Kartofler - lys/sol
Fra : Jens Juul

Dato : 26-03-04 15:44

Hej

Hvor kan man plante kartofler - hvor meget sollys skal de have ?

Jeg har et stykke jord på nordsiden af huset, det får kun får direkte
sollys 1/3 del af dagen. Er det nok ?

På forhånd tak.

Mvh Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-04 18:10

On Fri, 26 Mar 2004 15:44:10 +0100, "Jens Juul"
<jens_juul@net.dialog.dk> wrote:

>Hvor kan man plante kartofler - hvor meget sollys skal de have ?
>
>Jeg har et stykke jord på nordsiden af huset, det får kun får direkte
>sollys 1/3 del af dagen. Er det nok ?

Det vil jeg mene - kartofler kan klare sig med kun lidt sol. Mange andre
grøntsager kræver ellers meget sol.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-03-04 20:20

Mads Lie Jensen skrev:

> ... kartofler kan klare sig med kun lidt sol. Mange andre
> grøntsager kræver ellers meget sol.

Jeg har ikke haft så god held med grønsagsdyrkningen, netop
fordi køkkenhaven ligger i skygge det halve af dagen. Kartofler
har jeg ikke dyrket de sidste 7-8 år. Men nu det skal prøves
igen.

Hvilken sort vil du anbefale, hvis kartoflerne kommer i jorden
inden 1. april, som kan give dejlige nyopgravede i juli måned?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-04 20:51

On 26 Mar 2004 19:19:44 GMT, "Svend Erik Bertelsen"
<nospamtomeseb@private.dk> wrote:

>Hvilken sort vil du anbefale, hvis kartoflerne kommer i jorden
>inden 1. april, som kan give dejlige nyopgravede i juli måned?

Primula eller Berber er begge tidlige sorter, men jeg har ikke selv
erfaring med disse sorter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-03-04 21:24

Mads Lie Jensen skrev:

> Primula eller Berber er begge tidlige sorter, men jeg har ikke selv
> erfaring med disse sorter.

Jeg tror jeg vil prøve begge sorter, hvis de kan skaffes.

Forresten: Kan kartofler lide at gro i en jord blandet med
1-2 år gammel kompost? Komposten ligger stadig i kassen, så
hvis det er en skidt idé at blande den i jorden nu, får den
lov at ligge.

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 22:06

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtomeseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Forresten: Kan kartofler lide at gro i en jord blandet med
> 1-2 år gammel kompost? Komposten ligger stadig i kassen, så
> hvis det er en skidt idé at blande den i jorden nu, får den
> lov at ligge.

De vil elske det!

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 20:57

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtomeseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken sort vil du anbefale, hvis kartoflerne kommer i jorden
> inden 1. april, som kan give dejlige nyopgravede i juli måned?

Hvor bor du? - Hvis de skal lægges i halvfrossen jord inden 1. april, kan
sorten såmænd være ligegyldig
- for så rådner de væk. Der er altså forskel fra Viborg med sen nattefrost
og Samsø, der omgivet af lun havvand.
Hvilken jord har du?
Og hvad forstår du ved dejlige?

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-03-04 22:17

Inger Pedersen skrev:

> Hvor bor du?

I det midtjyske.

> - Hvis de skal lægges i halvfrossen jord inden 1. april, kan
> sorten såmænd være ligegyldig
> - for så rådner de væk.

For godt en uge siden havde nogle af de store kartoffelavlere,
her i området, travlt med at få kartoflerne i jorden - og på
ret store arealer! De må være rimelig sikker på, at deres
læggekartofler ikke går til. Jeg blev også overrasket over, at
de var så tidlig ude.

> Der er altså forskel fra Viborg med sen nattefrost
> og Samsø, der omgivet af lun havvand.

Det betyder naturligvis en hel del, hvor man bor. Men jeg
regner med at dække mine kartoffelbede med plastik de første
uger. Det må da holde lidt på varmen.

> Hvilken jord har du?

Sandjord som jeg i 16-17 år har prøvet at gøre til muldjord

> Og hvad forstår du ved dejlige?

Det at kunne gå ud at grave nye kartofler op, skylle dem, koge
dem. Jamen, hvad findes bedre?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 22:32

> [...]
>
> For godt en uge siden havde nogle af de store kartoffelavlere,
> her i området, travlt med at få kartoflerne i jorden - og på

Så kan du osse.

> Det at kunne gå ud at grave nye kartofler op, skylle dem, koge
> dem. Jamen, hvad findes bedre?

Nej - men jeg tænkte, hvad der er det vigtigste: at de er tidlige - at der
kogefaste - eller?

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-03-04 08:49

Inger Pedersen skrev:

> ... hvad der er det vigtigste: at de er tidlige - at der
> kogefaste - eller?

Det vigtigste er, at jeg vil have nyopgravede kartofler, fra
egen have, i uge 28-29-30

Jeg kan sagtens skaffe helt nye kartofler fra div. steder
med stalddørssalg. Men i år skal det være fra egen have.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-04 00:41

> [...]

> ret store arealer! De må være rimelig sikker på, at deres
> læggekartofler ikke går til. Jeg blev også overrasket over, at

Så længe kartoffelplanterne ikke stikker næsen over jorden, gør en nat med
et par graders frost ikke alverdens skade. Bare temperaturen kommer op på
+grader om dagen. Hvis jorden ikke fryser ned til den dybde, kartoflerne
ligger i, opdager de ikke frosten.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-03-04 15:54

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor kan man plante kartofler - hvor meget sollys skal de have ?
> Jeg har et stykke jord på nordsiden af huset, det får kun får direkte
> sollys 1/3 del af dagen. Er det nok ?

Du kan sagtens få fine kartofler med den belysning - måske ikke topudbytte,
men
kvaliteten bliver god nok.
Hvis du lægger forspirede kartofler, skal spirene have lys. Så udvikler de
en stærk hud, der modstår svampeangreb ( rodfiltssvamp o. lign.)
Det er særdeles vigtigt, hvis jordtemperaturen er lav, hvilket man må
forvente den er hvor du skal lægge kartoflerne.

Per A. Hansen