"Cyril Malka" skrev
news:20040412124128.10381409@cylle
> Shalom Mogens,
>
> Før vi går videre så vil jeg gerne sige at jeg ikke er rabbiner selv og
> derfor er det jeg har fundet frem til, ved granskning af hvad
> forskellige lærde rabbinere har skrevet og tislvarende steder i GT ikke
> nødvendigvis er fejlfri.
>
> > Jeg finder dette emne (GT's vidnesbyrd om *de dødes opstandelse*) så
> > vigtigt at få belyst (både fra en kristen og jødisk og også meget
> > gerne fra en muslimsk synsvinkel), at det går forud for de andre emner
> > vedrørende Messiahs-profetierne (jeg antager - muligvis fejlagtigt -
> > at disse profetier skal ses i lyset af GT's vidnesbyrd om *de dødes
> > opstandelse*). På tilsvarende vis med hensyn til forståelsen af Jesu
> > ord vedrørende at tilsidesætte sig selv og sin familie og hellige sig
> > Herren (Matt.10,37-39). Okay ?
>
> Den første vigtig ting er at forstå den jødiske betydning af død i
> det hele taget.
>
> Det finder man især i den 41. paracha (Pinehas: 4.Mos. 25:10-30,1 - en
> paracha er en ugelæsning)
>
> Efter alle de angreb mod Israel, man har været vidne til i den forrige
> paracha, svækkes Israel og folket svækkes af en ny våben, der bliver
> brugt mod dens identitet og værdi: umoralitet.
>
> I denne paracha, reagerer nogen: Det er Pinehas (symbol for ham, der
> bliver til Eli). Parachaen analyserer hvilken reaktion kan redde folket.
>
> Det handler om at forsvare livet mod døden. I haftara (1. Kong. 18:46 -
> 19:21) kan man se hvor meget mod Gud spørger os om, så vi kan overvinde
> træthed og forfølgelse så vi kan overvinde fjender med Hans hjælp. Vi
> skal huske at vi forventes at have mod
>
> Pineas har så stoppet dette og han stoppede den død, som udspredte sig
> på folket. Der var allerede blevet drabt 24000 personer, det stoppede
> Pineas. Derfor, hvis man ser på grundskriften, kan man se, at der er
> tilføjet et bogstav(yod) til hans navn.
>
> Det er sjovt for hans navn staves uden bogtavet yod (der er et prik
> under P, hvilket, på hebraisk giver et 'i', der bør derfor ikke tilføjes
> bogstavet yod (i))
>
> Når nu intet er tilfældigt i GT, skal man se lidt længere, vers 12, kan
> man se (stadig på hebraisk) at bogstavet "vav" (o) i "shalom" er brudt
> i to, så det ligner et yod.
>
> Han har fortjent fredens pagt.
>
> Det er værd at bemærke at der var 24.000 døde i den forførelsesmassakre
> og der er 24 bøger i Tanakh (den jødiske bibel).
>
> Dette er en advarsel: Hvis man vender torahen (Loven) væk
> fra det væsentlige, vil folket visselig gå mod den sikre død.
>
> Derefter bliver der mandtal igen og i resultatopgørelsen tages hensyn
> til dem, der har gjort det gode, og dem, der har gjort det onde. Tallene
> er præcise, pr. familie, så at enhver kan få det, han fortjener, uddelt
> af Gud.
>
> I dette andet opgørelse kan man konstatere at der ikke er en mand
> tilbage, fra dem, der havde været i ørken, udover Moses, Joshua og
> Kaleb.
>
> Dog har kvinderne overlevet de moralske prøver og har allesammen
> overlevet. det er vigtigt ikke at glemme denne detalje og finde hvad det
> betyder.
>
> Senere (kap. 27) beder Tselof Moses om at få deres far arv og Gud
> fortæller Moses, at han skal se Israels jord. Han må se jorden og vil dø
> derefter.
>
> Moses overfører så sin magt og instruktion til Joshua og gentog til
> Israels børn alt det, Gud havde befalet ham.
>
> Dette (også vigtigt point) påpeger at Moses lære ikke blot var bøgerne,
> men den lære der skulle føres videre. Dette blev sagt til hele folket
> for at sikre en oral overlevering.
>
> Ud af denne paracha, udleder man fire mitsvot:
>
> - Arven går over til døtrene når der ingen søn er (27:8)
> - Den vedvarende ofring (28:2)
> - De to lams ofring (28:9)
> - Ola ofring på første dag i måneden (28:11)
> - Shavouot ofring (28:26-27)
> - Høre shofaren på nytåret (Rosh Hashana) (29:1)
>
> Igennem alle disse ting, uanset om du tager Pinhas eller mitsvotene, kan
> du se at døden eksisterer i selve livets midte. Det er en trussel for
> dem, der ikke kan skelne og for dem, som ikke kan finde ud af at nærme
> sig dem. Den er til stede ved ofringer, en for mennesket ufarlig nærhed
> af døden. Den er til stede ved at Moses dør.
>
> Døden er til i midten af livet.
>
> Rabbien Chla hjælper os med at forstå den inkludering af døden i livet.
> Han har skrevet en del om det men man kan, kort sige at her hviler han
> på Job 40:7 for at fortælle os at den uskyldige (Pinheas) har været
> skånet men at de retfærdige (Nadav og Avihu) er døde. Dog er disse tos
> nidkærhed gået inde i ham og Pinheas bliver stor præst.
>
> Så på trods af døden, finder man disse positive udsagn.
>
> Man kan se hvordan ånden overlever og hvordan endda selveste essensen af
> nogen kan gå (til dels) videre til andre: Moses til Joshua eller endda,
> ved belæringen, af Moses til hver jøde (også i dag).
>
> Mange steder, hvor Chla omtaler døden, placerer han det i en positive og
> optimist synsvinkel som en tredelt cyklus: forening - brud -
> genforening.
>
> De eksempler om døden som omtales (som Aarons eller zimri) har ikke
> været viderebragt til os som noget der er sket til en person, i et
> individuel liv, men som noget der berører hele fællesskabet, fordi det
> indeholder en vigtig lære for hver medlem af folket.
>
> Chlas kommentar om Pinehas' paracha siger (min oversættelse):
>
> "Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,
> Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
> intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
> Almægtige, så de kan være lige et. De skal være lige i deres indstilling
> om det gode, at de skal være knyttede til Gud og leve for evigt."
>
> Tager vi det stykke for stykke:
>
> "Velsignet den, som har skabt mennesket med sin Visdom,": Altså: vi skal
> se døden ved at sætte den i en verden hvor alt er velsignelse. Det
> betyder et livstrøm fra livstrømning som skaber hver del af verden hver
> øjeblik. Kun i dette forståelse skal man se mennesket.
>
> Lad os fortsætte:
>
> "Jeg siger det for at mennesket skal være Viis og opføre sig med
> intelligens ved en ren legeme og en sjæl som har sin kilde i den
> Almægtige, så de kan være lige et": I den verden, selv om der derefter
> er død (hel eller til dels) skal man ikke forstå mennesket som del ved
> at se tilbage på det. For mennesket er en enhed, komponeret af flere
> elementer, men den finder sin samling i en kilde oven over sig selv.
> disse to komponenter skal være set i deres enhed.
>
> Vi fortsætter:
>
> "De skal være lige i deres indstilling om det gode, at de skal være
> knyttede til Gud og leve (i ental på hebraisk) for evigt": Dette enhed
> har en retning, ved sin kilde, startspunkt, men også ved sin mål, og
> menneske kan kan ved sin vilje og sin overvindelse af sig selv, nå dette
> plan.
>
> Heraf Chlas konklusion: Målet af dette er for mennesket et liv, og et
> liv uden stop eller brud. Derudover holder Chla på at sjæl og krop,
> samlingen, skal være sammensat med Gud og kan ikke destrueres.
>
> Det er naturligvis ikke kun en personlig opfattelse af Chla da skabelsen
> fortæller os at det er derfor mennesket er skabt.
>
> Men mennesket har skadet pågældende plan og derfor er kroppen blevet til
> noget der vil foregå. En af menneskets del er blevet til "materiel", som
> er mere knyttet til det omkringliggende natur end det er knyttet til det
> guddommelige væsen. Den er, som så, økologisk, og medvirker til det
> synlige naturs væsen.
>
> Dette kan ikke repareres som andet end et "brud": døden.
>
> Det vil sige at kroppen er blevet forskellige af sin oprindelig væsen.
> Det er ikke det lysende væsen der har været. For at nå til dette
> optimale tilstand skal der komme et brud med det nuværende tilstand.
> Dette brud, er døden.
>
> Dette vil kun ændres når Messias vil komme og så vil verden blive det
> samme som det var ved skabelsens begyndelse.
>
> Altså er døden er delfase af en tredelt positiv proces:
>
> - Brudet (døden)
> - Messias tid hvor der vil være
> - Reparation og genindførsel af den oprindelig tilstand.
>
> Døden er altså en midlertidig fase som er nødvendigt, midlertidig og
> positiv.
>
> Derfor er der ingen anden udvej end at gå gennem døden for at fortsætte
> på livets vej.
>
> Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
> genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets forskellige del
> i den oprindelige tilstand.
>
> Vi har fået Torahen, sandhedens torah som vil føre os til fremtiden.
>
> Sandhed skal tages i hele betydningen og ved at medtage rigdommen af de
> bogstaver, som sammensætter det. Sandhed, på hebraisk(Emet) består af
> tre bogstaver: Alef Mem Tav
>
> Det første bogstav, alef, er alfabetets første bogstav, indtil midten:
> Mem (mem er den midterste bogstav i det hebraiske alfabet) og til Tav:
> Det sidste del af eksistensen. Tav er det sidste bogstav i alfabettet.
>
> Alef: som forbogstavet af guld, det oprindelige lys (første fase)
> Mem: som forbogstavet af Mavet (døden, anden fase) og
> Tav: som forbogstavet af Tehija (genopstandelse) eller Tikune
> (reparation, restaurering) (tredje fase)
>
> Voila det jeg havde at sige om død og genopstandelse.
Shalom Cyril,
Tak for dit indlæg, hvor du begrunder *læren om de dødes opstandelse* som
værende en del af selve Torahen.
Forstået korrekt ?
Er de såkaldte ortodokse jøder enig med dig heri ?
Du skriver bl.a. ...:
> Man taler om genopstandelse, men det er ikke blot de dødes
> genopstandelse, det er en gensammensætning af menneskets forskellige del
> i den oprindelige tilstand.
.... hvilket vi kristne genkender bl.a. i Paulus ord fra 1.Kor.15.
Men dit spørgsmål lød jo ...
Date: 9. april 2004 CET 18:40
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?
news:20040409184030.0d4c009b@cylle
[ ... ]
> KM> Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ?
>
> Såsomt?
.... hvortil jeg svarer ...
1787 news:7VBdc.139129$jf4.7368597@news000.worldonline.dk
[ ... ]
>
> date: 11. december 2003 CET 14:59
> Subject: Re: Er det forfatterens frihed eller ????
> 1031 news:XTZBb.57185$jf4.3260731@news000.worldonline.dk
> (use
http://www.google.dk/grphp )
> >
> > Troen på Opstandelsen var der (i GT):
> >
> > Profeten Ezekiel skriver (i et profetisk syn):
> >
> > "... blæs på disse dræbte, at de må blive levende ...
> > Jeg (JHVH) indgiver eder Min Ånd, så I bliver levende ..."
> > (Ez. 37,9.14)
> >
> > Profeten Daniel skriver:
> >
> > "Og mange af dem, der sover under mulde, skal vågne,
> > nogle til evigt liv, andre til skam, til evig afsky."
> > (Dan. 12,2)
> >
> > "Men gå du (Daniel) enden i møde,
> > læg dig til hvile og stå op til dit lod
> > ved dagenes ende!"
> > (Dan.12,13)
> >
> > Job siger:
> >
> > "Tag dog og gem mig i dødens rige (han var voldsom plaget af Iblîs,
> > djævelen), skjul mig, indtil din vrede er ovre, sæt mig en frist og
> > KOM MIG I HU."
> > (Job 14,13)
> >
> > At der her vitterlig er tage om opstandelsen fra de døde (i Bibelens
> > ældste
> > Bog, Jobs), fremgår af kap. 42,10, hvor der står:
> >
> > "... og HERREN (JHVH) gav Job ALT, hvad han havde ejet, tvefold igen."
> >
> > I vers 12-13 gøres regnestykket op. Dobbelt af alting, fornær hans
> > afkom.
> > Her får han kun 7 sønner og 3 døtre. Tidligere havde han haft 7 sønner
> > og 3
> > døtre (Job 1,2). De var nu døde (1,18-19)
> > Men i OPSTANDELSEN fra de døde bliver regnestykket:
> >
> > 14 sønner og 6 døtre - altså tvefold.
> >
> > Hebræerbrevet taler også om, at Abraham " ...regnede med, at Gud har
> > magt
> > til endog at vække fra de døde...", men da dette skrift tilhører NT, er
> > det - i denne speciffe sammenhæng - diskvalificeret.
>
>
> De konkrete eksempler er - (puha, det kan jeg jo ikke lige huske udenad;
> jo, her er et):
>
> Elias hos enken i Zarepta, 1.Kong.17,7-24
> Dødeopvækkelsen sker i vers 22
>
> Her er et andet eksempel:
>
> Elisa hos den rige kone i Sjunem, 2.Kong.4,8-37
> Dødeopvækkelsen sker i vers 35
>
> Her er et tredje eksempel, 2.Kong.13,21
Tillad mig derfor at gentage mit spørgsmål:
Tror du, Cyril på de dødes opstandelse ?
(Spørgsmålet var oprindeligt:
Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ? )
-
Og til jer andre:
Shalom,
Tror *I* på de dødes opstandelse ?
Fred være med Israel, og Han folk der bor i adspredelsen.
Med kærlig-venskablig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Bible Free Downloads:
From
http://www.gospelcom.net/ibs/
From
http://www.wbtc.com/default.htm
Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret
http://www.dci.dk/
Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk
1766 news:suEac.131747$jf4.7131850@news000.worldonline.dk
File-number:
1813