hvornår skal de plantes ud?
Fra : Quatalis

Dato : 25-03-04 04:18

Jeg (der er absolut havebegynder) har sået en masse frø i kasser i
vindueskarmene - Ridderspore, Kornblomster, Studenternelliker, Tagetes,
Sommerblomster, Lupin, Solsikke, "Jomfru i det grønne", Purløg, Persille,
Asters m.fl. Der stod på pakkerne at de skulle såes i enten februar eller
marts - men nu er jeg kommet i tvivl om det alligevel er for tidligt at
plante dem ud. Hvad er det optimale tidspunkt?

På forhånd tak

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-03-04 09:52

"Quatalis" <MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Der stod på pakkerne at de skulle såes i enten februar eller
> marts - men nu er jeg kommet i tvivl om det alligevel er for tidligt at
> plante dem ud. Hvad er det optimale tidspunkt?

Engang i maj.
Står det ikke på frøposerne?
Hvis du planter dem ud nu, vil det være den sikre død for dem.

Hilsen Inger

Fra : Quatalis

Dato : 26-03-04 01:33

> Engang i maj.
> Står det ikke på frøposerne?
> Hvis du planter dem ud nu, vil det være den sikre død for dem.

Jeg sidder her med frøposerne - på bagsiden er angivet et anbefalet
tidspunkt for såning og et andet for blomstring. For alle gælder det, at
såningstidspunktet er angivet fra enten medio februar eller medio marts. -
Det kan være at "Ohlsens Enke" fandt det mere relevant, at angive det
optimale såningstidspunkt for plantning i områder nær ækvator *smil*. Det
betyder vel at jeg enten må emigrere - eller at planterne må bo i
vindueskarmen lidt endnu. Hvornår er det absolut tidligste jeg kan regne med
at plante dem ud?

Jeg har også indkøbt ribs, stikkelsbær, brombær, syren, fuchsia og nogle
andre buske (dem fra Fakta), samt en masse blomsterløg (liljer m.m.) - skal
de blive stående i opgangen lidt endnu - eller kan de godt blive plantet ud
allerede?

På forhånd tak

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 08:03

> Jeg sidder her med frøposerne - på bagsiden er angivet et anbefalet
> tidspunkt for såning og et andet for blomstring.

Jeg kan ikke huske symbolet for uplantning, men er der ikke "et eller andet"
symbol, ud over de to nævnte?
Det absolut tidligste tidspunkt afhænger af vejr og vind og jordtemperatur -
og det er lidt svært at spå om

> Jeg har også indkøbt ribs, stikkelsbær, brombær, syren, fuchsia og nogle
> andre buske (dem fra Fakta),

Dem kan du sagtens plante ud nu - jeg går ud fra, de ikke allerede har
blade.

samt en masse blomsterløg (liljer m.m.) - skal
> de blive stående i opgangen lidt endnu - eller kan de godt blive plantet
ud
> allerede?

Liljerne tror jeg, du skal vente med, "mm" er afhængigt af, hvad det er for
nogen

Hilsen Inger