikke giver hende hele sammenhængen, det skriver hun jo

Bodil. Du lyver igen.

Du har skrevet pågældende anklage, og du har *ikke* trukket det tilbage,
du har endda fremturet i det ved at påstå at det stod i evangelierne.
Det, at hun ikke giver dig ret er ganske enkelt fordi det du siger ikke
er i overenstemmelse med din lære.

Du kan ikke løbe fra det.

BGC> Men som Kenn rigtigt nævner, så må vi jo bære over
BGC> med hinanden - også med dig, indtil du bliver for personligt

Jeg er som regel ikke den der bliver personlig, men du får afgjort med
samme mønt, som du giver.

> [...]
BGC> at andre i nyhedsgruppen vil gøre det samme, du trænger
BGC> til at få fred og kærlighed ind i dit sind.

Jeg har det ganske fint og har det fint med Guds fred. På den anden side
mener jeg ikke at en person, som er ude af stand til at indse sine fejl
eller kan finde ud af at undskylde sig men fordyber sig i usandheder og
forsøg på bagvaskelser beder til samme Gud som jeg.

EOD herfra.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-04-04 14:55

>Jeg har det ganske fint og har det fint med Guds fred.
KLIP!

Det er jeg lykkelig over at høre.

> [...]
>eller kan finde ud af at undskylde sig men fordyber sig i usandheder og
>forsøg på bagvaskelser beder til samme Gud som jeg.

Stop mand, din talestrøm giver mig åndenød,
for slet ikke at tale om lixtallet, jeg kan slet ikke følge
med til enden af din sætning.

>EOD herfra.

Mange tak.

Mvh.Bodil.

Fra : Britt Malka

Dato : 22-04-04 15:25

On Thu, 22 Apr 2004 15:55:04 +0200, "Bodil Grove Christensen"

>KLIP!
>
>Stop mand, din talestrøm giver mig åndenød,
>for slet ikke at tale om lixtallet, jeg kan slet ikke følge
>med til enden af din sætning.

Jeg har skrevet for børn også, så jeg kan rette ned på Cyrils lix-tal.
Der står i min oversættelse:

Cyril mener, at du og han ikke beder til samme Gud.

Han har følgende grunde til at mene det:

Du kan ikke indse dine fejl.
Du kan ikke sige undskyld.
Du fordyber dig i løgne.
Du rakker ned på ham.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-04-04 15:35

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Cyril mener, at du og han ikke beder til samme Gud.
>
> Han har følgende grunde til at mene det:

> [...]

Nej...

Nej...

Nej, jeg har tænkt og tænkt. Jeg kan ikke gætte det.

Hvordan er det, at Cyril er anderledes?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-04-04 15:59

Goddag Kenn

Den Fri, 23 Apr 2004 16:57:42 +0200 skrev Kenn L. Schjødt om Re: Hvorfor
bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

KLS> CM > Hvori bistår ovenstående til debatten.
KLS>
KLS> Hvorledes bidrog din "hvor gammel er du"bemærkning til debatten...?

Hvorvidt bidrager dette til debatten?

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 09:30

Goddag Mr.

Den Fri, 23 Apr 2004 19:57:18 +0200 skrev Mr. D om Re: Hvorfor bliver
Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her? :

MD> Min alder er off topic...

Ikke helt, for du fortsætter med at snakke om personer i stedet for
emnet.

Jeg ville have ment, at en person der ellers påstår at prædike havde
noget mere modenhed end den barnlighed du trækker frem. argumenter som
"jeg gør det bare fordi hun gjorde det først ", medmindre man er 5,
lyder ikke som en person der er i stand til at argumentere og betegner i
hvert fald ikke en person der har visdom nok til at belære andre.

Især at når snakken falder om bibelen eller de argumenter dér, som det
rent faktisk var emnet, så bygger du på en tynd kop te.

MD> ...både her og andre steder. I øvrigt siger jeg hverken andet eller
MD> mere end min forfader Adam gjorde.

Uforståeligt.

FUT: dk.snak.mudderkastning hvor den slags hører til

Fra : N/A

Dato : 25-04-04 11:41

Fra : N/A

Dato : 25-04-04 11:41

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 11:41

On Sun, 25 Apr 2004 12:07:45 +0200, "Peter Juhl"
<spam.min@postkasse.com> wrote:

>Vig bort - fede læs.

Hvem sagde det? Jesus? Che Guevara? Jonas?

Fra : Britt Malka

Dato : 25-04-04 12:44

>Vig bort - fede læs.

Til dem, der evt. har læst mit oprindelige svar til dette indlæg, der
blev sendt på dk.livssyn.mudderkastning, vil jeg kun beklage og
undskylde.

Åbenbart er der flere, der sætter FUT på uden at fortælle det, så jeg
skal holde øje med, hvilken gruppe svaret sendes til. Nogle synes
åbenbart, at det er morsomt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-04 13:23

> Nogle synes
> åbenbart, at det er morsomt.

Du ville ikke kunne genkende humor, om det så hoppede og og præsenterede sig
som jøde for dig.

--
-Jens B.

Fra : Absolut Jens

Dato : 26-04-04 07:59

Peter Juhl wrote:

> Vig bort - fede læs.
>
> /Peter

har du også været på der ?

--
Jens

Gud gav ganske vist menneskerne forstanden, men glemte Henrik Kylling &
Allan(2300)

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-04-04 11:37

Goddag Christina

Den Sun, 25 Apr 2004 12:19:47 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om

Nååå?

Okay.