Føring af el-kabler ??
Fra : Kent Moust

Dato : 14-04-04 21:52

Hej.

Jeg skal have støbt en sokkel til en skillemur mellem min indkørsel og have.
Alle planer er faktisk i orden mht. murer o.s.v.

Nu kom jeg så til at tænke på om der kunne gå nogle kabler i jorden ind i
huset ?

Muren skal gå i forlængelse af langsiden vinkelret ud til vores alm. vej.

Jeg har kigget i de tegninger jeg har, men der er kun afmærket kloak og
brønd.

Jeg ville jo nødig komme meget længere i planen hvis jeg pludselig stod der
med spaden i hånden på vej til at grave ud til soklen og ikke kunne komme
ret dybt.

Er der et sted jeg kan få oplyst hvordan disse el-kabler og evt antenne går?

Mvh.

Kent Moust

Fra : Gunnar

Dato : 15-04-04 08:09

> [...]
> ret dybt.
>
> Er der et sted jeg kan få oplyst hvordan disse el-kabler og evt antenne
Hej
Både elselskab og TDC kommer og afmærke hvor kablerne er, de måler sig til
det.Har du aldrig set TDC reklame:- spørg før du graver.-
Gunnar

Fra : Leonard

Dato : 15-04-04 09:00

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> wrote:

>Både elselskab og TDC kommer og afmærke hvor kablerne er, de måler sig til
>det.Har du aldrig set TDC reklame:- spørg før du graver.-

De kommer ingen steder ...
TDC sender en tegning, der måske er rigtig, men har du tegningen og
holder dig væk fra hvor de har tegnet kabler ind, så er det ikke dit
problem hvis du klipper et kabel.
El-selskaberne ved oftest ikke hvor kablet ligger på din grund, men
det kan du åske selv regne ud ved at finde elskabet ude ved vejen og
trække en linie til din elmåler.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 09:17

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> El-selskaberne ved oftest ikke hvor kablet ligger på din grund, men
> det kan du åske selv regne ud ved at finde elskabet ude ved vejen og
> trække en linie til din elmåler.

Du kan også tage to svejseelektroder eller kraftig ståltråd, bøje 10 -15 cm
i en ca. ret vinkel - tage én i hver hånd, så de lange ender peger fremad,
og gå frem og tilbage.
Når du går hen over en el- eller telefonledning, et vand- eller kloakrør,
krydser "pegepindene".
Hvis de ikke krydser der, hvor du vil grave, er der ingen rør.

Nogle mennesker kan klare det med kun ét stykke tråd - andre (jeg har nu kun
hørt om én) kan slet ikke få det til at virke.
Håber ikke, du hører til de sidste

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-04 09:35

I news:c5lger$oh$1@sunsite.dk <Inger Pedersen>
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev:

> Du kan også tage to svejseelektroder eller kraftig ståltråd, bøje 10
> -15 cm i en ca. ret vinkel - tage én i hver hånd, så de lange ender
> peger fremad, og gå frem og tilbage.

Du har vist set forkert i kalenderen. Du er 15 dage for sent på den ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 09:48

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har vist set forkert i kalenderen. Du er 15 dage for sent på den ;)

Nej det virker faktisk.

Vi brugte det også til at finde drænrør med - og til at finde de steder,
hvor de var ødelagt af tunge maskiner - praktisk at vide, hvor det var, før
vi gravede to meter ned.
Men jeg var også RET skeptisk, da jeg hørte det første gang.
Men lad det dog komme an på en prøve - der er næppe nogen, der tager skade
af det.

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 09:51

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Men jeg var også RET skeptisk, da jeg hørte det første gang.
> Men lad det dog komme an på en prøve - der er næppe nogen, der tager

hvordan vil du kunne se hvor skaden er?

--
Calle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 10:57

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> hvordan vil du kunne se hvor skaden er?

Der krydsede de over et diffust område - eller krydsede "anderledes".
Formentlig fordi vandet her løb ud i et større område.

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 10:00

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:c5lger$oh$1@sunsite.dk <Inger Pedersen>

> Du har vist set forkert i kalenderen. Du er 15 dage for sent på den ;)

Nej den er god nok, jeg vidste godt nok ikke man kunne bruge alm. ståltråd.
Jeg har en rulle af det kraftige til når man slår loft op (brandsikring)
lavede 2 stykker og gik en tur i have & gårdspladsen.
De steder de krydsede passede godtnok med hvor min kloak blev lagt for 3 år
siden, samt hvor vandledningen kommer ind.

--
Calle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-04-04 10:27

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Nej den er god nok, jeg vidste godt nok ikke man kunne bruge alm.
ståltråd.

Det vidste jeg heller ikke før forleden dag; men min genbo bruger det - og
med kun én hånd.
Han må være "superbruger" - så jeg venter spændt på, hvornår han kan gøre
det helt uden hænder

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-04 11:20

I news:tasfc.61$_s.31@news.get2net.dk <Calle.> <Fake@Fake.Fake> skrev:

> [...]
> De steder de krydsede passede godtnok med hvor min kloak blev lagt
> for 3 år siden, samt hvor vandledningen kommer ind.

Naboen ligger ude sin have og hulker af grin.
Jeg har lige rendt rundt ude i haven og på vejen med stive ben og to
stykker ståltråd.

Jeg har hørt om dette fænomen mange gange, og også læst at virkningen
ikke kunne måles og ikke eftervises i blindforsøg. Men hvad pokker.
Solen skinner, jeg har tykt ståltråd i skuret, og sådan et par bøjede
pinde tager ikke mange minutter at lave.

Efter et par minutters øvelse i hvor fast man skulle klemme gik det en
tur rundt om huset. Kloakken blev passeret uden reaktion. Da jeg nåede
vandledningen krydsede pindene lige så nydeligt???
Forsøget blev gentaget flere gange fra forskellige retninger. Det
virkede hver gang???

Skulle der være noget om det? Kloakken fandt jeg jo ikke, men den er jo
også tør.
Ind og åbne for et par vandhaner og prøve igen. Nu fandt jeg søremig
også kloakken, både på grunden og i vejen!!!

Jeg var lidt rystet. Kunne det virkeligt passe? Gad vide om jeg blev
narret, jeg vidste jo hvor de lå. Var det mig selv der ubevidst
påvirkede pindene?

Det måtte afprøves.
Jeg bestemte mig for, at i stedet for vand ville jeg finde flisegange.
Det virkede....
Det var umuligt at passere en flisegang uden at få et udslag. Det
virkede også på hyacinter.
Bagefter fandt jeg ud af, at jeg i min jagt på fliser og hyacinter
flere gange havde passeret både kloak og vandledning uden at få udslag.

Jeg tror stadig ikke på det, men noget har jeg da fået ud af det.
Naboen griner stadig, og foreslår at jeg skal forsøge at finde olie :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : René Nielsen

Dato : 15-04-04 18:00

ROFL

Fra : Kent Moust

Dato : 15-04-04 19:28

Tak til jer alle der har svaret, jeg vil prøve på den kedelige måde og
kontaktet TDC og forsyningen.
Men så igen, skulle man måske give naboen lidt smil på læberne og bøje et
par tråde.....

Ha´ et godt forår alle sammen.

Hilsen

Kent Moust

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 07:56

> Er der et sted jeg kan få oplyst hvordan disse el-kabler og evt
> antenne går?

Der er ikke noget generelt register der dækker hele landet. Men spørg
den lokale tekniske forvaltning (vores havde vandledningen tegnet ind)
og TDC sender også vederlagsfrit kort med deres kabler (men de var
tegnet forkert ind på dem vi fik). Hvem leverer antenne ? spørg dem
direkte.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid