Gammel have - suveræn bog efterlyses
Fra : Marianne

Dato : 10-04-04 19:25

Hej

Efter års forfald har jeg nu fået overskud til at gå i gang med vores
villahave. Den er holdt meget minimalistisk, dvs en græsplæne, nogle ganske
tilgroede og i øvrigt uspændende staudebede og et par tilfældige clematis.

Jeg vil gerne planlægge/lave noget mere spændende, der dog stadig skal være
til at holde. Er der nogen gode bøger på markedet, man kan få glæde af at
kigge i? Jeg har arvet Politikens havebog, men den rammer slet ikke det, jeg
søger. Jeg søger mere efter noget, der kan give ideer til opholdssteder
(terasse), mulighed for at grille, lidt køkkenhave og lidt blomster. Gerne
også nogle gode buske, der giver smukke farver om efteråret.

Min plan er, at bede en havearkitekt om hjælp, men jeg vil gerne snuse lidt
først. Hvad koster sådan noget mon - og tør nogen give et bud på, hvor meget
jeg skal regne med at bruge til assistance til at anlægge haven (som incl
hus såmænd blot er 600 kvm stor).

mvh
marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-04 17:49

On Sat, 10 Apr 2004 20:25:15 +0200, "Marianne" <ng@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>(terasse), mulighed for at grille, lidt køkkenhave og lidt blomster. Gerne
>også nogle gode buske, der giver smukke farver om efteråret.

Prøv at kigge i bladet Alt om Haven - det kan formentlig lånes/læses på
biblioteket. Der er tit artikler om sådanne ting.
Bladet Haven fra det danske haveselskab har også ind i mellem nogle
artikler om hvordan specielle haver kan laves til noget fornuftigt.
Begge blade er gode når man skal finde ideer som senere kan stykkes
sammen til noget som kan bruges i ens egen have.

> [...]
>jeg skal regne med at bruge til assistance til at anlægge haven (som incl

Prisen for hjælp afhænger jo en hel del af hvor i landet, og i hvor
stort omfang du skal bruge den hjælp. Og selvfølgelig hvad de skal lave.
Skal du kun anlægge nye bede, ikke noget flisearbejde ol. og har du mod
på at gøre det selv, ud fra tegningen fra havearkitektet, så behøver du
ikke andet hjælp vil jeg da mene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marianne

Dato : 12-04-04 21:53

> [...]
> Skal du kun anlægge nye bede, ikke noget flisearbejde ol. og har du mod
> på at gøre det selv, ud fra tegningen fra havearkitektet, så behøver du

Ja, det har du naturligvis ret i.
Haven befinder sig i Kbh.
Jeg tænker at der skal dels laves en skitse/plan, dels skal det udføres. Jeg
aner ikke, om sådan noget koster 5 eller 50 KKR.

I et andet indlæg står der
"En professionel havearkitekt fra De Danske Haveselskaber kan lave en
ideskitse for 2.000-4.000 kroner, mens du kan få en fuld ud detaljeret
plan for 4.000-9.000 kr."

Lyder det rimeligt?

Hvis man afsætter 25 KKR til at få anlagt en have efter sådan en plan, er
det så helt galt? Ex materialer, for dér må prisen selvsagt variere en del.

mvh
marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 09:19

On Mon, 12 Apr 2004 22:53:28 +0200, "Marianne" <ng@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>"En professionel havearkitekt fra De Danske Haveselskaber kan lave en
>ideskitse for 2.000-4.000 kroner, mens du kan få en fuld ud detaljeret

Det er i hvert fald ikke helt forkert - der bliver trods alt brugt en
del tid på sådan noget.

>Hvis man afsætter 25 KKR til at få anlagt en have efter sådan en plan, er
>det så helt galt? Ex materialer, for dér må prisen selvsagt variere en del.

Jeg vil mene at man kommer langt for 25000 kr. Om det er nok, det kommer
jo an på havens størrelse og hvor kompleks haven er/skal ende med at
blive.

http://www.gartneriet.dk