Ukrudt
Fra : Oldman

Dato : 22-04-04 11:36

Hjælp søges: Hvilken ukrudsmiddel er bedst og billigst..

Er det stadigvæk roundup der er det bedste,men så sandlig også ret så dyrt.
Måske nogen har andre ideer til ukrudtbekæmpelse,jeg har hørt at man kan
bruge eddikesyre,meeen jeg ved sgu ikke lige..

Denis

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-04-04 11:51

"Oldman" <Riis@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hjælp søges: Hvilken ukrudsmiddel er bedst og billigst..

Koncentreret jern for enden af et skaft

> [...]
> Måske nogen har andre ideer til ukrudtbekæmpelse,jeg har hørt at man kan
> bruge eddikesyre,meeen jeg ved sgu ikke lige..

Jeg mangler nogle oplysninger om, hvor og til hvad - men jeg forsøger:
Du kan bruge eddikesyre, blandet i vand til små-ukrudt i flisefuger,
grusarealer, etc. - men hvis ukrudtet vokser sammen med bevaringsværdige
planter, skal du passe på: hverken round up eller eddikesyre skelner ukrudt
fra de "rigtige".
Hvis dit ukrudt er flerårigt som f.eks. skvalderkål, er hverken round up
eller eddikesyre skkrapt nok.

Der går nogle dage, før virkningen af round up er synlig.
Eddikesyren ses hurtigt, specielt i solskin.
I begge tilfælde ser det træls ud, hvis ukrudtet er ret højt og står vissent
tilbage.

Hilsen Inger

Fra : Oldman

Dato : 22-04-04 12:02

jamen du skal da være velkommen :)

Denis

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-04-04 12:31

"Oldman" <Riis@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> jamen du skal da være velkommen :)

Åh tak, jeg tror, jeg klarer mig
Jeg går ud fra, du mener med et hakkejern...

Hilsen Inger

Fra : Lars Lautrup

Dato : 22-04-04 22:36

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der går nogle dage, før virkningen af round up er synlig.
> Eddikesyren ses hurtigt, specielt i solskin.

Det er effektivt, men til gengæld lugter der også fælt af eddike hver gang
det regner og fliserne/jorden bliver våd

Lars Lautrup (Fjern '-nowhere-' fra adresse ved svar)
www.geocaching.dk : Geocaching - en spændende sport for hele familien

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-04 18:16

> [...]
> Måske nogen har andre ideer til ukrudtbekæmpelse,jeg har hørt at man kan
> bruge eddikesyre,meeen jeg ved sgu ikke lige..

Edikesyre og salt ødelægger dine fliser (hvis det altså ikke lige er
marksten). Damp er rigtigt godt, men det tager noget tid, en gasbrænder er
hurtigere men sværere at styre. Round Up er rigtigt godt når der skal rydes
større arealer end et hakkejern er sjovt til, og ligeledes "plænerens", hvis
plænen mere er mark end græs.

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 22-04-04 20:14

Hejsa,

"Oldman" <Riis@esenet.dk> wrote in message

> Hjælp søges: Hvilken ukrudsmiddel er bedst og billigst..

Kommer vel an på hvad du vil bekæmpe?

> Er det stadigvæk roundup der er det bedste,men så sandlig også ret så
dyrt.

Roudup tager "alt grønt" - så hvis det er det du vil så ja. Det er meget
(rigtig meget) billigere at købe hos DLG end i byggemarkedet - koster
omkring 200 kr for én liter der er 3 gange så koncentreret som den liter der
koster 420 kroner i byggemarkedet...

** Lars

Fra : Holten

Dato : 22-04-04 20:57

> [...]
> Måske nogen har andre ideer til ukrudtbekæmpelse,jeg har hørt at man kan
> bruge eddikesyre,meeen jeg ved sgu ikke lige..

5 L Roundup koster ca. 350 + moms på en foderstofforretning, rækker til jeg
ved ikke hvor mange år.
1 dl. blandes med 5 L vand så du har til 250 liter færdigblanding.

MVG

Holten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-04-04 21:04

> [...]
> Måske nogen har andre ideer til ukrudtbekæmpelse,jeg har hørt at man kan
> bruge eddikesyre,meeen jeg ved sgu ikke lige..

Roundupo skal ikke købes i de små sprøjteflaser beregnet
til havebrug - den er færdigblandet og alt for dyr.
I en foderstofhandel kan man få ufortyndede varer, der kan
strække i mange år og til hele gaden.

Haveejere bør naturligvis holde loven. Man må kun benytte
godkendte midler til og overholde de anvisninger, der står
på emballagen.
Salt, eddikesyre eller havd kreative sjæle kan finde på, er
ikke lovlige og bør ikke anvendes. Ikke så meget fordi de er mere
giftige og mindre miljøvenlige end roundup, men for at overholde
gældende regler, der er udarbejdet af fagmænd.

Spørgsmålet er om der er grund til at anvende roundup?
I haven kan man få skader på naboplanter fordi det aktive middel
pumpes rundt i hele planten og kan påvirke andre planter.
Sprøjtede planter ser faktisk meget værre ud end det grønne
ukrudt!
Men det er jo helt din egen afgørelse - blot du overholder gældende
forskrifter.

Per A. Hansen

Fra : Oldman

Dato : 23-04-04 12:37

Tak for svarene....prøvede sgu eddikesyre,men det stinker som jeg har
afkalket hele have,så det er droppet...Så det ender med Roundup.

jeg regner såmænd med at sprøjte emd roundup,også fræse bagefter,da min mit
hakkejern og helbred ikke holder til at fjerne det på andre måder.

Denis