Vedr. motorsave
Fra : Jens Bech

Dato : 26-04-04 13:07

Mit første indlæg af 25/4 sigtede på at overtale folk med ret beskedent
savebehov til at undlade anskaffelse og brug af benzinsave i alm.
parcelhuskvarterer. Det er for ubehøvlet at genere et helt villakvarter
med støjsavning i timevis. Lad gå med fældning af et enkelt træ eller
to, men folk, der tiltusker sig paller og affaldstræ, burde sørge for at
få savningen henlagt andetsteds.

Det bærende i en sådan betragtning er nødvendigheden af at vise hensyn
til andre. Men der er desværre mennesker, der prioriterer egne behov
højest, og blæser på andres.
Tag eksempelvis de rygere, der ryster på hovedet over ikke-rygernes
"surhed" eller de mennesker, der højlydt spiller musik for åbne vinduer.
Til den kategori hører også villakvarterernes motorsavsfolk.

En enkelt mener at tage hensyn til naboerne ved kun at save 7 timer på
en dag!! Hvilken afstumpethed!

Uddrag af forskellige bidrag:

"Du har vist aldrig haft en rigtig sav i hånden siden du kan sige sådan.
El-kædesave er til dem som slet ikke har behov for at have en kædesav,
men som absolut vil et stykke legetøj mere."
og dertil:
Pjat....hver motortype har sine fordele og ulemper.
Prøv du f.eks. at stå indenfor og save brænde (i en lukket garage) med
en benzinsav...nej vel ? (Helt enig)

"De allersvageste benzinsave har flere kræfter end de allerstærkeste
el-save"
og dertil:
"Fejl...en Husqvarna 136 benzinsav yder 1,6 kW....min Makita el-sav yder
1850 watt(for nu bare lige at tage et enkelt eksempel)" (Kommentar vist
unødvendig)
og endvidere:
, men til det behov for brændesavning som du beskriver er en god
benzinsav absolut nødvendig.(Kommentar: Dette betvivles. En god el-sav
kan gøre det samme - og med meget mindre støj)

"Vi har en nabo som kan bruge ugevis på at save brænde på en bordsav.
Se, det er en plage." (Kommentar: Helt aldeles enig. Og så: Den støj
andre laver er ret utålelig!)

"Som sagt så lyder det ikke som om du ved noget om kædesave og det ville
være synd hvis dit indlæg stod ukommenteret. Folk ville få indtryk af at
det var et godt råd du kom med, men for mig lyder det som et surt
opstød." (Kommentar: Han ved vist ikke noget om gode el-save. Jeg har
haft et par stykker efterhånden til fældning og opskæring af vores store
grantræer)

"Jeg har i dag stået i 7 timer (ikke uafbrudt) i haven for at save
brænde med en benzinsav. Det var ca 4-5 m³ hvoraf de 3m³ var ædeltræ.
Noget af det havde endda en massefylde på over 1." (Kommentar: Naboerne
betaler med forringet livskvalitet, for at du kan få billigt brænde.)
og
"Ville du virkelig fortrække at jeg stod i to dage frem for en dag?
Eller ville det være at foretrække at jeg brugte aftenerne i 14 dage
omkring spisetid for at høvle mig igennem sagerne? Næppe. En benzinsav
gør arbejdet hurtigere og for mig er det at tage hensyn til naboerne at
gøre det så hurtigt som muligt." (Kommentar: Stakkels naboer.)

"For mig lyder det som mo du bare skal finde noget at være sur over.
Godt du ikke er min nabo." (Kommentar:Jeg kan kun sige: Det er søremé
gensidigt!)

"Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst."
(Kommentar: Man skal gøre sig fortjent til at komme i min adressebog!)

Endelig: Man må for min skyld bruge hvilken sav, man vil, bare det ikke
generer andre! Personligt synes jeg, det var en god idé at lægge en
klækkelig miljøafgift på motorsave, der støjer over en vis decibel samt
give hæderspris til ham, der konstruerer en lyddæmper til motorsave.

Venlig hilsen
Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 13:22

Hej

Jens Bech wrote:
> Uddrag af forskellige bidrag:

Kunne jeg ikke få dig til at læse noget om citatteknik på:

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Bent-Erik Gjerlevsen

Dato : 26-04-04 13:26

Hvad med at flytte ud på heden så DU kan få fred
Hilsen Bent

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-04-04 13:26

"Jens Bech" <Jens.Be@hotmail.com> wrote in message news:c6iu0u$ckl$1@news.net.uni-c.dk...

SNIP - en masse om motorsave....

> Venlig hilsen
> Jens

Hvorfor opretter du en ny tråd?

Det er god skik at bibeholde diskussionen af et emne i den oprindelige tråd
("Svar til gruppe/Reply Group") i stedet for at oprette en ny tråd ("Ny besked/
New Post").

Til tider kan det være hensigtsmæssgt at oprette en ny tråd - f.eks. hvis den
eksisterende tråd er meget gammel eller hvis den er meget lang (og måske
drejet af sporet). Ingen af disse ting gør dog sig gældende i denne situation.

/Jakob

Fra : //zlgge

Dato : 26-04-04 13:56

> [...]
> klækkelig miljøafgift på motorsave, der støjer over en vis decibel samt
> give hæderspris til ham, der konstruerer en lyddæmper til motorsave.

Der findes skam lyddæmpere til eftermontering på motorsave, det er en fætter
der ud over at lyddæmpe støjen også leder udstødningen hen under det
bagerste håndtag på siden af det, så man ikke får gassen i hovedet. Jeg
mener at den dæmper støjen til ca 50dB, hvilket jo ikke er mere end en
kværulerende nabo kan larme over hækken

Mvh
//zigge

Fra : Niels

Dato : 26-04-04 14:17

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ud over at lyddæmpe støjen også leder udstødningen hen under det
> bagerste håndtag på siden af det, så man ikke får gassen i hovedet.

Hvor har du set sådan en henne?

Mvh Niels

Fra : //zigge

Dato : 26-04-04 14:49

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> "//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> fætter
>
> Hvor har du set sådan en henne?

Det var i en forretning for skovudstyr, mener at det var Hjørring sliberi
engang. Men den kan sikkert fås mange steder. Denne her var til en Josred
sav. Men den fås også til Echo save ved jeg. Der er mange proffer der bruger
dem i skoven, så de undgår den ubehagelige udstødning i stillestående
skovluft og den gør det også unødvendigt at bruge høreværn.

Mvh
//zigge

Fra : NPS

Dato : 26-04-04 15:47

Nu er jeg selv skovarbejder, og har aldrig hørt om eller set et sådant
instrument, og der er ingen af de mange skovarbejdere som jeg kender der
bruger sådan en.

MVH

Niels Peder Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 26-04-04 19:19

"NPS" <nps@nospamesenet.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg selv skovarbejder, og har aldrig hørt om eller set et sådant
> instrument, og der er ingen af de mange skovarbejdere som jeg kender der
> bruger sådan en.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men her i nordjylland er der en
del der bruger dem, har jeg set.
Jeg ved som sagt ikke hvad den ekstra udstødning hedder, men det er sådan
set mere eller mindre et rør man sætter på den originale udstødning. Der er
så en dæmperpotte på der ligger under saven og røret føres videre bagud
langs håndtaget underneden for at ende i en fleksibel "trådvævs-tut"ca 10 cm
bag håndtaget.

Mvh
//zigge

Fra : NPS

Dato : 26-04-04 19:23

Jeg kommer fra esbjerg, men jeg kender da en del skovarbejdere fra
nordjylland, og der er absokut ingen af dem der kunne finde på at sådan
noget, hvem har du set bruge det.

Fra : //zigge

Dato : 26-04-04 21:09

> [...]
> Jeg kommer fra esbjerg, men jeg kender da en del skovarbejdere fra
> nordjylland, og der er absokut ingen af dem der kunne finde på at sådan

Flere af dem der arbejder for småskovsforeningen, og jeg har set "skov
Nielsen" demonstrere den engang på et dyrskue i forbindelse med hans stand.

Mvh
//zigge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-04 21:16

On Mon, 26 Apr 2004 22:09:26 +0200, "//zigge"
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

>Flere af dem der arbejder for småskovsforeningen, og jeg har set "skov
>Nielsen" demonstrere den engang på et dyrskue i forbindelse med hans stand.

Skov-nielsen? Hvem er han?
Jeg har hørt om en SAW Nielsen - som også forhandler save og
havemaskiner.

http://www.gartneriet.dk

Fra : //zigge

Dato : 26-04-04 21:57

> Skov-nielsen? Hvem er han?
> Jeg har hørt om en SAW Nielsen - som også forhandler save og
> havemaskiner.

Jep - det er manden. Jeg huskede forkert, sidste gang jeg hilste på ham er
mere end ti år siden.

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-04-04 15:21

I news:408d066f$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <//zlgge>
<ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev:

> Jeg mener at den dæmper støjen til ca 50dB, hvilket jo ikke
> er mere end en kværulerende nabo kan larme over hækken

:) :) :)

mødes med en gunstig lejlighed....