Træbjælke tæt på skorsten?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 31-03-04 20:48

Jeg er ved at totalrenovere min 1. sal på et gammelt hus fra 1923. En af
planerne gik ud på at skrifte de gamle ormeangrebne hanebjælker ud men nye
5x5 tommer tømmer som synlige hanebjælker. Nu har jeg så revet det gamle
loft ned og kan se, at de gamle bjælker er MEGET tæt (10-20 cm) på
skorstenen. Det er jo nok lovligt, da det er bygget i 1923, men hvad nu når
jeg skifter bjælkerne? Er jeg så underlagt de nye regler eller den fra 1923?

Hvad skal afstanden være idag? Der er tale om en almindelig muret skorsten i
rude teglsten.

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 21:07

> (10-20 cm) på skorstenen. Det er jo nok lovligt, da det er bygget i
> 1923, men hvad nu når jeg skifter bjælkerne? Er jeg så underlagt de
> nye regler eller den fra 1923?

Nye regler

> Hvad skal afstanden være idag? Der er tale om en almindelig muret
> skorsten i rude teglsten.

Afair 10cm

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jesper Hansen

Dato : 01-04-04 08:24

> Hvad skal afstanden være idag? Der er tale om en almindelig muret skorsten i
> rude teglsten.

Ring til skorstensfejeren for dit område - så er du sikker på reglerne
bliver fortolket som de skal i dit område.

Mvh

Jesper.

Fra : anders majland

Dato : 01-04-04 07:35

> Ring til skorstensfejeren for dit område - så er du sikker på reglerne
> bliver fortolket som de skal i dit område.

Der skulle helst ikke være lokale forskelle ...

relevante citater
8.4.3 Varmeafgivelsen må ikke medføre højere temperaturer på brændbare
materialer end 80°C.

8.5 Afstande til brændbart materiale

8.5.3 Brændbart materiale skal mindst holdes i følgende
afstande fra:
- stålskorstene og murede skorstene 100 mm
- renselemme 200 mm
Afstande måles til den udvendige side.

8.5.4 Bjælker, spær og trappevanger kan dog anbringes
direkte op ad murede skorstensvanger, når vangerne
er mindst 228 mm tykke, eller skorstenen er
udført i tilsvarende isoleret konstruktion.

Det skulle være firkantet nok til at der ikke laves fortolkninger ....
Af den oprindelige beskrivelse var der ikke nævnt noget med vanger på
skorstenen så de 100mm som jeg mente at huske ser ud til at holde.

God fornøjelse med byggeriet - og smid gerne nogle billeder online for
os nysgerrige

Fra : Jesper Hansen

Dato : 01-04-04 11:44

anders majland wrote:

> Der skulle helst ikke være lokale forskelle ...
Believe it. Jeg har selv oplevet konsekvensen af to forskellige
tolkninger af brændbart materiale, og har også hørt anbefalingen fra andre.

Jeg vil dog give dig ret i at det citat du har smidt er ret præcist
beskrevet, så der skulle ikke være så meget at diskutere.
Stadigvæk ville jeg få det checket hos kommunens skorstensfejer - det er
gratis at ringe.

Mvh

Jesper.