Gruppere data efter ugenummer
Fra : Mads Mogensen

Dato : 29-04-01 22:01

Jeger ved at lave en frontend til en database, der indeholder driftsdata for
en række maskiner. Disse driftsdata skal jeg have samlet indenfor en start-
og slutdato. D.v.s. hvis administrationen ønsker at se antallet at nedbrud
af type A imellem 27/3-2001 og 8/4-2001, returnerer frontenden med dette
antal. Alle de forskellige driftsdataer kommer ind i databasen ( Access )
løbende.

Hvis der er nogen der kan hjælpe, bliver jeg en meget lykkelig mand !!

m.v.h.

Mads Mogensen

Fra : Harald Staff

Dato : 30-04-01 09:11

Mads

I Access virker dette formatet

Sub Hent(fradag as date, tildag as date)
' -----
"WHERE Dato >= #" & Format(fradag, "yyyy-mm-dd hh:mm:ss") & "#" & _
" AND Dato < #" & Format(tildag, "yyyy-mm-dd hh:mm:ss") & "#"

-men hva var det der med ugenummer ?

HTH. Beste hiolsen Harald

Mads Mogensen <mogensenkongshaug@mail.tele.dk> skrev i

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 30-04-01 09:44

"Harald Staff" <harald.staff@nrk.no> skrev i melding
> [...]
> "WHERE Dato >= #" & Format(fradag, "yyyy-mm-dd hh:mm:ss") & "#" & _
> " AND Dato < #" & Format(tildag, "yyyy-mm-dd hh:mm:ss") & "#"

Trolig gruppering på ukenummer.

SELECT some_data1, some_data2, format(db_dato,"ww") AS ugenummer
WHERE.........
GROUP BY ugenummer

--
Snutten

Fra : Mads Mogensen

Dato : 30-04-01 11:58

Med hensyn til ugenummer, så skal det forståes således:
alle dataerne vil hver mandag blive samlet uge for uge, og skal lægge ind i
en kurve ( Excel ?? ), så forløbet kan følges og indsatsområderne kan
defineres. Så efter f.eks. 42 uger, skal alle dataerne fra databasen
grupperes ugevis, og derefter indsættes i en kurve, med x-akse "uge" og
y-akse "antal fejlforekomster". Hvis I har en god ide til, hvordan man kan
lave et diagram i excel ud fra disse ( dynamiske ) data, så vil jeg blive
endnu mere lykkelig!. Det er ikke noget problem for mig med statiske dataer,
men når antallet af uger, hele tiden blive større ( naturligt nok ), er jeg
rendt ind i problemer.

Men indtil nu - mange tak for hjælpen.

Mads Mogensen

Fra : Harald Staff

Dato : 30-04-01 12:44

Mads

Vel -om ikke ugenummer eksisterer som data så vær varsom. Det amerikanske
ugenummersystem er annerledes enn det europeiske (noen år 1 uge offset). Se
http://www.erlandsendata.no/english/functions/date/weeknumber.htm for en
funksjon som stemmer også i europa.
I så fall kan du måske summere resultatet pr "genereret ugenummer" (i et
array 1-53 ?) for så å dumpe dette inn i Excel.

Beste hilsen Harald