Vandsten, problemer med at holde på vandet~
Fra : Jens

Dato : 16-04-04 15:34

Hej

Jeg har opbygget et bassin med et plastkar, en rist, et stykke plasttrådnet,
en pose knuste skærver, en pumpe og en vandsten (sten med hul i)

Problemet er at vandet lige så stille forsvinder i løbet af nogle dage.

Opbygninger er som vist i dk.binaer Emne: Vandsten

Min teori er at noget af vandet, når det løber ned ad stenen udvendig,
bliver "suget" ud igennem laget af knuste skærver p.g.a. hårdrørsvirkningen
og dermed trukket UDEN for karet og ud i den omgivne jord. Hvis jeg fjerner
de knuste skærver 1 cm hele vejen rundt om stenen, løber alt vandet ned i
karet. Men denne løsning ser da dumt ud.

Hvad har jeg gjort forkert?

Mvh

Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-04 20:07

On Fri, 16 Apr 2004 16:33:55 +0200, "Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk>
wrote:

> [...]
>de knuste skærver 1 cm hele vejen rundt om stenen, løber alt vandet ned i
>karet. Men denne løsning ser da dumt ud.

Hvor store er hullerne i det plasttrådnet du har lagt på?

Vi har på arbejdet en hel del af de opstillinger, og vist taber de da
vand, men det er højst een gang om ugen de skal fyldes op. De står i et
drivhus hvor der bliver noget varmt, så der fordamper nok en del, og en
del plasker lige så stille ved siden af (små bitte vandsprøjt).

Hvor du har brugt plasttrådnet har vi brugt en ukrudtsdug som minder om
de her billige presenninger fra Harald Nyborg. Vandet løber ikke ret
hurtigt igennem denne ukrudtsdug, men det har faktisk aldrig været et
problem af baljen løber tør for hurtigt.

Men for det første er vores baljer pinligt i vatter, og for det andet er
gitteret så "svagt" at det buer ned mod midten, der hvor stenen står.
Hvis du har brugt et meget kraftigt gitter som slet ikke giver sig, så
kan det nok også være en medvirkende årsag til at vandet løber forkert.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens

Dato : 16-04-04 23:30

> [...]
> Hvis du har brugt et meget kraftigt gitter som slet ikke giver sig, så
> kan det nok også være en medvirkende årsag til at vandet løber forkert.

Mit stålgitter er en aflagt grillrist, så den bøjer ikke med den sten jeg
har. (de riste man kan købe til formålet ser lige så robuste ud)

Trådnettet er købt til for¨målet i en bassin-butik og ligner et fintmasket
fiskenet (3-4 mm)

Karet er en 20 liters murespand (den kostede en 20'er og det rigtige kar der
var en lille smule større kostede 150 kr og så havde spanden endda også en
hank )

Mvh
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-04 07:14

On Sat, 17 Apr 2004 00:30:24 +0200, "Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk>
wrote:

>Mit stålgitter er en aflagt grillrist, så den bøjer ikke med den sten jeg
>har. (de riste man kan købe til formålet ser lige så robuste ud)

De riste som vi sælger til formålet bøjer en lille smule nedad - ikke
meget, men lidt har nok også ret

>Trådnettet er købt til for¨målet i en bassin-butik og ligner et fintmasket
>fiskenet (3-4 mm)

Så er det ikke der den er gal - jeg har hørt om folk som har brugt noget
stof-agtigt til at dække med, og det kan direkte suge vandet op af
baljen hvis man er uheldig. Det gør dit net ikke.

>Karet er en 20 liters murespand (den kostede en 20'er og det rigtige kar der
>var en lille smule større kostede 150 kr og så havde spanden endda også en
>hank )

De opstillinger vi har på arbejdet er lavet på 65 liters baljer. Og de
skal som sagt efterfyldes ca. en gang om ugen.
Men vi har også en vandsten hvor vandet ligger i selve stenen, der er
kun 6-7 liter vand i den - den kan også køre en uges tid inden den skal
genfyldes.

Jeg tror det har at gøre med stenens design - den med lidt vand i er
pænt rund og der kommer næsten ikke nogle vandsprøjt fra den. De andre
sten kan man se at der sprøjter lidt vand fra hele tiden. Det er
opstillinger som står på fliser, og man kan se der er lidt fugtigt rundt
om dem. Selv ganske få dråber vand som sprøjter udenfor opstillingen
bliver jo til en del i løbet af en dag.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-04 07:11

Jens skriver:

> Hvad har jeg gjort forkert?

Du har ikke lavet en kant.

Jeg har selv en vandsten (okay, med et færdigtkøbt kar)

Den ser sådan her ud:

.---.
| |
| |
| |
-- '---' -- Låg
+-----------------+
| |
| |
| |
| Vand |
'-----------------'
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Som du kan se er der kanter på låget til karet, stenen står en smule
nede i forhold til kanten. Der er et tykt lag skærver ovenpå låget og
helt ud over kanten, så det ses ikke at der er kant på låget.

min far har selv lavet kar og plade til hans vandsten. Låget er lavet ad
aluminuims dørkplade med 5mm huller i. Han havde problemer emd at vandet
forsvandt, indtil han fik hvælvet pladen så stenen nu står lidt nede i
forhold til kanten af karet.

Altså, læg din grillrist på noget solidt og knald den en på midten, så
den bliver hul....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-04 14:48

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Altså, læg din grillrist på noget solidt og knald den en på midten, så
> den bliver hul....

Se billede af mit "låg" i tilhørende tråd i dk.binaer