Dårlig jord?
Fra : Jette Randløv

Dato : 14-04-04 16:18

I midten af marts såede jeg 14 tomatfrø. Alle frøene har spiret, men de fik
kun deres kimblade og antydningen af det første rigtige blad. Derefter holdt
de simpelthen helt op med at vokse. Jeg har ompottet nogle af dem og de
vokser fint videre. Er der nogen der har prøvet noget lignende? Jeg tror,
der er noget galt med jorden. Jordblanding bestod af ½ jord fra haven og ½
spagnum. Jorden fra haven blev steriliseret ved 10 minutter i mikrobølgeovn.
Jorden var hentet fra et sted hvor der har været kompostbunke. Desværre har
de, der ejede grunden dengang, smidt lidt af hvert i kompostbunken,
mælkekartoner, plastikstumper, trykimprægneret træ, tørresnore,
plastikposer, hønsenet, tennisbolde, sko. Jeg har fjernet det så godt jeg
kunne, men spørgsmålet er om jorden kan være forurenet? Hvordan kan man
undersøge det?

mvh
Jette Randløv

Fra : Jens Hansen

Dato : 14-04-04 17:04

Det er ikke hensigtsmæssigt at sterilisere jord før udplantning. Jeg har
selv prøvet det - vel efter sammen motiver som dine - men når man slar
en masse bakterier ihjel, giver man gode betingelser til angreb af
svampe, som ellers ville blive holdt i ave af de bakterier, man lige har
sået ihjel.
Gentag såningen - uden anvendelse af mikrobølgeovn!
Venligst
Jens