/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Længde på skorsten!
Fra : Andersen


Dato : 11-04-04 18:30

Hej NG

Vi har fået monteret brændeovn og skorsten. Men ovnen brænder ikke godt. Det
er som om at der mangler træk i skorstenen. Montøren har sagt at vi skal
prøve, at montere et ekstra stykke skorsten på ca. 0.5 mt. yderligere. Men
jeg tvivler på om disse 0.5 mt. virkelig skulle gøre den store forskel. Har
i erfaring med skorstenstræk og længder på disse for, at få det "rette træk"
Håber på lidt hjælp.

Venligst
Andersen.



 
 
Jasper Norman (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Jasper Norman


Dato : 11-04-04 23:04

Har ikke den store forstand på, de udregninger der ligger til grund for
trækket. Men tag en snak med en skorstensfejer. Han har ikke noget i
"klemme" og vinder intet ved at råde Jer til det ene eller det andet. Det
kunne jo være at forhandleren har "snøret" Jer fra starten, vel vidende, at
skorstenen ikke var høj nok, men med det formål, at kunne give en god pris
på hele herligheden.



L@ila (12-04-2004)
Kommentar
Fra : L@ila


Dato : 12-04-04 05:54

Det har noget at gøre med diameteren på kernen i skorstenen i forhold til
længde og røggastemperaturen, det svar tror jeg kun du kan få hos
skorstensfejeren.
Da vi skulle lave det for 2 år siden ringede vi til skorstensfejeren, han
kom og fortalte hvad han mente ville være bedst. og det kostede ikke noget.
"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:vhjec.2501$gG6.1175@news.get2net.dk...
> Har ikke den store forstand på, de udregninger der ligger til grund for
> trækket. Men tag en snak med en skorstensfejer. Han har ikke noget i
> "klemme" og vinder intet ved at råde Jer til det ene eller det andet. Det
> kunne jo være at forhandleren har "snøret" Jer fra starten, vel vidende,
at
> skorstenen ikke var høj nok, men med det formål, at kunne give en god pris
> på hele herligheden.
>
>



Andersen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 12-04-04 08:46

Hej

Ja det kan godt være at det ville være det bedste med en skorstensfejer. Som
i selv nævner har han ingen økonomiske interesser indblandet.
Tak for jeres svar.



Peter Schrøder (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 12-04-04 13:28


"Andersen" skrev
> Vi har fået monteret brændeovn og skorsten. Men ovnen brænder ikke godt. Det
> er som om at der mangler træk i skorstenen.

Før i tiden havde man en regel om at skorstenen minimum
skulle ha' samme højde som tagryggen. Måske jeres er
for kort?
--

Med venlig hilsen
Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply


Bendt Rasmussen (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 12-04-04 21:23


"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c5e17f$2spg$1@news.cybercity.dk...
>
> "Andersen" skrev
> > Vi har fået monteret brændeovn og skorsten. Men ovnen brænder ikke godt.
Det
> > er som om at der mangler træk i skorstenen.
>
> Før i tiden havde man en regel om at skorstenen minimum
> skulle ha' samme højde som tagryggen. Måske jeres er
> for kort?

De regler er afskaffet.

En skorsten skal have den højde den skal ha'
Forstået på den måde, at den skal have en højde der sikrer træk, og som
sikrer at naboer ikke bliver generet af røg. Det er kun ved stråtag, at der
er en minimumshøjde over tag, som skal opfyldes.

Jeg går udfra at det er en stålskorsten der er tale om, og jeg ville uden
overvejelser sætte en ½meter mere på. Sælger må naturligvis garantere, at
han tager den ½m tilbage, hvis det ikke hjælper.

Jeg havde selv problemet, da vi fik brændeovn. Der kom en ½meter mere på, og
en "snurretop". Det virkede hos mig.

mvh
Bendt



Andersen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 13-04-04 06:04


klip
> Jeg havde selv problemet, da vi fik brændeovn. Der kom en ½meter mere på,
og
> en "snurretop". Det virkede hos mig.
>

Hej Bendt

Var din skorsten på højde med, eller under rygning på hus da i ikke kunne få
den til at fungere.

VH Andersen



Bendt Rasmussen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 13-04-04 09:02


"Andersen" <brug_ikke_denne@email.dk> skrev i en meddelelse
news:c5fs88$354$1@sunsite.dk...
>
> klip
> > Jeg havde selv problemet, da vi fik brændeovn. Der kom en ½meter mere
på,
> og
> > en "snurretop". Det virkede hos mig.
> >
>
> Hej Bendt
>
> Var din skorsten på højde med, eller under rygning på hus da i ikke kunne

> den til at fungere.

Den er (stadig) under rygningen på huset, men fungerer nu. Jeg har et
problem, når vinden står i en helt bestemt retning, men det tror jeg nu
skyldes, at de høje træer på den side af huset skaber turbulens. Når vinden
kommer derfra, skal ovnen have et ordentligt bål lige fra starten.

mvh
Bendt



Andersen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 13-04-04 11:56


klip
> Den er (stadig) under rygningen på huset, men fungerer nu. Jeg har et
> problem, når vinden står i en helt bestemt retning, men det tror jeg nu
> skyldes, at de høje træer på den side af huset skaber turbulens. Når
vinden
> kommer derfra, skal ovnen have et ordentligt bål lige fra starten.

Aha,...
Vi får et længere stykke på skorstenen i dag. (uden beregning
Vores skorsten gik lige under rygning, så nu kommer den et stykke over. Vi
håber dælme at det hjælper. Tak for dine svar Bendt.

VH
Andersen



Bendt Rasmussen (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 13-04-04 15:43


"Andersen" <brug_ikke_denne@email.dk> skrev i en meddelelse
news:c5ggrv$isd$1@sunsite.dk...
>
> Aha,...
> Vi får et længere stykke på skorstenen i dag. (uden beregning
> Vores skorsten gik lige under rygning, så nu kommer den et stykke over. Vi
> håber dælme at det hjælper. Tak for dine svar Bendt.
>
Velbekommen.

Jeg håber da at det hjælper. Der er ikke noget så slemt, som en stue fyldt
af røg.

mvh
Bendt



Andersen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 14-04-04 18:17

Hej Bendt

Ja...glæden vare sjældent så længe. Den virker stadig ikke på trods af at
der er kommet 0,5 mt. skorsten mere på. Så nu ved jeg snart ikke hvad jeg
skal stille op. Jeg må jo nok tage kontakt til den lokale skorstensfejer.

Andersen



Bendt Rasmussen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 14-04-04 19:27


"Andersen" <brug_ikke_denne_em@il.dk> skrev i en meddelelse
news:c5jri5$mct$1@sunsite.dk...
> Hej Bendt
>
> Ja...glæden vare sjældent så længe. Den virker stadig ikke på trods af at
> der er kommet 0,5 mt. skorsten mere på. Så nu ved jeg snart ikke hvad jeg
> skal stille op. Jeg må jo nok tage kontakt til den lokale skorstensfejer.

Hvad siger leverandøren ?

Bor du et meget vindblæst sted ?

Er der overhovedet ikke noget træk i den, efter du har tændt op ?

Hvad gør du når du tænder op ?

mvh
Bendt



Andersen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 14-04-04 19:51


> Hvad siger leverandøren ?

Jeg har ikke talt med dem .....endnu.

> Bor du et meget vindblæst sted ?

Næhh...idag var det næsten vindstille

> Er der overhovedet ikke noget træk i den, efter du har tændt op ?

Røgen søger ganske vist hen imod røghullet i ovnen, men direkte træk er der
ikke.

> Hvad gør du når du tænder op ?

Jeg bruger spitbriketter til optænding. Oven på spritbriketten(erne) lægger
jeg brændet. Nederste spjæld og onvlåge lader jeg stå åben. Men efter ca. 15
min går ilden ud!

Vh
Andersen



Bendt Rasmussen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 14-04-04 20:39


"Andersen" <brug_ikke_denne_em@il.dk> skrev i en meddelelse
news:c5k12a$386$1@sunsite.dk...
>
> > Hvad siger leverandøren ?
>
> Røgen søger ganske vist hen imod røghullet i ovnen, men direkte træk er
der
> ikke.

Hos mig kommer trækket nu også først efterhånden som ovnen bliver varmet op.

>
> > Hvad gør du når du tænder op ?
>
> Jeg bruger spitbriketter til optænding. Oven på spritbriketten(erne)
lægger
> jeg brændet. Nederste spjæld og onvlåge lader jeg stå åben. Men efter ca.
15
> min går ilden ud!

Er brændet tørt ?
Prøv evt. med nogle mindre stykker brænde.
Prøv at lægge 3-4-5 sider løst-krøllet avispapir i bunden, så sprittabletter
og ovenpå brændet.
Tænd ild til papiret. Det skulle give et ordentligt "blæs" fra starten af.
Luk ovnlågen, men lad nederste spjæld stå åbent.

Hvad er det for en ovn ?

mvh
Bendt



Andersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 15-04-04 14:26

klip
> Hvad er det for en ovn ?

Hejsa Bendt
Der er en Varde Classic 1.

Jeg har kontaktet skorstensfejeren og Varde ovne idag. Fejeren sagde at det
var skorstenen der ikke var lang nok, og Varde ovne sagde at det var en
kombination af skorstenen og en forkert optænding. Jeg skulle IKKE bruge
sprittabletter, men pindebrænde til optænding. Sprittabletten giver ikke
tilstrækkelig "fut i ovnen". Som du selv er inde på skal der mere til end
bare sprit alene. Jeg vil nu gøre et nyt forsøg i weekenden.
For øvrigt sagde skorstensfejeren, at det var installatørens pligt at få
ovnen til at brænde rigtigt..!

VH
Andersen






Karsten Feddersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 15-04-04 14:37

Hej

Andersen wrote:
> Jeg har kontaktet skorstensfejeren og Varde ovne idag. Fejeren sagde at det
> var skorstenen der ikke var lang nok, og Varde ovne sagde at det var en
> kombination af skorstenen og en forkert optænding. Jeg skulle IKKE bruge
> sprittabletter, men pindebrænde til optænding. Sprittabletten giver ikke
> tilstrækkelig "fut i ovnen". Som du selv er inde på skal der mere til end
> bare sprit alene. Jeg vil nu gøre et nyt forsøg i weekenden.

Du kan sagtens fyre op med sprittabletter alene. Vi gøre det her i huset
og bruger kun 1 tablet ad gangen - også ved hårdt trå. Men hvis der ikke
kommer rigtig fut i det, så er det korrekt at det er sværere at tænde
op. Hvis der fx er hård frost og helt vindstille, så kan vi også have
problemer. I det tilfælde bruger vi lige en krøllet avis i toppen af det
hele blot lige for at varme skorstenen op.

En måde at få mere fut på er selvfølgelig at have lidt småpinde til at
tage ved først og derefter de store pinde. Des mere overflade du har at
brænde af des hurtigere kommer der fut i det.

Hvor lang er din skorsten egentlig?

> For øvrigt sagde skorstensfejeren, at det var installatørens pligt at få
> ovnen til at brænde rigtigt..!

Ja, men sådanne installatører har ofte ganske travlt med at komme
videre.....


--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Andersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 15-04-04 15:12

klip
> Hvor lang er din skorsten egentlig?

Hej Karsten
Jeg vil tro at den er omkring 2.7 - 3,0 mt.

> Ja, men sådanne installatører har ofte ganske travlt med at komme
> videre.....

Uha..ja det kunne ikke gå stærkt nok. De var 2 mand som dårlig kunne finde
ud af at montere en brændeovn. Bl.a. måtte jeg ringe til skorstensfejeren og
bede ham komme, da de gerne ville have lov til at sætte skorstenen tættere
på spær/taglægter end de 10 cm . som loven kræver. Men den gik ikke....

Vh
Andersen



Karsten Feddersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 15-04-04 15:34

Hej

Andersen wrote:
> Jeg vil tro at den er omkring 2.7 - 3,0 mt.

Er det inklusiv det uisolerede stykke indenfor? For i så fald undrer det
mig at forhandleren har sagt at det var nok.


> på spær/taglægter end de 10 cm . som loven kræver. Men den gik ikke....

Nej selvfølgelig, men sådan tænker montøren ikke. Jeg fortrød så
inderligt at jeg ikke selv tog mig af montagen. Så kunne jeg have sparet
en masse penge og i øvrigt have haft nyt værktøj.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Andersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 15-04-04 15:54

klip
> Er det inklusiv det uisolerede stykke indenfor? For i så fald undrer det
> mig at forhandleren har sagt at det var nok.

Jep...det er fra top af ovn til top af skorsten.

klip
> Jeg fortrød så
> inderligt at jeg ikke selv tog mig af montagen. Så kunne jeg have sparet
> en masse penge og i øvrigt have haft nyt værktøj.

Hæ, hæ....jeg tænkte præcis det samme. Kunne jeg gøre det hele om ville jeg
selv have ordnet det hele, og så ville det tilmed blive lavet ordentligt



Karsten Feddersen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 15-04-04 16:04

Hej

Andersen wrote:
> Jep...det er fra top af ovn til top af skorsten.

Det er ikke meget. Uden at have videre forstand på det end med min egen
som er ca 4m, så ville jeg ikke montere noget på mindre end 4m.


> Hæ, hæ....jeg tænkte præcis det samme. Kunne jeg gøre det hele om ville jeg
> selv have ordnet det hele, og så ville det tilmed blive lavet ordentligt

Nemlig.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Bendt Rasmussen (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 16-04-04 08:37


"Andersen" <brug_ikke_denne_em@il.dk> skrev i en meddelelse
news:c5m2du$4n0$1@sunsite.dk...
> klip
> > Hvad er det for en ovn ?
>
> Hejsa Bendt
> Der er en Varde Classic 1.
>
> Jeg har kontaktet skorstensfejeren og Varde ovne idag. Fejeren sagde at
det
> var skorstenen der ikke var lang nok, og Varde ovne sagde at det var en
> kombination af skorstenen og en forkert optænding. Jeg skulle IKKE bruge
> sprittabletter, men pindebrænde til optænding. Sprittabletten giver ikke
> tilstrækkelig "fut i ovnen". Som du selv er inde på skal der mere til end
> bare sprit alene. Jeg vil nu gøre et nyt forsøg i weekenden.
> For øvrigt sagde skorstensfejeren, at det var installatørens pligt at få
> ovnen til at brænde rigtigt..!

Hej

Jeg bruger nu også selv sprittabletter, og har ikke problemer med det.

Lad os få en tilbagemelding efter dit nye forsøg.

Det er da i øvrigt et underligt tidspunkt at få installeret brændeovn på -
skulle du ikke have haft den i begyndelsen af fyringssæsonen og ikke i
slutningen

mvh
Bendt



Andersen (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 16-04-04 13:17

klip
>tilbagemelding efter dit nye forsøg.

Hej Bendt
Det kan du tro. Jeg skal i sommerhuset idag (fredag). Jeg vender tilbage
søndag så der har jeg nyt ifølge Andersens brændeovnshistorie.

> Det er da i øvrigt et underligt tidspunkt at få installeret brændeovn på -
> skulle du ikke have haft den i begyndelsen af fyringssæsonen og ikke i
> slutningen

Du har ret....men det er nu hvor sæssonen er ved at være slut de gode tilbud
er at finde.

Goood weekend.

Vh
Andersen




Andersen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 18-04-04 14:53

Hej

Ja, så ender historien her.
Jeg fik ovnen til at virke efter det ekstra stykke skosten kom på. Godt nok
skal ovnen "kickstartes" men brænde det kan den. Jeg siger tak for en god
debat, samt den villighed der har været til at få mit brændeovnsproblem
afhjulpet.

Venlig hilsen

Fam. Andersen



Bendt Rasmussen (18-04-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 18-04-04 15:49


"Andersen" <brug_ikke_denne_em@il.dk> skrev i en meddelelse
news:c5u148$h4p$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Ja, så ender historien her.
> Jeg fik ovnen til at virke efter det ekstra stykke skosten kom på. Godt
nok
> skal ovnen "kickstartes" men brænde det kan den. Jeg siger tak for en god
> debat, samt den villighed der har været til at få mit brændeovnsproblem
> afhjulpet.
>

Hej

Det var da rart at høre.

Hvis du fortsat skulle få problemer, kan en "snurretop" også hjælpe.

mvh
Bendt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste