Nattefrost
Fra : Carina

Dato : 13-04-04 17:01

Hej

Hvornår er jorden helt fri for frost, så det er sikkert at plante ud fra
vindueskarmen?

Hvornår er det sikkert at plante ud i krukker?

Hvad med basilikum og oliventræ? Bør det vente lidt med at komme ud?

VH
..Carina

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-04-04 17:45

Carina skrev i et indlæg på usenet:
> Hvornår er jorden helt fri for frost, så det er sikkert at plante ud
> fra vindueskarmen?

Normalt siger man vist, at der KAN komme nattefrost indtil midten af
maj.....

Men sidste år var der vist ikke noget efter 1. maj - så vidt jeg
husker.......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 13-04-04 17:49

On Tue, 13 Apr 2004 18:00:55 +0200, "Carina" <carwina@hotmail.com>
wrote:

>Hvornår er jorden helt fri for frost, så det er sikkert at plante ud fra
>vindueskarmen?

Kan ikke siges med sikkerhed - det afhænger som bekendt af vejret....

Siden man begyndte at lave vejrmålinger i Danmark har der været
registreret frost i alle årets måneder. Den 2. juni 1936 blev der
f.eks. målt en nattetemperatur på -3,6 grader i Klosterhede Plantage
ved Ringkøbing.

Men risikoen er lav - og du skulle være (nogenlunde) sikker i
begyndelsen af maj.

KS

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-04-04 17:58

"Carina" <carwina@hotmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Hvornår er jorden helt fri for frost, så det er sikkert at plante ud fra
> vindueskarmen?

Det kommer meget an på din haves beliggenhed. Hvis den ligger lavt, kan du
næsten være sikker på nattefrost helt hen til slutningen af maj, og måske
længere. I "gamle dage" sagde man, at det kunne blive nattefrost lige frem
til Grundlovsdag.

> Hvornår er det sikkert at plante ud i krukker?

Krukker kan du vel flytte eller overdække, hvis der er udsigt til frost.

> Hvad med basilikum og oliventræ? Bør det vente lidt med at komme ud?

Basilikum tåler vist ikke frost, men oliventræ tåler da en del frost i de
naturlige omgivelser f.eks. i Sydfrankrig, så mon ikke de også kan tåle det
her?

mvh
Preben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 19:03

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere. I "gamle dage" sagde man, at det kunne blive nattefrost lige frem

Ja, og det kommer også an på, hvor Carina bor.
I Midtjylland er risikoen for sen nattefrost meget større end på Fyn eller
Samsø, der er omgivet af vand.
Jeg har faktisk oplevet, at alle mine kimplanter af kål og radiser frøs væk
natten efter 5. juni.
Det er mange år siden, men jeg husker synet endnu.
Gru!

Det kommer an på, hvad man har tænkt sig at plante i dem.

> Basilikum tåler vist ikke frost,

Nej, og heller ikke lave temperaturer.
Det er noget af det mest sarte.

Hilsen Inger

Fra : Carina

Dato : 14-04-04 20:30

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> [...]
>
> Basilikum tåler vist ikke frost, men oliventræ tåler da en del frost i de
> naturlige omgivelser f.eks. i Sydfrankrig, så mon ikke de også kan tåle

Ja, det er også alt det jeg selv er nået frem til. Jeg lader tålmodigheden
sejre og venter lidt endnu.

Tak for svar

VH
Carina

Fra : Gunnar

Dato : 15-04-04 08:23

Hvad med basilikum og oliventræ? Bør det vente lidt med at komme ud?

> det
>
> Ja, det er også alt det jeg selv er nået frem til. Jeg lader tålmodigheden
> sejre og venter lidt endnu.

Hej
Hvis ikke du har tålmodighed mere så bare plant ud, hvis det er hvor du bor,
så hører du sikkert vejrmeldingen hver aften, og meldes der om risiko for
nattefrost så gå ud og dæk de mest sarte planter over til næste morgen. Der
skal ikke så meget til, et viskestykke over en krukke, så er den sikker, en
tom urtepotte sat på hovedet over dem der står i jorden er fint.
Gunnar

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-04-04 16:34

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> wrote in message

> [...]
en
> tom urtepotte sat på hovedet over dem der står i jorden er fint.

Vejrudsigten er desværre ikke altid tilstrækkelig. Lokale observationer
afviger ofte en del fra den officielle vejrudsigt. Hvis DMI melder ned til
ca. 5 graders varme, kan jeg være nogenlunde sikker på, at græsplænen er
hvid af frost om morgenen.

mvh
Preben