Valg af havepumpe
Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-04 20:45

Hej alle,

så har man fået ny 1000L regnvandstank og heri passer min dykpumpe
ikke (beklager Bendt, den kan sg* ikke komme ned i tanken) - så hvad
skal jeg nu vælge?

I den sammenhæng har jeg et lille forståelsesproblem - hvad er
forskellen på en trykpumpe (f.eks.:
http://www.ginge.dk/Produkter/produkt.asp?s=da&HGRP=3&id=112201) og et
husvandværk (f.eks.:
http://www.ginge.dk/Produkter/produkt.asp?s=da&HGRP=3&id=110963)?

Mit gæt er, at en trykpumpe skal man tænde for for, at få tryk på
vandet - et husvandværk er tændt hele tiden, men står i dvale indtil
der er forbrug på sekunddær-siden - er jeg bare nogenlunde på rigtig
vej?

Jeg kunne vanvittig godt tænke mig, at få noget der minder om
vandværkstryk på ½" slangen med regnvand - beklageligvis har jeg ikke
en formue at gøre med

Jeg skal bruge løsningen til, at fylde mine kapilarkasser i drivhuset
relativt hurtigt, vaske bil, tilkoble en vandspreder og vande de store
arealer (he he) .......................

Hvad siger I? Har I nogle ide'er at øse ud af?

/Mark

PS
Jeg har fået min lille weber-ting - vi bruger den næsten aldrig og
derfor har vi kun brugt ca. 60kg grillkul siden medio oktober

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-04-04 21:59

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> så har man fået ny 1000L regnvandstank og heri passer min dykpumpe
> ikke (beklager Bendt, den kan sg* ikke komme ned i tanken) - så hvad
> skal jeg nu vælge?

Kan man ikke afmontere studsen til slangen og samle den igen nede i tanken ?
eller er det slet ikke nok ? Ellers må du jo finde en køber til den.

mvh
Bendt

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-04-04 20:28

Mon, 26 Apr 2004 22:59:08 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan man ikke afmontere studsen til slangen og samle den igen nede i tanken ?
>eller er det slet ikke nok ? Ellers må du jo finde en køber til den.

Niksen biksen, no can do, meeen jeg skal da nok finde noget andet, at
bruge den til, den kommer ikke til at kede sig )

Jeg tænkte i øvrigt på, om man mon kan bruge en gammel
cirkulationspumpe til, at lave sig et hjemmevandværk eller måske blot
en trykpumpe?

/Mark

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-04-04 20:35

Hej

Mark Schiller wrote:
> Niksen biksen, no can do, meeen jeg skal da nok finde noget andet, at
> bruge den til, den kommer ikke til at kede sig )

Kan du ikke montere en slange og stikke den ned i beholderen? Så kan du
også servicere pumpen udefra uden de store problemer.

> Jeg tænkte i øvrigt på, om man mon kan bruge en gammel
> cirkulationspumpe til, at lave sig et hjemmevandværk eller måske blot
> en trykpumpe?

En pumpe er vel en pumpe. Du skal blot være opmærksom på om den kan tåle
hyppige start/stop eller om den faktisk har bedst af bare at køre hele
tiden. Og ligeledes om den kan tåle at køre uden vand i sig i tilfælde
af at den løber tør.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-04-04 21:19

Tue, 27 Apr 2004 21:35:06 +0200, berigede Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Kan du ikke montere en slange og stikke den ned i beholderen? Så kan du
>også servicere pumpen udefra uden de store problemer.

Så skal jeg vist også involvere en spand - det er en dykpumpe - og så
går der vist lidt Georg G. i den )

Den kære pumpe kommer vist til, at nyde sit otium som en del af et
vandløb - men du får helt sikkert et stort point for indsparket

> [...]
>hyppige start/stop eller om den faktisk har bedst af bare at køre hele
>tiden. Og ligeledes om den kan tåle at køre uden vand i sig i tilfælde

Okay, jeg vil straks se, om jeg har nogle fittings og "forskelligt"
liggende eller om jeg skal ud og købe for 500 dask stumper .... så kan
det vist bedre betale sig med en ny pumpe

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-04 21:34

On Tue, 27 Apr 2004 22:18:57 +0200, "Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid>
wrote:

>Okay, jeg vil straks se, om jeg har nogle fittings og "forskelligt"
>liggende eller om jeg skal ud og købe for 500 dask stumper .... så kan
>det vist bedre betale sig med en ny pumpe

Husk lige at:

Når du roder med vand/vandingsanlæg udendørs, så er det ligegodt hvor
præcist du har tegnet og tænkt dig frem til hvad du skal bruge, du ender
_altid_ med at mangle en lille dims og du ender _altid_ med at denne
lille dims ikke lige pt. kan fåes, så du skal til at makke noget andet
sammen.

Og du ender _altid_ med at blive sur og gnaven fordi det ikke passer og
du lige står desperat og _skal_ have det til at køre.

Sådan går det i hvert fald her - hver gang. Heldigvis har jeg fået lavet
det vand jeg skal have lavet i år

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-04-04 19:27

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> tåle hyppige start/stop eller om den faktisk har bedst af bare at
> køre hele tiden. Og ligeledes om den kan tåle at køre uden vand i sig

Nej en pumpe er ikke bare en pumpe. Som ved så meget andet, er der noget den
er god til og noget den ikke kan. Cirkulationspumpen er beregnet til at få
vand til at cirkulere, sikkert deraf den har fået navnet, i et lukket
system, og kan ikke sætte ret meget tryk. Den duer ikke til havepumpe.

Ebbe.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-04-04 20:21

Hej

Ebbe Rasmussen wrote:
> Nej en pumpe er ikke bare en pumpe. Som ved så meget andet, er der noget den
> er god til og noget den ikke kan.

Jaja, jeg ved godt, at man nok ikke lige skal bruge en vacuumpumpe fra
et malkeanlæg

> Cirkulationspumpen er beregnet til at få
> vand til at cirkulere, sikkert deraf den har fået navnet, i et lukket
> system, og kan ikke sætte ret meget tryk. Den duer ikke til havepumpe.

Det kommer da an på hvor høj en vandsøjle den er beregnet til. I mit
gamle hus løftede cirkulationspumpen vandet og igennem 4 etager. Så ved
jeg godt at de fleste ikke kan løfte vandet andet end et par meter.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 29-04-04 03:23

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> ved
> jeg godt at de fleste ikke kan løfte vandet andet end et par meter.

Hej Karsten

Din påstand bliver ikke mere rigtig af at du gentager den. Der er forskel på
om du cirkulerer vand i et lukket system, eller du skal løfte det. Ved
cirkulation er der en hævertvirkning som gør at pumpen ikke behøver at yde
et tryk. På et tidspunkt må du ha' lært om forbundne kar.
I dit "gamle hus" har vandet formentlig kunnet cirkulere uden brug af pumpe,
men kun fordi varmt vand søger opad.

Ebbe.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-04-04 08:39

Hej

Ebbe Rasmussen wrote:
> Din påstand bliver ikke mere rigtig af at du gentager den.

Jeg tror nu nok at jeg har mere ret end du har . Min stedfar fik for
eksempel en ny cirkulationspumpe for 2 måneder siden fordi den gamle fra
start var underdimensioneret til at kunne løfte vandet op til 1 sal. Så
med den gamle pumpe var der ikke nogen varme på 1. sal. Med den nye
pumpe var der til gengæld varme i hele huset.

> Der er forskel på
> om du cirkulerer vand i et lukket system, eller du skal løfte det.

Det er korrekt, men der er også noget der hedder modstand og igangsætning.

Prøv at gå ind på følgende link:
http://www.grundfos.com/web/homeDK.nsf/Webopslag/9CE4A914E79CBAEEC1256DCD0028E81D
eller
http://www.grundfos.com/web/homeDK.nsf/Webopslag/FE74CB70FB62A3C6C1256DF9002A3597

Hvorfor tror du, at Grundfoss angiver løftehøjde på deres
cirkulationspumper og at der er forskellige størrelser? Det er da fordi
det er væsentligt.

> Ved
> cirkulation er der en hævertvirkning som gør at pumpen ikke behøver at yde
> et tryk.

Hmm, hvad skal du så med en pumpe? Hvis det du skriver skulle være
sandt, så ville du jo kunne nøjes med at sætte det i gang hvorefter det
blev ved af sig selv. Desuden bliver hæverteffekten ophævet idet der i
nedadgående og opadgående retning er lige meget vand.

> I dit "gamle hus" har vandet formentlig kunnet cirkulere uden brug af pumpe,
> men kun fordi varmt vand søger opad.

Det vil jeg love dig for, at det ikke kunne og det var ikke pga fejl.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Capt'n Oizo

Dato : 27-04-04 21:35

Brug et husvandværk, det starter og stopper selv. Har selv et sådant apparat
fra Harald Nyborg til 700 kr til mine 2000l tank, det har kørt fint 2
somre - og det er lækkert bare at åbne for vandet uden at skulle tænde for
pumpen.

Mht cirkulationspumper kan de ikke levere den mængde vand der skal til for
at vande have mm.

/Oizo

Fra : Mark Schiller

Dato : 01-05-04 18:48

Tue, 27 Apr 2004 22:35:10 +0200, berigede "Capt'n Oizo"
<captn@oizo.com> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>fra Harald Nyborg til 700 kr til mine 2000l tank, det har kørt fint 2
>somre - og det er lækkert bare at åbne for vandet uden at skulle tænde for

Det har jeg nu gjort og jeg tror nok jeg er glad )

Pumpen virker fint, der er fint tryk på regnvandet, men desværre har
dyret en utæthed, hvorfra det drypper en lille smule (det er ikke mig
der har gjort noget galt, det er i den forsamlede del) - den skal nok
bare have en gang sillikone og så er det på plads, orker ikke at køre
til H-N igen og stå i kø i 4 tusinde lysår

Tak for jeres indspark!

/Mark