træhus
Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-03-04 17:07

Hejsa!

Vi er ved at undersøge hvad det vil koste at bygge et træhus, og hvor meget
der er muligt at gøre selv. Vi har været ude at kigge lidt omkring på
nettet, men hvis der er nogen der har været turen igennem, så vil vi da
meget gerne have råd, og høre hvad I har lavet af erfaringer.

På forhånd tak

MVH Kari Eiffert

Fra : Jesper Hansen

Dato : 31-03-04 14:11

> [...]
> nettet, men hvis der er nogen der har været turen igennem, så vil vi da
> meget gerne have råd, og høre hvad I har lavet af erfaringer.

Det aller-aller-aller vigtigste er at bruge en leverandør der er til at
stole på: Referencer at snakke med, adskillige millioner på konto'en så
han kan udbedre fejl og mangler uden at kny (typisk de store leverandører).

Derudover er der selvfølgelig en million andre ting, men dette er efter
min erfaring den allervigtigste ting ()gælder selvfølgelig også for
stenhuse.

Lad være med at vælge en leverandør fordi han er 50-100 kilo billigere
end den store anerkendte leverandør, det er peanut's ift. besværet og de
penge retssager oa. koster efterfølgende.

Forresten: Hvorfor træhus, værd opmærksom på at "det sunde indeklima"
oftest bliver opnået vha. aktiv ventilation man ligså godt kan have i et
stenhus. Med mindre det selvfølgelig er bjælkehus i vil bygge?!

Mht. medbyg: Pas på ikke at vælge for stor en del. Næsten alle med
fingrene rimeligt skruet på kan sagtens lave en stor del selv - det
tager bare tid!!! Langt mere tid end man tror hvis man også skal have et
liv ved siden af!

Hvis der er noget mere specifikt I vil vide så sig til, jeg har selv
været igennem møllen tidligere.

Mvh

Jesper.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 31-03-04 17:11

> [...]
> end den store anerkendte leverandør, det er peanut's ift. besværet og de
> penge retssager oa. koster efterfølgende.

Ok det havde vi nu også tænkt os, men det er jo en hel djungle! Kan du
foreslå et firma? Eller har du hørt noget specielt godt om et eller flere
firmaer?

> Forresten: Hvorfor træhus, værd opmærksom på at "det sunde indeklima"
> oftest bliver opnået vha. aktiv ventilation man ligså godt kan have i et
> stenhus. Med mindre det selvfølgelig er bjælkehus i vil bygge?!

Vi ved ikke helt om det skal være et træhus eller bjælkehus endnu. Vi hælder
nok mest til et bjælkehus. Vi vil gerne have træhus/bjælkehus pga af det
hyggelige udseende, og fordi vi synes træ er et dejligt materiale at arbejde
med.

> [...]
> fingrene rimeligt skruet på kan sagtens lave en stor del selv - det
> tager bare tid!!! Langt mere tid end man tror hvis man også skal have et

Jeg vi regner med det bliver medbyg. Vi vil have firmaet til at gøre alt det
udvendige, og så vil vi tage os af det indvendige. Heldigvis står der en
masse mennesker på spring for at hjælpe

> Hvis der er noget mere specifikt I vil vide så sig til, jeg har selv
> været igennem møllen tidligere.

Mange tak. Det kan da godt være der dukker noget mere op

Kari

Fra : Jesper Hansen

Dato : 31-03-04 22:10

> Ok det havde vi nu også tænkt os, men det er jo en hel djungle! Kan du
> foreslå et firma? Eller har du hørt noget specielt godt om et eller flere
> firmaer?

Altså Trelleborg har jo masser af erfaring og er meget (aner)kendte, som
jeg hører det. Det er jo et træskelethus, superlavenergi med udstrakte
muligheder for den medbyg du beskriver. De bruger udelukkende
trykimprægneret træ hvilket der jo både er fordele og ulemper ved.

Hvis det skal være bjælke er der jo Panbo, men dem kender jeg nu ikke så
meget til. Værd opmærksom på der findes enkeltbjælke, dobbeltbjælke og
fuldtømmerhuse når i sammenligner.

En helt 3. version er jo "hybriden". Træhuset bygget af massive
træelementer (som vores). Har udseendet som et skelethus, men alle
fordelene fra bjælkehuset. De er dog lidt nye endnu i DK - men de er
godt på ved, hvilket er forståeligt.

> [...]
> hyggelige udseende, og fordi vi synes træ er et dejligt materiale at arbejde
Ok. Jeg tror dog måske et bjælkehus endnu har lidt sværere ved at blive
holde værdien ved evt salg. Men det ved en ejendomsmægler i området nok
mere om.

> Jeg vi regner med det bliver medbyg. Vi vil have firmaet til at gøre alt det
> udvendige, og så vil vi tage os af det indvendige. Heldigvis står der en
> masse mennesker på spring for at hjælpe

Ja - men husk det tager mindst et halvt år, kan I lægge beslag på dem så
længe. Det er sjovt i starten at hjælpe, men regn med at lave det meste
selv. Med mindre det er et helt fantastisk netværk I har.

Mvh
Jesper

Fra : Kari Eiffert

Dato : 01-04-04 14:13

> meget til. Værd opmærksom på der findes enkeltbjælke, dobbeltbjælke og
>fuldtømmerhuse når i sammenligner.

hvad er forskellen på enkeltbjælke og dobbeltbjælke?

> [...]
> træelementer (som vores). Har udseendet som et skelethus, men alle
> fordelene fra bjælkehuset. De er dog lidt nye endnu i DK - men de er

Nogen hjemmeside, hvor jeg kan se den slags hus? Det lyder spændende

> Ok. Jeg tror dog måske et bjælkehus endnu har lidt sværere ved at blive
> holde værdien ved evt salg. Men det ved en ejendomsmægler i området nok
> mere om.

ok. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Vi planlægger dog heller ikke at sælge
de næste 40 år Men på den anden side ved man jo aldrig hvad der sker.

> Ja - men husk det tager mindst et halvt år, kan I lægge beslag på dem så
> længe. Det er sjovt i starten at hjælpe, men regn med at lave det meste
> selv. Med mindre det er et helt fantastisk netværk I har.

Det er et fantastisk netværk vi har, men vi har taget med i overvejelserne
at det vil tage tid. Og som udgangspunkt regner vi også kun med os.

> Mvh
> Jesper

Mange tak for rådene. Jeg suger som en svamp, så hvis der er mere vil jeg
meget gerne høre om det

MVH Kari

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-04-04 08:33

> hvad er forskellen på enkeltbjælke og dobbeltbjælke?

Se her:
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/NY_PDF/DKGDS122001_Esthus_HP.pdf
(uden dog at jeg derudover kan sige nogent som helst om esthuset)

og sammenlign evt. med Panbo, der har f.eks. gips på indersiden af
isoleringen - som jeg husker det.

Jeg ved ikke om det hqar nogen praktisk betydning, andet end designet og
at jeg kan forestille mig at dobbeltbjælke er dyrere.

> Nogen hjemmeside, hvor jeg kan se den slags hus? Det lyder spændende

Den korte version: RTFM -eller på nudansk- prøv at søge på "G" efter
"massive træelementer" der får du en del.

Mere præcist er der: http://www.asscing.com der bl.a. har stået får
beregningerne af mit hus, og desuden udført et stort pionerarbejde for
at få byggestilen til DK. Har også lavet en halvteknisk bog om
byggestilen på dansk.

"Problemet" er nok at det er så nyt så der nok ikke er nogen typehuse
endnu der laves på den måde, så man skal have det tegnet. (Hvis I har
tænkt jer at bruge nogle af de bygmestre der er beskrevet hos asscing så
skriv lige her først. der er ihvertfald een af dem jeg *ikke* kan anbefale.)

> Mange tak for rådene. Jeg suger som en svamp, så hvis der er mere vil jeg
> meget gerne høre om det

Hvis du vælger et typehus, så overvej et der er lavet på fabrik af
robotter. Der er bl.a. en af de danske producenter der gør det sådan
(Danhaus !?). Grunden er simpelthen den at tømrere bliver "trætte" i
løbet af en arbejdsdag - det ville jeg også hvis jeg skulle arbejde som
de gør - og derfor kan kvaliteten ryge lidt hen ad vejen (nu har jeg
vidst udtalt mig meget diplomatisk).

Råd 2: jeg har tidligere smidt et indput om hvilke ting man bør have med
i sine overvejelser ved nybyggeri. Den var der ihvertfald nogle der
kunne bruge - igen brug "G"

Lad os høre hvad I finder ud af

Mvh

Jesper Hansen.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 02-04-04 16:39

Hejsa.

Det går fremad med vores planer. Langsomt men sikkert. Vi har nu fundet et
firma, som det første ikke ligger mange byer herfra ( vi ville gerne finde
et firma der var til at komme i kontakt med personligt ) og som lyder til at
være fleksible på medbyg området.
Firmaet hedder Christian Panbo (hjemmeside:
www.http://www.chr-panbo-as.dk/denmark/index.htm) Har du hørt om dem? Det er
ikke det samme firma som Panbo.

> Jeg ved ikke om det hqar nogen praktisk betydning, andet end designet og
> at jeg kan forestille mig at dobbeltbjælke er dyrere.

Vi har besluttet os for at det skal være enkeltbjælke. Simpelthen fordi vi
ikke gider have træ over det hele indvendigt.

> [...]
> løbet af en arbejdsdag - det ville jeg også hvis jeg skulle arbejde som
> de gør - og derfor kan kvaliteten ryge lidt hen ad vejen (nu har jeg

Er det stadig et typehus, hvis man får lavet nye tegninger? Hvis ja, tja så
bliver det altså et typehus vi skal have. Og tak for det råd, det vil vi
lige være opmærksomme på.

> Råd 2: jeg har tidligere smidt et indput om hvilke ting man bør have med
> i sine overvejelser ved nybyggeri. Den var der ihvertfald nogle der
> kunne bruge - igen brug "G"

Det kunne jeg ikke lige finde?

> Lad os høre hvad I finder ud af

Ja vi er da tættere på målet nu. I weekenden skal vi ud at kigge på grunde,
og så er det ellers bare i banken, og i gang

> Mvh
>
> Jesper Hansen.

MVH Kari

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-04-04 11:48

> Firmaet hedder Christian Panbo (hjemmeside:
> www.http://www.chr-panbo-as.dk/denmark/index.htm) Har du hørt om dem? Det er
> ikke det samme firma som Panbo.

Kender det ikke - værd opmærksom på referencer/nogen som kender firmaet.
Det er altså det allervigtigste.

> Vi har besluttet os for at det skal være enkeltbjælke. Simpelthen fordi vi
> ikke gider have træ over det hele indvendigt.
Ok

> Det kunne jeg ikke lige finde?

Tråden er her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3f5edfce%241%40news.wineasy.se&rnum=40&prev=/groups%3Fq%3Dgroup:dk.fritid.hus-og-have%2Bauthor:jesper%2Bauthor:hansen%26start%3D30%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D3f5edfce%25241%2540news.wineasy.se%26rnum%3D40

En sidste ting: Overvej kraftigt om ikke I vil have jeres egen
byggesagkyndige med i forløbet. Problemet med typehusfirmaer (hvor du
ikke har hyret din egen arkitekt) er at de både skal stå for sikringen
af kvaliteten af byggeriet OG betale hvis der er noget der skal laves om
- en interessekonflikt.

Det bliver spændene at følge jer - lad os høre hvordan det forløber.

Mvh

Jesper.