Renovering af gammel trappe --> fjerne "de~
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 31-03-04 18:58

Hej med jer....

Jeg er igang med at fjerne al maling på husets indenvendige trappe. Huset er
en typisk murermestervilla fra 1931 med en indenvendig trappe af fyrretræ
(Gætter jeg på !) og selve gelænderet er formodentligt af teaktræ.
Gelænderet har fået påsmurt noget, som ligner lak i overfladen, og det
opfører sig væsentligt anderledes end den oliemaling, som jeg er i fuld gang
med at tage af. Det _kan_ også være adskillge gange olie, som har lagt en
hinde.....

Spørgsmålet er nu, om jeg skal slibe, varme, eller der er en helt tredie
måde at får "det" af på.....
Jeg er blevet foreslået at bruge en forstøver til at påføre petroleum og
slibe, men i tilfælde af at det er det dummeste jeg kan gøre, ville jeg
gerne have et godt råd fra en erfaren

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 05-04-04 03:17

> [...]
> Jeg er blevet foreslået at bruge en forstøver til at påføre petroleum og
> slibe, men i tilfælde af at det er det dummeste jeg kan gøre, ville jeg

Der findes et skrabejern (vistnok Sandvik) til 300.00 hos Fog i Lyngby. Det
har klinger til både lige, ind-/udvendige buer
Det tager fint hvad som helst af dit gelænder.
Jeg har brugt det til at tage sort maling af et fyrretræsgelænder.

Sandsynligvis er det gammel fernis, men kan også være olie måske en eller
anden form for lak.

John Vedsegaard

www.taform.dk