Købte krydderurter
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 12-04-04 18:11

Hej NG

Jeg har indkøbt nogle pottede krydderurter: timian, citrontimian,
citronmelisse og mynte. Hvornår kan jeg sætte disse planter på altanen uden
fare for at de går til (jeg bor i Nordvestjylland)!

Mvh Janni

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-04-04 18:52

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> writes:

> Jeg har indkøbt nogle pottede krydderurter: timian, citrontimian,
> citronmelisse og mynte. Hvornår kan jeg sætte disse planter på altanen uden
> fare for at de går til (jeg bor i Nordvestjylland)!

Jeg købte timian for en lille måned siden, og den har stået på min
østvendte terasse siden. Den har det helt fint. Det har kørvel og
rosemarin også, men løvstikken hænger.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-04 21:13

On Mon, 12 Apr 2004 19:10:59 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

>Jeg har indkøbt nogle pottede krydderurter: timian, citrontimian,
>citronmelisse og mynte. Hvornår kan jeg sætte disse planter på altanen uden
>fare for at de går til (jeg bor i Nordvestjylland)!

Afhængig af hvor de er købt/hvilken type plante det er. Købt i en
planteskole, så er de ikke sarte og kan sættes stort set hvor som helst.
Timian gerne i sol og lidt mager jord (sandjord), mynte vil gerne stå
lidt fugtigt, også i sol, citronmelisse i sol.

Hvis planterne er købt i et supermarked, af den slags beregnet til at
klippe af med det samme, så skal de først vænnes til at stå ude, dvs. de
første par dage stå beskyttet mod sol og vind, evt. flyttes ind hvis det
bliver meget koldt/frost.

Dem supermarkedet sælger til at klippe af nu og her, kommer fra drivhus
og har fået ekstra varme og lys for at få en flot top - derfor er de ret
sarte hvis man vil plante dem ud, men med lidt forsigtighed kan det nu
godt lade sig gøre.

http://www.gartneriet.dk