Solceller
Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-04-04 15:42

Hej gruppe.

Jeg overvejer at få monteret en solcellevarme"ting" på mit træhus. Den
behøver kun at afgive varme til ét (lille) rum.

Nogen erfaringer her?

Venlig hilsen Margrete Johansen

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 05-04-04 18:10

Solen skinner desværre ikke så meget når du har brug for varme.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-04-04 19:48

Margrete Johansen skrev:

> Jeg overvejer at få monteret en solcellevarme"ting" på mit træhus. Den
> behøver kun at afgive varme til ét (lille) rum.

Er det en luftsolfanger, du tænker på? Se her:

http://www.luftsolfanger.dk

Du kan ringe til firmaet, og få dem til at sende en brochure
over deres produkter.

> Nogen erfaringer her?

Jeg har ikke nogen erfaring selv, men jeg kender nogen, der har
købt en luftsolfanger til deres kolonihavehus. De synes det er
en ganske udmærket tingest. Den var i øvrigt rimelig let selv at
montere, sagde de.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-04-04 21:03

Mange tak, jeg blev vældig meget klogere! Har på et tidspunkt skøjtet forbi
denne smarte, lille ting, men havde i skyndingen glemt den igen.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 06-04-04 17:17

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg overvejer at få monteret en solcellevarme"ting" på mit træhus. Den
> behøver kun at afgive varme til ét (lille) rum.

Med "solceller" er der meget forskel hvad man skal bruge energien til.
Sol > EL for batterier i båd el. campingvogn.
el. Sol > varmt vand for svømmepøl, bad el. opvarmning.
til dit brug ville jeg være lun på http://www.aidt.dk/ s luft
varme/ventilationssystem. el.
http://www.solarwall.com/res/resHow.html
http://www.clevertec.dk/Default.asp?Action=Details&Item=68

Det kan evt. betale sig at tænke lidt større da varmt vands anlæggen er
blevet meget overkommelige pismæssigt efter at tilskuds ordningerne er
bortfaldet.
se evt.
http://www.biovarme.dk/solfanger.asp
http://www.varmtvandfrasolen.dk/

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 06-04-04 23:14

Nej, erfaringer har jeg ikke, men jeg har lige anskaffet den mindste model
fra Aidt. Den har jeg knaldet op på garagen i dag, det tog en lille times
tid og nu venter jeg bare på lidt sol. . . . .

Hvis du er interesseret kan jeg godt poste et indlæg i løbet af en uges tid
om, hvorvidt det er godt eller skidt

Mvh
Kent.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-04-04 09:36

Hej Kent.

Ja tak - det ku' da være spændende at høre om dine erfaringer.

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 11-04-04 22:57

Med de forholdsvis få solskinstimer der har været har solfangeren været i
stand til at hæve temperaturen i min uisolerede garage på 15 kvm et par
grader. Det som har størst betydning er dog at luftfugtigheden synes at være
for nedadgående. Jeg skal lige have et hygrometer ud i garagen. Luften der
kommer ind er, når ventilen er åbnet et par centimeter, 22 - 23 grader.

Mvh
Kent.