Så ny græsplæne
Fra : Torben R

Dato : 23-03-04 11:56

Hej NG,

Vores efterhånden gammel og slidte græsplæne (nu også med gåsebille-laver)
trænger til at
blive lagt om.

Hvordan gøres det bedst ?

1: Give hele plænen en gang round-up
2: Kultivere
3: Ekstra jord på
4: Tromle og niveaulevre
5: Så ny

Når plænen er fra først i 1970'erene, bør jeg så grubbe først eller har det
ingen betydning ?

Torben R

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-04 19:18

On Tue, 23 Mar 2004 11:55:33 +0100, "Torben R"
<ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote:

>Vores efterhånden gammel og slidte græsplæne (nu også med gåsebille-laver)
> [...]

Det er i hvert fald en mulighed.

>2: Kultivere

Tja... jeg vil anbefale en fræser - og kan du leje en såkaldt
stennedlæggerfræser, så er der ikke nogen grund til at sprøjte den
nuværende plæne først.

>3: Ekstra jord på

Kun hvis arealet skla hæves - hvis det bare er for at fjerne ujævnheder,
så er det normalt nok at jævne med en rive - medmindre selvfølgelig det
er voldsomme huller der er.

>4: Tromle og niveaulevre

Ja. Tromle, så kan du se hvor ujævn den er. Giv stykket en tur med riven
for at fjerne ujævnhederne, troml igen. Gentag så længe du gider

>5: Så ny

Ja. Riv stykket let over så overfladen bliver løs, så frøene og troml
dem så fast.

>Når plænen er fra først i 1970'erene, bør jeg så grubbe først eller har det
>ingen betydning ?

Du behøver kun få den grubet hvis du døjer med vand. Hvis der ikke på
noget tidspunkt at året er vandpytter og plænen i øvrigt ser ud til at
gro fornuftigt, så er det ikke nødvendigt. Men det skader ikke.
(Medmindre man glemmer hvor drænslanger og el/tele-kabler er gravet ned

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-03-04 20:53

I news:0hv060pf5h1magslvcpq9ghrgh0qabenid@4ax.com <Mads Lie Jensen>
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> Ja. Tromle, så kan du se hvor ujævn den er. Giv stykket en tur med
> riven for at fjerne ujævnhederne, troml igen. Gentag så længe du
> gider

Træk en europapalle med bunden i vejret hen over stykket. Tromle, træk
igen. Bliv ved til pallen ikke efterlader huller. Så har du en
fuldstændig plan plæne :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Torben R

Dato : 24-03-04 08:22

Tak for jeres gode svar.

Så er der vist ingen undskyldninger for ikke at gå igang længere

Torben R

Fra : Steen Christensen

Dato : 24-03-04 12:21

Den Tue, 23 Mar 2004 19:17:47 +0100, skrev Mads Lie Jensen:

> Tja... jeg vil anbefale en fræser - og kan du leje en såkaldt
> stennedlæggerfræser, så er der ikke nogen grund til at sprøjte den
> nuværende plæne først.

Jeg har forsægt at google efter sådan en dims uden held. Jeg skal leje i
Belgien, så jeg vil gerne vide hvad der er jeg skal spørge efter. Er der
evt. andre betegnelser / links?

Steen Christensen
Tervuren, Belgien
fjern katten i e-mail

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:36

On Wed, 24 Mar 2004 12:21:24 +0100, "Steen Christensen"
<reg2cat@danium.net> wrote:

>Jeg har forsægt at google efter sådan en dims uden held. Jeg skal leje i
>Belgien, så jeg vil gerne vide hvad der er jeg skal spørge efter. Er der
>evt. andre betegnelser / links?

Stennedlægger, fræser med stennedlægger.

Ved søgning på google efter 'stennedlægger' kommer en del resultater
hvor man kan se maskinen - de fleste er dog i en størrelse som skla
sidde på en mindre traktor.
Men jeg har set en fræser med sådan en monteret også. Jeg er bare ikke
klar over om den er almindelig i forretninger som udlejer værktøj.

http://www.gartneriet.dk