Zink-krukker
Fra : Ann

Dato : 02-04-04 22:03

Jeg har fået nogle zink-krukker, som jeg så har boret lidt huller i bunden
på og sat udenfor med blomster i.
Skal disse krukker behandles på en speciel måde, for at de er pæne år efter
år? og kan de tåle at stå ude hele året?

Ann

Fra : //zlgge

Dato : 02-04-04 22:26

"Ann" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
efter
> år? og kan de tåle at stå ude hele året?

Hej Ann

Dine krukker er lavet af zink ligesom det der anvendes til tagrender. Og
lige som tagrender i zink, kan de tåle at være udendørs i al slags vejr uden
vedligeholdelse. De kan holde i 20 - 50 år, alt efter hvor tykke pladerne
er.
Det eneste du skal være opmærksom på, er at der ikke kommer til at stå vand
i dem og de så fryser. Det kan forårsage frostspringning. Det undgås ved at
lægge et lag sten, potteskår eller ligende i bunden sådan at du er sikker på
at hullerne ikke pakker til med jord.

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-04-04 14:39

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> lægge et lag sten, potteskår eller ligende i bunden sådan at du er sikker

Her i gruppen findes der 3 slags Zink: 1) Den ægte, der er meget holdbar. 2)
Noget tyndt blik med et ofte brunligt overtræk af ubestemmelig herkomst.
Holder sikkert et par sæsoner. Brug magnettest. 3) Galvaniseret blik. Alt
efter behandlingens kvalitet og tykkelse (kan man kun gætte på), en
holdbarhed på fra et par sæsoner til noget der kommer nær på Zinks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zlgge

Dato : 03-04-04 23:56

> [...]
> efter behandlingens kvalitet og tykkelse (kan man kun gætte på), en
> holdbarhed på fra et par sæsoner til noget der kommer nær på Zinks.

Nå ja
Det skal man jo lige huske når man svare...

Mvh
//zigge

Fra : Ann

Dato : 05-04-04 20:43

Tak for hjælpen.
Jeg har boret et par huller i bunden af krukkerne og lagt et lag granulat.
Så er jeg jo sikret, kan jeg forstå.

Jeg kan se på de zink-krukker min veninde har haft nogen tid, at der danner
sig nogle hvide aflejringer på dem. Kan man ikke fjerne dette
hensigtsmæssigt??? Det går ikke af med vask.

Ann

Fra : Leif Halling

Dato : 07-04-04 08:34

> [...]
danner
> sig nogle hvide aflejringer på dem. Kan man ikke fjerne dette
> hensigtsmæssigt??? Det går ikke af med vask.

Hej Ann.

De hvide aflejringer du ser på krukkerne (og på zink generelt) er en
"normal" tæring af zinken som du også vil kunne se på f.eks tagrender. Man
kan diskutere om det er kønt men det skader ikke krukkerne og er en del af
den proces der sættes igang når vand og zink "mødes".

Om de kan fjerne ved jeg ikke - men de kommer sandsynligvis igen!!!

Mvh. Leif Halling