id vs. class
Fra : Andreas Hjordt

Dato : 29-04-01 21:18

Nogen der kan hjælpe mig med forskellen på id og class. Jeg kan ikke finde
udaf hvad der skal bruges hvor. Og det ser ikke ud til at der er nogen
forskel på nedenstående.

#main
{
font: 18px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
border: 1px solid #000;
background: #fff;
}
..main
{
font: 18px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
border: 1px solid #000;
background: #fff;
}

Nedenståen notation (den part med "^^^^^^^^" under) kan jeg ikke lige tolke
og jeg har ikke kunne finde noget dokumentation. Nogen der kan hjælpe?
12px/1.2???
font: 12px/1.2 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
^^^^^^^

Jeg faldt over farvekoden #eee. Jeg ville skrive den med 6 cifre eg. #000eee
eller #eee000 men den ene blev gul og den anden blå??? Burde #000111 ikke
være det samme som #111?

MvH
Andreas Hjordt

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 29-04-01 21:31

"Andreas Hjordt" <ahj@trition.dk> wrote in
<9chsq8$h69$1@news.inet.tele.dk>:

>Nogen der kan hjælpe mig med forskellen på id og class. Jeg kan ikke
>finde udaf hvad der skal bruges hvor. Og det ser ikke ud til at der er
>nogen forskel på nedenstående.

Et id kan kun bruges til et element, mens en class kan gælde for flere. Så
for eksempel ved positionering er det oplagt at bruge id.

> font: 12px/1.2 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
> ^^^^^^^

Jeg er ikke sikker, men jeg kunne forestille mig at 1.2 var linieafstanden.
Altså 1.2 gange den normale.

>Jeg faldt over farvekoden #eee. Jeg ville skrive den med 6 cifre eg.
>#000eee eller #eee000 men den ene blev gul og den anden blå??? Burde
>#000111 ikke være det samme som #111?

Nej, selvom det ville være logisk. #eee er en "forkortelse" af #eeeeee.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
http://nau.dk

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 29-04-01 22:09

"Andreas Kleist Svendsen" <usenetnospam@nau.dk> wrote in message

> Et id kan kun bruges til et element, mens en class kan gælde for flere. Så
> for eksempel ved positionering er det oplagt at bruge id.

Kan du beskrive hvad du mener med et element? (hvilke tags eller...)

tak for svaret,
Andreas Hjordt

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 29-04-01 22:51

<9chvpn$t4$1@news.inet.tele.dk>:

>Kan du beskrive hvad du mener med et element? (hvilke tags eller...)

Alle du kan give en class og et id.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-04-01 23:05

On Sun, 29 Apr 2001 23:08:53 +0200, "Andreas Hjordt" <ahj@trition.dk>
wrote:

>"Andreas Kleist Svendsen" <usenetnospam@nau.dk> wrote
<SNIP>

>Kan du beskrive hvad du mener med et element? (hvilke tags eller...)

Det han mener er (tror jeg):

Hvis du bruger class, kan du fx skrive:
<P class="main">bla bla</P>
<P class="main">mere bla</P>
<P class="main">endnu mere bla</P>

Men hvis du bruger id - fx:
<P id="main">bla bla</P>

kan du ikke næste gang skrive:
<P id="main">mere bla</P>

fordi id'et "main" allerede er brugt en gang.

'id' bruges altså til unikke forekomster af et eller andet element,
mens 'class' bruges til - surprise - en klasse af elementer med samme
egenskaber.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 01-05-01 01:14

Så 'id' bruges unikt mens 'class' generelt. Right?

tak for svaret,
Andreas Hjordt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-05-01 01:20

On Tue, 1 May 2001 02:14:11 +0200, "Andreas Hjordt" <ahj@trition.dk>
wrote:

>Så 'id' bruges unikt mens 'class' generelt. Right?

Kort og godt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jette Nielsen

Dato : 30-04-01 19:23

"Andreas Hjordt" skrev:
> Nogen der kan hjælpe mig med forskellen på id og class.

Generelt benyttes class når man vil bruge forskellige typografier til det
samme element, som f.eks.:

P.gron {
color : green;
border: solid black;
}

P.lilla {
color : purple;
border: solid black;
}

.... id benyttes når man gerne vil bruge den samme typografi på forskellige
elementer, idet man ikke knytter den til et bestemt element.

> Nedenståen notation (den part med "^^^^^^^^" under) kan jeg ikke lige
tolke
> font: 12px/1.2 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
> ^^^^^^^

I dit eksempel herover er 12px fontstørrelsen og 1.2 er linieafstanden. Den
der er skrevet det har dog glemt enheden på linieafstanden som sandsynligvis
er em. 1 em er lig med fontstørrelsen, hvilket betyder at linieafstanden i
dette eksempel er 20% større end fontstørrelsen.

> Jeg faldt over farvekoden #eee. Jeg ville skrive den med 6 cifre eg.
#000eee
> eller #eee000 men den ene blev gul og den anden blå??? Burde #000111 ikke
> være det samme som #111?

Farver kan specificeres på fire forskellige måder:

EM { color: #f00 }
EM { color: #ff0000 }
EM { color: rgb(255,0,0) }
EM { color: rgb(100%, 0%, 0%) }

Ovenstående resulterer alle i den samme farve. Man kan kun benytte den
øverste, når den hexadecimale værdi består af 3 sæt ens værdier. Således kan
99FFCC forkortes til 9FC og 33FFFF kan forkortes til 3FF. Men 093AEF, kan
derfor ikke forkortes, da farvekoden ikke består af "par".

--
Jette Nielsen
http://www.webtip.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 30-04-01 21:30

"Jette Nielsen" <jette-nielsen@get2net.dk> wrote in
<9ckb3u$1d95$1@news.cybercity.dk>:

>... id benyttes når man gerne vil bruge den samme typografi på
>forskellige elementer, idet man ikke knytter den til et bestemt element.

Det behøver man da heller ikke gøre med en class.

..blue { color: blue; }

Ovenstående er helt "lovlig" CSS.

Det er derimod ikke "lovligt" at bruge samme id på flere elementer.

Fra : Jette Nielsen

Dato : 01-05-01 19:08

"Andreas Kleist Svendsen" skrev:

> Det behøver man da heller ikke gøre med en class.
>
> .blue { color: blue; }
>
> Ovenstående er helt "lovlig" CSS.
>
> Det er derimod ikke "lovligt" at bruge samme id på flere elementer.

Det har du ret i, og vi skylder vist Andreas Hjordt at fortælle hvorfor.
Nemlig at id kan benyttes ved link til et bestemt sted på en side nøjagtig
lissom "name" og derfor skal den naturligvis være unik for siden.

--
Jette Nielsen
http://www.webtip.dk