2 alliker = en skade. (lidt lang, men bær ~
Fra : JSM

Dato : 25-04-04 23:20

2 alliker syntes så godt om vores skorsten, at de besluttede sig for at
bygge rede i den . Nu gør allike-reder ikke ligefrem noget godt ved trækket
i skorstenen. Så de og deres rede måtte jo væk. Op på loftet, åbne
renselemmen og forsøge at fjerne så meget af reden som muligt nedefra. Det
gik også meget godt. Men jeg var ikke helt sikker på at jeg havde fået det
hele med. Man kunne jo kravle op på taget og rense ovenfra. Jeg blev jo nok
også nødt til at kravle derop så jeg kunne få monteret noget hønsetråd e.l.
rundt om skorstenen så de her for***** alliker ikke bare startede forfra med
deres redebygning. Problemet er blot, at det ikke bare er sådan lige at
kravle op mit tag. Det er et gammelt eternit-tag fra 1959 og selv om det
indtil videre løser sin opgave med at holde inde- og udeklima adskilt på
tilfredsstillende vis, kan man godt se på det, at det har opholdt sig
udendørs i mange år. Man kunne derfor godt formode at dets bæreevne ikke var
hvad den muligvis havde været. Det store spørgsmål var: tør jeg forsøge at
gå på taget op til skorstenen. Ka' lortet holde ? Efter lidt overvejen frem
og tilbage blev jeg enig med mig selv om det kunne det godt. Op på stigen.
En forsigtig fod ud på taget. Rooooolig nu. Næste fod laaaangsomt og
forsigtigt ned på taget. Det går jo meget go..... For §½@# da osse. Jeg
trådte ikke igennem tagpladen. Men lige foran min venstre storetå forsvandt
der et 70 x 30 cm stykke tagplade. De eder og forbandelser der på det
tidspunkt flød over mine læber fik de omkringsiddende gråspurve til at
dratte ned fra deres grene og solsortene til at rødme. Forsigtigt tilbage på
stigen og ned på terrassen. Dyyyb vejrtrækning. Nå men i det mindste skinner
solen. Men taget er blet lidt mindre end det var før. Hvad gør vi nu - lille
du. Hullet skal jo på en eller anden måde lukkes. Rindende vand i køkkenet
skal komme ud af vandhanen - ikke drive ned ad væggene. Jeg går ind i
køkkenet, åbner en pilsner og kalder på min kone og fortæller hende om min
bedrift. Hun udtaler en meget kort og utvetydig bedømmelse af mine
åndsevner. Og så foreslår hun, at jeg checker om ikke en af de tagplader
husets forrige ejer efterlod nede bag ved havehuset kan bruges til at lappe
hullet. Jo sørme. Der står et par stykker. Hele og fine og i den rigtige
størrelse. Men hvordan får jeg den møvet på plads. Jeg tør sgutte gå derop
igen. Det vil formentlig bare ende med at jeg får ødelagt endnu flere
plader. At mit tag er gammelt og snart udskiftningsmodent vidste jeg godt.
Men vi havde ikke lige budgetteret med, at det skulle udskiftes her og nu.
Jeg må have fat i noget eksperthjælp.Men hvor finder man det en højhellig
lørdag eftermiddag. Og hvis man finder en ekspert hvordan får man så råd til
at betale ham for at rykke ud udenfor normal arbejdstid ? Heldigvis kommer
min kloge viv i tanke om noget. Hun arbejder nemlig i et telemarketingfirma
hvor hun sælger Falck-abonnementer. Og en dag hvor hun lige manglede et
enkelt salg i at stige en tak på provisionsskalaen, ja så solgte hun et
husabonnement til sig selv. Den ekstra provision det salg udløste var højere
end prisen på abonnementet. Jo - hun er klog min kone. Så ind og ringe til
Falck. Hurra. Indenfor 2 timer står der en mand hos jer som vil lave en
afdækning af hullet er meldingen. Pyha. Så kan vi da i det mindste klare os
indtil mandag hvor vi kan få fat i en tømrer eller taglægger. 3 kvarter
efter står en venlig fyr ved navn Kristian og banker på. Han besigtiger
hullet og da han får øje på den tagplade jeg har fundet frem foreslår han,
at vi lægger den på i stedet for en pressening. Med undertegnede som tag-ved
hjælp får han monteret den nye plade - uden at lave yderligere huller i de
andre !
Så nu er taget atter tæt. Kristian mente i øvrigt, at taget efter hans
mening nok ville kunne holde et par år endnu- hvis blot man undlader at
forsøge at gå rundt på det. Men hvis jeg alligevel ville forsøge burde jeg i
det mindste vente til han var nået hjem, så han kunne få pengene for et nyt
udkald. Jeg slap meget heldigt og billigt fra min dumhed. Det sidste af
allikereden har jeg fjernet via renselemmen på loftet.Det eneste problem jeg
nu har tilbage er hvordan pokker jeg forhindrer de 2 alliker i at starte
forfra på redebygningen. For jeg tør ikke forsøge at gå op på taget for at
dække skorstenen af.

Mvh
Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-04 23:34

JSM wrote:
> 2 alliker syntes så godt om vores skorsten, at de besluttede sig for
> at bygge rede i den .

[klip en længere historie om at gå på taget]

> Det eneste problem jeg nu har tilbage er hvordan pokker jeg
> forhindrer de 2 alliker i at starte forfra på redebygningen. For jeg
> tør ikke forsøge at gå op på taget for at dække skorstenen af.

Man kunne for rimeligt få penge anskaffe en stige med et i toppen påsat
arrangement, der kan fastholde stigen på taget (ved at hænge fast over
tagryggen). Så kan man gå på stigen, som så fordeler vægten over så tilpas
stor tagflade, at man ikke ryger igennem.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 26-04-04 00:52

Hvis budgettet ikke er til et nyt tag... Så er det måske til et jagtgevær???

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-04-04 07:55

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote in message
> Hvis budgettet ikke er til et nyt tag... Så er det måske til et
jagtgevær???

Alliken er fredet i Danmark!

Margrete Johansen

Fra : JSM

Dato : 26-04-04 09:35

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote in message
> jagtgevær???
>
> Alliken er fredet i Danmark!

Jeg har faktisk et godt kraftigt luftgevær med kikkertsigte stående i
skabet. Og det vil være løgn at påstå at tanken om at forøge fjerkræenes
vægt med et enkelt gram spidshagl ikke har strejfet mig. Men det må man jo
ikke. Og så synes jeg egentlig også det ville være lidt en falliterklæring.
Allikerne gør jo kun hvad der er naturligt for dem. At jeg så ikke bryder
mig om det kan de ikke gøre for.

mvh
Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-04 07:18

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

Tak for en herlig beskrivelse
..
> [...]
> forfra på redebygningen. For jeg tør ikke forsøge at gå op på taget for at

Lykkelige dig - med kun dette ene problem!

Løsningen er selvfølgelig at holde konstant tændt op i brændeovnen!
Og hvis du ikke lige har lyst til det her i sommervarmen: en tagstige, som
Erik har skrevet.
Den fås på nærmeste tømmerhandel til 1500 - 1800 kr.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-04-04 08:24

I news:c6hdi4$o6t$1@sunsite.dk <JSM> <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev:

- snip en lang historie om en uheldig mand med en klog kone -

Hvad med skorstensfejeren? Skal han ikke en tur på taget en gang om
året, selv om du har renselem på loftet?

Det var lidt uhyggelig læsning. Mit tag er kun 5 år yngre :(

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : JSM

Dato : 26-04-04 09:48

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad med skorstensfejeren? Skal han ikke en tur på taget en gang om
> året, selv om du har renselem på loftet?

Nu har vi kun boet i huset i knap et år og vi har endnu ikke haft besøg af
skorstensfejeren. Så hvad han plejer at gøre ved jeg ikke. Husets forrige
ejer kan jeg ikke spørge længere. Han døde desværre, 94 år gammel, for ikke
så længe siden.
Men nede på oliefyret hænger der da så hudt jeg visker en seddel med
skorstensfejerens navn og telefonnumer. Så når jeg kommer hjem vil jeg da
ringe til ham og spørge hvordan han plejer at bære sig ad.
Men ellers må jeg jo nok, som andre har foreslået, ud og have fat i en
tagstige.

mvh
Jesper

Fra : Niels