Hunde der skal lyddæmpes;-)
Fra : René

Dato : 21-04-04 06:12

Hejsa

Jeg har et problem...vi har nogen hunde til naboer....altså et par med
hunde, de larmer som ind i h til, jeg vil se om jeg kan få lavet en mur
imellem vores hus og hundegården som de går i, ca 5 meter fra vores hus,
hvordan gør jeg det billigst og bedst?

Graver nogen lægter ned og finder nogle plader og skruer på, så en eller
anden form for iso.?

Tjek evt. denne tråd

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Gert Espersen

Dato : 21-04-04 14:39

Hej

Jeg tror ikke det hjælper alverden med en mur........Klag til naboen -
kommunen, eller giv hundene noget at spise......f.eks.
fjerkræknogler...........

-Gert..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-04-04 15:06

Hej

René wrote:
> Jeg har et problem...vi har nogen hunde til naboer....altså et par med
> hunde, ...

Hmm, et par hunde der har et par hunde . Fortæl det hellere til EB,
så kommer det på forsiden

> ...de larmer som ind i h til, jeg vil se om jeg kan få lavet en mur
> imellem vores hus og hundegården som de går i, ca 5 meter fra vores hus,
> hvordan gør jeg det billigst og bedst?

Spøg til side.

Først snakker du med naboen. Larmer de kun når de er alene eller larmer
de hele tiden? Det er ikke sikkert at naboen ved det.

Så må du lige forklare hvordan de 5 meter er delt? Er der 2,5 fra dit
hus til skel og så yderlige 2,5m fra skel til hundegården eller ligger
hundegården i skel? Hvis det er det sidste, så måler du højden og
såfremt den er over (afstand fra skel i meter * 1,4) og over 1,8m, så er
hundegården ulovlig uanset størrelse på hundegården, da den så har
permament karakter til fast brug. Dette kan dog afvige pga lokalplanen,
så i det tilfælde ringer du til kommunens tekniske forvaltning og hører
ad. Uanset hvad, så gør du det alligevel, da alle normale regler med
hensyn til den slag kan overstyres i en lokalplan.

Dernæst snakker du igen med naboen og fortæller, at de må gøre noget ved
problemet af hensyn til "Lov om Hund"

§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende
gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver
dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne
foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket,
at lade den fjerne.

Hvis hundegården viser sig ulovlig kan du også lige gøre dem opmærksom
på det faktum også.

Hvis naboen intet gør overhovedet, så kan du jo enten gå til kommunen
(såfrem hundegården er ulovlig) og anmelde byggeriet til dem. Så kommer
kommunen og pålægger dem at få det fjernet eller også går du til
politiet og beder dem om at løse det. Begge instanser forventer dog nok
at du har prøvet at få det løst ad snakkens vej, da de har bedre at give
sig til end at løse nabo-hunde-stridigheder. Har du dog historik, som
viser at det er prøvet, så vil de nok alligevel hjælpe.

Du skal nok også vurdere hvad "...larmer som ind i h til..." indeholder?
Er der larm når børn på rulleskøjter kommer forbi eller er det konstant?
Så snart min nabos børn er ude i haven, så larmer de også konstant, men
sådan er børn jo. Det samme gælder hunde. Under visse forhold som fx
hvis du nu have en kat og den gik forbi hundegården 20 gange om dagen,
så er larmen nok så naturlig.

> Graver nogen lægter ned og finder nogle plader og skruer på, så en eller
> anden form for iso.?

Ingenting. Du kan ikke holde larmen væk. Du kan sikkert hvis du tænker
over det høre hunde både 5 og 10 huse væk. Desuden er det ikke dit
problem. Det er din nabos.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : René

Dato : 21-04-04 16:48

> [...]
> ad. Uanset hvad, så gør du det alligevel, da alle normale regler med
> hensyn til den slag kan overstyres i en lokalplan.

Det må jeg lige ud og kigge på, men jeg vil skyde på 4 meter fra hus til
skel og 1 meter fra skel til hundegården

> [...]
> sig til end at løse nabo-hunde-stridigheder. Har du dog historik, som
> viser at det er prøvet, så vil de nok alligevel hjælpe.

Jeg takker for svar, og det vil jeg kigge på her den næste uge´s tid, vi har
været inde og snakke med dem.

René