Revner i murværk
Fra : René

Dato : 23-03-04 21:03

Hej NG

Vores "murmester"hus fra 1916 har revner i murværket, både indenfor og
udenfor. Det er begyndt at bekymre mig da jeg ikke ved om der er tale om
sætningsrevner, hvilket er rimeligt almindeligt, eller om disse revner
stadig arbejder, og det burde sætningsrevner vel ikke gøre?

Huset er i røde sten med hulmur, så man kan vel ikke tale om at revnerne er
gennemgående, selvom de sidder ud for hinanden?
Hvordan undersøger jeg selv om de arbejder?
Reperations metode?

René

Fra : Peter Schroeder

Dato : 24-03-04 10:47

"René" skrev
> [...]
> sætningsrevner, hvilket er rimeligt almindeligt, eller om disse revner
> stadig arbejder, og det burde sætningsrevner vel ikke gøre?

Sætningsrevner vil, som tommelfingerregel, fortsætte
ned i soklen. Ændret grundvandstand kan være en
grund til at ældre huse begynder at sætte sig igen.
Fjernelse af bærende vægge kan også få huset til
at slå revner. Disse vil så ikke nødvendigvis fortsætte
ned i soklen, men typisk være omkring vinduer og døre.
Tung trafik, vejbump og lignende er også hård ved
gamle huse.
Et par af mine venner bor 100 meter fra et
kombineret vejbump/fodgængerfelt som er
lavet i brosten. Når bussen kører over stenene, kilder det i
tæerne, hvis man står på deres badeværelse.

> Huset er i røde sten med hulmur, så man kan vel ikke tale om at revnerne er
> gennemgående, selvom de sidder ud for hinanden?

Jo, så er de gennemgående.

> Hvordan undersøger jeg selv om de arbejder?

Revnerne opstår igen efter reparation.

> Reperations metode?

Jeg antager at det er fugen der har revner?
Fugen skal kradses ud i op til en halv stens dybde,
fugtes og fuges med en velegnet mørtel igen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : MJ

Dato : 24-03-04 11:50

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "René" skrev

Hvis du bare skal undersøge om muren stadig arbejder, er den letteste "ikke
den pæneste" måde at finde ud af det,
ved at sømre ganske almindelig gips blanding på revnen.

Hvis gipsen så revner, så arbejder muren stadigvæk.

Mvh
Morten