De seneste ødelæggelser af den kristne kul~
Fra : NoTrabajo

Dato : 11-04-04 06:11

En liste over de seneste ødelæggelser af den kristne kulturarv kan ses på denne
adresse:

http://www.serbia.sr.gov.yu/news/2004-03/27/333759.html

Billeder fra de seneste kristenforfølgelser i Kosovo kan ses på disse adresser:

http://www.serbia.sr.gov.yu/news/2004-03/20/333613.html

http://www.kosovo.net/?q=node/view/3

http://www.kosovo.net/?q=node/view/6

NoTrabajo

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 15-04-04 01:33

Desverre er dette hendelser vestens folk ikke bryr seg meget om.
Man kan jo lure på hvorfor. Selv tror jeg det er fordi det ikke rammer
katolikker eller protestanter, men "bare" ortodokse......

På samme måte er det en øredøvende taushet omkring den idag
systematiske forfølgelse av romanifolket i Europa. Men så er
de også "bare undermennesker"......

Fra : Dres

Dato : 15-04-04 07:43

I news:WKkfc.6672$px6.92962@news2.e.nsc.no skrev
Odd-Arild Knutsen følgende:

> Desverre er dette hendelser vestens folk ikke bryr seg meget om.
> Man kan jo lure på hvorfor. Selv tror jeg det er fordi det ikke
> rammer katolikker eller protestanter, men "bare" ortodokse......

Du har desværre nok temmelig meget ret i dit synspunkt. Med mit yderst
mangelfulde engelsk fik jeg det ud af det at det primært var serbiske
ortodokse kirker disse link omhandlede, og dette med at de
hovedsageligt er serbiske, er nok en del af forklaringen på den
larmende tavshed omkring disse forfærdelige ødelæggelser af disse
kulturskatte.

Det ville være dejligt dersom mange ville bakke op om at få bragt
disse ting frem i medierne, så der kunne komma langt mere fokus på dem

> På samme måte er det en øredøvende taushet omkring den idag
> systematiske forfølgelse av romanifolket i Europa. Men så er
> de også "bare undermennesker"......

Her kan jeg da også kun dig medhold. Mit kendskab til hvad der sker er
forsvindende lille også på dette område. Lad os få langt flere
oplysninger frem.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Knut

Dato : 15-04-04 09:12

On Thu, 15 Apr 2004 02:32:52 +0200, "Odd-Arild Knutsen"
<oaknutse@online.no> wrote:

> [...]
>
>På samme måte er det en øredøvende taushet omkring den idag
>systematiske forfølgelse av romanifolket i Europa. Men så er

Min oldemor var romani, ingen brydde seg. Min mormor var romani,
nazistene brydde seg, min mor sier hysj, folk kan bry seg. Jeg kan
bekrefte den opplevelsen av det du skriver, men om den likegyldigheten
er så overdøvende som tidligere, betviler jeg sterkt.

--
Yours, Knut.

What 2 things do Unitarians and Dracula have in common?
They both have origins in Translyvania and
they both shy away from the cross.

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 15-04-04 14:13

"Knut" <knut@alexandria.cc> skrev i melding
> [...]

> bekrefte den opplevelsen av det du skriver, men om den likegyldigheten
> er så overdøvende som tidligere, betviler jeg sterkt.

For en gangs skyld skulle jeg ønske at jeg har feil,
men desverre tror jeg det ikke.
I Norge har vi de seneste år fått en sterkere (og i høy grad berettiget)
fokus
på romanifolkets skjebne i Norge. Men ute i Europa er nok situasjonen en
annen.
I Kosovo har det vært en systematisk fordriving av romanifolket sammen med
den
serbiske befolkningen. I Polen, Slovakia og Tsjekkia blir også romanifolket
trakasert og forfulgt av samfunnet.