For lav luftfugtighed
Fra : Jan Jeppesen

Dato : 31-03-04 16:04

Hej alle

Her i huset har vi for lav luftfugtighed, ca. 40 - 48 %. Ved egentlig ikke
om det er for lavt, men det føles sådan (Nogen der ved hvad normalen er?).
Kender nogen til et apparat (Måske en "Befugter" i stedet for en affugter)
eller andre gode råd til at øge luftfugtigheden?

På forhånd tak

Mvh. Jan

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-03-04 16:07

Jan Jeppesen skrev:

> Hej alle
>
> Her i huset har vi for lav luftfugtighed, ca. 40 - 48 %.

....50% ligger lige i midten af det "anbefalede" felt på mit
hygrometer...
Hans

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 31-03-04 17:05

Tja, hos os er der altid et sted mellem 23-40% pga genveksanlæg. Og vi har
forlængst vænnet os til det.

/claus

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 31-03-04 22:57

On Wed, 31 Mar 2004 17:03:46 +0200, "Jan Jeppesen"
<jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Kender nogen til et apparat (Måske en "Befugter" i stedet for en affugter)
>eller andre gode råd til at øge luftfugtigheden?

Hej Jan

Din procent er meget normal, omend den burde være noget lavere på
denne tid af året. Hvordan har du målt? Eksperterne siger, at
mennesker først generes ved 10% og derunder.

Det er problemer med støv, varme, husstøvmider, skimmelsvampe m.m. som
forvekles med "for lav luftfugtighed". Husk at dine husstøvmider
elsker en høj luffugtighed. Allergikere overfor husstøvmider skal af
samme grund helst have fugtigheden ned under 30%, hvilket kun er
muligt i vinterhalvåret.

Luftbefugtere burde forbydes i danske boliger. De gør kun skade.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 01-04-04 15:21

Hej Jørgen

> Din procent er meget normal, omend den burde være noget lavere på
> denne tid af året. Hvordan har du målt? Eksperterne siger, at
> mennesker først generes ved 10% og derunder.

Aha.. Tja, man lærer jo hele tiden
Jeg har et hygrometer ("Skibsurs" typen) hængende i stuen. Måske det skulle
justeres? Ved du eller andre hvordan?

Tak for svarende

Mvh. Jan

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-04-04 16:19

Jan Jeppesen skrev:

> Jeg har et hygrometer ("Skibsurs" typen) hængende i stuen. Måske det
> skulle justeres? Ved du eller andre hvordan?

....pak et vådt håndklæde rundt om det et stykke tid...
Hans

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-04-04 21:33

> ...pak et vådt håndklæde rundt om det et stykke tid...

Jeps, men du mangler lidt beskrivelse. Et stykke tid er et par timer. Sæt
herefter (vha skruen på bagsiden) hygrometeret til 100%. Dette bør gentages
ca. hvert halve år.

Lars

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 02-04-04 16:58

> Jeps, men du mangler lidt beskrivelse. Et stykke tid er et par timer. Sæt
> herefter (vha skruen på bagsiden) hygrometeret til 100%. Dette bør
> [...]

Ok, det vil jeg prøve
Og tak for svarene!

Mvh. Jan